recht richten gaat dat in zijn werk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

recht richten gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 11:59

Hallo,

Mijn paard die loopt een beetje scheef hij is nog jong 5 jaartjes en is ingereden door een meisje van 15 dus hij is heel braaf maar toch heb ik het idee dat hij scheefloopt en ik hoor ook van meerdere mensen dat hij meer op de linker teugel steunt dan de rechter, het gevolg hier van is dat hij zijn gewicht meer naar links gooit.
Nu heb ik al geprobeert om meer naar rechts te gaan hangen maar dat zonder suc6 nu heb ik als atvies van mijn instructeur gekregen om hem eens een paar keer recht te richten alleen kan hij me daar niet bij helpen omdat hij alleen spring les geeft (hij springt ook scheef over de hindernisen) beet je maf vind ik!
Wie o Wie kan mij zo een beetje uitlegen wat het allemaal inhoud en hoe je dat doet.
Ik heb al gehoord dat het te maken heeft met voltes en veel overgangen maar veder weet ik er nog niks van...

You are in my hart voor ever, I alway's think about you!


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:36

Om recht te richten moet je er rekening mee houden dat je ten eerste zelf recht zit. Dus door zelf naar een bepaalde kant te gaan hangen zoals jij zei wordt het probleem alleen maar erger.
Een scheefgaand paard kenmerkt zich doordat hij op de grond niet op 4 sporen loopt. Hij drukt bijvoorbeeld zijn schouder tegen het schot en zijn achterhand neigt naar binnen toe.
Vaak gaat dit ook gepaard met meer gewicht aan 1 kant, je paard is dan sterker aan 1 kant.
Een fijne oefening om je paard recht te richten is wijken. Dan druk je met je binnenbeen je paard naar je buitenteugel toe en daar vang je hem weer op. Een andere goede oefening voor het rechtrichten is het rijden van schouder voor. Je stuurt als het ware de schouder van je paard voor de achterhand, het is namelijk onbegonnen werk om je paard aan de achterkant te corrigeren.
Verder zou je er iemand bij moeten hebben die op de grond kan zien of je paard recht loopt. Dat is echt heel belangrijk. Soms voel je het namelijk zelf niet.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:39

Ongetwijfeld niet wat je wil en afgezaagd, maar: neem les! Sommige dingen zijn nogal lastig via de pc uit te leggen en het ligt ook aan je paard wat hij precies nodig heeft op dit moment. Als 'ie op een gegeven moment voor het oog netjes gesteld en gebogen op de volte loopt, hoeft dat nog niet te betekenen dat 'ie fatsoenlijk op een rechte lijn kan lopen.

Gezien de leeftijd en het feit dat 'ie blijkbaar nog niet goed is ingereden, zou ik beginnen met zoveel mogelijk rechte lijnen in plaats van voltes. Laat hem eerst zijn balans maar goed vinden. Recht en voorwaarts en dan pas kan je aan andere dingen gaan denken, het is ouderwets, maar niet voor niets de basis van de "klassieke rijkunst"!

Maar het enige echt bruikbare advies wat ik je kan geven: les, les en nog eens les. Zeker bij zo'n jonkie. Je kan er nog zoveel aan verprutsen en dat zou toch erg zonde zijn!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:52

ook een (goede!) springinstructeur kan je leren hoe je je paard recht moet laten lopen.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:06

Ik zou ook zeker een andere instructeur gaan zoeken.
Hoe kan deze je nou verder helpen als die zelf de basis geen eens weet.

Voor een goede beschrijving wijs ik je naar www.hoefkatrol.com(of nl).
Misschien kun je daar eens een lesje nemen.

Je kunt ook de zoekfunctie van Bokt gebruiken er zijn al heel veel topics over geweest.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:42

Lekker schatje een instructeur die niet uit kan leggen wat je fout doet!!!! Clown
Ik zou een op zoek gaan naar een andere ik weet zeker als je een goede getroffen hebt kan die dat uit leggen bij springen moeten de paarden toch ook recht zijn???
Een recht paard is het halve werk en dat geldt voor alle takken van de sport.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:42

ben het er wel mee eens dat als je een goede instructeur hebt, ookal geeft hij springles, hij in iedergeval moet weten hoe je een paard moet rechtrichten, basis is basis.

Maar een tip; aangezien je paardje nog jong is en misschien moeite heeft met de balans moet je je handen wat verder van de schoft af zetten op de rechte lijnen, Hierdoor geef je hem meer steun en kan hij makkelijker z'n balans vinden dan als je je handen dicht bij elkaar houdt. Verder helpt het niet om zelf naar de andere kant te gaan hangen want het is echt belangrijk dat je zelf recht zit.
Heb je er wel eens op gelet of je misschien zelf niet je ene been net iets verder naar achter hebt liggen op de rechte lijnen, omdat hij naar 1 kant hangt. Misschien heb je dan je rechter been (hij hangt naar links) wat verder naar achter. Sommige jonge paarden reageren hier erg op door dan hun kont naar binnen te gooien.
Als laatste zou je hem na kunnen laten kijken door een chiropractor, want het kan ook zijn dat z'n bekken op de een of andere manier een beetje scheef is komen te staan. Je moest een weten hoe veel paarden dat hebben zonder dat de eigenaar het merkt.
suuces ermee he


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:10

bleuberta schreef:
Lekker schatje een instructeur die niet uit kan leggen wat je fout doet!!!! Clown
Ik zou een op zoek gaan naar een andere ik weet zeker als je een goede getroffen hebt kan die dat uit leggen bij springen moeten de paarden toch ook recht zijn???
Een recht paard is het halve werk en dat geldt voor alle takken van de sport.

Helemaal mee eens.
vlug andere instructeur nemen.
Ook een goed spring instructeur leert je rechtrichten


xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:15

ja, zoek eerst een andere instructeur!!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:17

De meeste problemen bij het paardrijden en in de omgang met paarden ontstaan doordat ieder paard van zichzelf enigszins scheef staat. De evolutie heeft er voor gezorgd dat bij zowel mens als dier beide lichaamshelften niet gelijk zijn, dat het lichaam dus asymetrisch is en dat het fenomeen links- en rechtshandig bestaat. Iedereen weet van zichzelf wel of hij links- of rechtshandig is, maar niet veel ruiters weten van hun paard of het linksgebogen of rechtsgebogen is: paarden staan van nature iets meer naar links of naar rechts gesteld, dus zijn van nature naar links of rechts gebogen. De ene helft van het lichaam is handiger en sterker, de andere helft is zwakker en slapper.

Deze scheefheid hoeft onder natuurlijke omstandigheden geen probleem te zijn voor een paard en de scheefheid is geen probleem als mens en paard gescheiden wegen gaan. Maar als we op het paard gaan rijden kunnen er allerlei problemen ontstaan, omdat het paard tijdens het rijden met tientallen kilo's extra belast wordt.


Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn bijvoorbeeld:

het makkelijk naar één kant buigen en moeilijk naar de andere kant
ongelijke aanleuning of het paard pakt één teugel vast en neemt de andere niet aan
het op de ene hand wel kunnen galopperen en op de andere hand niet
het versnellen na een vliegende galopwissel
het niet-vierkant halthouden
het appuyeren dat wel lukt naar de ene kant maar niet naar de andere kant
het hoofd dat verkeerd kantelt
schudden met het hoofd
tandenknarsen
taktfouten
het onregelmatig verruimen
het schuin achteruitstappen
steigeren of bokken
het paard is extreem nerveus omdat het de oefeningen niet kan doen die de ruiter vraagt
het paard heeft een scheef bekken
het paard heeft ongelijke hoeven
het paard heeft rugproblemen
het paard loopt met een hanentred
het paard heeft spat
het paard heeft kissing spine
het paard heeft hoefkatrol
De houding en stand van het paard leveren al heel wat informatie op over de natuurlijke scheefheid van het paard: de stand van de heupen, de knieën en de vorm van de voorhoeven verraden al naar welke kant het paard van nature gebogen is, dus of het paard een natuurlijke buiging heeft naar links of naar rechts.

