Dienstmededeling: Opties voor veranderen upload?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 16:53

Heb het gisteren ook al gemeld maar ook dat bericht is in de crash verloren gegaan Verdrietig

Heb gisteren wat in de statistieken zitten rommelen en kwam tot de ontdekking dan 2/3 van het verkeer van bokt veroorzaakt wordt door foto's in de /upload/ directory. Dit kost nogal veeeeeeeel centjes.

Omdat dat /upload/ verhaal slechts een extra service is en zeker niet de 'core-business' van Bokt gaan hier ongetwijfeld dingen in veranderen. De vraag is alleen 'wat'..

Ik kan natuurlijk een limiet gaan stellen aan het aantal MB's dat iedereen op bokt kan zetten maar dit is niet echt een geweldig oplossing want de hoeveelheid die iedereen op bokt heeft staan is maar deels van belang. Iets op bokt hebben staan kost bijna geen geld zolang het maar niet bekeken wordt door honderden bokkers.

Het fijnste zou zijn als we die upload er helemaal af zouden kunnen trappen en dat iedereen gebruik maakt van zijn/haar eigen homepage om fotos te laten zien. Enige probleem daarmee is dat niet iedereen dat snapt en dat je dan weer een hoop gedoe krijgt met plaatjes die niet werken omdat somige services (als http://www.tripod.com enzo) dit extern linken niet toestaan.

Andere optie is het betalen voor de upload, dat je b.v. x gulden per jaar betaald om van de upload gebruik te mogen maken (ofzoiets). Of dat je voor ieder plaatje een paar cent betaald.

Nog iets (een technische oplossing) is het automatisch vervangen van plaatjes in de upload door kleinen thumbnails van een paar kB die ipv de grote fotos te zien zijn in de topics. Als mensen dan de volledige foto willen zien kunnen ze de thumbnail aanklikken. Mensen moeten op die manier wat meer moeite doen om fotos te bekijken. Ook een mogelijkheid is het vervangen van die plaatjes door tekst links, dat kost nog minder verkeer..
Nadeel van dit is dat het redelijk wat werk is, zeker om het goed te doen..

Nog andere opties? Ideeen? Voorstellen? Voorkeuren?

Ik neig eerlijkgezegd zelf een beetje richting de tweede oplossing (het stopzetten van de upload). Scheelt mij een gruwelijke hoop verkeer en mensen moeten zelf wat meer moeite doen om fotos op bokt te zetten.. Heb het idee dat er tegenwoordig voor ieder wissewasje fotos geplaatst worden, ook de meest onzinnige dingen (ook plaatjes die al op Internet staan Verdrietig )..

_________________
"It never hurts to help" -- Eek the Cat Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-10-31 19:46 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:57

En scheelt het niet om het plaatjesforum gewoon nooit groter te laten worden dan zeg 2 of 3 pagina's? Of zeg ik nou iets heel doms? Want al die pagina's die er maar bewaard blijven, daar kijkt geen mens meer op. Scheelt toch al weer een heleboel?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 17:04

Lachen
Je zegt het zelf al.. Geen mens kijkt er naar. Zolang een plaatje niet bekeken wordt is er niets aan de hand..

De harddisks in server zijn groot zat en harddisks kosten bijna niets. Wat wel veeeeeel geld kost is het verplaatsen van die plaatjes van de Bokt server naar jou computer. Stel dat je een topic hebt met 10 plaatjes van 50kb per stuk, dat is dus een half MB voor dat topic. Als dat topic dan 100x bekeken wordt dan zitten we alweer op 50MB aan verkeer en dat kost centjes..

Wat dus verminderd moet worden is de hoeveelheid gegevens die er van de Bokt server naar de bokkers gaat. Wat er allemaal op de Bokt server zelf staat is niet relevant.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:08

Sonja, als ik het goed begrijp zorgen die pagina's niet voor het meeste verkeer. Juis alles wat bekeken wordt zorgt voor het verkeer (telkens als je iets opvraagt). Dat zijn nou juist pagina 1 en 2.

