Sportpaarden dekken met Arabisch Voilbloed????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Sportpaarden dekken met Arabisch Voilbloed????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 18:57

Wij krijgen steeds meer aanvragen van mensen met merries van het KWPN, NRPS of duitse en belgische paarden om te dekken met onze Arabische Hengst.

Nu ben ik op zoek naar mensen die ervaring hebben met dit fenomeen.

Wie biedt???

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:30

Ja wij hebben ook op het punt gestaan maar na een artikel over internationale sucessen van Gelderse paarden van Dhr. A van Lijssel ben ik helemaal terug gekomen op de volbloeden en wil ik nu juist meer het Gelderse/Holsteinse terug proberen te krijgen. De wat zwaardere paarden dus.
Het artikel is te vinden op: http://www.hetgroningerpaard.nl/artikelen/903P45A1.asp

Wij zijn op zoek om richting de Geldersen te gaan! Ook omdat onze merrie 62,5% Gelders bloed voert (Goudsmid x Sinaeda)

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:51

Vorig jaar ben ik benadert door een fokker met arabische volbloeden (volgens mij nog best wel een bekende stal, oosten v NL) met de vraag of ik mijn bonte merrie (samber x overste) beschikbaar wilde stellen voor een van hun hengsten. Zij wilden proberen een "bonte" te fokken en kwamen met het voorstel dat als er een bonte H of M eruit kwam, die voor hun was, alles wat anders was mocht ik houden. Ik vind Arabieren prachtige dieren, maar heb direct "nee" gezegd. Hun hengst was 1m48 en ik wil met oog op mijn merrie toch liever dichter bij het kwpn-soort blijven...ik ken nog 2 hengstenhouders (ja je gelooft t of niet) maar die dekken met hun hengsten ook van alles en nog wat (deze zijn kwpn/nrps gefokt, daar onder gaan alle hande pony`s, arabieren,trekpaarden, friezen etc)...denk eerder dat zij het doen om de $$$ maar zulke kruisings staan mij wat tegen eerlijk gezegd...kweet niet, vind het niet zo...

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:51

Vorig jaar ben ik benadert door een fokker met arabische volbloeden (volgens mij nog best wel een bekende stal, oosten v NL) met de vraag of ik mijn bonte merrie (samber x overste) beschikbaar wilde stellen voor een van hun hengsten. Zij wilden proberen een "bonte" te fokken en kwamen met het voorstel dat als er een bonte H of M eruit kwam, die voor hun was, alles wat anders was mocht ik houden. Ik vind Arabieren prachtige dieren, maar heb direct "nee" gezegd. Hun hengst was 1m48 en ik wil met oog op mijn merrie toch liever dichter bij het kwpn-soort blijven...ik ken nog 2 hengstenhouders (ja je gelooft t of niet) maar die dekken met hun hengsten ook van alles en nog wat (deze zijn kwpn/nrps gefokt, daar onder gaan alle hande pony`s, arabieren,trekpaarden, friezen etc)...denk eerder dat zij het doen om de $$$ maar zulke kruisings staan mij wat tegen eerlijk gezegd...kweet niet, vind het niet zo...

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:36

Sommige kruisingen zijn echt de moeite waard maar neem dan een arabier die sportkwaliteiten, type beweging en een goede pedigree bezit zodat je niet een of andere misbaksel krijg. Niet iedere arabier is goed geschikt voor veredeling of te combineren met sportpaarden.
Echter er bestaan zeker goede arabieren zoals de duitse sheik mandu die bij het trakhenen zeker geen verkeerde kinderen heeft gegeven en een verrichting heeft gelopen evenals de poolse gil die bij het kwpn erkend is als arabier en ook verrrichting in positieve zin heeft afgerond!
alleen denk ik dat de markt niet echt om dit soort producten vraagt

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:44

In de prestatiefamilies waaruit o.a. Calimero en Zadok komen is in het verleden ook 1x gebruik gemaakt van arabisch bloed. Moeite van het bestuderen waard.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:51

Op zich niet verkeerd. Maar neem dan een goede arabier (ja wat is goed, hoor ik dan?) eentje die echt goed bij de merrie/hengst past. Eentje die goed is qua type, goede bewegingen, groot fokt....

In de buurt van de stal van mn paardje staan kwpners met een zeer mooi elegant hoofdje (dat zeg ik niet vaak van kwpn). Volgens de eigenaar is er paar generaties terug ook gebruik gemaakt van arabieren. Het is goed gelukt naar mijn idee Lachen

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:06

wij hebben dit jaar o.a. een engelse volbloed merrie gedekt en een BWP (springen) met onze hengst Gloire d'Eversam. Dit om all-round paarden te fokken waar zowel de factor dressuur, springen als uithouding bij te pas komt.

Volgend dekseizoen staan er 2 BWP merries te wachten op de eerste dekkingen van onze jongste hengst Raa Moon IBN Tarok "D"... Deze mensen kennen deze hengst vanaf hij veulen is. Zij zijn, naar eigen zeggen, niet zo arabier gezind wanneer het op rijpaarden aankomt. Toch zijn zij zeer geïnteresseerd in een dekking omdat zij iets compactere, elegantere paarden willen fokken. Raa Moon's hoofd en bouw spreekt hen enorm aan, hij heeft een goede "maat" en ruime gangen.

Mensen willen misschien meer en meer afstappen van het vroegere, klassieke, robuuste type paard door er wat meer "fijn" in te brengen, ik weet het niet.

En is of was het niet de trend bij de fokkers van springpaarden om hier en daar wat bloed bij te fokken om meer wendbare paarden te bekomen? Of geldt dat alleen voor België?

groetjes Janna

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:14

Ik heb in een grijs verleden (nou ja... Tong uitsteken ) een "geleende" Variant-merrie laten dekken met Drug ox.
Drug omdat hij erg groot is, boven de 1.60, goed gangenwerk heeft en een correcte bouw en goed karakter.
Het resultaat was een mooi damespaard van 1.66, met zeer veel adel en hardheid. Goede bewegingen, echt een luxe sportpaard. In dit geval is het dus goed uitgepakt (ik ken er meerdere die ook zo zijn, een Anilin ox x Uniform bijvoorbeeld).
Kan natuurlijk ook zo zijn dat je van alle twee de kanten de slechte eigenschappen krijgt. De mijne was gewoon een "lucky guess".

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:54

Alice Naber heeft in het verleden Krimh ox op hoog niveau uitgebracht in de sport (tussen de paarden, hij heeft de hoogte van een E-pony) en daarna heeft ze enkele nakomelingen van hem gefokt. Vorig jaar op de NRPS-sportdag zag ik haar rijden met Paperclip: een groot rijpaard van Krimh ox, uit een KWPN-moeder (een Burggraaf geloof ik, weet het niet zeker meer). Ik vond het een erg fraai exemplaar, en zijzelf ook (kreeg ik de indruk), ik hoorde haar er iig erg enthousiast over vertellen. Nu heeft Krimh ox zich natuurlijk wel bewezen in de sport, en fokken blijft natuurlijk altijd gokken.

Verder ken ik een nakomeling van Juravel ox, zo'n 1.63 hoog en uit een rijpaardmerrie, die het erg leuk doet in de samengestelde wedstrijdsport. Mooi paard om te zien ook, met een enorme wilskracht om te presteren.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:47

Sommige kruisingen zijn echt de moeite waard maar neem dan een arabier die sportkwaliteiten, type beweging en een goede pedigree bezit zodat je niet een of andere misbaksel krijg. Niet iedere arabier is goed geschikt voor veredeling of te combineren met sportpaarden.

Ja ik denk dat dat voor elke hengst geldt.. en niet alleen voor arabische hengsten