Wanneer mag je nou sgw starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Wanneer mag je nou sgw starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 22:54

Ik ben met Eldina nog nooit gestart hoor, moet er zelfs nog een chip in laten drukken Bloos
Ben met een andere pony wel 1 ( Tong uitsteken ) x gestart, had wel gelijk een winstpunt (dressuur bij de paarden).
Heb dus mn benodigde 'spring-winstpunt'.
Maar wat moet je nou hebben als je sgw wil starten? Wil dat eigenlijk wel eens proberen, is wel echt wat voor eldien en zolang het niet heel hoog is vind ik t ook prachtig. Moet je dan niet ook een punt in het springen hebben?
En hoe hoog zijn de hindernissen voor de B sgw? (springen en cross)
Dank u! Haha!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:11

Volgens mij moet je 2 winstpunten in het B springen hebben maar dat weet ik niet zeker.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:59

ik start zelf ook nog geen SGW en wil dit zeker ook nog wel eens proberen, want dat lijkt me gewoon echt ruig.

als je sgw wilt starten moet je 1 wp met springen hebben (en automatisch ook met dressuur,want anders mag je niet springen natuurlijk)

als ik het goed heb zijn de hindernissen in de B 10 centimeter lager dan de normale hoogte, dus B paarden zou dan 90 cm zijn.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:45

Dat geldt voor de cross-hindernissen. Het springparcours staat wel op de standaard hoogte voor de betreffende klasse.

Overigens mag je met 1 wp in het B-springen in het B-sgw starten. Met 3 of meer wp (dus ook als je inmiddels L, M of Z-springen bent) mag je direct in het L-sgw starten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:16

Kaatje, een paar correcties op jouw verhaal:

Afmetingen B cross
Art. 370 AFMETINGEN VAN DE HINDERNISSEN
1. Hoogte
Het vaste gedeelte van alle cross-country hindernissen, gemeten vanaf het punt waar een paard gemiddeld zijn afzet neemt, mag niet hoger zijn dan:

Paarden
S.G.W. B 0.80 - 0.90 m
S.G.W. L 0.90 m
S.G.W. M 1.00 m
S.G.W. Z 1.10 m
S.G.W. ZZ 1.20 m

2. Breedte
Enkele breedte hindernissen of sloten mogen niet breder zijn dan:
Greppels etc Sloten
Paarden paarden
S.G.W. B 1.50 m 2.00 m
S.G.W. L 2.00 m 2.50 m
S.G.W. M 2.25 m 2.75 m
S.G.W. Z 2.50 m 3.00 m
S.G.W. ZZ 3.00/3.50 m 3.50/4.00 m

Een heg of lage afzet boom die niet anders ten doel heeft dan het springen van de hindernis te vergemakkelijken, wordt wel meegerekend.

De hoogbreedte hindernissen zoals oxers zijn wat breedte betreft aan de volgende maten gebonden:
Hoogste punt Basis
Paarden paarden
S.G.W. B 0.90 m 1.60 m
S.G.W. L 1.25 m 2.00 m
S.G.W. M 1.30 m 2.10 m
S.G.W. Z 1.60 m 2.40 m
S.G.W. ZZ 1.80 m 2.80 m

3. Afsprong
Hindernissen met een afsprong en hindernissen met een helling erachter (ski-jump) moeten wat de diepte betreft worden beperkt. De afsprong mag niet meer zijn dan:
paarden
S.G.W. B 1.10 m
S.G.W. L 1.40 m
S.G.W. M 1.50 m
S.G.W. Z 1.70 m
S.G.W. ZZ 1.80 m

Te rekenen van het hoogste punt van de hindernis tot de plaats waar het paard normaler wijze landt.
Het aantal van deze hindernissen mag niet meer zijn dan twee. Het aantal hindernissen met afsprongen die minder hoog zijn wordt ter beoordeling van de technisch gedelegeerde gelaten.


