* Kan een shetlander met een sabelschede mee naar Alicante i

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 19:37

Beste allemaal,

Ik lees al een aardig tijdje mee op Bokt maar heb zelf nog vrij weinig geschreven. Ik ga binnenkort bij mijn vriend in Spanje wonen en ik kan mijn shetje Dinkey dus ECHT niet missen. Ik heb hem al 8 jaar, vanaf veulen af, en ik wilde jullie mening weten: zouden jullie hem meenemen of niet? Is het mogelijk, kan hij daar aan het klimaat wennen? Krijgt hij geen last van zijn luchtwegen?
Voor degenen die het niet weten: bij een pony met een sabelschede is de luchtpijp enigszins afgeplat of een gedeelte ervan. Normaal heeft hij nergens last van maar als hij een koutje of infectie oploopt, krijgt hij problemen met ademhalen omdat de luchtpijp dan naar binnen toe versmald. Dit is een aageboren afwijking waar nix aan te doen is.
Mijn pony wordt nu ook al elke winter geschoren omdat er gewoon veel mee gedaan wordt. Hij loopt meestal een uur per dag of langer, en zweet enorm. Met z'n vacht eraan is hij gewoon niet droog te krijgen en met zijn afwijking is dat echt niet te doen. Dus in Spanje zou hij geen last van zijn vacht hoeven hebben.
Is het egoistisch om hem mee te nemen? En wat ik me ook afvraag is of ze daar andere soorten gras/hooi hebben en of dat geen problemen opleverd.
Ik heb vandaag met mijn smid gesproken en die zei dat ik contact op moest nemen met de RVV en dat die je vertellen waar je aan moet voldoen enz. en die komen ook je pony keuren. Hij zei dat hij niet in quarrantaine hoefde. Heeft iemand van jullie ervaring met internationaal transport? En hoe lang mag je per dag maximaal rijden met een paard of pony in een trailer?

Ik ben er nog lang niet uit wat het beste is, je wilt toch uiteindelijk het beste voor je paardje. Als hem hier laten beter voor hem is zou ik dat ook zeker doen. Ik hoop snel jullie reacties te lezen!

Groetjes Mariska

Ik hoop snel jullie reacties te lezen!

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 19:03

wat leuk dat je naar spanje gaat ik wou dat ik met je mee kon kom er net weg echt zalig ben ook in allicante geweest. Maar ik zou eerst contact opnemen met de rvv ik zou het eigenlijk niet zo goed weten, wel moeilijke beslissing!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 20:08

Ik heb mijn paarden waaronder 1 shet van Schotland naar Nederland verhuist. Er zijn inderdaad veel regels waar je bij de RVV heel goed over geinformeerd kan worden. Zo mag je bijv. niet langer dan een aantal uren met een pony in de trailer rijden en moet je aantonen dat je onderweg stopt. Over zijn aandoening weet ik niks, ik ben in iedergeval heel erg blij dat ik mijn beesies mee genomen heb en ze hebben het prima naar hun zin hier.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 08:23

De RVV kan je precies vertellen wat je aan papieren nodig hebt en welke entingen verplicht zijn.
Ik weet niet of ze tegenwoordig nog met loodjes in de manen werken ofzo, vroeger was dat wel.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 09:15

Ik lees nog wel in dat er Nederlanders zijn die bv in Spanje, Frankrijk of Portugal maneges opzetten. Zij organiseren vaak ook ruitervakanties. Die kunnen je vast wel vertellen watvoor voer ze daar gebruiken en hoe de vee artsen daar zijn. Miscchien kun je met iemand van daar in kontakt komen.
In Spanje zal hij natuurlijk zijn zomervachtje houden. Misschien is het te vergelijken met de Ijslanders hier.