Hoe zet je een pony vast op de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Hoe zet je een pony vast op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 21:03

En dan een 2paards trailer?

Het gaat om een pony van 130 cm hoog. Vervoer je die met of zonder tussenschot? Aan 1 of 2 zijden vast? Achterstevoren (heb ik ook al gehoord) of gewoon vooruit? Met hooinet of zonder? Verward

Kortom, heel veel vragen en ik zou heeeel blij zijn met wat vlugge antwoorden.
Laatst bijgewerkt door Imker op 15-12-03 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:07

Gewoon als een normaal paard, goed vastzetten, vooruit en hooinetje erbij Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 21:09

Zit je dan niet gruwelijk met de stang in de weg?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:10

ja en als het kan een lage stang maken dat ie er niet onderdoorkan maar denk dat t wel meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:15

Tussenschot is altijd veiliger.
Zowel voor paarden als ponys.
Kunnen ze ergens tegen aan hangen als niet goed evenwicht kunnen houden (of je moet zon heel flexibel ding hebben waar de pony onder het ijzer door kan)
Verder gewoon vast zetten.
Ben je bang dat hij onder de voorstang door kan, en klem komt te zitten, dan zou ik zowel voorstang als tussenschot eruit halen en hem alleen vast zetten aan 2 kanten, wel extra, extra voorzichtig rijden dan.

Maar ik denk dat het wel mee valt met een pony van 130 en gewoon vast zetten zoals een paard.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 21:17

Mijn tussenschot is geen houten tussenschot, maar een transparant kunststoffen 'lap'. Tja, ik weet anders ook niet hoe ik het noemen moet...: een stalen frame met een doorzichtig schot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:28

Ik weet wat je bedoeld, dat zie je tegenwoordig heel vaak.
Kijkt wat minder smal voor een paard, gaan ze er vaak beter op.

Bij zo'n tussenschot zou ik ff kijken hoe hoog het ijzer zit.
Als hij daar bijna onder door kan, zou ik persoonlijk eerder zonder tussenschot rijden. Want of die kunstof dingen bestand zijn als er een pony tegen aan leunt?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:32

Gewoon toch met tussenschot.
Vooruit, gewoon vastmaken en hooinetje erin voor de "afleiding".
Denk niet dat hij onder de stang door kan, of hij moet al door de knieën.
En anders?
Kun je daar niet nog een stang onder maken?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:33

gewoon hetzelfde als een paard, als het goed is kan de pony over de stang heen met zijn hoofd zo het hooi eten. Zo heb ik Joey vanuit Helmond naar de kop van noord holland vervoerd en geen enkel
probleem gehad.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 21:34

Feetje schreef:
En anders?
Kun je daar niet nog een stang onder maken?


Eh, nou nee, die trailer heb ik nu nog geen jaar en om 1x een pony in te gaan vervoeren, wil ik hem niet compleet verbouwen...

Mijn paarden zet ik overigens aan 1 zijde vast, moet de pony aan 2 zijden vast omdat deze waarschijnlijk anders onder de stang door kan?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:38

Wij hebben thuis ook een 2-paardstrailer en mijn pony staat er zonder schot in en dan heb ik 2 touwen en die doe ik aan 2 kanten vast maar als hij er met een schot tussen staat doe ik gewoon aan de kant van de buitenwand aan 1 touw vast

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:12

Een pony van 130 zou ik toch vast zetten. De shetten gingen altijd los omdat die overal onderdoor paste. Die waren dat ook van jongs af aan gewent. We hebben ook een shet van 1.05 mee gehad(echt een beul van een beest was dat) en die ging wel vast(omdat Dennis anders op gegeten werd Lachen ).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:09

Als je bang bent dat hij onder de stang doorduikt kun je ook een strobaal voorin leggen om die ruimte op te vullen. Wel zorgen dat de baal goed tegen het schot aan zit en 'm eventueel ook even vastbinden, 't is niet fijn als er een baal stro door de trailer gelanceerd wordt bij een onverwachte remactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:04

Margreet schreef:
Als je bang bent dat hij onder de stang doorduikt kun je ook een strobaal voorin leggen om die ruimte op te vullen. Wel zorgen dat de baal goed tegen het schot aan zit en 'm eventueel ook even vastbinden, 't is niet fijn als er een baal stro door de trailer gelanceerd wordt bij een onverwachte remactie.


