angst voor springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sani

Berichten: 27357
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 19:18

haaj

t is misschien een rare vraag maar weet iemand hoe je over de angst voor springen heen kan komen...
Sinds ik op een andere pony rij durf ik niet meer te springen als k het moet van iemand... Als k het dan toch gedaan heb vindt k het weer leuk en de les erna begint het ge*** weer.....
Moet k me er gewoon over hen zetten of moet k rustig aan beginnen?>?

greotjes sandra

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!


anoniem987
Berichten: 241
Geregistreerd: 02-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:32

t zijn gewoon zenuwen! iedereen behalve een bepaald iemand die dagmar heet Haha! heeft daar last van! gnagna! gewoon, lekker losrijden, dan beetje balkjes lopen, mini stijltje, hoger stijltje, nog hoger stijltje, nog hoger stijltje, nog hoger stijltje, oxertje, nog wijder oxertje, en dan uitstappen en je ebtn klaar voor vandaag Haha!

Witney
Berichten: 169
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 22:39

Ik zou niet weten hoe je dr overheen moet komen, ik ben zelf nooit bang geweest om te springen. Eigenlijk vind ik springen een van de leukste dingen om te doen . Dus ik zou het niet weten, maar ik wens je veel suc6 OK dan! en ik hoop dat het je lukt om eroverheen te komen.

xxx natal

Friendship Is Like A Glass, HandlE It WitH CarE oneS it'S brokeN it'S harD tO reparE!!

PeOpLe wHo dOn'T LikE CaTs MusT hAVe BeEN MoUSe In A PrEvIOuS LiFE!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 22:50

Ik ben er ook nog nooit bang voor geweest, ookal durft mijn pony niet te springen. Nou ik zou als ik jou was gewoon bij een goeie instructrice privé les gaan nemen en het zo weer opbouwen. Ik zou hem wel zeggen dat je angst heb na het springen. Dan is hij toch veel voorzichtiger. succes...!!

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


anoniem987
Berichten: 241
Geregistreerd: 02-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:03

dit zijn tog wel goede adviezen, zou ik zo een twee drie niet bedahct hebben1

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:15

ik had ook angst, maar toen ik op springles ging en hennie (lesgever) ontmoete kreeg ik opeens zoveel vertrouwen en nu een half jaar later durf ik elke hindernis te nemen. dus ik zou een goed instructeur zoeken die je vertrouwt Haha! suc6

Sani

Berichten: 27357
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 12:34

thnx allemaal voor deze tips!!
k weet alleen geen nieuwe instructeur/ice maar ik ga denk gewoon door springen en misschien ben k vanzelf over me angst heen...
ik weet het anders ook niet...

groetjes sandra

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!


angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:47

Je weet zelf dat eens je erover bent, het leuk is. Dus je zal jezelf moeten oppeppen, todat je het toch probeert.

Springt de pony zelf gemakkelijk? Anders kan je misschien vragen om eens op een andere te mogen.

Sani

Berichten: 27357
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 21:31

de pony zelf springt heel fijn en springt ook wel alles(behalve als hij moe is:P)
en dat op een andere pony gaan is juist een probleem.... omdat ik best groot en stevig gebouwt ben moet ik dus op een grotere pony dan andere mensen van de manege... en ze hebben maar 1 pony die een beetje op goede maat is...

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:18

Ik ben zelf ook heel bang geweest om te springen. 3 jaar geleden heb ik bijna mijn rug gebroken. Niet tijdens springen, maar wel tijdens paardrijden. Sindsdien zat de angst er goed in. Het heeft alleen al 3 maanden geduurd voor ik weer durfde te galopperen. Laat staan springen.
Nu vind ik het nog steeds eng. Ja, tot 60 cm. gaat wel, maar verder echt niet.

Ik kan je als tip geven dat je je vooral niet laat pushen. Dan ga je alleen maar verkrampen en gaat het juist mis. Spring alleen als je er aan toe bent en leg dit ook uit aan je instructrice. Die moet er maar begrip voor hebben.
Rustig aan doen, het komt vanzelf wel.
Steeds een stapje verder. Eerst drafbalkjes, dan kruisje 20 cm. In uitjes, 20 cm. En zo langzaam aan opbouwen. In jouw tempo.
Ik heb een jaar over die 60 cm gedaan.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:31

een aantal jaar geleden kreeg ik extra springles van een man die eigenlijk te oud werd om een aantal uur les te staan geven bij hem ging het springen altijd goed mijn paard had nog nooit van weigeren gehoord totdat we iemand anders kregen heb toen 3 keer springles gehad van die nieuwe en ben toen ook 3 keer zelf midden in de hindernis beland ben een keer afgevoerd naar het ziekenhuis ( had gelukkig niets) mocht een keer een extra bezoek brengen aan de tandarts en had een keer niets. daarna ben ik dus gestopt bij hem met springen. Nu heb ik een ander paard en ik vond dat we toch wat meer moesten gaan springen dus ben ik weer bij die jongen begonnen met extra springles ik kan je vertellen de eerst keren zat ik met het zweet op me rug om er naar toe te gaan maar toch er naar toe te blijven gaan ben ik nu een heel eind over mij angst heen dus ik denk dat je het toch gewoon moet blijven vol houden

Sani

Berichten: 27357
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 18:55

thnx.... k meot morgen rijden:D k ga wel gewoon meespringen en kijken hoe het gaat... misschien ga k wel een verslagje schrijven ofzow...

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:45

ik ben ook een tijdje bang geweest voor springen
nog steeds een beetje
ik heb een leraares die als ik weer eens bang word een beetje boos word
heel vervelend maar wel handig want ik weet dat ze het goed bedoeld
misschien kan jij ook zoiemand zoeken
of vragen of iemand dat wil doen
werk echt hoor!

groetjes rosalie

Stal De Monte Maisons

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:54

Laag beginnen.. Eerst met balkjes, dan kruisje en dan steeds iets hoger. Dan krijg je je vertrouwen vanzelf wel weer terug Lachen Misschien niet gelijk die dag, maar het komt vanzelf wel weer als je het rustig aan gaat doen. Als je bang of gespannen bent moet je natuurlijk nie tgelijk met 80 cm beginnen ofzo, want dat voelt dat beest ook, die is ook niet gek. En als je er dan afkukelt durf je voorlopig helemaaaaaal niet. Succes ermee Lachen

Obelix is gewoon stoer!

Sani

Berichten: 27357
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 10:33

ilovehorses4ever schreef:
Laag beginnen.. Eerst met balkjes, dan kruisje en dan steeds iets hoger. Dan krijg je je vertrouwen vanzelf wel weer terug Lachen Misschien niet gelijk die dag, maar het komt vanzelf wel weer als je het rustig aan gaat doen. Als je bang of gespannen bent moet je natuurlijk nie tgelijk met 80 cm beginnen ofzo, want dat voelt dat beest ook, die is ook niet gek. En als je er dan afkukelt durf je voorlopig helemaaaaaal niet. Succes ermee Lachen


Dat doe ik natuurlijk ook niet... Meestal mag ik zelf bedenken wanneer ik stop of wat ik doe.... En met de les springen we meestal toch neit zo hoog en als we springen dan is het t soms wel een laag steiltje of oxertje..


Maar k heb al een keer een in uitje gesprongen. Het klinkt heel gek maar voor mij was dat echt een toples!!

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:05

Een in-uitje was voor mij ook een hele overwinning. Volede wel goed toen het lukte!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:24

ik heb er pas (vind het nog steeds errg spannend) last van gehad we hadden een oefenparcours op de manege.
ik had me ingeschreven want mn pony vind springen in een woord geweldig kan het ook goed. we hebben pas nog een hindernis (oxer) van 1.10 gesprongen (geeft zoooooon gaaf gevoel)
maar in het parcours was ze een beetje moe en ging stoppen. maar dan ook vies stoppen. echt het allerlaatste moment en die kont de lucht in. het parcours mochten we 2 keer rijden. ik lag er 4 keer over 12 hindernissen bijna af. waarvan ze zo'n 8 keer gestopt heeft. 2e parcous. lekker gestapt tussendoor. daarna weer naar binnen. was bang. echt te shaken zat ik. en ze nam me echt in de maling. hindernis 4 ging het fout. ze stopte. op een witte oxer. en we vielen allebij op de hindernis. kon net nog terug kruipen in het zadel voor ze er van door ging. hindernis lager gezet en gesprongen. daarna beloond en uitgestapt.
ik zat bijna te huilen zo erg was ik geschrokken.
mn keel zat dicht kreeg geen adem. shakte helemaal (nu trouwens weer als ik er aan terug denk)
daarna rustig opgebouwd. de les erop was springles(week erna)
ik heb tegen mn instructrice gezegd dat ik het nog steeds dood eng vond. ookal begonnen we laag. ik vond het dood eng. ik zat verkrampt op mn pony en ging veel te vroeg naar voren zitten.
mn pony had het wel gemerkt. en stopte om me wakker te schudden. daarna sprong ze het wel. daarna in een moeilijke bocht verkrampte ik weer. en stopte ze weer. ze hielp me wel. maar nam nog wel een loopje met me. wat ik die les heb gesprongen is zo'n 80cm een hele overwinning voor me op dat moment (normaal spring ik rond de 1.00)
thuis wat geoefend. ging lekker.
na 2 weken was het weer zo ver. en ik was bang. weer heel erg bang. in de les vonden dat ik me maar niet zo moest aanstellen. en gil voelde het. (mn ponytje) en ze sprong zo goed. ze was zo super lief voor me ze sprong alles!!! ow wat voelde ik me goed toen. niets geen dichte keel. of shaken. ja alleen van adrenaline. ow wat was dat gaaf. hebben toen weer een oxer van 1 meter gesprongen. mn instructice had wel door dat ik twijfelde dus ze moedigde me heel lief aan van je kan het ik weet het.
wat ik hier met dit elle lange verhaal wil zeggen is dat je met een brave pony die jij vertrouwd en die jou vertrouwd goed (rustig aan!) van je angst af kan helpen.
samen kom je er wel. een lieve brave manege pony wil ook nog wel eens hlepen.
en als je wil hebben wij nog wel een braaf ding staan dat je mag proberen Knipoog

Ill try to remember every step you walked with me, every moment you make me smile, every moment I cherish.

Sani

Berichten: 27357
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 18:36

Lachen dat is errug aardig!!
ik heb jammergenoeg niet kunnen rijden vanmiddag doordat ik kleren moest kopen voor de crematie van mijn oma donderdag, maar ik ga denk ik zaterdag de les inhalen en misschien ga k wel springen(gewoon proberen).

het is gewoon errug gek. Op mijn vorige lespony(we hebben vaste lespony's bij mij op de manege) durfde ik heel veel te springen en echt zelfs parcourtjes!
Maar nu ik op een andere pony rij(groter en breder en anders in karakter en alles) heb ik gewoon angst voor het springen gekregen.
Ik ben nu wel bezig om het te verhelpen en ga het gewoon errug rustig opbouwen. Dan maar elke week 1 sprongetje, maar net zolang tot ik het weer leuk vind:D

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers