Fjord in de dressuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Fjord in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 11:51

ey, ik wou ff vragen hoe ver kan je met je fjord rijden??? ik hoorde net dat een fjord niet verder kan dan de Z2, is dat waar? en waarom eigenlijk? ja, omdat die te klein is, maar je hebt toch ook young riders????? alvast bedankt

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:16

Je kan met een fjord zo hoog rijden als je wilt. Zo lang je fjord daar maar het talent en de motivatie voor heeft.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:23

Klopt, in principe zou je met een fjord heel hoog moeten kunnen komen en een Fjord kan even goed als andere rassen de oefeningen doen.
(mits natuurlijk voldoende ontspanning e.d., maar dat telt voor elk paard/pony).

Maar nu het grote probleem en dat is dat dressuur een jury-sport is en altijd door mensen beoordeelt wordt. En velen vinden dat een fjord minder mooi toont en daardoor word een Fjord meestal lager gepunt dan een ander paard/pony.

Maar er zijn genoeg mensen die op een fjord best ver komen Lachen
Ik weet niet hoe het de laatste ARK (Apeldoornse ruiter kampioenschappen) was, maar in voorgaande jaren liep er bij de top tien altijd wel een of meer fjorden mee Haha! (in de B-dressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:29

Voor verder dan de Z2 moet je paard zover ik weet min. 160 zijn.
Dus helaas kan dat dan niet met een fjord.
Maar ook niet bij een klein uitgevallen wpn-er

Verder word er helemaal niet lager beoordeeld.
Maar een fjord loopt nu eenmaal anders als een echt dressuurpaard.

Als jij vind dat hij zo ontzettend goed zijn best doet met strekken en hij alles geeft wat hij in huis heeft, wil dat niet zeggen dat het ook goed genoeg is voor in een proef.
Het zou niet eerlijk zijn een 9 te geven omdat hij zo zijn best doet, maar een wpn-er een 6 omdat hij meer kan dan men laat zien, maar toch beter strekt dan die fjord.

Zelf heb ik een springpaard naar de Z dressuur gereden.
In het begin kende die ook geen middendraf maar dan moet je niet gaan zeuren om die 4 omdat hij zo goed zijn best doet, maar niet meer kan.
Hij deed het gewoon niet goed, klaar, uitgezeurd.
Dat word of heel, heel veel oefenen, of je erbij neerleggen en op andere punten in je proef je slechte punten ophalen.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:18

runningkawa schreef:
Voor verder dan de Z2 moet je paard zover ik weet min. 160 zijn.

Huh? Olympic Guusje zit toch ook in het Grand Prix?? Verward En dat is ook een fjord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:20

Dat zou ze willen Lachen
die rijd Z2 en wat shows.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:24

Owwww, okeej. Haha! Ja sorry, ben blond he. Blond Tong uitsteken

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:07

Zorg eerst maar dat je een fjord naar de Z2 rijd, dan kan je daarna kijken of je nog hoger kan/wil Haha!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:22

runningkawa schreef:
Als jij vind dat hij zo ontzettend goed zijn best doet met strekken en hij alles geeft wat hij in huis heeft, wil dat niet zeggen dat het ook goed genoeg is voor in een proef.
Het zou niet eerlijk zijn een 9 te geven omdat hij zo zijn best doet, maar een wpn-er een 6 omdat hij meer kan dan men laat zien, maar toch beter strekt dan die fjord.


Ik ben het hier niet helemaal mee eens.Er wordt namelijk niet altijd even neutraal naar een fjord gekeken.
Ik heb ook een tijdje wedstrijden gereden met mijn fjord en uit de punten en commentaren bleek vaak dat de 1 iets had van;''leuk een fjord,ik ben benieuwd'' en de ander;''nee he,niet weer zo'n slome fjord.''
In de L kreeg een keer het commentaar;goed voorwaarts gereden!!! Verward Sorry,maar horen ze dat niet in de B bij de kinderen te zeggen???
Je hoort de punten gewoon naar het rijden te krijgen (daar ben ik het dus wel met je eens) en niet naar het soort paard.
Toch heb ik wel altijd het idee dat je met een fjord beter moet presteren.

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:33

eigelijk wel jammer dat mensen zo doen......

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:22

Helaas ben ik het met je eens Kimmes. Hoewel, bij mijn vriendin op stal staat een Fjord die aan de lopende band oranje en rode linten mee naar huis brengt. Dit betekend dus dat er of netjes wordt gejureerd, die Fjord loopt echt de sterren van de hemel, of het zegt iets over de rijkwaliteit van de overige deelnemers Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:44

Dat idee dat je beter moet presteren klopt ook wel.
Ik mag ook geen steekje laten vallen met mijn springpaard, want dan is het daag winstpuntje.
Alles redelijk foutloos dan is het pas een wp.
Een goed dressuurpaard wat vanzichzelf veel in huis heeft kan een paar grote fouten veroorloven omdat die dat wel weer recht trekt met zijn souplesse en mooie gangen.

