Cursusje 'paard op de foto zetten'

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Cursusje 'paard op de foto zetten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 23:10

Ik maak normaal gesproken best leuke foto's, heb van Maxie zelfs een paar uitzonderlijk goeie Lachen Maar wil toch wel graag tips hoe jullie dé indeale paardenfoto maken.
Vertel! Haha!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:14

100000 foto's maken en hopen dat er een paar leuke bijzitten! Haha!

Ik denk niet dat er 1 gouden tip is, er zijn meerdere dingen waar je rekening mee moet houden, zoals licht, achtergrond en natuurlijk het paard zelf! Ik oefen ook al een paar jaar en het gaat steeds beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 01:35

Sjuimpje is daar echt meester in.
Ik ben meer goed in het poets- vlecht- en zwaai-met-een-zweep-met-een-plastic-zakje-eraan-werk. Combinatie van die 2 heeft al eens wat leuke foto's opgeleverd (zie profiel Knipoog )


LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 03:36

Let goed op dat de achtergrond niet te storend is.
Zorg dat de zon Verward in de rug staat en maak bij voorkeur 'sochtends of 's avonds foto's.
Zorg voor 2 extra mensen, één voor het paard en één voor het paard af te leiden met sleutelbos of zo.
Schiet +/- 3 rolletjes vol, waarschijnlijk zitten er dan wel een paar goede tussen.

En zorg natuurlijk dat je paard er perfect uitziet Knipoog

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 05:51

Perfecte foto's maak ik niet ... maar ik heb wel een paar tips:

- Let goed op het licht, natuurlijk licht is vaak het beste. Kijk voor je de foto maakt waar de schaduwen vallen, omdat het er op de foto raar uit kan zien, of juist heel mooi! Late zon is vaak erg mooi in foto's vanwege de rode gloed die het geeft. Tegen de zon in kan erg mooi zijn, maar pas wel op dat de zon geen stralen over de foto maakt en natuurlijk wordt het paard erg donker (of zelfs slechts een silhouet).
- Let op je achtergrond, vooral als je niet focust, omdat de achtergrond dan ook scherp in beeld komt. Zorg dat er geen storende objecten in staan. Denk na over de compositie van alle objecten in je foto: wat trekt alle aandacht, hoe komt alles samen, is het in evenwicht of juist rommelachtig (kan erg leuk zijn), hoe lopen de lijnen, etc. Gebruik je omgeving daarbij: neem eens een foto van tussen de bladeren, ofzo.
- Als de achtergrond goed is denk dan na over hoe je het paard op de foto wilt: in een meer traditionele positie, alleen het hoofd, etc. Probeer eens iets gek! Lachen
- Experimenteer met zwart/wit en kleur, focus en geen focus, inzoomen en uitzoomen, etc. Schiet eens wat foto's vanuit een ongebruikelijke hoek (op de grond liggend, op een hekje zittend, etc.)
- Wil je dat het paard zijn aandacht op jou (de fotograaf) gericht heeft? Neem dan iemand mee om te helpen, of als dat niet kan neem dan zelf iets mee, bij voorkeur iets wat je kan gebruiken terwijl je de camera vasthebt (bijvoorbeeld een boterhamzakje, dat je kan laten knisperen).
- Bij actie foto's kan het zijn dat je camera niet zo snel is als je zou willen. Één mogelijkheid is meebewegen met het paard, maar je foto's kunnen dan bewogen zijn. Als je een digi hebt, kan je direct zien of je ze op het juiste moment genomen zijn. Het helpt vaak als je wat experimenteert: druk de knop in als het paard nog drie galopsprongen van de gewenste plaats af is en kijk dan of je te vroeg of te laat bent en pas het dan aan, todat je bijna altijd goed zit.
- Als er sterke wind staat en je lang haar hebt, denk er dan aan om een elastiekje meeneemt, want haar op je foto's ziet er best raar uit ... en ik kan het weten! Haha!
- Neem er de tijd voor: wacht op de gekke bek of het spelen met zijn maatjes. Dit geldt zeker als je geen digi hebt, er zit immers een limiet aan het aantal foto's dat je kan maken. Al kan je natuurlijk niet verwachten dat je paard een half uur stil staan, zodat jij je foto's kan maken.
- En zorg ervoor dat je niet je vingers of het lusje van camera voor de lens houdt! Tong uitsteken

Veel plezier!

Kerstmuts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 09:11


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:36

Voor de perfecte foto moet je altijd je camera bij je hebben.

De dagen dat je echt denkt nu neem ik mijn camera mee en ga mooie foto's maken is het paard het er meestal niet heelmaal mee eens Verward

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:51

Sily schreef:
Voor de perfecte foto moet je altijd je camera bij je hebben.


Zo ver was ze zelf ook al Haha!

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:58

Ik ben niet zo'n proffesioneel fotografe, maar ik let altijd op de lichtinval en natuurlijk goed door de lens kijken of het paard er helemaal opstaat Knipoog En dan gewoon 10000 keer afdrukken, en dan zit er meestal wel wat leuks tussen Schijnheilig

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:14

Nog een tip van mij.

Als je paard een halster omheeft houd het dan bij een neutrale kleur.

zwart, donkerblauw, wit.

Gebruik geen halsters met teksten of allerlei borduursels erop dat staat ook erg storend op de foto.

En idd veel geduld en een hele hoop dosis geluk.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:40

"verdwijnen" achter je camera kan ook erg effectief zijn (wachten, erg veel wachten op de ideale "gebeurtenis"). In het begin zal je paard naar je blijven kijken, camera willen onderzoeken. Wacht gewoon af tot hij z'n aandacht op iets anders gaat zetten. Dan krijg je iets minder geposeerde foto's Knipoog Een goede lens is ook belangrijk. Met een minicamera'tje krijg je natuurlijk niet het zelfde resultaat als met een camera met makrolens ... Dat wil niet zeggen dat je met een kleine camera geen leuke foto's kan krijgen, maar wel dat je veel dichter bij je paard moet komen op een goede foto te krijgen waarin je paard het "onderwerp" is en niet een stip in een veld Knipoog Probeer zonder flits te werken (en moet je met flits probeer je paard niet te fotograferen dat hij IN de camera kijkt, maar dat ie juist wegkijkt, zo kan je rode ogen vermijden), buiten bij voorkeur dus De seizoenen op de foto bij je paard is ook bijzonder mooi, dus bomen of afgevallen bladeren in de achtergrond/grond
En vergeet niet het juiste fotorolletje te kiezen. Elke rolletje staat een ISOwaarde, hoe hoger de iso-waarde hoe grover te korrel, maar je kan met een hoge iso-waarde wel onder meer duistere omstandigheden toch nog zonder flits werken. Bij het vergroten zal de korrel wel duidelijk zichtbaar zijn. Bij helder zonnig weer 100 of 200 ISO Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:39

Voor de perfecte foto moet je geen paard hebben die niet eens haar oortjes naar voor wil doen bij het rammelen van een plastiek zak en niets liever doet dan gekke bekken trekken juist wanneer jij denkt nu heb ik een mooit foto, en ook geen paard die iets teveel aandacht nodig heeft en met haar nieuwsgierige neus geen meter van de camera kan blijven, zodat iedere keer als jij een stap achteruit zet om haar volledig op beeld te krijgen, ze meeloopt ahcter je aan, en dat drie kwartier lang zonder ophouden. Is ze dan eindelijk haar interesse kwijt, wandelt ze met haar kont naar je toe naar een andere plaats, zodat je snel positie moet zoeken om te klikken, ziet ze jouw plotse bewegingen maken, komt ze weer terug... Huilen Haha!

*zucht*zo een paarden heb ik dus Tong uitsteken

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:02

een digi hebben met enorm veel mb ruimte en een hulpje die de paarden beetje opjaagd of iets....en dan de leuksten eruit halen.....dat is zeg maar mijn manier.....haha, niet dat daar zeg maar ook 'normale' foto's uitkomen...maar toch

fotogenieke paarden zijn idd ook altijd erg handig...wat trouwens ook altijd erg leuke foto's geeft is bij helder blauwe lucht een foto maken wanneer jij op je knieen zit en het paard onderzoekend op je af komt....die worden vaak heel lief

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers