[AR] Menwedstrijden, klasses en winstpunten e.d.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

[AR] Menwedstrijden, klasses en winstpunten e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 21:35

Okee, van de dressuur weet ik zo'n beetje hoe het zit nu, maar mijn vader gaat dit jaar in de menwedstrijden starten met Jurga en ik ben even info aan het verzamelen.

Ten eerste:

Welke dressuurklasses zijn er?

Ik neem aan B, L, M en Z.

Ten tweede:

Hoe gaat het met de winstpunten?

Is het ook zo dat je bij 10 wp doormag en bij 15 doormoet naar de volgende klasse of zijn de aantallen anders?

Ten derde:

Welke klasses zijn er in de vaardigheid en hoe werkt het hier?

Ik neem aan dat er meerdere moeilijkheidsgraden zijn. Moet je een bepaald aantal keren foutloos zijn om op een gegeven moment door te mogen? Is dit ook verbonden aan je dressuurprestaties? Kan het zijn dat je met vaardigheid veel hoger rijdt dan in de dressuur of vallen dressuur en vaardigheid dan samen op een gegeven moment? Dus: Ga je van de B naar de L dressuur, dan moet je ook in een tweede klasse van de vaardigheid? *snappen jullie het nog?* Schijnheilig

Enneuh: voor de toekomst....

Hoe zit het met de samengestelde menwedstrijden?

Daar begin je altijd onderaan ook al ben je inmiddels al hogerop gereden? Of is dat afhankelijk van je dressuurniveau? Hoe gaat het daar met winstpunten e.d.?

Hoop dat jullie me even meer kunnen vertellen over deze zaken en over dingen die ik vergeten zou kunnen zijn....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:01

In dressuur is er B, L, M, Z en ZZ. Vaardigheid L, M en Z dacht ik.
Winstpunten, bij 10 mag je, bij 20 moet je. Vooral bij dressuur je eigen eraan houden. Vaardigheid wordt slecht gecontroleerd door de KNHS.
Vaardigheid had ik al beantwoord, weet alleen niet zeker of je daar nog ZZ hebt. Winstpunten zijn hetzelfde.

Je hebt een winstpunt bij 150 punten met dressuur, en kunt er zelfs 2 halen in een proef, moet je wel erg netjes rijden. Vaak toch wel streng gejureerd.
Vaardigheid is daar los van. Als je foutloos rijdt in de normale ronde heb je twee winstpunten. Barrage telt dan niet mee. Heb je 1 balletje in de gewone ronde, dan heb je 1 winstpunten. Met tijdsoverschrijding weet ik niet helemaal.
Je kunt dus met vaardigheid hoger rijden. Wij hebben vrij lang L gereden, nu M beiden (dressuur en vaardigheid). Maar we gaan na de wintercompetitie Z vaardigheid in, maar blijven nog wel even M dresuur.

Samengesteld kan ik je helemaal niet aan helpen.

Wel even iets. Ze zijn bezig met regels veranderen bij de dressuur en vaardigheid wat betreft grooms. Vroeger wilden ze geen grooms bij enkelspan met vaardigheid. Tegenwoordig is het bij de paarden al verplicht. De groom mag niets doen, alleen zitten. Bij de pony's is nog niet zeker of het verplicht wordt. Bij dressuur willen ze het bij de paarden ook verplichten. Bij de pony's weet ik niet. voor de dressuur maakt het voor ons niet uit, aangezien ik (groom) toch altijd op de kar proefje voorlees. Alleen de vaardigheid ga ik nooit mee, dus dat zou kunnen veranderen. Hoop het niet, wel lekker rustig aan de kant.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 22:11

Dank je wel Dyonne! Die vaardigheidspunten zullen dan wel snel gaan (denk ik, don't shoot me), aangezien pap errug handig is in vaardigheid, hij heeft slechts zelden een bal eraf, hoe krap er ook gebouwd staat.
Dat van de grooms wist ik al wel. Ik groom altijd bij de dressuur op de wagen en bij vaardigheid (onofficieel) ook op de wagen zonder te praten.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:21

ART. 53 KLASSENINDELING / PROMOTIE- en DEGRADATIE
1. In de individuele dressuur worden de volgende klassen onderscheiden :
- Klasse B
- Klasse L
- Klasse M
- Klasse Z
- Klasse ZZ
Elke klasse kan bestaan uit de onderdelen enkelspan; tweespan; tandem; vierspan.
2. PROMOTIEREGELING
Klasse B: promotie naar L mag bij 5 winstpunten en moet bij 15 winstpunten (per onderdeel)
Klasse L: promotie naar M mag bij 10 winstpunten en moet bij 20 winstpunten (per onderdeel)
Klasse M: promotie naar Z mag bij 10 winstpunten en moet bij 20 winstpunten
Klasse Z: promotie naar ZZ mag bij 10 winstpunten en moet bij 20 winstpunten.
3. In de klasse ZZ worden maximaal 40 winstpunten geregistreerd.


