tempo+nageeflijk lopen+manegepaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

tempo+nageeflijk lopen+manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 17:14

naar aanleiding van een ander topic open ik nu dit
ik rij regelmatig op een manegepaardje
en in de privelessen gaat dit perfect
krijg ik haar zelfs effe aan teugel
maar nu komty het
het was me al opgevallen dat ze magerder werd, en slomer Scheve mond ,dat nagevraagd,maar ze krijgt nu al meer eten zeggen ze Verward
nou ja, nu lees ik in een ander topic dat aan teugel rijden vaal te maken heeft met tempo
kunnen jullie me dan uitleggen:
1) hoe moet ik haar voor het been krijgen? been reageert ze bijna niet, heb zaterdag men zweep kapotgeslegen omdat ze niet reageerde(moest voortdurend tikken geven om mee te kunnen met de groep, was zit les,en na de les merkte ik dat men zweep gekraakt was)

2)om een paard aan teugel te krijgen moet je het heel hard laten lopen of niet? begrijp ik dus totaal niet meer

ohja,liever geen opmerkingen van neem les en dergelijke
ik moet alles zelf betalen,ik kan 1 les nemen in de week,en nu en dan,een priveles,maart daar houdt het mee op (oet ook altijd voor wat geld opzij zorgen,kheb hier een konijn zitten dat het geld van men rug eet Haha! )

thanks already


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:27

heel hard klopt niet, maar wel lekker actief. Hoe snel je gaat is afhankelijk van hoe groot de passen van het paard zijn en natuurlijk hoe snel hij zijn benen verzet.

Je moet het gevoel hebben dat als je been geeft, dat hij direct reageert en vlotter gaat lopen. Ik heb nog nooit een zweep kapot geslagen op een paard of pony, en als dat zou moeten, dan zou ik dat paard niet meer willen rijden...

Sloomheid kan luiheid zijn, maar als het paard ook mager is geworden zal het eerder zich niet lekker voelen of ziek zijn. Zo'n paard moet eerst beter worden en dan loopt hij misschien ook weer harder.

Vraag om een ander paard...

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 17:37

ja,ik kan el op de andere paarden rijden, maar heidi is het enige waar ik een beetje mee overweg kan,en die is meestal bezet
en ik rij wel graag met dat paardje, maar zo rtraag
(ik denk wel dat ik de zweep op de stijgebeugel kapotgeslagen heb, want ik probeerde een tik te geven na de singel, redelijk hard,en ik had op metaal getikt,dusseuh)
er zijn er die zeggen dat ze klieren juist achter het kaakbeen opgezet zijn, maar die mensen weten niet meer van paarden dan ik,en ik voel niks
maar wat zou dat dan kunnen zijn?
misschien nog iemand tips om het paard actiever te krijgen?

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 17:43

nog iemand?

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 19:23

niemand meer?

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:23

Je schrijft dat het paard wel aan de teugel komt en niet aan het been is? (of heb ik dat verkeerd gelezen?).
Een paard kan namelijk niet aan de teugel lopen als hij niet aan het been is. Het is meer dan het krulletje in de hals.
Maar je vraag was hoe je het paard meer aan het been kan krijgen.
Veel overgangen rijden; halthouden-stappen stappen-draven enzovoort. Ook schijnovergangen.
Als het paard niet reageert een tikje. Door dit steeds te herhalen zal het paard sneller reageren.
Het jammere is dat je hier maar een uurtje voor hebt en het is een manegepaard dus de meeste mensen zullen ergens anders mee bezig zijn als wat jij bedoelt en dan ben jij een week later even ver als je begonnen was.
Maar als je echt vaak op haar rijdt zal misschien wel verbetering komen, want paarden kunnen vaak wel goed voelen wie er op hun rug zit.
Iig veel succes.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 20:47

nee, ik bedoel dat het paard kan aan teugel lopen, en dat het me soms wel lukt als ik haar terugneem na de galop, door de deur te sluiten, maar zodra ik haar wat te veel loslaat of laat terugkomen ben ik ze weer kwijt
en het probleem is ook, ze reageert niet op een tikje
ik ga inderdaad proberen er zoveel mogelijk mee te rijden, want de winter komt eraan, en ik+frisse paarden is slechte combinatie Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:56

Er staat dat je steeds tikjes geeft, dat moet je NIET doen. Geef dat paard meteen een flinke lel! Geen tikje maar een flinke knal. Dan heeft het paard door dat het jou menens is en als je dat steeds doet wanneer het paard niet op been reageerd, zal ze uiteindelijk denk ik wel beter reageren. Maar meestal is bij een paard een tik genoeg.

Dutsk schreef:
om mee te kunnen met de groep, was zit les

Rijden jullie in een treintje dus? Dan zal het wel zo zijn namelijk dat het paard het niet leuk vind, de les is een sleur. Dan heeft het ook geen zin om te gaan meppen met de zweep, dan moet je het leuker maken voor het paard. Stel eens voor aan je instructrice om iets anders te doen, zet iets 'engs' in de bak, rijd veel overgangen en figuren. Misschien een keer een sprongetje nemen? Wek het paard zijn interesse!