Dat vind ik een goede tip! Zorg er verder voor dat je het hooinet (liever een hooizak voor de veiligheid) dicht genoeg bij de pony hangt. Als je hem helemaal in de 'neus' van de trailer hangt kun je namelijk wachten op de eerste poging om onder de stang door te kruipen (pony kan er dan namelijk nauwelijks of niet bij).

Verder verwacht ik met een pony van 1.30m geen gekke dingen, zo klein is hij ook weer niet. Voor de oude pony van mijn zusje (1.35m) hebben we nooit iets aan hoeven passen in ieder geval.

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:48

Wij zijn pas nog op stap geweest met twee pony's in een tweepaardstrailer, de ene is 1.20 m en de andere 1.28. Er stond een schot tussen (volgens mij zo'n schot als jij beschrijft), ze stonden gewoon vooruit en ieder vast aan 1 kant, de buitenkant. Ging prima, geen problemen gehad met onder de stang doorkunnen oid.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:19

Ik las laatst een gouden tip: zet je paard niet vast aan een ketting in de trailer maar aan een gewoon halstertouw. Neem altijd een scherp(keuken)mes mee onderweg. Dan kan je altijd je paard lossnijden als het moet.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:16

Ik doe eigenlijk ook altijd n losse 'paardenknoop', die heb je in een noodgeval zo los. Ik heb liever dat mn paardje een stuk los in de trailer staat omdat ie op zn touw heeft staan kauwen, dan dat er een touw om zijn nek zit geslagen dat ik niet los kan krijgen. En heb ook altijd n scherp mes bij me.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:16

Ik ga helemaal mee met het antwoord van Jasper, ik heb zelf een paard wat nogal moeilijk kan doen in de trailer. Ik heb haar eens vastgezet aan een ijzer ketting (de trailerketting) vervolgens sprong het paard over de voorbalk en bleef hangen. Met geen mogelijkheid kreeg ik die ketting meer los, had ik haar vastgezet aan een halstertouw dan was het slechts een kwestie geweest van even lossnijden...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 21:31

Inmiddels is Vienna (heelhuids) thuis aangekomen. We hebben haar zonder problemen, in 1x de trailer opgekregen.
Het tussenschot hadden we met laden schuin gezet en toen ze in de trailer stond, bleek dat ze net niet onder de stang doorkon.
Ik heb haar aan 2 kanten vastgezet, hooinetje erbij en we zijn aangereden.
Vienna heeft zicht keurig gedragen en was erg braaf onderweg. Afladen ging ook super en ze staat nu heel tevreden op stal!

Dank jullie wel voor al jullie adviezen!

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:02

mijn pony is rond de 140-45cm en ik zet die met tussenschot,hoofd naar de auto zal ik maar zegge,en met een paardenknoop:d

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:16

Coby schreef:
Ik ga helemaal mee met het antwoord van Jasper, ik heb zelf een paard wat nogal moeilijk kan doen in de trailer. Ik heb haar eens vastgezet aan een ijzer ketting (de trailerketting) vervolgens sprong het paard over de voorbalk en bleef hangen. Met geen mogelijkheid kreeg ik die ketting meer los, had ik haar vastgezet aan een halstertouw dan was het slechts een kwestie geweest van even lossnijden...


Oei! Is het nog goed afgelopen?

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:46

Wij hebben paniekhaken aan de kettingen in de trailer, die gaan echt wel los als het nodig is, heb ik getest. Dus dan maakt een ketting niet zo uit. Is zeker veiliger als je Jip moet vervoeren, want die maakt paardenknopen los, zou hij dus ineens losstaan!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:58

Als je bang bent dat die onder de stang wil ofsow kan je ook een strooibaal ertussen doen 2 naast elkaar ofsow....

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 08:48

tussen schot ertussen doen dat is altijd veiliger off het nou een 1 of 2 paard trailer is dan is het bij een 2 paards trailer wel aangeraden.
Geef hem direcyt dan maar hooi en behandel hem maar gewoomn zoals een ander paard ook in de trailer moet

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 10:39

Ik heb verstelbare trailerlijnen van nylon. Geen knoop die ze los kunnen prutsen, oersterk maar makkelijk door te snijden in geval van nood en ook geen irritant gerammel. Ideaal die dingen!

Afbeelding