Barefoot voor een week op proef

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Barefoot voor een week op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 13:47

Donderdag avond was het dan zo ver!! Mijn test bare foot zadel was binnen gekomen. De doos voelden heel licht aan, en meteen open gemaakt. Mijn eerste reactie : wat groot..... Het zadel voelden erg comfortabel aan, en inderdaad omdat er geen boom in zit, erg flexibel.

Vrijdag had ik geen tijd om te rijden, dus ik zaterdag ochtend samen met mijn instructrice op pad om het zadel te testen, en meteen een privé les te nemen.

Zoals iedereen gemerkt heeft regende het behoorlijk zaterdag, maar wij lieten ons niet kennen. Eerst naar de wei toe gelopen om Stilla te halen. Stilla helemaal blij, want zei dacht dat ze naar binnen mocht. Helaas Stilla, even mag je naar binnen.

Op stal hebben we Stilla zo droog mogelijk gemaakt, en vervolgens het zadel er op gelegd.Mhh, ook erg groot. Het zadel lag goed op haar. De ruggengraat helemaal vrij, en zo op het eerste gezicht ook erg stevig. We hebben de western fenders er af gehaald, en de engelse beugels en riemen er aan gezet. Hoofdstel ingedaan, en we waren klaar om te gaan.

Stilla twijfelden wel even om weer de regen in de stappen, maar ze was snel over gehaald. Buiten het erf nog even aan gesingeld, en uiteraard even discusseren wie er als eerste zou gaan testen. Ondertussen bleef Stilla heel braaf staan (ze leek net op een verzopen kat). Mijn instructrice zou het als eerste gaan proberen. Met opstappen verschoof het zadel haast niet.

Haar eerste reactie : "dit is raar, dit moet je gewoon proberen". Ze heeft nog even verder gereden. Nog een stukje getölt, wat draven, en daarna omgewisseld.
Ook mijn eerste reactie was: "dit zit raar...". Ik vind de zitting erg breed, maar wel heel comfortabel. Lekker zacht aan de bips......

Wat mij verder op viel, was dat ik mijn benen er niet goed aan kon leggen. Mijn zit was erg stevig, maar mijn benen staken erg van het paard af. Voor mijn gevoel kon ik niet voldoende inwerken met mijn been hulpen.

In draf vind het wel mee vallen hoe onstabiel je benen liggen met engelse beugel riemen en beugels.

Na het rijden Stilla afgezadeld, en lekker op stal neer gezet (het regende nog steeds.....). Daarna stal opgestrooid, eten gegeven, en op naar huis om zelf te drogen. We waren alle twee tot op ons vel toe nat geregend, maar wel een ervaring rijker!!

Zondag heb ik het nog een keer geprobeerd ( en uiteraard weer in de stromende regen gereden....), en ook deze keer vond ik de inwerking niet fijn. Wederom zat ik als een prinses, maar weer met mijn benen kreeg ik het niet voor elkaar. Het was me weer niet gelukt om er een zuivere 4 takt uit te rijden. Ik plaats van tölten kreeg ik haar alleen maar en in sweinen pas..........

Maar we geven nog niet op, vanavond weer een herkansing, hoewel ik wel steeds meer geneigd ben om mijn gewonen zadel er weer op te leggen..........

Ik weet niet waar het aan ligt dat ik mijn benen er niet aan kan krijgen, heeft iemand misschien hier tips voor?

A good horse is never a bad color.......


Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:52

Ik denk dat je even moet doorzetten en het zadel de hele week gaan gebruiken, de zit en beenligging lijkt me heel anders dan op een Engels zadel, je moet waarschijnlijk gewoon een "nieuwe" zit vinden Lachen
Hou je ons op de hoogte?

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 14:04

Ik ga zeker de volledige week testen, en hou jullie zeker op de hoogte.

Het zit zeker anders dan een engels zadel, gewoon een stuk breeder, en geen kniewrongen. Dat er geen kniewrongen op zitten, heb ik zelf geen problemen mee.

Ik hoop dat ik vanavond al iets meer mijn "zit" kan vinden..... Ik voel me weer net zo'n beginner die voor de eerste keer op een paard zit. Echt hopeloos voel ik me dus Haha!

A good horse is never a bad color.......

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:19

Ik koop volgend jaar ook een Barefoot Tong uitsteken

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 14:23

Heb jij het zadel ook al getest? en zo ja, wat zijn jouw bevindingen?

A good horse is never a bad color.......

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:37

Nee, ik heb het zadel nog niet getest, maar ben dat wel van plan, in januari 2004 is er waarschijnlijk een boktmeeting met allerlei boomloze zadels: [BM] Boomloze Boktmeeting, interesse?

Ik heb ondertussen al zoveel goede verhalen over deze zadels gehoord, dat de kans heel groot is dat ik zo'n zadel ga kopen voor erbij Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:53

Dat gevoel dat je wel heel breed zit en dat je je benen niet goed aan kan leggen had ik de 1e keer ook. Ik zat toen trouwens zowieso niet echt lekker want was net voor het opstijgen met mijn rug op een puntig groen blok gevallen
Je wil ook niet weten hoe ik de 1e keer draven erop zat, ik had echt het gevoel alsof ik een halve meter uit het zadel stuiterde... Hoewel star er totaal niet op reageerde, ze liep vrolijk door met de oortjes naar voren...
Maar de eerste keer galoperen zat wel heel fijn, star ging veel meer zweven en kwam echt van de grond in galop (normaal heeft ze echt zo'n vlak draversgalopje, dit was heel anders! Lachen )
De 2e keer had ik mijn beugels korter gemaakt (ik rijd normaal met westernzadel, dus aardig lange beugels, maar met een barefoot zit je beter met iets kortere beugels) en ging het super, je wordt echt gedwongen om de bewegingen van je paard te volgen anders zit een barefoot niet echt lekker Haha!
Wat mij het meeste bevalt aan de barefoot is dat je de rugspieren van je paard kunt voelen. Normaal heeft star de neiging om na een paar passen tolt in telgang te vallen maar nu voelde ik dat al van te voren aankomen en kon ik dus beter corrigeren. Ze ging zowieso al veel beter tolten met de barefoot, veel zuiverder en het tempo was ook beter. Ze ging zelfs een paar keer ipv aan te draven in tolt, en het zat echt super! Haha! OK dan!

Het kan zijn dat je je zit nog moet vinden op de barefoot, het zit idd wel heel anders dan een engels zadel of een westernzadel, maar als je er eenmaal aan gewend bent zit het super en het beviel mijn paardje ook heel goed Ik heb maar vier keer met de barefoot gereden, maar ben er al zo aan gewend dat mijn westernzadel nu echt heel verrot zit, en ik ga zeker weten volgend jaar een barefoot kopen! *LOL*

Mijn paard de workaholic Haha!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:54

Ik heb nu zelf een tuend boomlooszadel met kniewrongen en ook aan de achterkant een vorm van steun. Ik heb er helaas alleen nog maar op proefgereden en sinds zaterdag ligt het in mijn kastje en mag ik nog niet rijden.

Ik hoop het deze week weer te kunnen uitproberen. Maar ik heb weinig kracht in mijn benen maar ik kan er wel goede beenhulpen mee geven.

Misschien is het een kwestie van wennen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 15:07

Dat vind ik juist zo ideaal aan het zadel. Ik kan precies alles voelen wat ze onder mij doet. Echt geweldig.

Ik ga vanavond weer proberen, 3de keer dat ik er op zit, en kijken hoe het gaat.

Hadden jullie in het begin ook het gevoel dat je je benen niet kunt aan leggen?

A good horse is never a bad color.......

