[LO] Longeren met Bas....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

[LO] Longeren met Bas....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 00:49

Jullie kennen Bas inmiddels wel denk ik , zo niet : Zoek maar even in mijn archief, dan vind je genoeg ! Haha!

Even heel erg kort : Bas is/was heel erg bang, durfde niet naar me toe te komen in de wei, moest heel lang wachten tot hij bij me kwam en dan moest ik heel rustig aan doen, anders was ik alle vetrouwen kwijt en kon ik weer opnieuw beginnen.
Met meerdere dingen is/was hij bang.

Ik heb zijn vertrouwen in de wei inmiddels wel bijna gewonnen, overdag kan ik hem zo pakken, hij komt bij me en ik kan hem zo mee nemen. OK dan!
In het donker wantrouwt hij me nog wat en moet ik weer net als voorheen echt heel erg rustig doen, anders ben ik hem kwijt.

Nou is het zo dat ik dus een beetje begin met Bas aan de longeerlijn, eerst gewoon mee laten lopen aan de lijn, beetje heen en weer.
Toen beetje in de rondte sturen.
Vanmiddag heb ik het voor het eerst 'Voor het eggie ' gedaan zeg maar, echt om me heen stappen en draven. Knipoog

Ohja even ter info, ik gebruik ( nog ) geen zweep, lijkt me nu nog niet het juiste moment, aangezien hij doodsbenauwd is voor de zweep en dan het longeren niet leuk zal gaan vinden. Ik ben met hem bezig om zijn angst voor de zweep te verminderen, maar echt schot zit er nog niet in.

Het ging eigenlijk best goed, hij snapte het aardig, draafde mooi om me heen, trok niet ( en dat gewoon in het land zonder cirkel ) en had door dat hij om me heen moest. Pling

Toch viel hij op een gegeven moment naar binnen en kwam naar me toe.
Ik heb hem gepakt en heb een rondje met hem gelopen en heb hem steeds meer van me af leten lopen, het ging weer een aantal rondjes goed maar wederom kwam hij naar binnen.

En dat is even het punt, als ik met een jong paard bezig ben wijs ik ze gewoon weer naar buiten met de zweep.

Maar om hem nou naar buiten te jagen met de zweep/andere manier lijkt me niet goed, aangezien ik juist het vertrouwen van hem heb dat het niet erg is om bij me te komen. Als ik hem nu weg jaag/duw/wijs zal hij misschien gaan denken dat het dus juist niet goed is om mij me te komen. Scheve mond
En dat is mijn dilemma een beetje.

Ik longeer hem nog niet intensief hoor, gewoon aan het halster in het land, gewoon weer als leerpuntje, omgang etc.

Nou vraag ik me dus af hoe ik het het beste kan aanpakken ?
Of moet ik ermee stoppen en eerst wachten tot hij zweep aandurft en daarmee het gaan leren ?
Hij weet opzich wel wat er gebeuren moet, alleen als hij dus binnenkomt weet ik niet meer hoe ik het bij deze pony moet doen.

Wil natuurlijk niet het vertrouwen dat ik nu heb weer kwijtraken door een stomme actie van mezelf


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 19:35

Niemand die hier een antwoord op heeft Verward

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:21

Jawel, die zweep heb je niet nodig als bas toch goed voorwaarts is. Op het moment dat hij naar je toe komt. Loop je rustig en geconsentreerd op zijn achterhand af. Je buitenhand hou je ver achter je lichaam. Je blijft dit doen, totdat hij van je weg gaat. Dan beloon je hem duidelijk met je stem, om aan te geven dat het goed is.

Bij het naar zijn kont toe lopen. Geef geen aandacht op zijn komen. Doe net alsof hij er niet is. Ga je dus boos of kribbelig achter hem aan lopen. Dan zou hij dus waarscheinlijk vluchten voor jouw. Dan gaat hij wel weg. Maar zoals je zegt, het is helemaal niet verkeerd dat hij komt.

O,ja maar er een duidelijk gebaar voor het komen. Als je het hem niet vraagt, mag hij dus niet komen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 09:12

Bedankt voor je antwoord.

Dit lijkt me idd de meest onschadelijke manier.
Ik heb deze vraag ook ergens anders gesteld, maar krijg zoveel verschillende antwoorden, wel met zweep, niet met zweep, te vroeg, doorgaan, wel wegduwen, niet wegduwen etc

Ja en zoek daar maar eens de beste uit.
Jammer dat er verder hier niemand is.

Ik zal het eerst maar op jouw manier proberen, lijkt me het meest vriendelijk en onschadelijk.

Je kan die pony b.w.v met 1 vingerbeweging verpesten, en dat is absoluut niet wat ik wil, we zijn juist zo goed bezig.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:02

Probeer op het naar je toekomen een "woord" te plakken Kan in het algemeen zeer handig zijn Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 12:11

En wat voor woord hoort daar aan vast dan ? "Kom", "Kom maar" vind ik zo voor de hand liggend omdat je dat best vaak gebruikt...

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:19

Ik gebruik voor het naar me toekomen het woord "hier". Dus net zoals bij een hond. Als het commando goed bevestigd is kan je het ook in de wei gebruiken als hij los loopt. Natuurlijk wel enorm belonen als hij bij je komt!

Als hij naar binnen valt kan je ook een stevige stap naar hem toezetten in ter hoogte van zijn schouder. Gaat hij naar buiten, dan sta je weer stil of stap je terug. En wat ik vaak doe, maar misschien niet zo handig is met een schrikkerige pony, is om een het laatste eindje longeerlijn naar zijn schouder te gooien.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:06

Ik praat in het engels tegen m'n paarden, da's zo gegroeid omdat m'n kinderen vaak dachten dat ik op hen aan het "pruttelen" was terwijl het op de paarden was of omgekeerd Haha!

De commando's : Stay (blijf), Step back (achteruit), foot (kom bij me), gebruik ik Haha! Handige is dat je op de duur als het goed bevestigd is je het ongewenste gedrag kan vermijden ook. Vraag je "stay", en hij komt "foot" kan je met "step back" hem terug wegsturen *LOL* Volg je nog *LOL*

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 23:19

Haha ja ik volg het, dat laatse zinnetje is komisch daarin zeg je eigenlijk :

Vraag je "blijf" En hij komt "Hier" dan kan je hem met "Rot Op" weer terug sturen Haha!

Het enige engelse woord dat ik eigenlijk gebruik is Back...
Verder gewoon op zn boernfluitjes Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:34

Bedoel ik eigenlijk mee als hij door een commando heenloopt je hem kan terugsturen op stem (want net als stoute kindjes luisteren ze niet altijd) *LOL* Nu, ja, je begrijpt het wel Haha! Het is al laat en gisteren zat ik véééééééél te laat in m'n waterbedje

Gewoon telkens je aanstapt een woord zeggen vb "stap", zelfde met stop, met achteruit, met opzij 'zij/side' .... ik heb het geleerd door gewoon op een spontane aktie een woord te plakken iedere keer weer tot je het kon gaan omdraaien, woord zeggen en de reactie krijgen Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 23:42

I love luisteren naar stem, dus zal het zeker gaan doen.
( gebruik onbewust al vaak dezelfde woorden voor dezelfde caties, maar zal er nu op gaan letten )

Over een half jaar horen jullie het resultaat wel eens Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers