wat als het scheren niet lukt... Sedalin??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

wat als het scheren niet lukt... Sedalin??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 20:27

Nu ik Mirk beetje bij beetje weer oppak, na zijn blessure, is hij constant kletsnat van het zweet. Na het rijden gooi ik dek op, wat na een uur door weekt is, dus dan moet ik weer een andere dek op gooien. Dat probleem 2 keer op een dag naar Mirk toe gaan om en te rijden en een ander dek op te gooien is er in het weekend niet, maar door de weeks met school en dergelijke is dat probleem er wel.
Verder zit je met het uitstappen dat je erg lang bezig bent, en dat het ook nog gevaarlijk wordt (hij ging er vandaag al bij liggen, om te rollen).

Nu moet je weten dat Mirk een behoorlijke vacht heeft, en lijkt momenteel meer op een ijsbeer dan op een paard Haha!...
Laatst wouden we hem scheren, maar toen de scheerapparaat bij hem in de buurt kwam, begon hij te draaien, te trillen en raakte over zijn toeren.

Nu heb ik gehoord dat Sedalin uit de markt is. Is dat waar? Weet iemand andere alternatieven?

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:29

nou voor zo ver als ik weet is sedalin uit de handel gehaalt.
nou heeft mijn paard met scheren wel sedalin gehad,en dat was van iemand die hem geschoren heeft en wist dat het uit de handel gehaalt zou worden,en hij heeft gewoon 400 tubes sedalin opgekocht.
ik denk dat je het beste op zon manier aan sedalin moet komen.
en anders zou een praam mischien helpen.
sucses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:40

lukt het niet met de praam?

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:45

Sedalin is inderdaad uit de handel genomen maar er is wel een plaatsvervangend middel, vraag er maar eens naar bij je dierenarts.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:47

Het is inderdaad uit de handel, maar hoorde in de wandelgangen dat er iets nieuws komt Verward

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:49

bij veel ruitersportzaken is het nog wel te krijgen (sedalin) gewoon even rondbellen naar ruitersportzaken bij jou in de buurt

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:56

er is nu sedasan!

maar......er zit maar in voor 350 kilo dus heb je een paard heb je dus 2 tubes nodig. het werkt even goed als sedalin maar is wel veiliger voor je paard.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:09

en veel duurder...

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:22

waarom is sedalin eigenlijk uit de handel genomen?
ik heb het jaren gebruikt namelijk zonder ooit problemen gehad te hebben.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:24

waarom weet ik niet precies, maar weet wel dat er een aantal paarden aan dood zijn gegaan... volgens mij heeft het wel op bokt gestaan, moet je even zoeken

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:39

sedalin is niet uit de handel, het word veel gebruikt bij scheren, zadelmak maken en bij paarden met een trailerprobleem. het fijne aan dit spul is dat ze er suf van worden maar hun kop er wel bij houden. het is net als een wormenspuit, hoeveel je geeft hangt van de grootte van je paard en hoe druk hij is...het werkt na een uur en werkt een behoorlijk aantal uurtjes!
niet bij alle paarden werkt dit, sommige komen gewoon er door heen, het nadeel vind ik aan sedalin is dat het lang doorwerkt het kan zijn dat het paard de volgende dag er nog suf van is. maar dat hangt van je paard af en de dosis dat je hem geeft.
bij mijn paard werkte het niet echt, heb haar pas voor de 2e keer geschoren en ze heeft deze keer een prik in het bloed gehad, dit werkt al na 5 minuten maar werkt maar een uur. dus snel scheren!
een prik in het bloed(ik weet niet hoe die stof eigenlijk heet) word niet veel gebruikt, ik denk omdat je de dierenarts er voor moet laten komen en aangezien ik op deurne zit en de dierenarts er dagelijks is was dit wel makkelijk.
maar sedalin kan je gerust gebruiken hoor, het heeft geen verdere gevolgen. op de meeste sportstallen word het gebruikt bij scheren en zadelmak maken.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 02:31

Sedalin of iets wat daarop lijkt kun je bij je VA krijgen.
Mijn 'olifant' hebben we laatst ook geschoren, die flipte helemaal zonder, maar met twee streepjes was ze redelijk braaf (tot het hoofd, toen was het uitgewerkt - dus nu heb ik een olifant met een harig hoofd).
De week erna hebben we het paard van m'n instructrice gedaan, die heeft wel iets meer sedalin gehad, maar die was daardoor ook braaf.

