koliek of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

koliek of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 17:52

Mijn paard heeft de afgelopen maand 2x koliek gehad. Toen ik ze vandaag uit de wei haalde zag ik dat ze wat diaree had (of heeft gehad). Haar stoelgang was vanmorgen nog heel normaal want in haar stal lagen alleen mestballen en geen diaree. Ik hoorde dat haar buik 'borrelde'. Verward
Ze gaat wel niet liggen ofzo.
Zou het weer koliek zijn? Ik heb haar wat hooi gegeven en daarna heeft ze gepoept maar het was wat zachter dan normaal maar zeker geen echte diaree.
Zou ik de DA bellen of maar wachten en kijken wat het morgen zal zijn?

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt


Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:49

Als ze poepen werken hun darmen, dus "meestal" geen koliek. Ik ben er juist blij mee als ze poepen bij een koliek aanval.

De dingen die ze doen als ze koliek hebben:

- zweten
- naar buik kijken
- rollen
- niet eten
- ziet er niet vrolijk uit, niet oplettend echt, duf dus.

Hier kan je een beetje op letten. Zijn er nog mensen die mn lijstje kunnen aanvulle?

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:54

heel onrustig, steeds liggen opstaan liggen opstaan, ijsberen in de stal

[o]

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:22

Bij koliek reageert elk paard anders, de een gaat in een hoekje staan zielig te zijn, de ander gooit zich letterlijk op de grond, sommige paarden flemen als ze pijn hebben. Het belangrijkste is dat je weet WANNEER je paard zich anders gedraagt dan normaal.
De ernst van de koliek kun je vaak aflezen aan de hartslag, als die boven de 70 komt is het kritiek.
Mesten wil op zich ook niet zoveel zeggen. Een paard heeft 30 meter darmen, als er sprake is van een verstopping dan komt de mest die NA de verstopping zit, er gewoon uit, en dat kan best de eerste dag de "normale" hoeveelheid zijn.
Koliekverschijnselen, ook al is het niet zo erg, zijn voor mij altijd reden om een DA in te schakelen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:35

Ik bel ook altijd als ik het niet vertrouw, Polly had laatst ook redelijk gemest maar ze was zoo down en de hele tijd naar haar buik kijken. Ze bleek eem lichte krampkoliek te hebben.
Toen Sharif de laatste keer koliek had ging hij heel zielig in een hoekje staan met opgetrokken buik.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 00:29

bedankt
ze eet gewoon en gaat niet liggen, kijkt niet naar haar buik,...
Ik ben net nog eens gaan kijken en ze staat gewoon te slapen.
Zal wel vals alarm geweest zijn. Er lag ook een 'gewone' kak in haar stal dus geen diaree meer. OK dan!

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt


Ikdeliefste

Berichten: 172
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:30

Mijn paard heeft een aantal keren gaskoliek gehad, het vervelende hiervan is dat ze dan gewoon mesten...vaak hebben ze dan heel veel of juist helemaal geen geluid op de darmen...laten bewegen (niet overdrijven) wil vaak helpen om de darmen op gang te brengen...

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:26

Ikdeliefste schreef:
laten bewegen (niet overdrijven) wil vaak helpen om de darmen op gang te brengen...

Laten bewegen brengt de darmen juist tot rust! Dat is de reden dat DA vaak zeiden ga maar lopen met het paard, de darmen gingen dan tot rust en voor het oog van de eigenaar leek het paard al een stuk beter.
Wel is het zo dat bij gas(sig)koliek dan de lucht naar buiten kan.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Ikdeliefste

Berichten: 172
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:53

Ik had het ook alleen maar over GASkoliek, niet over de rest....

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:02

Volgens mij had Novia dat laatst ook, gaskoliek.
Ik mocht op een bepaalde plek niet aan haar buik zitten, als ik het probeerde deed ze pogingen om me te bijten. Terwijl ze echt niet zo is.
Ze sloeg ook woest met haar staartje.
Ik hoorde echter wel borrelelnde geluiden uit de buik komen.
Na een beetje longeren (wat stappen en een klein drafje) begon ze te mesten en was alles weer oke.
Toch schrik je wel dan!


Ikdeliefste

Berichten: 172
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:04

Zeker weten, mijn paardje had het vorig jaar zeven keer in 2 maanden tijd, zat ooit geen week tussen, niemand wist de oorzaak.
Gebruik nu Gestamah, een poeder wat de darmen zuiver houdt en zorgt dat het allemaal wat makkelijker doorspoelt...en sindsdien heeft ze het gelukkig niet meer gehad...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:37

MIst heeft helemaal gelijk! (wat niet betekend dat de rest niet gelijk heeft hoor! Maar vond haar stukje wel belangrijk...) JIJ kent jouw paard en dus weet JIJ wanneer hem of haar iets dwars zit. (en dan kan nog iedereen zeggen: dat paard is kerngezond, maar jij kent hem of haar het best)
Op de faculteit in Utrecht leren ze dat als de pols boven de 60 zit, dat er echt iets moet gebeuren! Er is alleen 1 soort koliek waar de pols niet bij omhoog gaat, maar die is echt heel zeldzaam. Wel moet je de pols meten tussen de aanvallen door, soms! kan de pols door de pijn oplopen, maar dit is niet altijd het geval. Soms is het bij een koliekpaard wel heel moeilijk om de pols op te nemen, ook al ben je het gewend om te doen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:37

hey Mickey! bedankt voor de bijval (zal ik een fanclub oprichten Haha! ) geintje, maar wat bedoel je met 1 soort koliek waarbij de pols niet omhoog gaat ? (ik leer graag bij)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kasmir, Trendiction, xemmafalcon en 70 bezoekers