Ruiters versterken vaak de natuurlijke buiging die het paard zelf neemt en gaan zelf hun houding ook automatisch op die kant richten. Dit gebeurt meestal onbewust maar hierdoor gaat het paard steeds schever lopen.

De problemen worden nog erger wanneer de ruiter probeert laag te rijden zonder het paard eerst recht te richten. Dr. Reiner Klimke zei: "Alleen een recht gericht paard laat zich verzamelen." Dus als de ruiter niet weet hoe het paard recht gericht moet worden, komt het paard nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht. Het recht richten is een voorwaarde om een paard te kunnen berijden! Het evenwicht van het paard wordt ernstig verstoord wanneer de ruiter probeert stelling te rijden voordat het paard correct is recht gericht. Op deze manier komt de rug van het paard in een geforceerde houding. Maar hoe vaak zie je niet dat de ruiter d.m.v. slofteugel, martingaal of door een te harde hand zijn paard naar beneden probeert te trekken? Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:20

Hollander schreef:


Nu heb ik al geprobeert om meer naar rechts te gaan hangen maar dat zonder suc6


Nooit de scheefheid van uw paard compenseren met uw gewicht. Als het paard naar binnenvalt, zet dan met uw teugels de voorhand naar buiten en ga nooit uw gewicht naar buiten zetten. Zo ontstaat enorme spanning in de rug van uw paard. Blijf dus altijd met uw gewicht in de gewenste buiging zitten.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:21

dit zijn de aandachtspunten waar de ruiter op moet letten, wanneer je paard niet recht gericht is:

AANDACHTSPUNTEN RUITER

Kijk over uw paard heen, kijk niet naar beneden, u moet voelen wat er onder u gebeurt.

Rijd nooit te laag met uw handen. Uw bovenarm moet verticaal naar beneden afhangen. Vanaf uw elleboog moet een rechte lijn, via onderarm en teugel naar de mond van het paard lopen.

Een paard dat niet recht is mag nooit laag lopen. Alleen een rechtgericht paard kan voorwaarts neerwaarts lopen.

Uw binnenhand is nooit lager dan uw buitenhand. In een wending of op de volte is uw binnenhand zelfs altijd hoger dan uw buitenhand.

Nooit de scheefheid van uw paard compenseren met uw gewicht. Als het paard naar binnenvalt, zet dan met uw teugels de voorhand naar buiten en ga nooit uw gewicht naar buiten zetten. Zo ontstaat enorme spanning in de rug van uw paard. Blijf dus altijd met uw gewicht in de gewenste buiging zitten.

Het paard moet altijd drang naar voren hebben. Houd uw paard scherp aan de hulpen.

Beloon het paard iedere keer als hij het goed doet. Belonen maakt het paard trots en groot.

‘Laat liefde en verantwoordelijkheidsgevoel jegens het paard al uw handelingen bepalen.’

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:22

sorry voor de hoeveelheid berichten, maar ik vond het overzichtelijker wanneer ik ze in een paar berichtjes neerzette en ik vind dit een heel boeiend topic, want ik heb er zelf ook mee te maken en ik weet precies wat Hollander wilt weten!!! dus daarom heb ik dit ook geplaatst.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:54

En waar heb je dat uit gecopieerd Cynthia?

De hond is de betere mens

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:01

i.d.d ben ook wel benieuwd op welke site dat stond


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 17:58

Dank je wel voor de informatie..ik ga ook cker opzoek naar een andere instrecteur.
En cynthia ik ga het proberen... vanavond nog na het eten.
Bij hoefcare stond dat scheeflopende paarden ook last van hoefkatrol kunnen hebben ik ga hem daar volgende week op laten testen.

You are in my hart voor ever, I alway's think about you!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:32

desiree en orsini: www.hoefkatrol.com
mijn paard heeft namelijk hoefkatrol, ik heb deze trainingsmethode van antoine de bodt overgenomen en ze loopt nu helemaal niet meer kreupel!!!!! al 2 maanden niet meer!!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:33

Hollander schreef:
Dank je wel voor de informatie..ik ga ook cker opzoek naar een andere instrecteur.
En cynthia ik ga het proberen... vanavond nog na het eten.
Bij hoefcare stond dat scheeflopende paarden ook last van hoefkatrol kunnen hebben ik ga hem daar volgende week op laten testen.


veel succes!!! loopt je paard kreupel hollander?

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 21:40

neej niet kreupel maar wel scheef en als ik het goed heb begint het daar bij?! nou het rijden is een beetje in de soep gelopen bak was er nat en hij wilde voo geen ene meter luisteren. morgen weer een kans

You are in my hart voor ever, I alway's think about you!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:27

veel succes en hou je me op de hoogte hollander? want ik vind dat wel interessant

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 12:22

jah ik zal je op de hoogte houden. heb vandaag weer gereden een half uur want de bak was vrij nat.ik heb er een ander zadel op gelegd maar ik blijf voelen dat hij scheef loopt.ook heb ik goed op mijn zit gelet dat ik goed recht zit. heb een kleine voor uitgang geboekt want als ik over de hoefslag ga recht uit wil hij wel een klein stukje recht lopen. woensdag worden er foto's gemaakt voor de bekken en zijn hoeven. ben benieuwt..

You are in my hart voor ever, I alway's think about you!

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 12:43

xcynthiax schreef:
De problemen worden nog erger wanneer de ruiter probeert laag te rijden zonder het paard eerst recht te richten. Dr. Reiner Klimke zei: "Alleen een recht gericht paard laat zich verzamelen." Dus als de ruiter niet weet hoe het paard recht gericht moet worden, komt het paard nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht. Het recht richten is een voorwaarde om een paard te kunnen berijden! Het evenwicht van het paard wordt ernstig verstoord wanneer de ruiter probeert stelling te rijden voordat het paard correct is recht gericht. Op deze manier komt de rug van het paard in een geforceerde houding. Maar hoe vaak zie je niet dat de ruiter d.m.v. slofteugel, martingaal of door een te harde hand zijn paard naar beneden probeert te trekken? Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting.


Ik trek hem trouwens niet naar beneden hoor ik laat hem gewoon vrij lopen. ik ben alleen maar bezig om het recht te laten lopen.

You are in my hart voor ever, I alway's think about you!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:06

Hollander"]
[quote="xcynthiax schreef:
De problemen worden nog erger wanneer de ruiter probeert laag te rijden zonder het paard eerst recht te richten. Dr. Reiner Klimke zei: "Alleen een recht gericht paard laat zich verzamelen." Dus als de ruiter niet weet hoe het paard recht gericht moet worden, komt het paard nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht. Het recht richten is een voorwaarde om een paard te kunnen berijden! Het evenwicht van het paard wordt ernstig verstoord wanneer de ruiter probeert stelling te rijden voordat het paard correct is recht gericht. Op deze manier komt de rug van het paard in een geforceerde houding. Maar hoe vaak zie je niet dat de ruiter d.m.v. slofteugel, martingaal of door een te harde hand zijn paard naar beneden probeert te trekken? Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting.


Ik trek hem trouwens niet naar beneden hoor ik laat hem gewoon vrij lopen. ik ben alleen maar bezig om het recht te laten lopen.
[/quote]

ik zeg ook niet dat je hem naar beneden trek, maar je moet hem eerst recht richten!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 13:14

weet ik het is voor de andere als hun zo denken Knipoog

You are in my hart voor ever, I alway's think about you!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:26

ow okeej, dan snap ik het nu Haha!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers