Scriptiehulp nodig: doelstellingen etc....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Scriptiehulp nodig: doelstellingen etc....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 09:57

Kan iemand mij een eenvoudige definitie geven van de probleemstelling welke weer bestaat uit een doelstelling en een vraagstelling????

Misschien met een voorbeeldje?

Ik zit al een aantal dagen (weer) aan mijn scriptie en zit een beetje te worstelen met deze begrippen.

Alle hulp is welkom!
alvast bedankt!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:34

Als je met een scriptie bezig bent heb je dat toch wel op school gehad mag ik hopen ?!

Dit is een voorbeeld:
2.2 Probleemstelling
X wil ...producten via Internet gaan verkopen, waarbij het mogelijk moet zijn voor klanten om zich via Internet te registreren en producten te bestellen die via een geselecteerd aantal resellers worden uitgeleverd. Men weet echter niet hoe ze dit organisatorisch en functioneel gaan inrichten.


2.3 Opdrachtomschrijving

De stagiair moet vanuit het logistieke en organisatorische proces de functionele specificaties vaststellen, om te komen tot een inrichtingsvoorstel voor de applicatie voor X.
De opdracht is onder te verdelen in 4 onderwerpen waar weer deelopdrachten uit voort komen:
1. X· beschrijving van de huidige situatie
· bestuderen van de logistieke en organisatorische processen
2. Inventarisatie
· nagaan wat de applicatie voor de organisatie gaat betekenen
· inventariseren van de mogelijkheden
3. Organisatorisch
· voorstellen waar de verantwoordelijkheden voor de applicatie komen te liggen
· na gaan wat de voordelen zijn van de applicatie voor de resellers en klanten van X
· organisatorische inrichting van de applicatie voorstellen
4. Functioneel
· een proefapplicatie opzetten
· de functionele specificaties vaststellen
· functionele inrichting van de applicatie voorstellen

Omdat punt 1 en 3 sterk gericht zijn op de bedrijfskundige kant van deze opdracht worden deze voornamelijk uitgevoerd door X. De stagiair zal zich voornamelijk bezig houden met de automatisering van bovengenoemd proces. Het project zal voor de stagiair volgende zaken omvatten:
· Het opzetten van een online verkoopsysteem;
· Het toegang geven van bestaande klanten en resellers tot het systeem;
· Het opzetten van een aanmeldingsprocedure/registratiesysteem voor nieuwe klanten die eerst door de inkooporganisatie gevalideerd moeten worden, alvorens ze toestemming krijgen tot het systeem;
· Het automatisch koppelen/toewijzen van een (nieuwe) klant aan een geselecteerde reseller;
· Het ontwerpen van een interface die voor de bouwsector als gebruiksvriendelijk wordt ervaren.


2.4 Doelstelling/op te leveren resultaten

2.4.1 Doelstelling

Het doel van dit project is om bezoekers en klanten van Hechttechniek Xsnel en overzichtelijk een beeld te geven van de producten van X via Internet. Via een afgeschermd gedeelte is de te realiseren applicatie toegankelijk voor respectievelijk de verkopers en de administrateur.

2.4.2 Op te leveren resultaten

Het op te leveren resultaat is een online applicatie die het mogelijk maakt klanten via Internet zich te laten registreren en producten te laten bestellen die via een geselecteerd aantal resellers worden uitgeleverd.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:38

volgens mij is Lieke2 al een paar jaar van school af *LOL*

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 12:02

Precies, op een fiscale opleiding hoef je voordat je aan een scriptie gaat beginnen niets te weten over probleemstellingen ed. Haha!
Vandaar. Ik heb wel een aantal voorbeelden, maar dat waren zo'n lappen tekst dat ik ging twijfelen aan hetgeen ik nu op papier heb staan. Ik ben zelf liever 'kort en krachtig' en niet te veel woorden ergens aan vuil maken.

enne, de wg wil graag ooit een papiertje zien..... Bloos! Bloos! waarbij ik eens heb bedacht dat een literatuurstudie naar oa stichtingen wel eens heel interessant zou kunnen zijn. Huilen Boos! Nu heb ik in de praktijk een leuk geval wat ik mag gaan begeleiden, dus dacht ik, laat ik mijn onderwerp wijzigen en mee lopen met de werkzaamheden.....

Dus feitelijk wel van school af, maar (helaas) nog niet helemaal klaar.

De laatste loodjes.... Frusty