Bart, ik zou als ik jou was ook voor de optie voor upload betalen gaan.
Kleine plaatjes en doorklikken kost mij weer internettijd en dat vind ik zelf minder leuk (maar daar bereik je dus wel je doel mee)
Maar als je laat betalen dan kunnen we gewoon duidelijke grote foto's bekijken en bereik je ook je doel dus persoonlijk zou ik kiezen voor de betalen optie.
Er zijn btw wel uploadsites op internet die net zo makkelijk als bokt zijn. Iemand noemde er pas een. Ik ga de foto's wel op de ruimte van mijn eigen site zetten.
Succes hoor!

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:08

Dus eigenlijk is het voor iedereen het beste als we een beetje afkicken.... Dat zal Dick denk ik wel beamen *LOL*

Volgens mij kun je best zeggen dat mensen hun foto's op eigen websites neer moeten zetten en dan linken. En als dat niet kan, effe met een medeBokker wat regelen?
Je hebt idd wel gelijk als je zegt dat tegenwoordig van elke scheet (bijna letterlijk en figuurlijk) een foto op Bokt komt....


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:29

ja dat is waar, het zou wel jammer zijn als het upload weg gaat, ik wil er best voor betalen, dat vind ik niet erg hoor. een site maken weet ik niet hoe dat moet

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 19:37

Ik zou ook voor het helemaal weghalen vd upload gaan, er zijn zat sites waar je een gratis fotoboek kan oplslaan, bijvoorbeeld bij msn of bij community webshots. Als je dan in twee vensters werkt hoef je ook niet een hele tijd heen en weer te surfen. En het scheelt voor de mensen die dit forum moeten onderhouden en voor degene die hier hun foto's willen plaatsen is het een kleine moeite om even bij zo'n site een account aan te maken.
Heb je bovendien ook meteen een leuk online fotoalbum.
Groetjes Patricia

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 20:26

misschien ITP weghalen?
klinkt misschien hele bot want is een goed bezocht forum. maar als je echt foto's hebt die je wil laten zien kan dat ook op VvdD of in je profiel.
en als je itp maar 3 pagina's groot laat worden scheelt wel wnat dan heb je bijvoorbeeld ook niet dat mensne loei oude topics op halen die iedereen nog een sgaat bekijken.
of plaatjes niet meer in quoten plaatsen scheelt ook weer iets. (en voorkomt veel ergernis bij mij Haha! )

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 20:43

dat betalen vind ik ook geen slecht idee
Je betaald laat maar zegen geld als je upload. Als je dat kan bijhouden (ik weet niet of het kan) wie wat upload betaald.
Of je kan zegen 10 upload's is zoveel gulden als het dan op is moet je weer betalen.

'k weet niet of je er wat aan heb.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 21:42

Het fotoalbum op msn werkt prima en is ook heel simpel. Je kunt dan een vaste topic maken om mensen uit te leggen hoe ze msn moeten gebruiken. Zoals ik gisteren ook al schreef: mensen die het fotoalbum van msn niet snappen die snappen bokt ook niet!

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 22:02

Ik kan absoluut niet met websites omgaan (maken dan he) dus vind het ITP juist een uitkomst. Het is echt wel zo dat iedereen om elk wissewasje een al dan niet leuke foto plaatst. Als je zegt: plaats alleen foto's van jezelf en je paard, dat loopt op den duur toch weer in het honderd.
Heeeeeeee dr schiet me ineens wat te binnen: Iedereen mag bijv 1 foto per week plaatsen ik noem maar wat. Is zeker een dom voorstel...
Nou khoor ut nog wel...

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 22:15

tja, we kunnen een regel in stellen dat als je onzinnige plaatjes plaats een waarschuwing krijgt! doe het nog eens dat je dan voor een tijdje gebannend wordt!

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 22:29

itp niet weg en ook niet betalen Huilen doe dan maar dat afstammeling of hoe dat bout forum heet maar weg! of weet ik het wat

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 22:44

lekeer egoistisch yentle.
Dit gaat puur om de upload, wat voor het fokkerij forum dus amper van toepassing is.
Tja, ik wil ze best op een site zetten, heb ook een site, maar daarvanaf kan ik niet linken.
zal eens bij msn kijken

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 22:47

Citaat:
Op 2001-10-31 21:29, schreef Yentl:
itp niet weg en ook niet betalen Huilen doe dan maar dat afstammeling of hoe dat bout forum heet maar weg! of weet ik het wat



fiets you Yentl

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 23:05

fiets = f u ck you yentl

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 23:22

Nou zeg, dat is ook niet aardig.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 23:26

Mytens, ga effe fietsen, een beetje netter hoor. In the US was je al naar Afghanistan gestuurd met zo'n opmerking..

Yentl: fora opheffen helpt niet, dus de keuze is niet nodig als we muggen willen ziften, dan is het dus wel zo dat het afstammingsforum minder bandbreedte eet dan itp, maar dat is een andere zaak

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 00:15

Hihi, als itp weggaat, hoef ik ook geen digicamera te kopen, lekker voordelig Knipoog

Nee even serieus, ik zou het heel jammer vinden als itp weggaat, ik ben echt verslaafd aan dat forum. Hartstikke leuk om foto's van anderen te bekijken! Lovers
Ik wil best voor upload betalen hoor, wil sowieso wel betalen voor Bokt.nl in het algemeen.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 00:30

ben er ook voor om de upload af te schaffen en dan misschien een kleine handleiding voor bijvoorbeeld een eigen fotboek bij msn, aangezien veel mensen dat hebben!
en kom nou niet met ik kan geen eigen site maken zoals manon 2 al schreef als je op bokt je foto's kan neer zetten red je het daar ook. zelfs ik kan het Knipoog
en het scheelt bart veel werk/tijd/geld, vind al een wondertje dat hij al die moeite hiervoor over heeft!

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 09:08

ik denk ook dat je dat upload dan maar weg moet laten en dan een link naar een bijv. msn pagina waar de fotoos dan opstaan....al zou t bij itp wel saaier worden. Verdrietig

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:12

Bart, misschien is het een idee om iets te fabriceren zodat iedereen de foto's uit een topic maar 1 keer te zien krijgt.
Ik weet niet of dat mogelijk is te registreren adhv je username, maar ik denk dat dat ook behoorlijk zal schelen.
Ik lees ook vaak de reacties van anderen op een topic op ITP en dan worden automatisch die foto's weer geladen terwijl het me daar dan niet eens om gaat, snap je? Ze worden dus de 2e, 3e en 4e keer onnodig zichtbaar wat ook weer zoveel MB kost.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:24

betalen doe ik niet, dan zet ik ze wel op home.wish.nl

Als je een reactie plaatst kom je automatisch weer terug bij het topic en zie je dus ook die fotos weer. Als je nou eens dat NIET doet?

Dat van Cody vind ik geen goed idee want ik wil sommige foto's wel wat vaker dan 1 x zien omdat ze zo mooi zijn/!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:35

Geen boktpetjes maken zodat de mensen die de boktpetjes zien ook op deze site komen. Dan wordt het nog drukker en is het probleem nog groter. Haha!

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:40

Steef, dan moet je ze op de je pc opslaan, vind het nog altijd een betere optie dan ITP helemaal weggooien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lois_, Akshay, Amazonbot, angelxroos, Duality, ellen05, eva1969, jasmijn16, kwii, linoleum, Maren, Melzazu, Oehlala, Paardennamen, petraaken, Pieke_Gwen, secricible, Suliko, TurboDi, UhNee, Wopkebrok, YandexBot, ynskek en 163 bezoekers