70
ART. 106 BEOORDELING VAARDIGHEIDSPROEF PROMOTIE / DEGRADATIE
1. De vaardigheidsproef kan gereden worden in de klasse Licht, Midden en Zwaar.
2. De beoordeling daarvan moet gebeuren zoals nader in het reglement omschreven, evenals de eisenwaaraan
parcoursen moeten voldoen.
3. Bij de vaardigheidsproef worden voor het basisparcours prestatiepunten toegekend. Uitsluitend menners
in de klasse L worden in het basisparcours, naast het aantal gemaakte strafpunten, beoordeeld op
de wijze van rijden.
Voor de wijze van rijden gelden de kwalificaties voldoende en onvoldoende. Onvoldoende voor de wijze
van rijden sluit uit van verdere deelname, dus ook voor de prijzen en heeft geen verliespunten tot gevolg.
Elke combinatie heeft er recht op dat, direct na het beëindigen van het parcours via de microfoonbekend
gemaakt wordt hoe er is gereden: aantal strafpunten, gemaakte tijd en beoordeling van de wijze van
rijden.
4. De regeling van de prestatiepunten in de klasse L is als volgt :
- foutloos parcours en voldoende voor de wijze van rijden : 2 winstpunten
- ¼ tot en met 6 strafpunten en voldoende: 1 winstpunt
Klasse M en Z
- foutloos parcours: 2 winstpunten
- ¼ tot en met 6 strafpunten: 1 winstpunt
5. De regeling van de verliespunten is als volgt :
- meer dan 20 strafpunten boven het aantal van de winnaar: 1 verliespunt
- het rijden van een verkeerd parcours
of het vrijwillig beëindigen 1 verliespunt
- meer dan 40 strafpunten boven
het aantal van de winnaar: 2 verliespunten
- alle uitsluitingen, met uitzondering
van kreupelheid: 2 verliespunten
(van uitsluiting wegens kreupelheid
is alleen sprake indien de combinatie
op gezag van de jury wegens
kreupelheid wordt uitgesloten ).
- diskwalificatie: 3 verliespunten
Promotie:
In de klasse L mag men, zodra 10 winstpunten zijn behaald, promoveren naar de klasse M; wanneer 20 winstpunten
zijn behaald is promotie verplicht.
In de klasse M mag men, zodra 10 winstpunten zijn behaald, promoveren naar de klasse Z; wanneer 20 winstpunten
zijn behaald is promotie verplicht. De menners dien ook zelf bij te houden hoever zij gevorderd zijn. In
Disciplinereglement Mennen KNHS
versie 2003
de klasse Z worden maximaal 40 winstpunten geregistreerd.
Degradatie:
Verliespunten worden in mindering gebracht op eventueel behaalde winstpunten. Wanneer er geen winstpunten
meer in voorraad zijn of wanneer men nog geen winstpunten heeft behaald, worden het minpunten.
Bij een totaal van 10 verliespunten volgt onmiddellijke terugplaatsing naar de lagere klasse. Een combinatie
kan op verzoek worden teruggeplaatst nadat de combinatie twee keer achter elkaar is uitgesloten. Een verzoek
tot degradatie dient schriftelijk te worden ingediend bij de KNHS.
Degradaties en terugplaatsingen gaan terstond in.

Bron: http://www.knhs.nl/uploads/groot/men.hfd2.dress.PDF en http://www.knhs.nl/uploads/groot/men.hfd5vaard.PDF


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 18:33

Dank je wel Liberty, heel duidelijk! Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:24

liberty schreef:
2. PROMOTIEREGELING
Klasse B: promotie naar L mag bij 5 winstpunten en moet bij 15 winstpunten (per onderdeel)
3. In de klasse ZZ worden maximaal 40 winstpunten geregistreerd.

Bron: http://www.knhs.nl/uploads/groot/men.hfd2.dress.PDF en http://www.knhs.nl/uploads/groot/men.hfd5vaard.PDF


Leuk, wist niet eens dat dit op de website stond. Bedankt!
Dat van de B wist ik ook niet. Hele discussies over op onze vereniging. Iemand die wilde zo snel mogelijk over naar de L, maar iedereen dacht dat je er 10 moest hebben. Dat dat veranderd was pas.
En dat andere punt. In de klasse ZZ houden ze nog wel bij hoeveel winstpunten je hebt. Althans wij spraken een menner en die zat te vertellen dat hij pas had gehoord dat hij een bepaald aantal winstpunten had. En wat dat aantal was wil je niet weten. Zit in de 200 of 300.

Vaardigheid gaat idd best hard. Wij hadden teveel punten in de L voor we overgingen, anders hadden we allang Z vaardigheid gereden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

MarjoleinP
Berichten: 87
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:49

Je wilde ook nog informatie over samengesteld mennen,

Je begint daar in klasse 1 en kunt doorstromen tot klasse 3.
Je rijdt een andere dresseurproef dan wanneer je alleen dresseur rijdt.

Bij klasse 1 moet je bij 25 punten over en bij 15 mag je over.
Per wedstrijd kun je winstpunten of verliespunten halen afhankelijk van het aantal strafpunten dat je in totaal gereden hebt. Ze werken hier namelijk met strafpunten. Elk punt dat je in de dresseur niet haalt, zijn strafpunten en de ballen in de vaardigheid ook. Daarnaast kost elke seconde in een hindernis ook strafpunten.

Als je het precies wilt weten, kun je kijken op de site van de KNHS bij regelementen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:33

Jurga schreef:
Dank je wel Liberty, heel duidelijk! Haha!

U vraagt wij draaien Tong uitsteken Ach, moest het zelf ook ff goed weten Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:18

Over het samengesteld kan ik je veel vertellen...

De klassen zijn: 1, 2, 3, 4 (Internationaal)
Je begint in Klasse 1 en mag over met 15 en moet met 25
En zo gaat dat verder, de winstpunten gaan van -3 tot 3, als je meer over het samengestelde wilt weten kan je met altijd pb-en!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 5 bezoekers