Bestuurder met trailer angst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Bestuurder met trailer angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 14:21

Nou ja, zo erg is het ook weer niet, maar ben toch erg nerveus om met de trailer aan te gaan rijden, ben aan het leren voor m'n rijbewijs
(lees: ben gevaarte met een L Tong uitsteken )
en nou begint m'n familie; "kan je lekker zelf met de trailer weg binnenkort"...en dan krijg ik het meteen benauwd...
In m'n familie is niemand tuk op met de trailer rijden, naar de manege en terug en dat is vaak al zo stresserend voor m'n ouders dat ik het gewoon niet durf vragen (en m'n arme schatje in de winter dus serieus een achterstand opdoet telkens >.<)
Nu ik het ga moeten doen w ik ook nerveus,
ik zal al blij zijn als ik überhaupt ooit zover geraak (tot de manege, bedoel ik) maar als ik op wedstrijdjes wil gaan of serieus trainen, ga ik ook al eens verder moeten rijden *slik*
Maar ja, zou me beter nog niet laten opjutten, eerst maar ff m'n gewoon rijbewijs halen, en dan rondcrossen met trailertje met gewoon wat hooi in...m'n dierbaarste bezit op vier benen breng ik voorlopig nog liever niet in gevaar X_X
gewoon kalm blijven...alles stap voor stap...
Nagelbijten / Gniffelen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:27

Inderdaad hoor, stap voor stap. Ik vond het idee ook doodeng toen ik aan m'n BE rijbewijs begon; ondertussen ga ik rustig in m'n eentje met paard&trailer op stap. Nu scheelt het wel dat ik een paard heb dat heel makkelijk trailered, maar je went eraan, eerlijk waar. Als je ouders niet echt een steun zijn de eerste keer dat je met je paard gaat rijden, kan je overwegen of het mogelijk is dat je rijinstructeur de eerste keer nog meegaat.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 14:45

He, da's misschien nogeens een goed idee^^
heel simpel maar ik had er in m'n paniek nog niet aan gedacht ^^
Bedankt voor de tip ^^
Al krijg ik nog wel de bibber als ik denk dat ik ooit alleen zal moeten rijden...brrr...met windvlagen en auto alleen w ik al ongerust >.<

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:02

Gewoon rustig aan. Eerst een lege trailer en iemand mee nemen. En gewoon op bouwen.

Ik heb nog maar een half jaartje m'n rijbewijs(enkel m'n B) en cross het hele land door(met een mini combinatie, Mercede's Atje met een shetland trailer d'r achter). In het begin vond ik stukjes hier in de buurt al meer dan zat, maar nu maakt het me niet zo veel meer uit. Ik ben ook een paar weken geleden met klote weer(windstoten, regen enzo) van Wieringerwerf naar Oostzaan gereden(ff meer dan een uur rijden). Met dat weer is het m'n hobby niet, maar als het nodig is doe en kan ik het gelukkig wel.

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:11

Ik ga binnekort beginnen met mijn gewone autorijlessen maar wil ook graag mijn E halen.. Niet te snel er achteraan maar wil het wel zo graag. Probeer het niet vanuit je angst te bekijken maar meer wat voor wegen er voor jou en je paard open gaan. Word het vast een stuk aantrekkelijker!! Knipoog Ik weet nu al dat ik beetje spannend/eng ga vinden maar als ik dan denk dit kan ik en dit dan word het een stuk leuker en heb ik er mega-veel zin in!! Gewoon eerst veel rijden met een lege aanhangwagen en dan steeds iets verder gaan!!veel succes OK dan!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:19

Gewoon eerst veel oefenen met een lege trailer en dan wordt het vanzelf zo gewoon dat je daarna ook rustig met een paard erin durft te rijden.
En zo eng is het helemaal niet. Gewoon rustig rijden en je niet te veel van het andere verkeer aantrekken. Zij kunnen ook prima rekening houden met jou.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 15:21

Tja, probleem is hier in Belgïe moet je voor de paarden trailer geen E hebben...dus je krijgt er ook geen echte 'lessen' voor ...als ik een zo'n trailer rijbewijs op zak zou hebben zou ik me ook al een pak zeker voelen...Maar zou maar eerst beter m'n gewoon rijbewijs hebben...daarnet voor het eerst alleen gereden...Brrr >.<
Misschien dat ik om m'n zenuwen voor dit te vergeten, me al al druk maak over het volgende probleem hahaha^^
Maar t zou idd wel leuk zijn als i wat meer kon gaan rijden in de winter...en misschien nog eens een wedstrijdje...*krijgt er zin in*
Trouwens allemaal bedankt voor de toffe reacties^^

Nog een vraagje, in Belgïe hoeft zo'n E dan wel niet voor de paardentrailer, maar ben je dan in fout als je bv naar Nederland rijdt?

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:36

Yuna schreef:
Maar t zou idd wel leuk zijn als i wat meer kon gaan rijden in de winter...en misschien nog eens een wedstrijdje...*krijgt er zin in*


OK dan! *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:04

Yuna schreef:
Tja, probleem is hier in Belgïe moet je voor de paarden trailer geen E hebben
Nog een vraagje, in Belgïe hoeft zo'n E dan wel niet voor de paardentrailer, maar ben je dan in fout als je bv naar Nederland rijdt?

probleem Verward d*mn, weet je wat mij mijn E gekost heeft?

dat laatste zou ik trouwens niet weten. Welke categorieen rijbewijs heb je in Belgie?

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 16:08

Nou dezelfde als in Nederland, dus E heb je ook...je hebt 'm gewoon niet nodig voor paardentrailers...tenzij je echt zo'n luxe zware trailer hebt ...maar met een paardentrailer zit je meestal wel goed wat betreft de MTM...dus heb je geen E nodig...
Maar ik vroeg me af of je dan in problemen kwam als je de grens over bolt Verward

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:13

ik zou eea eens goed nakijken. De regels zullen zeker hetzelfde zijn, als de categorieen dat ook zijn. Even heel kort:

Alleen B als:
- maximaal toelaatbaar gewicht (is jouw MTM?) trailer < 750
OF
- maximaal toelaatbaar gewicht (is jouw MTM?) trailer < ledig gewicht auto
EN
maximaal toelaatbaar gewicht (is jouw MTM?) trailer + maximaal toelaatbaar gewicht (is jouw MTM?) auto < 3500 kg

voor alles daarboven moet je een E rijbewijs hebben. een anderhalfspaards trailer lukt meestal wel, 2 paards iig niet.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 16:57

Jup, Maximaal toegelaten gewicht is MTM, sorry als ik verwarrend was...en ja't is een anderhalve paards dus 't moet niet...
Gek, en ik dacht dat 't in Nederland ook moest...blijkbaar niet dus ^^
al een zorg minder
super bedankt ^^

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:44

Vooruit rijden met een gewone trailer is niet veel anders dan met een auto hoor... Alleen moet je de bochten wat ruimer nemen, vooral als er een paaltje of boom in die bocht staat Knipoog
Achteruitrijden kun je heel veel oefenen op een groot parkeerterrein.
Ik heb geen E- rijbewijs, maar gewoon eerst op een parkeerterrein van een manege geoefend tot ik het recht achteruit rijden en het bochtje achteruitrijden een beetje onder de knie had. Vooruit rijden heb ik gewoon gedaan... Als het met een lege trailer goed gaat (kan weinig mis gaan) dan kun je daarna op rustige momenten met paard erin gaan oefenen. Kijk wel uit met oversteken en invoegen. Je bent een stuk langer! En hebt meer tijd nodig...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:19

Ik heb in een ander topic al eerder wat tips gegeven voor rijden met de trailer:
[VMR] Met een trailer rijden

En verder: eerst maar eens goed oefenen met een lege trailer! Het zijn geen zakken zand die je achter je auto hebt hangen, je kunt je geen fouten veroorloven en gebrek aan besluitvaardigheid door onzekerheid kun je ook maar beter niet hebben. Als je nu nog bezig bent met je gewone rijbewijs, dan zou ik het rijden met een trailer maar even uitstellen totdat je een beetje ervaring op gedaan hebt en wat routine ontwikkeld.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:06

Je moet nu nog niet denken aan het rijden met trailer... Als je pas bent aan het gaan voor je gewoon rijbewijs, moet je eerst nadat je dat gehaald hebt nog voldoende rij-ervaring opdoen vooraleer je nog maar denkt er een trailer achter te hangen.

Ik heb m'n rijbewijs zelf bijna 4j nu, en ik geef eerlijk toe dat het eerste jaar dat je rijdt, je volop ervaring opdoet... en erna ook nog... Je komt zoveel situaties in het verkeer tegen die je in de tijd dat je 'geoefend' hebt voor je het rijbewijs kreeg niet tegen bent gekomen. Je leert hoe snel je reageert op iets, je moet je auto nog leren kennen...

En als je daarna wil leren met de trailer rijden, zoek iemand die daar ervaring mee heeft en je er les in wil geven... Want het is toch weer even heel anders als er iets achter je auto hangt. En dan weer veel oefenen, veel rijden met lege trailer en als je dat goed genoeg onder de knie hebt en je zeker genoeg voelt, oefenen met paard in de trailer en kleine afstandjes doen...


En nog eventjes wat i.v.m. de Belgische wetgeving

1. Welke aanhangwagen mag ik trekken met mijn voertuig ?

De houder van ee rijbewijs categorie B, C of D mag slechts een aanhangwagen van 750 kg (Maximale Toegelaten Massa - MTM) trekken indien hij geen houder is van de overeenkomstige categorie E (zijnde B+E, C+E of D+E) die vereist is voor het trekken van een aanhangwagen waarvan de MTM groter is dan 750 kg. Een uitzondering wordt gemaakt voor de categorie B : met een voertuig van categorie B mag men een aanhangwagen van meer dan
750 kg MTM trekken op voorwaarde dat deze MTM de ledige massa van het trekkend voertuig niet overtreft en dat de totale MTM van de trekker en de aanhangwagen de 3.500 kg niet overschrijdt.
De houders van een rijbewijs dat vóór 1989 afgeleverd is zijn automatisch houder van de categorie E (B+E voor B, C+E voor C en D+E voor D).

