Kreupel paard, kent iemand dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Kreupel paard, kent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 16:08

Hallo, ik heb even een vraag.
Gisteren is mijn paard onderuit gegleden op het fietspad. (Terwijl ik ernaast liep). Daarbij trok hij mij ook mee en daar raakte hij van in paniek, sprong op en galoppeerde achter zijn weidemaatje aan, die net het weiland in werd gezet. Hij sprong over het hek, waarbij hij met beide voorbenen tegen de bovenste balk van het hek sloeg.

Hij liep al meteen aardig kreupel en tegen de tijd dat de DA er was, belastte hij zn li-voorbeen al helemaal niet meer.
DA heeft zn hoefzool schoongemaakt, omdat daar ook een stukje uit was gebroken. Zn hele voet gloeide nog steeds, zelfs na zo'n 20 minuten afspuiten. Verder heeft de DA niets gedaan, wilde eerst zien hoe het zich na 24 uur hield. Dus vanmiddag komt ze weer.

Nu heeft ie de hele avond met een ijszak om zn voet gestaan. En vanochtend ook. Maar hij wil absoluut nog niet op staan, alleen een heel klein beetje op het voorste puntje van zn hoef. Verder ziet het been er vrij goed uit, op een schaafwond na. Het is niet echt dik, de zwellingen nemen door het koelen wel goed af, alleen blijft het gedeelte bij de kogel, kootholte en hoefballen heel erg warm. Ik ga zo weer naar stal, weer koelen en dan maar wachten op de DA.

Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt? Of heeft iemand tips? Ik hoor t graag!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 16:27

je hebt goed gehandeld door gelijk de dierenarts te bellen, een DA is op zo'n moment de enige die je goed advies kan geven
het is nu gewoon afwachten hoe snel het gaat genezen, het is logisch dat de plek van de kneuzing erg heet is, dat is bij mensen ook vaak zo,
ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, maar wel andere kneuzingen natuurlijk, rust is goed, maar een klein beetje bewegen mag wel denk ik, als hij er echt niet op wil gaan staan zou ik het gewoon even laten voor wat het is, je kunt het paard toch niet dwingen om te lopen,
ben benieuwd wat de dierenarts vanmiddag zegt,
ik hoop voor je dat het snel geneest...

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 18:56

DA is dus net geweest. Omdat er dus weinig vooruitgang in zit, is ze bang dat het ergens gebroken is. Of misschien gescheurd. Zolang ze dat niet zeker weet, krijgt ie dus geen pijnstillers.
Morgenvroeg om 8 uur ga ik foto's laten maken in Lienden. Hopen dat het nog een beetje meevalt. Maar morgen weten we ieg meer.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:06

jemig hey, dat is niet zo heel goed nieuws,
hopen dat ze je in lienden meer kunnen vertellen,
daar is je paard in ieder geval in juiste handen
heel veel sterkte ermee

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:09

wij hebben het vorig jaar gehad met een jaarling merrie. Dik been, super kreupel en helemaal niks te zien op de foto´s........ ze heeft al met al 2 maanden boxrust gehad met dagelijks 3 x 10 minuutjes stappen. We zijn in totaal 4 keer naar de kliniek geweest en ze heeft daar ook nog eens 1,5 week gestaan...... we weten nu nog steeds niet wat het was maar ze is wel helemaal rad van de opfok thuisgekomen.........

winspunt

Berichten: 59
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:57

ik hoop dat het goed komt met je paardje. je hou ons wel op de hoogte he? sterkte

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 18:48

Balen!
Dus toch.... Gebroken hoefbeen. Ik moest m achterlaten, morgenvroeg krijgt ie speciaal beslag en dan maar hopen dat ie heeeeel snel weer naar huis mag. Revalidatie gaat wel lang duren en zonder pijnstillers. In 60% van alle gevallen komt het weer helemaal goed. Dat wordt dus duimen!!!
Morgenmiddag ga ik meteen bellen en dan maar hopen dat alles gelukt is....

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:17

heel veel sterkte en nu maar duimen dat alles
weer goed komt met je paardje
ik hoop dat je het ons laat weten hoe het nu verder gaat
groetjes van fenja

sterkte er mee ik leef met je mee

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:21

wat ik nu raar vind
bij mensen als je iets gebroken hebt dat is direct naar de kliniek en in het gips, enzovoort,enzovoort
maar zoals in dit verhaal duurt het 2-3 dagen voor je naar de kliniek kunt/wilt gaan, maar een paard heeft daar toch evenveel pijn aan als een mens?

je hoeft je nu niet aangevallen te voelen, tis gewoon een vraag in het algemeen

wel jammer dat je dit moet gebeuren, hopelijk geneest het snel zodat je algauw weer aan het werk kunt!
succes!!!

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 20:31

Nee hoor, daar ben ik het helemaal mee eens!
Maar omdat de symptonen (warme voetzool, opgezette hoefballen) erg leken op die van een hoefzweer of zoolkneuzing ofzo, heeft de DA eerst besloten de voet 24 uur te koelen. Toen dit dus niet werkte, was de enige manier om te zien wat er dus werkelijk aan de hand was, foto's te laten maken. Dus al met al heeft het nog geen 36 uur geduurt voordat hij op de kliniek stond.
Tja, het blijft jammer dat ze nie kunnen praten he... Zou zo handig zijn!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:46

jemig hey, wat erg voor je, ik had zo gehoopt dat er niks op de foto's te zien was,
staat je paardje nu nog in lienden? en wat gaan ze doen dan, zetten ze het ben in gips, want dat kan tegenwoordig, of in ieder geval iets waardoor hij niet op de hoef kan staan,

hopen dat de breuk snel heelt en dat t allemaal weer goed komt,
sterkte...

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:44

Balen zeg. Ik hoop dat je paard bij de gelukkige 60% hoort waarbij het helemaal goed komt. Heel veel sterkte ermee.

*duimt*

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 20:34

Hij staat nog steeds in Lienden. Vandaag heeft ie een speciaal ijzer onder gekregen, met allemaal extra lippen eraan. Hij krijgt er inderdaad ook nog gips omheen. Verder zag alles er erg goed uit, morgen weer bellen met de DA daar en hopen dat ik m snel weer op kan halen!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:32

dat klinkt in ieder geval een beetje goed, dat het er wel ok uit zag,
had je paard trouwens een erge breuk of was het iets van een scheurtje ofzo?
welke arts heb je op lienden, zo'n dunne man met een bril? ben zn naam even kwijt.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 22:36

Ja, het was echt gebroken. Maar omdat we er toch snel bij zijn geweest, zat het nog wel mooi tegen elkaar aan. Gelukkig!
Veearts is Peter Wiemer

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:43

gelukkig
hopelijk komt het allemaal weer goed!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 16:46

is peter een beetje een forse kerel? een beetje zo'n boer? dan heeft hij mij ook een keer geholpen met mn vorige paard, echt een goede arts.

dat het bot nog wel mooi tegen elkaar aanzat is dan weer een geluk bij een ongeluk,
hoe is het nou met je paardje? houdt hij het wel uit om niet t emogen rennen enzo? en zit het been nu al in het gips,
je moet nou zeker ook heen en weer rijden van dieren naar lienden, of verzorgen ze hem daar helemaal voor je, dat kan volgens mij ook.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:00

Ja, die is t ja. Ik heb mn paardje vanavond gelukkig weer op kunnen halen. Hij heeft vanochtend gips om gekregen, dus hij heeft een heel mooi wit klompvoetje nu. Hij komt er alweer aardig mee vooruit. Hij heeft lang niet zo'n pijn meer als van de week, dat is echt gaaf om te zien. Hij had alweer aardig wat praatjes op stal, en het komt waarschijnlijk allemaal wel goed. Het gaat alleen heeeeel erg lang duren.
Nu houdt ie t nog wel uit op stal maar over n maand ofzo... Hij is nogal werklustig dus...
Hij heeft geen keus, dus hij moet zich toch echt maar gedragen!
Over 6 weken moet ik terug, weer foto's laten maken en weer opnieuw ijzer en gips eromheen.
Maar voorlopig is t dus gewoon rusten! En hopen dat ie een beetje normaal blijft op stal!!!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:45

zo, dat is snel dat je hem weer bij huis hebt, zo hey,
maar gelukkig gaat t dus wel aardig,
ik hoop dat je paardje zelf ook beseft dat hij rustig aan moet doen, is het een arabier? want dat staat als paardenras in je avater?
sterkte ermee dan maar en ik hoop dat hij snel geneest, hou ons maar op de hoogte...

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:55

Phoe, dat moet toch wel haast je ergste nachtmerrie zijn! Volgens mij had je je paard in elk geval netrgens beter naar toe kunnen brengen dan naar de Lingehoeve, daar zou ik ook altijd naar toe gaan (zelfs vanuit Den Haag)!

Grote kans dat je paard na een paar maanden heelmaal niet meer zo actief is hoor, zijn spieren en conditie gaan natuurlijk hard achteruit en in dit geval is dat maar beter ook, toch?

Veel sterkte in elk geval!

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 23:04

Ja, de vos in mn avatar is mijn paard. Hij zal op den duur inderdaad wel rustiger worden, maar toch. Hij is nou eenmaal erg snel verveelt en heeft echt helemaaaaaal geen geduld.
Heeft iemand ervaring met homeopatische middelen, om m iets rustiger te houden? Misschien kan ik m wel iets gaan voeren ofzo. Ik hoor t graag als iemand wat weet!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:53

ik zal het eens aan mn moeder vragen, die heeft een diploma gehaald bij zo;n man, ben ff zn naam kwijt,
Erik laarakker hier in Nederland doet dit ook, misschien kun je bij hemeens infotmeren, ik heb alleen geen info van hem

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 13:05

Ben naar "De Gezondheidswinkel"geweest, heb daar Passiflora Complex meegekregen. Dat ga ik dus eerst maar es proberen. Hoop dat het werkt!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:36

ok, ik had het aan mn moeder gevraagd, zij kan ook homeopatische middelen bestellen die ervoor zorgen dat het paard rustiger wordt,
of je kon nog een homeopatische dierenarts om infotmatie vragen, bijvoorbeeld erik laarakker of gerrit van zomeren, bij de laatste heeft mn moeder cursussen gevolgd,

waar werkt de passiflora complex precies op, ik ken dat middel namelijk niet, is het echt alleen om ervoor te zorgen dat hij rustig is,

hoe gaat het nu trouwens met hem? merk je dat er wat verbetereing in zit? hoop het wel voor je...

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:31

toevallig zijn wij net weer aan de gang met een paard bij ons op stal.
die heeft ruim 2 maanden stalrust gehad ivm een gebroken hoefbeen.
de oorzaak: een keer verstapt met rijden, echt niet belachelijk ofzo.
hij heeft dus op een handje brok gestaan, met heel veel hooi.
moet zeggen dat ie wel rustig was hoor!
nu zijn we iedere dag 20 min. aan de hand aan het stappen.
wel met verdoving hoor, anders is het levensgevaarlijk.
die bij ons op stal had geen gips, maar een ijzer met 3 extra lippen eraan.
de dierenarts zei wel dat het goed geneest, gelukkig.
veel succes met die van jou!!
houd wel het advies van de veearts aanhoor!!