DNA-test en kluister bij het dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

DNA-test en kluister bij het dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 01:18

Ik wil volgend jaar mijn QH merrie laten dekken en dan moet je tegenwoordig een DNA testje doen, zover ben ik op de hoogte. Maar moet je dit doen voor je je merrie laat dekken of mag dat ook erna?

Mijn merrie is nu 9 jaar en heeft niet eerder een veulen gehad, dus wil haar volgend jaar laten dekken voor ze er te oud voor wordt. Bij de hengst die ik op het oog heeft moet ze kluisters om. Nu is mijn paard nogal een paniekzaaier en ben ik bang dat ze helemaal in de stress schiet van kluisters. Heeft iemand misschien tips hoe ik dan op een verantwoorde manier kan proberen zonder dat ze zichzelf kan verwonden?
Alvast bedankt.


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:21

Zolang je merrie geen AQHA-DNA profiel heeft wordt het veulen niet geregistreerd. Dus het maakt niet zoveel uit wanneer je het laat doen, zolang het maar voor de registratie van het veulen is.
En dekken met kluisters zou ik nooit doen, dan liever KI.

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 01:36

Ik zat zelf ook al aan KI te denken maar op dit moment wordt het van de hengst die ik op het oog nog niet aangeboden. Hij gaat volgend jaar voor het eerst dekken maar misschien dat ze hem als nog KI gaan aanbieden. Moet je eigenlijk altijd naar een dekstation als je KI laat doen?

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:47

Ik dek liever met kluisters op de natuurlijke manier dan via K.I.
Maar dat is voor iedereen anders !

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:36

Had je net in al mijn enthousiasme een pb gestuurd, maar zal ook even een berichtje plaatsen. Kan iedereen mee"genieten" Haha! ...

Mijn merrie is vorige keer natuurlijk gedekt. Ze heeft daarbij geen "echte" kluisters om gehad, maar wel een elastische longeerlijn om het achterbeen aan de kant waar de hengst naar haar toe werd geleid (begrijpjewel?). Die werd dan tussen haar voorbenen door met een veiligheidslus om haar hals vastgezet. Zo kon ze wel haar ongenoegen duidelijk maken mocht dat nodig zijn, maar kon ze de hengst niet beschadigen. Overigens waren haar voorbenen gevaarlijker dan haar achterbenen bleek later. De hengst wilde eerst gezellig neuzen en kennis maken Lovers , maar daar was Mevrouw niet van gediend en mepte heel truttig met haar voorbeen richting Mr Gentleman. Hij werd als het ware meteen aan het werk gezet Haha! . Dat ging overigens heel netjes. Merrie liep wat naar voren, hengst huppelde op twee benen vrolijk mee. Maar goed: hier heb je het over twee paarden die het klappen van de zweep kennen. Als jij denkt dat je merrie gaat flippen als ze kluisters omkrijgt moet je het NIET doen! Het is toch een flinke beperking van haar mogelijkheden om te laten merken dat ze bang is of pijn heeft of er niet klaar voor is. Als ze probeert te slaan of in paniek raakt met kluisters aan is dat geen prettig gezicht en bovendien kan ze zichzelf ook behoorlijk blesseren. Maar goed, is mijn heel persoonlijke mening Schijnheilig .

Als ik een hengst had, zou ik sowieso voor KI kiezen (of de compleet natuurlijke manier op de wei). Zo krijgt hij niet het "gevoel" voor merries en bovendien is het veel hygienischer. Is insemineren met vers sperma geen optie? Het vereist natuurlijk wel veel logistieke planning, maar daardoor heb je niet al die kosten van het invriezen en bewaren ed.

Maarre ... spannend joh, een baby van die Bolle!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:17

Ik zou mijn merries niet laten kluisteren, precies om de reden die Mac ook aanvoert. Ik kies bewust voor KI of natuurlijke dekking op de wei. Helaas is dat laatste niet een gebruikelijke manier bij presterende hengsten in de sport. KI laat ik thuis door eigen da doen, in vertrouwde omgeving. Mijn merrie is daar zeer braaf in, gewoon in de wei, Lachen en truus gaat 5 minuten later weer verder met grazen.
Mijn jonge hengst zal over enkele maanden voor het eerst naar een KI station gaan. Ik laat hem bewust niet natuurlijk dekken.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 13:34

Bedankt voor jullie reacties. Dat kluisteren zat me helemaal niet lekker en ik heb toch zwaar het vermoeden dat dat ook niet goed gaat komen met mijn bollie.
Enne Mac het is inderdaad Jac die ik op het oog heb, maar van hem is nog geen KI mogelijkheid dus wie weet wordt het toch een andere hengst.
Ik wil namelijk niet nog een jaar wachten want ik ben bang dat de risico's dan groter worden omdat Sweet dan al weer ouder is en natuurlijk nog nooit eerder een veulen heeft gehad.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:44

Je hebt verschillende manieren van KI-dekken.
Behalve de bekende gekoelde en bevroren sperma, kun je ook kiezen voor 'bedrijfs-KI'. Hierbij wordt het sperma vers van de hengst ingebracht bij de merrie.
Helaas is de 'Crump'-methode hier nog niet bekend want dan hoefde je zelfs niet naar een KI-station Cool

Voor een hengst die niet gewend is in een kudde te lopen is los dekken in een wei of paddock geen optie. Hier komen alleen maar moeilijkheden van.

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:48

Dat kluisteren zal je reuze meevallen meestal is het alleen het linkerachterbeen dat ze voor de bescherming van de hengst kluisteren.
Wij hebben ook een merrie die normaal nog al snel gestrest is maar toen was dat geen enkel probleem voor haar. Het kluister zit met een lang touw om de nek dus voor dat het vast zit en alleen maar om een hoef raakt ze niet in paniek. En als de hengst dan komt heeft ze haar gedachten al helemaal niet meer bij het kluister. Dus mijn mening liever natuurlijk dekken met kluister dan KI.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:59

Poco schreef:
Dat kluisteren zal je reuze meevallen meestal is het alleen het linkerachterbeen dat ze voor de bescherming van de hengst kluisteren.
.


En als ze een "rechtsachtermepper" is??? Dan heeft de hengst pech als ze mept?? Dat been zit namelijk dan niet vast.........auwwww!!!!

Toch blijf ik een fervent voorstander van KI of natuurlijke dekking in de weide waarbij dat laatste absoluut mijn voorkeur geniet, maar wat niet mogelijk is wanneer je met een wedstrijd- hengst wil dekken, Haha! .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 00:07

Was die merrie al eens eerder gedekt? Ik ben erg bang dat ze zich zelf zal verwonden, het is namelijk geen typje die wacht tot je haar komt redden als ze vast zit, dan gaat ze vechten tot ze los is. Dat is dus mijn grootste angst. Heb jij van te voren geoefend met je merrie voor ze daadwerkelijk gedekt werd met kluisters?
In de wei dekken lijkt mij helemaal super, als die hengst dat gewend is. Maar volgens mij komt dat niet zoveel voor, of vergis ik me?

slootje
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 01:15

Ha, weer iemand in de buurt waar ik de kunst (je paardje laten dekken) van kan afkijken OK dan! ! Goedzo Tijn! Ik laat jou en Mac alles eerst uitproberen en dan mag Cody er ook aan geloven . In de wei laten dekken lijkt me trouwens helemaal doodeng: dan heb je helemaal geen controle meer.
Sugermiss, begrijp ik het goed dat je voor bedrijfs-KI de merrie en de hengst samen naar Stroe brengt? En hoe lang dan?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 02:02

Als je nu al weet dat je je paard m.b.v. kluisters zou moeten laten dekken (als je tenmimste die hengst wilt gebruiken) kun je je paard er natuurlijk ook nu alvast aan laten wennen...
Begin met een los halstertouw om haar benen te leggen en leer haar bijv. haar been op te tillen met behulp van een halstertouw. Zo leert ze dat 'iets' om haar benen niet eng hoeft te zijn. Als je haar dan kluistert d.m.v. een touw van achterbeen naar hals, dan kan ze wel redelijk normaal lopen, maar niet naar achter slaan. Dat is minder eng als 'echte' kluisters.
En vergeet niet... als een merrie écht hengstig is, laten ze de dekking over het algemeen echt wel toe... goed schouwen vooraf en zorgen dat de merrie 'schoon' is voorkomen een hoop 'dekproblemen'. En ik begrijp dat het een ervaren hengst is, dat scheelt meestal ook veel.