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:21

Ik heb ook het gevoel dat het ringetje voor de bevestiging van de beugelriemen wat meer naar voren had gekund, lijkt nu net of je benen meer naar achteren worden gedwongen, je benen kunnen niet lekker naar beneden afhangen. Wellicht ligt het aan mijn slechte houding Bloos! . Misschien los je dit op met een grotere maat zitting.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:16

het is gewoon een kwestie van wennen, de eerste paar keer had ik ook enorme zwiebelbenen.

Ik heb nu sinds vorige week andere fenders die precies op maat van de ring zijn en nu is mijn beenligging meteen veel stiller, ondanks dat de fenders veel te lang waren.....moet ze nog inkorten (snijden dus Scheve mond )

Je moet even zoeken naar je zit, beugels een gaatje korter maken, proberen hoe dat zit.

Ik heb een maat 2 maar ook een kont maat 44!!!

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:49

Dat breed zitten kan heel goed kloppen ,
bij een normaal bvb. Engels zadel heb je natuurlijk een boom met een zitting. Dat zit als het ware als een dakje op je paard , laat de rug van je paard taps toelopen , als je begrijpt wat ik bedoel.

Als je je benen spreid , dan heb je naar beneden toe steeds meer ruimte ertussen. Hoe hoger je dus boven je paard zit , hoe meer ruimte je hebt op de plek waar je wel om je paard heensluit...

Volgens mij leg ik het echt heel raar uit nu , ik hoop dat je het snapt *LOL*

Met een Barefoot bvb. zit je direct op je paard , geen smaller toelopend "dakje" waardoor je benen pas op een lager (wijder) punt om het paard heen gaan.

Je moet hierbij al direct met je benen om je paard heen ,
dus daardoor is het begin al breder.

Wacht even :

/ \ dit effect heeft een normaal zadel ,

( ) en dit heb je zonder zadel / boomloos .

Snapje ? Lachen


Torsion heeft dan ook speciale seatsavers die wat meer vulling hebben ,
zijn wat hoger en daardoor heb je nog een soort "dakje" dat je iets hoger plaats en waardoor je benen minder snel wijd hoeven.

Ik weet niet hoe veel dit scheelt hoor , maar zal best wel uitmaken Lachen.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:56

*aarrgghh* vandaar dat ik het gevoel heb altijd in split te zitten, die knol van mij is toch al zo breed Hyper!

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:06

Dat zit je in feite ook Haha!

Maar je kunt er wel een kussentje op naaien anders *LOL*
Of een losse pad die alleen op de rug ligt..dan haal je jezelf ook weer wat omhoog.

Ik geloof dat die losse verhoogde seatsaver van Torsion tussen de 100 en 150 euro kost , als je een nieuw zadel besteld dan is hij optioneel zonder extra kosten dacht ik.

Ik heb er ook wel heel even aan gedacht om hem te proberen ,
maarja dan heb ik weer een seatsaver zonder die flapjes voor en achter ,
en dat zit dus echt voor geen meter heb ik met m'n vorige 2 Torsion gemerkt....dat hou ik geen 2 dagen vol en dan ligt die seatsaver weer in de kast *LOL*

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:09

Misschien kan een schapenvacht seatsaver helpen, als het goed is, is die binnenkort toch ook leverbaar door Barefoot?

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:12

ik heb nu het grandeur pad met dubbele inlages opgevuld, dan zit ik iets hoger en smaller........en kunnen de beugels iets langer Cool

maar Morrie staat niet meer op de wei en je ziet hem dunner worden Verward dus over 2 weken moet ik een kortere singel......

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:12

Had al leverbaar moeten zijn ,
maar de schapenvel-verwerker schiet niet echt op....

Zou nu wel elk moment zover moeten zijn.
Overigens krijg ik als het goed is volgende week de allereerste Barefoot-western-foto te zien die dan gemaakt wordt !!! OK dan!

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:46

Ik ben erg benieuwd, als het goed is, komt er toch ook een schapenvacht pad?

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:11

Jepz.

Schapenvacht-pad , schaap-seatsaver , vernieuwde beugelriemen en fenders , western-barefoot , en zadeltassen.

De zadeltassen zien ze nog niet echt zitten mar ik heb een paar suggesties gedaan wat ik graag zou willen , met duidelijke voorbeelden ter illustratie , en het is opvallend stil erover.... dus wie weet wordt daar als volgende project aan gewerkt.

Was ook zo bij andere dingen die ik liever anders zou zien ,
daar doen ze toch elke keer iets mee ,
wel leuk dat wat ik erg graag zou willen maar nog niet bestaat ,
ook na een tijdje echt te koop komt !

Eind januari zal de shop iig weer een stuk uitgebreid worden ,
er staat nog zat te gebeuren.

Ik ben wel erg benieuwd of de prijzen dan nog hetzelfde blijven ,
kwaliteit gaat steeds omhoog en assortiment neemt toe ,
alles wordt professioneler langzaam maar zeker ,
en ik vraag me af of ze dat met deze prijzen vol blijven houden Lachen .

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:43

Ransie schreef:
Hadden jullie in het begin ook het gevoel dat je je benen niet kunt aan leggen?


Ikke wel, de 1e keer dus. Ik moest echt heel erg wennen. Haha!
Maar de 2e keer had ik mijn zit gevonden en had ik geen last meer, het komt denk ik idd door wat pmarena zegt, dat je echt op de rug van je paard zit ipv op een zadel en een paard is nou eenmaal zo'n ( ) vorm.
Daar moet je ff aan wennen, het zit anders, natuurlijker vindt ik.

Mijn paard de workaholic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:44

Ik heb gehoord dat boomloze zadels op wedstrijden verboden worden (of misschien inmiddels al zijn?). Iemand die daar meer over weet?

Een stalgenoot van mij rijd boomloos. In eerste instantie kocht ze het zadel voor een paard waarbij het een enorm probleem was om een zadel te vinden dat zo goed pastte, dat hij het accepteerde. Met het boomloze zadel gaat het tot nu toe heel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:49

Over die () vorm gesproken... Is dat nu net niet een vorm die voor de ruiter heel onnatuurlijk is? In theorie ligt je onderbeen dan VAN het paard in plaats van AAN het paard als je je ontspant en dat lijkt me nu niet bepaald de bedoeling. Of is dat een heel verkeerde denkwijze van mij?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:54

kom het maar eens proberen Corine.....op mijn superdikke Morrie!

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:57

mmmhhja Lachen

Dat ligt er denk ik sowieso aan hoe je paard gebouwd is ,
en hoe je zelf met je benen er omheen valt.

Paard hoogte , breedte en bouw in verschillende variaties ,
en ruiters met verschillende bouw / beenlengte....

Komt allemaal weer net wat anders uit natuurlijk Lachen .

Ikzelf heb juist een fijn beencontact vind ik... maar misschien komt het bij mij met m'n korte pootjes en op dit paardje gewoon mooi uit ,
dat zal toch voor iedereen anders zijn.

Je benen liggen in principe juist dichter aan je paard natuurlijk ,
doordat er weinig materiaal tussen jou en je paard zit.
Geen wrong of meerdere lagen leer en dergelijke.

Daarom geef ik ook de voorkeur aan een pad met alleen een verdikte rug en aan de zijkanten gewoon dus.
Dan hangen je benen mooier langs je paard af , meer contact Lachen

Overigens blijft het paard zelf natuurlijk in de ( ) - vorm.
Er komt alleen een iets smaller verhoginkje bovenop dat een paar cm scheelt ,
maar je benen moeten toch nog om dat paard zelf heen....

{ edit : laat maar , ik kan niet tekenen met leestekens *LOL* }
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-12-03 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:01

smurf schreef:
kom het maar eens proberen Corine.....op mijn superdikke Morrie!


Lijkt me heel erg leuk .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Em_, GrapeshotBot, laura22, lina1998, MirjamRobin, simoneeee, sterregoud, VosjeN en 45 bezoekers