2. Welk rijbewijs heb ik nodig om met mijn personenwagen met aanhangwagen waarvan de MTM van het samenstel de 3.500 kg overschrijdt te mogen sturen? Categorie B+E of categorie C?

Het is het trekkende voertuig van het samenstel dat de categorie bepaalt. Een personenwagen behoort tot categorie B. Voor deze combinatie kan dus nooit een categorie C worden geëist. Dit samenstel vereist een rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B+E.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:18

Yuna schreef:
Nog een vraagje, in Belgïe hoeft zo'n E dan wel niet voor de paardentrailer, maar ben je dan in fout als je bv naar Nederland rijdt?


Volgens mij ben je dan fout. Je moet je toch aan de wegenverkeerswet houden van het land waar je rijdt? In Belgie mag je met aanhanger 120 km/uur, maar in Nederland vlieg je direkt op de bon als je dat daar doet, want daar mag je maar 80km/uur...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 05:58

Maximum snelheden is wat anders als inhoud van rijbewijs. Een nederlandse vriend van me heeft een trike en is lid van een belgische trike-club. Hij is de enige die zonder helm rijdt met een autorijbewijs. In Belgenland moet je een motorrijbewijs hebben en een helm op. Het zou toch gek zijn als hij moest stoppen bij de grens? Denk dat voor rijden met een trailer dezelfde vlieger opgaat.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:13

Marreke, volgens mij gaat voor aanhangers hetzelfde op in Nl als in Belgie. Zie het stukje hierboven.

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:24

Yuna schreef:
Nog een vraagje, in Belgïe hoeft zo'n E dan wel niet voor de paardentrailer, maar ben je dan in fout als je bv naar Nederland rijdt?


Het zou te gek worden als je alleen je E moest halen voor die paar keer dat je naar Nederland komt. Het was vroeger zelfs zo dat je in Duitsland bij je B rijbewijs ook meteen je rijbewijs voor een motorwagen van de vrachtauto had. Dat haalde je tegelijk. Als je dan je duitse rijbewijs over liet schrijven naar Nederland, gingen alle behaalde rijbewijzen mee.
Als je in belgie zonder E met trailer mag rijden met je belgische rijbewijs, dan mag je in Nederland met je belgische rijbewijs ook een trailer trekken zonder E. Let natuurlijk wel op eventuele massa-regels.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:52

Voor degene die zonder E rijden... Ze willen de wetgeving over 4 jaar gaan veranderen.. dan komt het erop neer dat iedereen zijn E achter B moet halen. Alles wat dan boven de 750 kg is daar moet je E voor hebben.

Maar over je trailerangst... Eerst na het behalen van je gewone rijbewijs rijervaring op doen (zoals Natalie al zei).
Ik werd ook altijd al gek bij het idee om met de trailer weg te moeten.. Maar als je begint met lessen (met zo'n enorm lange aanhanger) dan krijg je steeds meer vertrouwen. Mijn examen is nu aangevraagd en hoop dus snel mijn E te hebben. Dan ga ik eerst met een lege trailer oefenen.. Zolang ik nog onzeker ben dan neem ik mijn paard echt nog niet mee...

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:03

He Yuna,

Ik vind het ook helemaal niks, zo'n groot ding. Ik heb het anders opgelost, ik heb een vent genomen met alle rijbewijzen. Hij rijdt, ik geniet, of slaap, snurk;-)

Gaat prima zo.

Kijk maar eens op mijn "www" om te zien hoe akelig groot onze combinatie bus/trailer is .... Doodeng!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:05

Het lijkt mij heerlijk om te hebben. Ben je tenminste van niemand meer afhankelijk (want als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel om te vragen: Kan jij rijden voor mij? e.d.)
Tis toch fijn als je strax lekker met je paardje kan gaan en staan waar je wilt?
Niks meer zeuren, lekker weg, naar de vereniging, keuring, wedstrijd, bos, strand, heide etc...
En de ervaring leert wel hoor! Lachen
Succes ermee en sterkte!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:11

Ook in Belgie kun je cursussen trailerrijden volgen Lachen Misschien niet onverstandig om de eerste knepen onder de knie te krijgen en zelfverzekerder de weg op te gaan Knipoog Haha!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:15

Tuurlijk, jullie hebben gelijk hoor. Gewoon zelf rijden is altijd het beste. Maar wij mennen en hebben sowieso de instelling dat we nooit zonder groom op pad gaan. En Albert is mijn groom en ik de zijne, dus we gaan toch altijd samen. Haha!

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:41

Ik zou ook zeggen: heel veel oefenen zodat je wat zekerder wordt van jezelf. Maar het valt vast allemaal reuze mee Knipoog

Gelukkig heb ik dat probleem nooit gehad want auto - trailer - motor -vrachtwagen rijden is mijn lust en mijn leven. Ik rijd gewoon in alles wat wielen heeft Schijnheilig