5. Watersprongen
De diepte van de waterhindernis mag over de gehele lengte niet meer zijn dan 25 cm. De lengte van het watergedeelte van een waterhindernis moet tenminste 6 meter zijn. Als er sprake is van een uitsprong uit het water of een hindernis in het water, moet de minimale lengte van het water 9 meter bedragen.
Deze minimum afstanden moeten paard en ruiter de gelegenheid geven om ook bij een slechte insprong het water goed te kunnen verlaten.

6. Heggen en bullfences enz.
Dit soort hindernissen mag slechts de maximum hoogte overschrijden indien de hoogte van het vaste gedeelte van de hindernis waarover het paard zonder gevaar moet kunnen springen, de voorgeschreven maximum hoogte niet overtreft (duidelijk markeren). Wanneer het uitsluitend heggen betreft, mag de totale extra hoogte 20 cm niet overschrijden.

Springparcours
1. Paarden
De proef wordt verreden volgens tabel A.
Hindernissen max. afmetingen
paarden lengte m. tempo m/min. max. hoogte m. max. breedte m. Aantal
S.G.W. B 350-450 350 0.90 1.25 10**
S.G.W. L 350-450 350 1.00 1.50 10**
S.G.W. M 350-450 350 1.10 1.60 (2.25*) 10**
S.G.W. Z 400-450 350 1.15 1.70 (2.50*) 10***
S.G.W. ZZ 450-550 375 1.20 1.80 (3.00*) 10-12***

dus 10 cm lager in het springparcours en 10/20 cm lager in de cross!

startgerechtigdheid
3. Klasse-indeling Paarden
a. Ruiter SGW klasse B of ongeklasseerd:
Om in de klasse B te mogen starten dient de combinatie, indien het een SGW-sport ongeklasseerd paard betreft, te zijn opgenomen in de klasse B-springen met tenminste 1 winstpunt. Indien de nieuwe
combinatie reglementair in de discipline springen zou mogen kiezen tussen de klassen B- of L-springen, is op voorhand aan de norm B-springen met 1 winstpunt voldaan. De betreffende combinatie kiest dan definitief voor inschaling in de klasse L-springen.
/knip
b. Een combinatie opgenomen in de klasse L of hoger bij het springen kan op verzoek in de klasse L van de SGW met 7 winstpunten worden opgenomen.


ik zie dus niet staan dat je met 3 wp in het B al mag starten. Wel als je L springt dan kun je dus op verzoek op L+7 sgw geklasseerd worden. Dat geldt wel voor de pony's trouwens.

gomir

Berichten: 25526
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:06

Het was in het oude reglement inderdaad zo dat je als je B-springen +3 was direct L-pony's mocht starten(heb het zelf ook gedaan), maar dat is nu veranderd

En het gold toen volgens mij ook al niet voor paarden

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:10

bij de pony's mag het nog steeds

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:48

Hmm, beetje kort door de bocht van mij idd. Er komt nog aardig wat kijken bij dat SGW-reglement. Sorry... Bloos!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anne_GTI

Berichten: 18196
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:12

Hmm, hieruit begrijp ik dat ik gelijk minimaal L mag starten? (combinatie dubbel M) Is misschien wel een idee want mijn paard lacht zich een breuk als ie een parcours ziet van 90 cm.

gomir

Berichten: 25526
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:18

Maar heeft hij ook genoeg SGW ervaring Verward Het L is behoorlijk pittig.

En ik weet niet zeker of bovenstaande ook voor paarden geldt

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:14

ja, dit is allemaal voor paarden


gomir

Berichten: 25526
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:10

Blond Ik heb last van mijn voet en ook meteen van andere dingen geloof ik Bloos

(had jouw eerste berichtje niet zo heel grondig gelezen Bloos )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 00:14

OMG.
Ik ga de komende 10 jaar alleen terreinritjes starten denk ik. Bloos

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

gomir

Berichten: 25526
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:19

In de cross kan ik altijd alles (en merel blom en zus hadden ook een beetje last van dat syndroom geloof ik Knipoog )
Met mijn pony was ik als de dood om een M-parcours te springen, maar een M-SGW ging wel Haha!

nu ben ik dankzij Flap aardig over mijn springangsten heen Lovers

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dieselpaard, GrapeshotBot, Petunia27, pluisje88, xelle en 10 bezoekers