Vooral dat 'schoon' zijn vergeten veel mensen nog wel eens. Dat kan de hengstigheid n.l behoorlijk beinvloeden. Mijn merrie was bijv. volgens echo's hartstikke dekrijp met een ei dat op knappen stond, maar sloeg de hengst de eerste cyclus toch af, ondanks kluisters...
Na een kuur met Brons-Cure was haar hele voortplantings systeem 'opgeschoond' en de keer daarna was ze zo hengstig dat het gewoon genant was.
Wat je ook beslist, veel succes!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 09:27

Francis schreef:
Na een kuur met Brons-Cure was haar hele voortplantings systeem 'opgeschoond' en de keer daarna was ze zo hengstig dat het gewoon genant was.


Bloos! Vingers aflikken Haha! ................Maar er is wel een verschrikkelijk mooi eindresultaat neergezet op de wereld door Fly!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 09:50

Ik ben geen voorstander van natuurlijk dekken.
Je weet nooit of de hengst niet net een naar virus o.i.d. heeft opgelopen bij een andere merrie.
En ik heb vorig jaar een merrie gezien die lelijk verwond werd door de hengst, dus dat kan ook!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:03

Henriette schreef:
Ik ben geen voorstander van natuurlijk dekken.
Je weet nooit of de hengst niet net een naar virus o.i.d. heeft opgelopen bij een andere merrie.
En ik heb vorig jaar een merrie gezien die lelijk verwond werd door de hengst, dus dat kan ook!


Absoluut mee eens, maar goed, als je een hengst kunt vinden die eigelijk altijd tussen de dames inloopt en weet hoe hij zijn dames moet benaderen dan is het wel een mooie ongedwongen en natuurlijke manier. Het lijkt me niets meer dan logisch dat de hengst en de merries die hij krijgt aangeboden vooraf worden gecontroleerd. Maar of dat ook daadwerkelijkaltijd netjes gebeurd, tja....
Cool

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:46

Ja, dat lijkt mij de meest natuurlijke oplossing.
Probleem is alleen dat in zo'n groep merries ook merries van buiten worden geplaatst en ook die moeten gecontroleerd zijn.
Ik heb gehoord dat er vorig jaar op die manier een aantal merries een infectie hebben opgelopen.....maar dat heb ik van horen zeggen...

Persoonlijk zou ik kiezen voor KI, hoe "onnatuurlijk" het misschien ook is.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:12

Henriette schreef:
Persoonlijk zou ik kiezen voor KI, hoe "onnatuurlijk" het misschien ook is.


Als je had gezien (nog beter; gehoord) hoe aso genant mijn merrie stond te genieten van haar inseminatie door mijn da, oeiiii, ik stond erbij en bloosde van oor tot oor bij de geluiden die mijn merrie produceerde, Bloos! Tong uitsteken . Ik weet dus niet of mijn merrie het wel zo onnatuurlijk vindt...........( zou ze faken, ???)

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:51

slootje schreef:
Sugermiss, begrijp ik het goed dat je voor bedrijfs-KI de merrie en de hengst samen naar Stroe brengt? En hoe lang dan?

Bij Bedrijfs-KI komen idd hengst en merrie samen naar een dekstation. De hengst springt op de fantoom en hierna wordt direkt het zaad bij de merrie ingebracht. Daarna kunnen beide weer naar huis.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:12

1 van mijn merries is ook tijdens het dekken gekluisterd, zij stond al als een huis en het ging prima. Ik kan me wel voorstellan dat een hengstenhouder daarvoor kiest. Sommige merries staan braaf maar zodra de hengst eraf komt geven ze nog een schop na en dat kan voor de hengst niet alleen fysiek schadelijk zijn, maar hij kan het daarna ook "eng" vinden om opnieuw te dekken.

Als je bang bent dat ze in de stress schiet, dan net als Francis schreef, oefenen of inderdaad als het kan voor KI kiezen.

Ik wil ook nog even melden dat sommige paarden dat ook doodeng vinden. Mijn andere merrie is haast niet te scannen, een DA kan bij haar "van achteren" echt niks doen, ze moet dan ook verdoofd worden. Ook dat kan gevaarlijk zijn voor je merrie.
Oefenen bij mij hielp niet, ik kan er zelf alles mee, maar zelfs in de opvoelbox op de kliniek met praam om viel ze niet te scannen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:27

jeddah schreef:
Ik wil ook nog even melden dat sommige paarden dat ook doodeng vinden. Mijn andere merrie is haast niet te scannen, een DA kan bij haar "van achteren" echt niks doen, ze moet dan ook verdoofd worden. Ook dat kan gevaarlijk zijn voor je merrie.
Oefenen bij mij hielp niet, ik kan er zelf alles mee, maar zelfs in de opvoelbox op de kliniek met praam om viel ze niet te scannen.

Dat was bij mijn merrie ook zo. Met het scannen moest ze een praam op en was haar lichaam net een gespannen veer. Ik zag er dus behoorlijk tegenop toen na de geboorte van het veulen bleek dat ze gespoeld moest worden. Vreemd genoeg onderging ze dat juist heel gelaten.

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:19

Persoonlijk ben ik voor het natuurlijk dekken, maar dat is mijn mening en er zullen zeker ook nadelen aan zitten, net zoals bij het kluisteren.
Ik denk dat je zelf je eigen paard het beste kan inschatten en de beslissing nemen. KI is natuurlijk een oplossing maar ik heb van bepaalde paardenmensen gehoord dat KI voor verwarring bij je paard kan zorgen als het het eerste veulen is. Zij laten hun paard de eerste keer dekken en daarna KI. Ik weet niet of dat een fabeltje is hoor. (Dat hoor ik graag van anderen Haha! )


Het DNA testen van je merrie kan ook nog nadat je veulen geboren is maar je veulen kan pas geregistreerd worden als de AQHA de DNA test hebben gedaan. Je kan bij de AQHA een DNA-kit bestellen. Ik weet niet of er andere manieren zijn maar zo hebben wij het een paar jaar geleden gedaan.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:25

Ik bof blijkbaar erg met mijn zeer makkelijke merrie, insemineren of scannen, gewoon in de wei terwijl ik haar even bij het halster vasthou, ze vindt het allemaal prima! Voordat ik mijn merrie kreeg, had ze al eens een veulen gehad, mijn andere merrie is bij haar 'eerste keer' ook via KI drachtig geworden. Nooit problemen gehad.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:25

Henriette schreef:
Ik heb gehoord dat er vorig jaar op die manier een aantal merries een infectie hebben opgelopen.....maar dat heb ik van horen zeggen...


Dat bedoel ik dus met 'schoon' zijn.
In Amerika (maar ook hier in Nederland bij grotere dekstations) is het gebruikelijk dat men een merrie pas laat dekken nadat de merrie eigenaar een medisch raport kan tonen waarop blijkt dat de merrie van binnen schoon is. Ten eerste is dat van belang om een merrie goed drachtig te kunnen krijgen, maar zo voorkom je dus ook het besmetten van de hengst, en via de hengst weer andere merries.

Het is overigens niet zo dat ik tegen KI ben ofzo... In veel gevallen vind ik het een betere keus, maar natuurlijk dekken hoeft in bepaalde gevallen zeker niet 'slechter' te zijn, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:27

FlyingHigh"]
[quote="Francis schreef:
Na een kuur met Brons-Cure was haar hele voortplantings systeem 'opgeschoond' en de keer daarna was ze zo hengstig dat het gewoon genant was.


Bloos! Vingers aflikken Haha! ................Maar er is wel een verschrikkelijk mooi eindresultaat neergezet op de wereld door Fly!
[/quote]

Dank u, dank u... helemaal mee eens! Knipoog Haha!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers