Meerdere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Meerdere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 21:46

Hallo,

Wie heeft er meerdere pony's of paarden en is dat te doen.
Ik heb een pony van 24 en die heeft nu een blessure en weet niet of die nog over gaat. Zo niet dan mag ze lekker met pensioen.
Maar ik wil nog wel graag blijven rijden. Is dan een fjord misschien een optie omdat die weinig onderhoud nodig heeft.
Hoe doen jullie dat diegene die er meerdere hebben.

Groetjes mirjam


Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:49

je kunt es uitekenen hoveel tijd je nodig had voor jouw pony, en daar venveel tijd bijrekenen voor een tweede pony
ik dank dat het te doen is
maar hoevaak kun je naar je pony's gaan? hoe lang rij je? enzovoort enzovoort
eetje meer info zou handig zijn

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:53

Ik weet niet wat je in de rest van je leven zoal doet Knipoog, maar waarom zou het niet te doen zijn! Je kan toch wel een beetje meten hoeveel tijd je nu kan maken? Ik doe gymnasium en tussen alle duffe examens heb/rijd ik 2 paarden -> schrale troost? Tijd is er altijd vind ik, je moet gewoon plannen. Als je echt geen tijd denkt te hebben en je wil toch blijven rijden, kan je misschien op een paard gaan rijden zonder er de eigenaar van te zijn.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 21:55

Ik ga 3 keer per dag naar mijn pony. Ze staat 5 minuten fietsen vanaf mijn huis. Ook heb ik een auto.
Ik reed op mijn pony om de dag en dan vooral recreatief. Dat wil ik dan weer gaan doen en dan er nog les bij gaan nemen.
Op dit moment heb ik geen werk dus ook meer tijd om naar mijn pony toe te gaan. Maar er zijn altijd mensen bij de stal die ze voor mij buiten willen zetten.

Groetjes mirjam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:56

Ik heb er na een 50 urige werk week 4 gereden.
3 of 4 per dag.
Met 2 reed ik wedstrijd.
Dat is met planning te doen.

Nu rij ik er 2.
elke dag 1.
Terwijl ik om half 1 afgewerkt ben.
helaas heb ik niet meer energie om meer te werken of te rijden.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:05

Ik kan me aansluiten bij runningkawa: als je goed plant en het echt wil, is het altijd te doen Lachen ..

Ik train dagelijks 2 paarden: mijn eigen paard en een paard dat ik voor de eigenaar rijd .

Zelf heb ik een 40-urige baan, ben daarnaast bezig met een HBO opleiding, doe af en toe een cursus/ opleiding er tussendoor i.v.m. werk, daarnaast secretaris van de rijvereniging en last but not least ook nog een huishouden en een hele lieve vriend... kwestie van plannen en je tijd verdelen (ik zeg niet dat het altijd makkelijk is hoor, maar het lukt me wel!)

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:26

Ik werk 32 uur (da's officieel, 't wordt meestal iets meer) en wij hebben 6 paarden op stal staan waarvan ik er twee zelf rijd. Dat is te doen, maar ook ik moet het wel plannen.
En je moet het vooral leuk vinden om er nog een bij te hebben. Ik haal veel energie uit mijn paarden en daarom gaat dat prima. Ik merk wel dat je met bepaalde dingen even wat makkelijker moet worden, als ik op vakantie ga of ziek ben, staan ze gewoon stil - toen ik er maar een had, kon ik vaak nog wel wat regelen met iemand. Ik moet trouwens zeggen dat ik niet vind dat m'n paarden daar slechter van worden.
En twee kosten natuurlijk altijd meer dan een - maar dat had je natuurlijk zelf ook al bedacht.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:28

Ik rijd ook meerdere paarden (pony's). Niet elke pony elke dag. Nu met het slechte weer (slechte bak) en drukke tijd op werk is het moeilijker omdat ik niet meer buiten kan rijden en de bak te nat is, maar van het najaar reed en/of verzorgde ik dagelijks minstens twee pony's/paarden naast mijn werk.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:29

Ik heb een tijdje twee paarden gereden: mijn pony waarmee ik ook wedstrijden rijdt, en een fries die ik zelf heb ingereden. Ik vond het best wel te doen, maar het is in de winter wel handig om genoeg gelegenheid te hebben om te rijden bv een verlichtte (droge) buitenbak of een binnenbak.
Nu rijdt ik weer gewoon eentje, en eigenlijk vind ik dat wel fijn, ik heb nou ook nog tijd voor andere dingen, mijn vrienden bijvoorbeeld.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:31

Ik heb samen met een vriendin twee paarden. We rijden ze samen maar ook een paar dagen per week doen we er twee op een dag.
Dat is best te doen hoor alleen moet ik wel een beetje opschieten anders ben ik veel te lang bezig, ik sta nl nogal graag te kleppen met mijn stalgenoten, hihihi!! Je kunt natuurlijk ook is een keer de een longeren en de ander rijden, zo kan je zelf bepalen hoeveel tijd je ongeveer kwijt bent.

XANTHA

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:42

Als ze veel naar buiten kunnen heb je de helft al gewonnen. Je kunt er dan bv voor kiezen ze om de dag te toen.

Ik doe 2 paarden. Met de een rijd ik in het zomer seizoen endurance en met de ander in het winterseizoen dressuur. Het paard wat wedstrijden moet lopen krijgt dan wat rijden betreft de meeste aandacht. De ander heeft dan een beetje vakantie. Ik zet ze dan wel wat terug in het voer.

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:53

het is inderdaad een planning.

als ik aankom zorg ik eerst voor de verzorging,uitmesten doe ik iedere dag(dat scheelt tijd),voer klaarzetten.

bij mij komen ze twee keer per dag de stal uit,1 x los in de bak en 1x rijden/longe/wandelen/fietsen/poetsen.

als je er meer dan 1 moet rijden dan maak je een schema,rij ze om de dag en op de dag dat je veel tijd heb doe je ze beide.

succes

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:17

Het ligt er ook aan waar je je paarden hebt staan, heb je ze in pension of thuis? of op een stuk gehuurde grond.
Ik bedoel als ze in pension staan heb je de meeste tijd om je paard te rijden en verzorgen, de rest wordt in veel gevallen al voor je gedaan.

Wij hebben er nu thuis 6(geen rijpaarden) staan allen van onszelf en ik baal er soms van dat we er zoveel hebben, ik moet mn tijd en aandacht echt verdelen en kan niet zolang of zoveel met een paard bezig zijn als dat ik graag zou willen, een schema kan inderdaad goed werken, alleen moet het weer wel meezitten want regent het een keer dan ligt je hele schema in de war.
1 of 2 ach zou het veel schelen, zal wel meevallen toch?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:40

Ik heb één eigen paard, maar ik rij er wel nog een aantal bij. Voor andere mensen en voor de handel. Op het moment 3 à 4 en ik kan dat heel goed combineren met school en hou zelfs nog vrije tijd over. De paarden staan dan wel thuis, dus dat is ook makkelijker.

Het uitmesten etc. doen vooral mijn moeder, stiefvader en broer. Maar ook daarbij help ik vaak en dat is zelfs nog erbij te doen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 01:06

Ik heb 2 paarden en een veulen, waar ook heel wat tijd in gaat zitten. De merrie rijd ik -nog- niet, dat komt weer als het veulen afgespeend wordt (begin jan.).
Gemiddeld ben ik per dag zo´n 4-5 uur met de paarden bezig. Ik doe dan wel alles op m´n gemakje Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 08:41

Ik heb er 3,een ruin van nu 3 en een half,die ben ik nu aan het inrijden,een hengst van nu 2 en een half,die komt in april uit de opfok,en dan komt hij ook hier naar toe,en ga ik hem inrijden,het is de bedoeling dat hij in tweespan voor de wagen komt met de ruin.
En een merrieveulen,die gaat nu ook de opfok in.
Ik ga zeker een keer of 5 per dag naar Viking toe,als de andere hier staat dan ga ik daar ook zoveel keer per dag er naar toe.
Ik doe alles ook op mijn gemak,mijn zoontje van 3 gaat mee en de hond ook,dus ik red het prima zo.

Paardentaxi Zeeland

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:54

Ligt eraan wat je met die oudere pony moet doen.
Een Fjord is sober in onderhoud wat betekend dat hij niet veel te eten hoeft maar net als elk paard komt er evenveel mest uit dus je bent ook voor een Fjord even veel tijd kwijt wbt het uitmesten.Als je er op wilt rijden heb je evenveel tijd nodig voor het poetsen en het losrijden/uitstappen Ook een Fjord kun je niet 1 keer ind e week 2 uur rijden als je zin hebt maar moet ook conditie opbouwen en dagelijks beweging in de vorm van weidegang of losgooien etc.

Ik heb er 6 staan 2 paarden waarop ik rijd maar de rest kost me aan uitmesten net zoveel tijd

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:02

ik heb 3 shetten staan. Met 1 ben ik vrij fanatiek bezig, fietsen lopen, mennen VD.
De andere 2 zijn nog erg jong maar als ik tijd heb mogen ze mee lopen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:16

Ik werk van dinsdag tot en met zaterdag van 9 tot 6, heb normaal 1 paard maar verzorg er nu 1 bij voor de eigenaar.
Vanaf donderdag had ik 3 paarden omdat de eigenaresse van het derde paardje een lang weekend weg was.

2 Was al erg wennen, het zijn 2 haflingers, dus je zou kunnen dneken dat ze ook niet veel onderhoud nodig hebben, de derde die er van het weekend bij kwam was een fjord.
Alleen het mestten van 2 of 3 stallen neemt al veel tijd in beslag, zelfs al staan ze het grootste gedeelte van de dag buiten.

Voer klaarzetten enz.
Het poetsen en rijden en longeren en wandelen valt allemaal wel mee, dat zijn de dingen die met veel plezier wordt gedaan en wat dat betreft kunnen er zelfs nog wel een paar paarden bij Knipoog

Het is best te doen, maar elk paard zal gewoon het dubbele aan onderhoud betekenen, ongeacht het ras.
Tenzij je er 1 full time op het land neerzet, maar dan komen er toch ook weer andere dingen bij kijken.

Als je er het geld voor hebt en de tijd erin kan steken zou ik het doen, wat je ervoor terug krijgt is veel meer dan wat je erin steekt *in mijn geval in ieder geval*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 12:29

Hoi

Bedankt voor jullie reactie's. Ik zou het heel graag willen dat mijn oude pony zijn rust kan nemen en ik op de andere kan gaan rijden. Qua tijd zal het wel lukken denk ik. Want als de blessure niet over gaat rij ik niet meer op mijn oude pony.
Ze gaan de hele dag naar buiten. Ik moet wel zelf stallen uitmesten. Sóchtends wordt er gevoerd.
Hoe doen jullie dat met de kosten. Of staan jullie zo goedkoop dat het mogelijk is.

Groetjes mirjam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:00

Ik heb 1 paard van mezelf, de rest was/is van anderen.
Dus geen extra kosten.
Integendeel zelfs Haha!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:45

hoi ik heb dan 1 paard en een pony. ze lopen de hele dag buiten zomer en winter meestal ook 's nachts. meestal rij ik de pony 1 keer in de week en de rest longeren enzo. en paard meestal rijden af entoe longeren. heb ook een baan van ± 30 uur. ik kan sowieso nooit 's avonds want er is geen licht en omover de weg te gaan is ee beetje gevaarlijk met haar in het donker sowieso al trouwens. dus daarom heb ik een bijrijder BeNGel van bokt. is best te doen had eerst 1 paard en moest vaak lang naar school en moest dan nog een uur fietsen en ook weer een uur terug dat was ook te doen zelfs toen ik er 2 moest doen. gewoon plannen dus

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:09

runningkawa"]
Ik heb er na een 50 urige werk week 4 gereden.
3 of 4 per dag.
Met 2 reed ik wedstrijd.
Dat is met planning te doen..
[/quote]

50 uur werken en dan nog 4 paarden rijden? strakke planning moet dat geweest zijn. Hoelang heb je dat gedaan?

[quote="runningkawa schreef:
Nu rij ik er 2.
elke dag 1.
Terwijl ik om half 1 afgewerkt ben.
helaas heb ik niet meer energie om meer te werken of te rijden.


Heeft dit misschien deels te maken met je vroegere dagindeling?
Kan me daar iets bij voorstellen namelijk.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:20

Dat heb ik gedaan van mijn 16 (ben op mijn 16 gaan werken, toen ik op school zat reed ik er 6 Bloos ) tot mijn 25/26, weet niet precies.

En ik heb pfieffer gekregen op mijn 18. maar volgens de artsen had ik niks, dus ben met pfieffer door blijven werken.
jaja, dat kan er ook nog bij.
En 9 maanden later kwam eruit dat ik wel pfeiffer had.
Ik heb toen een paar maanden niet gewerkt, ook ff geminderd met paarden, maar van het Gak moest ik maar weer werken wat het duurde hen te lang en stelde me vast aan. Want volgens hen zat het tussen me oren.

Nou als ik kan werken kan ik ook paardrijden. En dat had ik idd nooit zo moeten doen, maar ik had niks bleven ze zeggen.
Dus idd roofbouw op mijn lichaam geweest.
Want zelfs als ik nu bloed laat testen komt er nog steeds uit dat het epstein bar virus (pfeifer) nog vrij hoog aanwezig is.
Maar ik heb niks Verward
Ze hebben er nu maar ME van gemaakt.
maar het is dus idd een verwaarloosde pfeiffer die chronisch is geworden.

Daarom werk ik nu partime (zonder extra uitkering helaas, want ik heb niks)
En daarbij 2 paarden, elke dag 1 als me dat lukt.
Want weken genoeg dat al bijna dood van het werk kom, dus dan alleen maar ga knuffelen bij het paard.

Maar ik geloof niet dat dat die uren me de das om hebben gedaan, maar wel de artsen die niks kunnen vinden.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:07

ik heb een verzorgpony die ik al ruim negen jaar verzorgen ik heb sinds een jaartje mijn eigen paard. die ik voorheeln ook al vijf jaar verzorgd heb. ik moet zeggen het is erg druk maar ik kan me aandacht goed verdelen. de pony is erg oud en dus met pensioen. een beetje wandelen en losgooien is het enige wat ik met haar doe. met het paard doe ik juist heel veel. ik heb er over zitten denken om met de pony te stoppen maar dat kan ik niet. ze is nu 25 en ik wil haar trouw blijven. mijn mening is twee paarden is best te doen zolang je genoeg tijd voor ze hebt. en sonms moet je wat tijd maken. door bijvoorbeeld iets minder met de een te doen en iets meer met de ander. het kan echt!!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers