nieuwe merrie op stal, rangorde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

nieuwe merrie op stal, rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 13:53

Mijn pony is nooit zo'n schatje tegen andere paarden, ze "gilt" altijd maar echt gericht trappen of bijten doet ze niet. Op stal is ze verder ook lief normaal gesproken.

Ze is dus een merrie (16 jaar oud) en ze kan verschrikkelijk hengstig zijn (dan staat ze al te plassen als ze alleen al een paard hoort Haha! )
Ze staat in een gangpad van 8 stallen waarvan zij in de voorste stal staat, en tot nu toe stonden er alleen ruinen en 2 jonge hengstjes. Ze was dus de enige merrie, de stal naast haar stond leeg.

Nou is er gisteren een nieuwe ponymerrie gekomen (een schimmel) van 3 jaar, die staat in de stal naast mijn merrie..
Mijn pony staat nu al sinds gisteren verschrikkelijk te sjaggerijnen, ze staat lelijk te kijken en constant in 'de lucht" te bijten zeg maar. De merrie hoeft zich maar te bewegen en Evita geeft gelijk een hap in de lucht of in haar deur/voerbak.
Het is trouwens een heel lief beestje die nieuwe pony, gewoon een vrolijk paardje en ze doet ook helemaal niet lelijk ofzo, ze schijnt heel onderdanig te zijn naar andere paarden. maar Evita is echt boos.

Vanochtend stond ik even bij het nieuwe paardje, gewoon even te aaien enzo.. toen leek het wel of Evita de pony echt aan wou vliegen, ze was helemaal kwaad, ze leek wel jaloers. Ook staat Evita ineens tegen de deur te rammen als ik weg loop van haar stal (om spullen te pakken ofzo)

Ik weet niet wat er mis is, is dat een kwestie van rang bepalen? of omdat het een merrie is terwijl Evita altijd de enige merrie is geweest?

Evita heeft trouwens wel vaker naast andere paarden gestaan, en dat ging in principe wel goed als ze het paard tenminste kende.

wat is slim, moeten we Evita en de merrie een keertje samen losgooien zodat ze kunnen bepalen wie de baas is of is dat juist gevaarlijk als Evita zo opvliegerig doet?

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:10

wij hebben al een paar keer "rangorde" problemen gehad op stal...

ik zou ze eerst een weekje laten wennen aan de nieuwe situatie, dus het feit dat er een nieuw paardje naast haar staat

en dan beginnen met ze id een paar keer bij elkaar buiten te zetten, onder toezicht, dan zie je wel wat er gebeurt

dikwijls moeten ze gewoon effe vaststellen hoe de orde in elkaar zit en dan leggen beide paarden zich erbij neer


Succes

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:33

de pony verwisselen met een paard waar ze niet lelijk tegen doet zou ik zeggen...
het kan zijn dat het ene paard zonder reden het andere echt niet kan uitstaan.. wat je ook doet.. khad dat probleem ook met mn ruin, normaal heel lief, komt een nieuw paard bij, wordt hij helemaal boos en slaan en dreigen... even laten wennen, keertje de wei op... we hebben snel de nieuwe merrie mogen weer uit die wei halen, Foefer had ze al helemaal onderstebovengeslagen (nouja, overal schaafwonden van foefer zn hoeven)
je kan het altijd proberen, maar bij haalde het niks uit, weer verwisseld met een andere merrie en hij deed alsof er niks aant handje was, poeslief als voorheen...
nouja, heb je soms bij mensen ook...ookal ken je ze niet, ze liggen je gewoon niet... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:23

Acilon schreef:
de pony verwisselen met een paard waar ze niet lelijk tegen doet zou ik zeggen...
het kan zijn dat het ene paard zonder reden het andere echt niet kan uitstaan.. wat je ook doet.. Schijnheilig


dan blijf je bezig met evita Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 22:39

nou! Anique! ze kan best lief doen (Koko en Magnum waren toch ook vriendjes!) Knipoog

Er heeft eerder een pony naast haar gestaan waar ze absoluut niet mee op kon schieten, maar na een paar keer samen in het weiland en de paddock gaat het een heel stuk beter.
Op het weiland kan ze in principe ook met alle paarden samen, ze is niet van het type dat andere paarden echt gaat lopen trappen of ruzie maken.. vandaar dat ik dit gedrag ook een beetje vreemd vind Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 01:23

De nieuwe is hier ook (nog) niet aanvaard, ik hoop nog steeds op verandering, maar het is nu al een maand en de twee grote mannen kunnen het niet laten de kleine man te treiteren