Ik zou trouwens niet een hele tube geven maar gewoon 1 of 2 streepjes (de olifant is 1.75, die had dus aan twee streepjes bijna genoeg) - het is per paard een beetje verschilend hoe ze reageren, de één heeft iets meer nodig dan de ander.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:07

Princess schreef:
een prik in het bloed(ik weet niet hoe die stof eigenlijk heet) word niet veel gebruikt, ik denk omdat je de dierenarts er voor moet laten komen en aangezien ik op deurne zit en de dierenarts er dagelijks is was dit wel makkelijk.


Vetranquil toevallig???

Volgens mij is sedalin ook niet uit de handel hoor, mijn dierenarts heeft het iig nog gewoon.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:10

Het is nu zowizo laat om te scheren......... wat ik zou doen in jouw geval is pas in maart weer aan het werk gaan, als hij zijn vacht grotendeels kwijt is. Nu zou ik dan bijvoorbeeld souplesse oeffeningen doen. in stap,

Dan volgend jaar in november goed voorbereid aan het scheren gaan. Omdat je er nu mee gestopt ben zal je dan echt door moeten gaan.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:43

scheren kan nu nog wel hoor... tot en met januari kan je met gemak scheren.
sedalin is bij ruitersportzaken eruit gehaald en alleen nog te verkrijgen bij je dierenarts voor duur geld Haha!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:06

Sedalin mag niet meer in NL verkocht worden en mag ook niet toegediend worden. Veel dierenartsen (en sommige ruitersportzaken) hebben echter nog een voorraad en verkopen dat. Hetzelfde geldt voor vetranquil en calmivet. Deze middelen bevatten namelijk allemaal dezelfde werkzame stof.

Ik heb eea gecheckt bij het 'bureau registratie dieregeneesmiddelen' en dit was het commentaar:
'Genoemd middel mag sinds enige tijd niet meer aan paarden worden toegediend,
omdat er geen MRL (maximum residu limit) voor dit doeldier kon worden
vastgesteld binnen de Europese Unie.'

Kan iemand mij vertellen wat det werkzame stof is van sedasan? Is dit (alleen) via dierenartsen te verkrijgen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:21

gijsenkim schreef:
in maart weer aan het werk gaan, als hij zijn vacht grotendeels kwijt is.


Wouw, in maart al? Rowan laat het haar niet vallen tot in Mei ongeveer... Die zal februari/maart in racemodel geschoren moeten worden als ik weer wil gaan trainen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan, geloof niet dat hij ooit eerder geschoren is.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:30

Ik scheer er ook gewoon nog 1 vandaag.

Tis niet anders, zo is het niet te werken.

Soort van Sedalin is nog steeds te halen bij de DA.
Maar ik scheer meestal het grote gedeelte eerst zo, evt. met praam, daarna spuit ik ze in in het bloed, ervaring mee en goede contacten met de DA Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:47

Franske, jij hebt sportpaarden, zij heeft recreatie paard. Als het niet nodig is dan scheer je niet meer na half december. Haar paard is in revalidatie........ revalideer gewoon nog even een stukje langer en ga volgend jaar in alle rust scheren. Pas het werk aan aan de vacht..... voor nu.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:37


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:43

joh! dat topic heb ik helemaal gemist! wat erg zeg...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:50

misschien kan je eerst proberen te oefenen?

In de bit iets gelezen over oefenen met een kruimelziuger, maakt ongeveer hetzelfde geluid... lijkt me uiteindelijk beter dan kalmerende middlen....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:28

Vetranquil ook verboden?????Alleen voor paarden of ook kleine huisdieren?

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:44

Voor honden is het voor zover ik weet niet verboden.
Volgens mij gaat het erom dat niet gemeten is (bij paarden) wat er in het lichaam achterblijft van het middel. Dat is van belang ivm vleesconsumptie.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:38

Wat doe je als je je paard wil scheren en ook sedalin niet helpt?
Maakt niks uit of hij nu wel of geen sedalin heeft gekregen, hij denkt dat hij vermoord wordt Boos!