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 21:05

annetje : het is een instructeur Haha!
nee, ik rij in gevrodert, maar met de aankomende examens enzo en een paar die afgehaakt hebben ,hebben ze gevordert en halfgevordert bij elkaar gesmeten
en omdat we met 6waren,en maar 2/6 gevordert, is bart op het briljante idee gekomen om ons zitles te geven (3 kwartier zonder beugels doorzitten,lichtrijden,rechtstaan en galoperen:( )
meestal rijden we alleszins door elkaar los,stap draf en galop,en daarna rijden we zo een 15-tal minuutjes achter elkaar voor de figuren,en stelling en buiging enzo
zaterdag lag het tempo echt zeer hoog,en hoe meer we vroegen om trager tempo hoe lugger de voorste ging(een meid dat al haar 2de paard heeft gekregen van haar papa,omdat het met het eerste niet ging)
ik ga morgebn het es proberen als ze weer zo traag is, ik denk ook dat het verveling is, want een 3-tal weken geleden moesten we ook treintje spelen,en zowel ik als hedera liepen te slapen, en toen we mochten draf - middendraf doen kreeg ik haar toch wel actief voor het been,tot we weer treintje speelden, (ik vind da namelijk ook vervelend)
vbedankt voor je tips, ga ik morgen es proberen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 17:37

Houd je ons op de hoogte met hoe het gaat?

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-03 18:51

ja hoor, hier komt men verslagje
ik zat vandaag terug op haar, en een paar weken geleden had ik met de eigenaresse erover gebabbelt dat ze zo braaf is, en ze had haar al 6 jaar,en nog nooit geschrokken of gebokt of gelijk wat, tot vandaag Haha!
de les begint, en bij het aan singelen zeg ik zo van

bart zijn da mijn gedachten of sta ze zij lik mager, ge kunt lik zo goed haar ribben zien Schijnheilig *dit liet ik me "toevallig" ontvallen*
en zo ei hij, jah kweetet, maar ze krijgt nochtanshet meeste voer van alle paarden hier, ik zo van, jah het helpt niet veel, ze gaat weer niet vooruit

wij rijden,beetje arbeidsdraf en middendraf,ik had deze keer een hele lange zweep mee , en plots, ze was weer de hele tijd hoeken aan het afsnijden en aan het slaapwandelen, kheb dan een enorme zwieper gegeven met die zweep, an ging het zon beetje goed, maar ik moest toch regelmatig een goeie tik geven(ik sloeg meestal op men been,heb nu nog altijd niet door hoe het moet om een paard een tik te geven,zonder je teugels los te laten, zonder op je eigen been te slaan en zonder het beest een ruk in zen bek te geven Haha! )

na een tijdje (kwartiertje) ik reed achter piranha, ze was al heel de tijd aan het klieren, en plots 1 van de paarden schrikt, piranha weg in volle galop, en hedera daarachter in een zeer hotsend sukkelgalopje, onderweg alle paarden met zeer korte bochtjes en schokjes te ontwijken, madam was al wat vesnelt en komt bij M voor een muur te staan, ze kijkt es, versnelt nog wat en ja , vlak voor de muur stopt ze en draait heel vlug rond en staat stil, en ik hing daar rond de nek, was wel geschrokken,ben niet zon held op een paard, dat paard schrikt dan nooit he Haha! Schijnheilig
was wel grappig

na dat stukje was ze plots heel actief, vooral achter piranha, ze begon zich dan heel opgefokt te gedragen enzo
kheb een heel klein stukje gegaloppeert, en na de galop haar een eindje mooi rond en diep gekregen

ohja, we hebben ook iets geoefend,maar ben de naam vergeten
gewoon op de linkerhand: je neemt rechterstelling, en je legt je rechterbeen achter, en duwt op de maat van de pas zen achterhand naar binnen, net als bij wijken, maar hij loopt gewoon scheef, in het begin ging het voor geen meter
maar na een tijdje liep ze heel mooi met haar achterhand scheef
ik met een brede smile op de paard *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

nu ik dit bekijk heeft dit verhaaltje veel pennymeisjes-achtig, ben wel tevreden, aar ze mocht zich wat minder opgefokt gedragen Haha!
(zei ik ook zo tegen bart, het voer heeft wel nut ze, ze is wat opgefokt, ik stond stil in het midden, geef ik been om weer weg te draven,ging ze geen meter meer vooruit Scheve mond heb ik toch men zweep moeten gebruiken Cool eens ze in beweging is gaat het redelijk, maar waag es met lang teugeltje te stappen)
btw dit paardje is 18 jaar,6jaar onder het zadel,en voordien fokmerrie geweest, misschien dat dit er iets mee te maken heeft?

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 20:51

iemand meer?

OoMyriaMoO

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:21

ik denk dan dat de laatste 2 dignen er heel erg mee te maken hebben hoor!
Laatst bijgewerkt door OoMyriaMoO op 15-12-03 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

i was hoping;
we could crack each other up
<3


Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 19:23

hoe bedoel je?dat ze te oud is ofzo?
Haha!

OoMyriaMoO

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:25

niet te oud maar gewoon oud Haha! dat ze toch al aardig op leeftijd komt+dat ze mee loopt in manegelessen Knipoog zo'n beessie slijt dan toxh wel wat sneller denk ik Knipoog

En ze is pas dan op der 12e ingereden? Verward ik weet het niet cker maar miss heeft dit er ook wel mee te maken hoor Knipoog

i was hoping;
we could crack each other up
<3

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 19:27

het is een nieuw paardje op de manege, misschien een maandje ofzo?
ze is inderdaad al redelijk op leeftijd, maar nu begint ze toch mee te doen aan de galopwedstrijdjes dart de paardjes onderling houden als de poort weer eens lawaai houdt Haha!
onder haar eigenaresse loopt ze wel zeer mooi! mooi aan teugel, benen hoog opheffe,n en z-staart in de lucht
*slijm*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 2 bezoekers