wel of geen sporen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

wel of geen sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 08:31

Vinden jullie dat je in de L1 met sporen hoort te rijden?? Ik weet wel dat het niet hoeft, maar werkelijk iedereen doet het.
Ik rij altijd zonder sporen of zweep, maar nu heeft iemand gezegd dat ik maar met sporen moet gaan rijden omdat het zo hoort en het paard soms de hulpen van mijn linkerbeen negeert. Dit doet het paard alleen asls ik op een volte op links extra buiging wil zien. Dan negeert het paard m'n been.
Zouden jullie dit met sporen oplossen?? en zouden jullie ook met sporen rijden op wedstrijden?? Sporen op wedstrijden mag immers niet uitmaken voor de beoordeling.
Ik ben gewoon bang dat het paard straks slechter gaat reageren op het been. Nu is alleen aan draf denken voldoende om te gaan draven. In galop idem
En met aangalopperen negeerde het paard eerst ook m'n been, maar dat is nu zonder sporen opgelost, omdat ik namelijk zelf vlak voor het aanspringen anders ging zitten waardoor het paard uit balans raakte. Met sporen reageerde ze wel feller, maar de oorzaak was dus iets heel anders.

En in de ring sporen?? Ik ben niet iemand die doet omdat iedereen het doet, dus waarom? Op wedstrijden is het paard actief genoeg, soms zelfs te.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 08:37

Als je je er zelf niet fijn bij voelt en het niet echt nodig hebt niet doen.
Nu vindt ik bij sporen wel zo, als je je benen gewoon stil hebt zou het geen probleem moeten zijn om ze wel om te hebben en niet te gebruiken.
Maar vraag Nimber, die is pas met sporen gaan rijden toen ze moest omdat ze M ging rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 08:50

Sjimmy schreef:
Maar vraag Nimber, die is pas met sporen gaan rijden toen ze moest omdat ze M ging rijden.

Ik ben ook pas met sporen begonnen bij Pablo toen het moest omdat ik M ging starten. Als je paard goed aan de hulpen is, is het niet ndog om met sporen te rijden. Maar bij sommige paarden wil het wel eens helpen om ze net wat meer attent te krijgen voor het been, zeker als ze op een wedstrijd nog wat onwennig reageren. Als je maar weet waarom je het doet en genoeg controle hebt over je benen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-02 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:40

Ik rijd ook niet met sporen maar helaas zul je toch een keer moeten als je de M bereikt. Als je je paard goed afgericht hebt op je been is het ook zeker geen probleem om zonder sporen te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:50

Met sporen is het voordeel dat je kleinere hulpen kan geven. En daardoor kun je het paard wat scherper aan je been krijgen.

Ik rijd meestal wel met sporen, behalve met zadelmak maken, maar je moet doen wat je zelf prettig vind.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 10:16

Ik rijd ook L1, maar ik heb nog geen sporen nodig hoor. Als ie niet aan het been is, krijgt ie gewoon een tik bij. Hij moet gewoon leren reageren op het been, die sporen komen in de M1 wel.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 10:33

Beter mee verlegen dan om verlegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 10:57

Ik ga met Pipo mee, al verschilt het een beetje per paard. Overigens is goed aan het been nog heel iets anders dan rennerig voor je kuit, dat wordt nog wel eens verward.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:14

Als jij goed zonder sporen kan rijden, heb je ze niet nodig, dus waarom zou je ze dan om doen? Maar als jij netjes rijd en je been stil houdt, kun je ook met sporen rijden. Je drijft immers met je kuit en niet met je hak, waar je spoor aan zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:23

Zep schreef:
Ik ga met Pipo mee, al verschilt het een beetje per paard. Overigens is goed aan het been nog heel iets anders dan rennerig voor je kuit, dat wordt nog wel eens verward.


Rennerig voor je kuit, is eigenlijk voor het been, net als een paard achter het been kan zijn. Het word inderdaad regelmatig verward.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:29

Pipo schreef:

Rennerig voor je kuit, is eigenlijk voor het been, net als een paard achter het been kan zijn. Het word inderdaad regelmatig verward.


Nog nooit een Trakehner gereden zeker }> Haha! Die kunnen vliegen, maar nog steeds totáál achter je been zijn... Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:44

Voor het been is niet aan het been he Haha! Haha! achter het been is ook niet aan het been. Volgens mij bedoelen we hetzelfde Haha!

Heb wel eens een aantal trakehners gereden. Binnenkort ga ik op een aantal Jazzen zitten, ben erg benieuwd hoe dat voelt Haha! Haha! ( of hoe het zand voelt)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 12:57

Ik ben pas in de m1 met spoeren gaan rijden eerst van die kleine miniknopspoortjes want ik had geen sporen nodig nu heb ik rechte sporen niet om lekker mee te prikken maar omdat lodewijk de hulpen door elkaar ging halen de galophulp en de traverhulp zat voor hem nog maar weinig verschil in.
vandaar de spoortjes kan ik nog preciezer hulpen geven dan het grote oppervlak van mijn kuit.

als je paard door je binnenbeen valt kun je best met een zweepje oplossen gewoon achter je kuit bijtikken als hij erdoorheen valt spoortje kan ook ligt eraan wat jij en je paard fijner vinden.
als ik basiswerk rijd of het bso inga rijd ik altijd zonder sporen ik merk geen verschil met of zonder sporen maar ik rijd dan geen travers enzo.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:39

Bij de pony's is het toch niet verplicht met sporen te gaan rijden als je M start? Ik rijd namelijk al jaren met sporen, maar als je paard dat niet nodig heeft, waarom dan gebruiken?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 15:27

Ik ben nu ook L1 en thuis rijd ik af en toe met een spoortje, omdat Sevin nogal lui is en dan niet wil wijken. Met een spoortje wordt ie meer voorwaarts en dat merk ik weer als ik daarna zonder sporen ga rijden.

2 Juni ging ik voor het eerst L1 starten, zonder sporen. Ik was de enige in de rubriek die zonder sporen reed, maar ik heb wel 2x gewonnen met 2 winstpunten. Het kan dus wel zonder, maar ik vind met spoor af en toe prettiger, omdat de hulp dan iets fijner wordt.

kristel0305
Berichten: 28
Geregistreerd: 20-06-07

Re: wel of geen sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:35

ik rij zelf ook met sporen en in de m moet je ook geloof ik met sporen dus kun je er beter al mee gaan rijden

supertinkie

Berichten: 1970
Geregistreerd: 19-11-06

Re: wel of geen sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:40

Als je, je prettiger voelt als je niet met sporen rijdt zou ik het niet doen. Ik rij af en toe met om mijn paard een beetje actiever te krijgen maar dan doe ik ze meestal daarna weer af. Het is maar net wat je zelf prettig vind

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: wel of geen sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:42

ik rij mn paardje met zweepje in de training maar gebruik hem eigenlijk niet.. kga zaterdag M starten en op wedstrijden is mn paardje al zo opgefokt dat ik zo zonder hulpmiddelen kan rijden.. op sporen reageert ze te goed Tong uitsteken Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: wel of geen sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:46

Dit topic is uit 2002!!!

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: wel of geen sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:53

whaha jaah indd.. zie ik nu pas Tong uitsteken

supertinkie

Berichten: 1970
Geregistreerd: 19-11-06

Re: wel of geen sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:54

Margreet schreef:
Dit topic is uit 2002!!!


Serieus?? Is weer helemaal tot leven gekomen dan hihi

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: wel of geen sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:27

Slotje ivm oud topic.
Volgens mij leest Kristel WD-V achterstevoren ofzo, dit is al het zoveelste topic uit 2002.