Toch heb ik dat nooit als oneerlijk ervaren, maar de fjord ruiters wel en dat vind ik altijd zo raar. Verward
Kijk gewoon eerlijk naar je paard dan zie je ook dat je geen dressuurtopper in huis hebt en dat je voor een wp alles uit de kast moet halen.
Maar oneerlijk en niet rechtvaardig gejureerd, nee dat niet.
Bv een middendraf die niet volgens het boekje is, is gewoon geen voldoende waard.
Voor iedereen geld hetzelfde, dus juist wel eerlijk.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:53

Zo zou het moeten zijn runningkawa. In de praktijk zie anders. Juryleden die gewoon niet eens fatsoenlijk kijken, dingen opschrijven die nergens op slaan, of zelfs helemaal niks opschrijven.
Die Fjord loopt overigens L1 met winstpunten.
Kan iemand mij vertellen welke leidraad een jurylid moet gebruiken, heden ten dagen. Ik neem tenminste aan dat er iets op papier staat wat als referentie moet dienen. Je moet als jurylid immers ook ergens vanuit gaan.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:07

De dressuur is en blijft een Jury sport..!!! als ze een paard nou niet boeiend vinden dan beoordelen ze je toch anders dan als ze een paard helemaal geweldig vinden..!! Dus als je dat nou niet wil dan moet je lekker gaan springen want daar staat alles vast..!!! een balk is een balk een weigering een weigering en zo kan ik nog wel even door gaan..!!! maar goed t is nou eenmaal zo..!!

En met een Fjord kan je net zo ver komen als je zelf wil..!! maar goed niet iedere Fjord heeft het inzich om hoog te komen..!!! maar vooral wel proberen TOP als der meer Fjorden in de dressuur komen Hyper!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:59

Je hebt altijd jurys waarvan je denkt

Als ik een keer laag scoor terwijl ik naar mijn idee lekker heb gereden, denk ik van het zal wel. Dan brengt de jury me echt niet van mijn idee van rijden af.
Idem met hoge score bij een slechte proef.
Dan denk ik echt niet dat ik ineens erg goed ben.

Maar als je elke week 140 pnt scoort bij verschillende jurys moet je toch eens eerlijk naar je eigen combi kijken.
Want ik denk dat je daar veel meer van leert dan altijd maar blèren dat je gediscrimineert word.
Je zet dan simpelweg geen goed proeven neer, heel simpel.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:04

Ik ben het volkomen met je eens.. als je indd altijd laag scoord bij verschillende Jurys dan moet je ook naar de Combi kijken.

en bij mij moet je niet beginne over slechte proeven enzo.. hahaha ik kom altijd uit mijn proef en dan is het enigste wat ik kan zeggen *wat een rot proef was dit blablabla* en dan scoor ik altijd hoog hahahha *zal je altijd zien*

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:46

Een vriendin van mij rijd dressuur met een tuiger, gaat heel goed, maar ze wordt steeds afgerekent op het feit dat het een tuiger is. Gewoon omdat de jury liever een KWPN-er ziet. Dat is eik een beetje hetzelfde als met een fjord of een haflinger. Als een jury er van houd dan ben je binnen, maar houden ze er niet van dan kun je het wel vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:49

mm raar, een oud verreniging genootje van me is Z geworden met een tuiger.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:50

ja ik zeg ook niet dat het niet kan, maar het is wel moeilijker. Ze geven minder snel hoge punten.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:52

Bij ons in de kring zit een fjord in de Z1. Lachen
En ze rijd altijd héél goed.
Met ons eigen concours afgelopen jaar hoorde ik dat ze 100 x beter had gereden als de rest, ze was dan ook 1e.
Het kan dus wel. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:52

echt niet mee eens.
het ligt totaal aan wat je laat zien.

tuurlijk zit er wel eens een flut jury tussen.
Maar elke keer zulke jury treffen is wel heel knap hè Lachen

Heb er ook wel eens 1 gehad die vroeg wat ik met een springzadel kwam doen in de proef.
Dan weet je zo je punten al.
Maar dat is echt niet elke week zo.

Juist nathalie, dat bedoel ik.
Als je rijd voor de 1e plek krijg je die ook.
Helaas denken er veel dat ze goed rijden, maar als je ze dan ziet rijden krijg je spontaan tranen in je ogen.
En dat roept dan kei hard dat de jury niks is Ziek
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-03 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:57

Doe gewoon lekker waar je paard voor gebouwd is... Heb plezier, geniet van de basiswedstrijdjes, maar niet denken dat een fjord GP word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:58

Citaat:
Laatst aangepast door runningkawa op 14-12-03 19:54, in totaal 1 keer bewerkt

Hoe kan ik nu 1x aangepast hebben zonder een bericht na mij Verward

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:58

Als je niet erg ver weg op wedstrijd gaat heb je best vaak dezelfde jury. Dat meisje rijd M dus het is echt niet zo dat ze altijd afgekeurd wordt op het feit dat het een tuiger is, maar ze rijd juist zo goed dat het gewoon niet normaal is dat ze soms echt hele lagen punten krijgt met stomme opmerkingen dat het jammer is dat het een tuiger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:58

Citaat:
Laatst aangepast door runningkawa op 14-12-03 19:54, in totaal 1 keer bewerkt

Hoe kan ik nu 1x aangepast hebben zonder een bericht na mij Verward