Kruisingpaardje=gekke maten..welke deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Kruisingpaardje=gekke maten..welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 23:35

Hallo! Haha!

Ik wil heel erg graag een nieuwe zweetdeken voor Amber kopen ( zie in mijn profiel voor een fotootje..) want de deken die ze nu heeft is te klein. ik heb haar maten opgemeten:
- stokmaat 1,52,
- onderlengte 1,95 (!)
- en rug- of bovenlengte 1,25.

oh ja, ze is ook nog eens een beetje een varkentje qua omvang... ik noem haar ook wel eens dikkie-dik omdat ze dus echt een "goot" heeft boven haar billen.....

In de Divoza-gids staat bij een stokmaat van 1,52 tot 1,61 een deken maat M voorgeschreven maar die heeft een onderlengte van 1,85. De deken maat L is voor een paarjde met een stokmaat van 1.61 tm 1,68 en die heeft wel een onderlengte van 1,95.
mmmmm. Heeft iemand ook zo'n probleempje gehad en wat heeft diegene besloten?
En iedereen anders mag zijn of haar mening geven want ik weet het even niet meer....... Verward

Alvast heel erg bedankt!


femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 23:36

en dat vergat ik... Wat kan ik als zweetdeken het best gebruiken: wol of fleece?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:16

Iemand op bokt maakt zweetdekens op maat, volgens mij. Aramat had dat volgens mij laten doen. PB haar anders even.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:27

Ik vind zelf fleece het fijn materiaal, mijn pony is zo droog. Met wol heb ik geen ervaring.
Ik vind zelf bij zweetdekens het niet zo erg als ze te groot zijn, hij staat er nooit heel lang mee op en ik ben er dan bij. Dus ik zou voor een 1.95 onderlengte gaan, maar als je er een echt op maat kan laten maken zou ik dat doen, dat past natuurlijk het beste.


femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 01:34

Wat fijn, wat fijn!! Tanja die de zweetdekens maakt heeft direkt mij ge-pbt!! kom ik al weer een stapje verder!!!!!!
Dankjewel Tessebes voor de tip die je gaf!!!!!
en sowieso dat er gereageerd wordt op zo'n idioot onderwerp....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 08:02

Ik zou voor de 185 gaan. Mijn stevig gebouwde paard van 1.73m heeft namelijk maat 195, dus dat lijkt me echt wat aan de grote kant.

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 08:55

HOi,
ik had eigenlijk het zelfde probleem met mijn tinker, maar dan omdat ze breder van voren is. Ik adviseer dan ook een 1.95 m. Vooral bij een zweetdeken maakt het niet zoveel uit als hij wat groter is, want ze staan er toch niet mee buiten in een bak.
Succes en groetjes, Jacqueline
PS als je ze eerst poetst en daarna een deken past, dan mag je hem vast nog wel ruilen, wel even vragen eerst natuurlijk (heb ik ook gedaan)

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 09:06

CCCCorine schreef:
Ik zou voor de 185 gaan. Mijn stevig gebouwde paard van 1.73m heeft namelijk maat 195, dus dat lijkt me echt wat aan de grote kant.


Huh??? Zit ie niet net aan dan?? Mijn knollies zijn 1.68m en 1.70m en moeten toch echt 2.05 hebben. Die zitten gewoon precies goed. En ze hebben echt geen overdreven lange rug! Integendeel zelfs!!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:26

Het is heel verschillend ik heb voor mijn paardje van 1.45 soms een deken maat 175 en soms 185. Ik denk dat het toch altijd een kwestie van passen is. De verschillende merken hebben vaak ook een verschillende pasvorm en dat scheelt vaak in de maat.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:42

ligt ook aan de pasvorm van de dekens, de ene deken van 185 past en de ander heb je een maat groter nodig,

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:41

gewoon enven vragen of je hem terug mag brengen als ie niet past doe ik ook altijd
Norm heeft ook van die rare maten !

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:11

Ik zweer bij fleece. Honey heeft een wollen deken. Die neemt niet geweldig op. Jamaica heeft een fleece. Als ze gezweten heeft, of gewassen is gooi ik hem er een half uurtje op. Bovenop komt dan een hele witte waas van kleine druppeltjes (lijkt wel dauw) en de onderkant + paard zijn droog

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:10

mijn tink met een stokmaat van 1.53 heeft ook een 195 als deken

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:59

Met dekens heb ik nooit problemen... Maar een hoofdstel!
We moeten van alle soort maten een nieuw hoofdstel laten maken, gelukkig hebben we een goede service en maakt al dat gerommel met hoofdstellen helemaal niks uit!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:51

M'n Fries is ong. 1.62m. en die heeft dekenmaat 2.05 tot 215. dit omdat hij een ontzettend zware nek/voorkant heeft. ik zou gewoon die van `85 passen, is die niet goed dan meteen terug brengen en die andere nemen. zolang je ze netjes houd, mag je ze meestal wel ruilen toch>?

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:53

Tessebes schreef:
Iemand op bokt maakt zweetdekens op maat, volgens mij. Aramat had dat volgens mij laten doen. PB haar anders even.

t@nj@

Just Beleve and HOPE

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:54

Jorie"]
[quote="CCCCorine schreef:
Ik zou voor de 185 gaan. Mijn stevig gebouwde paard van 1.73m heeft namelijk maat 195, dus dat lijkt me echt wat aan de grote kant.


Huh??? Zit ie niet net aan dan?? Mijn knollies zijn 1.68m en 1.70m en moeten toch echt 2.05 hebben. Die zitten gewoon precies goed. En ze hebben echt geen overdreven lange rug! Integendeel zelfs!!
[/quote]
mijn kleine smalle iele merrie van 156 heeft 195 winterdeken en 185 wollen weetdeken en die zweetdeken is aan de ruime kant had best 175 moge zijn dus je kan er nix van zegge en die winterdeke is prima...

Just Beleve and HOPE

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:59

Zo aan jou paardje te zien zou ik voor een 1.95 gaan. Ze is vrij stevig gebouwd en misschien niet zo hoog maar wel lang. Iemand zei het al eerder, een zweetdeken mag best ruim zijn ( kan hij ook over je zadel heen) en je mag zo'n deken vaak wel even passen hoor.

Succes met het vinden van een goede deken!!

XANTHA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:30

Jorie"]
[quote="CCCCorine schreef:
Ik zou voor de 185 gaan. Mijn stevig gebouwde paard van 1.73m heeft namelijk maat 195, dus dat lijkt me echt wat aan de grote kant.


Huh??? Zit ie niet net aan dan?? Mijn knollies zijn 1.68m en 1.70m en moeten toch echt 2.05 hebben. Die zitten gewoon precies goed. En ze hebben echt geen overdreven lange rug! Integendeel zelfs!!
[/quote]

Nee hoor, de dekens passen prima. Ik moet wel zeggen dat ze aan de achterkant helemaal niet 'overhangen', maar hij is wel keurig helemaal bedekt. Volgens mij kocht ik dekens vroeger gewoon aan de erg grote kant.

Ik had namelijk ooit een paard van 1.62m en gebruik zijn deken (ook een 195) nu voor dit paard. Als ik foto's van dit paard terug zie, dan valt me toch wel op dat hij behoorlijk ruim zittende kleding droeg Haha!.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:20

Hoi, je zal al wel een deken hebben (laten maken), maar ik vind die maatvoering wel grappig dus ik wil ook even 'mn maten'kwijt.
Mijn QH is 152 en heeft (schrik niet) een deken maat 2.05 ook voor winterdeken! Dat komt omdat ze nogal breed en rond is (lees: gespierd, niet baggervet, maakt voor de maat niet uit maar staat beter...) en dat dus een hoop stof van de deken wegneemt. Zo zie je maar weer je moet gewoon kijken wat past. Als ik naar de ruitersportzaak ga sturen ze me naar huis met een 185, die dus echt niet past! krijg me niet eens vast en kom achter een stukkie te kort..

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Rijsa, RoRo44 en 37 bezoekers