BHT en andere E-nummers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

BHT en andere E-nummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 12:10

Hoi,

Ik ben geen westernruiter, maar omdat jullie heel veel met voer ed bezig zijn,stel ik toch mijn vraag maar op dit forum.

Ik wil mijn paard dus ook geen BHT ed geven. Helemaal niet sinds ik heb gelezen dat BHT is ontwikkeld om fotorolletjes langer houdbaar te maken ( euhhh!!!)
Maar ja, in welk voer zit nu wat ?
Daarom dacht ik dat het misschien wel handig is om een lijstje te maken van verschillende merken en hun E-nummers ?!

Ik weet het volgende van de merken _

- Havens sportbrok en slobber bevatten E 320 en E 321
- Cavalor biks bevat etoxyquine (E-324 ), mag inmiddels niet meer voor menselijke consumptie gebruikt worden
- Fyto- Gold en Fyto-Form bevatten BHT, de andere biksen van FYto niet
- Equi Sanum Arabian bevat BHT

Wat weten jullie over andere merken ??

Ik heb trouwens inmiddels gelezen dat hier op het forum nogal wat mensen "weg" zijn van Equi Sanum. Ik heb dus ook bij hun navraag gedaan en kreeg het volgende antwoord .... Als antioxidant om het oxideren van de zonnebloemolie te minimaliseren vermengen wij de 320 BHT en daarnaast E306. Dus wel BHT in de Equi Sanum ( ik heb gevraagd naar de Arabian zonder haver ). Maar Francis kreeg als antwoord dat BHT er niet in zit ??!

Groetjes,

Maris


Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:15

Wat is BHT Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:29

Als je BHT typt bij zoeken in het westerfforum dan vind je uitgebreide verhalen hierover...

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:46

Niet dus...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:55


Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:45

Ik heb geloof ik alleen naar de Endurance gevraagd, maar dat weet ik niet zeker meer...
Heb jij naar de 'Arabian' of de 'Arab' gevraagd? (lastig wel, twee bijna dezelfde namen voor verschillende voeren)
Ik ben n.l. van plan om Dot over te zetten naar de Arabian (dat is die met haver, de Arab is zonder haver), maar was dus juist op Equisanum over gestapt omdat er geen zooi in zou zitten...
Ik zal vandeweek ook nog eens informeren... kijken wat ze dan zeggen...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 16:11

Francis schreef:
Ik heb geloof ik alleen naar de Endurance gevraagd, maar dat weet ik niet zeker meer...
Heb jij naar de 'Arabian' of de 'Arab' gevraagd? (lastig wel, twee bijna dezelfde namen voor verschillende voeren)
Ik ben n.l. van plan om Dot over te zetten naar de Arabian (dat is die met haver, de Arab is zonder haver), maar was dus juist op Equisanum over gestapt omdat er geen zooi in zou zitten...
Ik zal vandeweek ook nog eens informeren... kijken wat ze dan zeggen...

Wij voeren Arab (zonder haver) aan Bailey en er staat niks over BHT's op de zak.....
Dit is de samenstelling:

Ruw eiwit 11,00 %
Ruw vet 5,50 %
Ruw celstof 9,00 %
Ruw as 9,20 %
Vert.ruw eiwit 8,20 %
Zetmeel 31,70 %
Suiker 6,50 %
Vocht 11,00 %
Lysine 0,44 %
Methionine 0,18 %
Meth. + Cyst. 0,35 %
Calcium 1,35 %
Fosfor 0,62 %
Kalium 1,14 %
Magnesium 0,20 %
Natrium 0,38 %
Vitamine A 15000 I.E./kg.
Vitamine D3 2000 I.E.
Vitamine E 250 I.E.
Vitamine K 3 mg.
Vitamine B1 10 mg.
Vitamine B2 10 mg.
Vitamine B6 2 mg.
Vitamine B12 20 mg.
Vitamine C 50 mg.
Biotine 1000 mcg.
Folinezuur 4 mg.
Koper (Cu) 12 mg.
IJzer (Fe) 170 mg.
Jodium (J) 0,6 mg.
Cobalt (Co) 2 mg.
Mangaan (Mn) 48 mg.
Zink (Zn) 124 mg.
Selenium (Se) 0,2 mg.
V.E.P. 853

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:42

BHT en andere anti-oxidanten worden ook niet altijd specifiek op de zak vermeld. Dan staat er iets van 'EG toegestane anti-oxidanten' of een dergelijke 'algemene' vermelding.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:16

Francis schreef:
BHT en andere anti-oxidanten worden ook niet altijd specifiek op de zak vermeld. Dan staat er iets van 'EG toegestane anti-oxidanten' of een dergelijke 'algemene' vermelding.

Het voer van Equisanum is met vitamines geconserveerd en niet met antioxidanten.
Daarom is het maar 3 maanden houdbaar.

Zodra er een dergelijke zin staat zolas jij aangeeft dan kun je er bijna van uit gaan dat het met BHT's en BHA's is geconserveerd.....kankerverwekkend en allergieverhogend Verdrietig

(welkom terug trouwens, Francis Knipoog )

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:34

Idd welcom back. Op de kop af 3 maanden Lachen
Ik zal toch ook eens op mijn zakken voer kijken.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:38

Wat voer jij ookalweer SM??

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:49

Op het moment weer Havens Derby, want van de Equisanum Herba ging Missy aan de dunne Verdrietig

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:53

Sugarmiss schreef:
Op het moment weer Havens Derby, want van de Equisanum Herba ging Missy aan de dunne Verdrietig

Ik weet eigenlijk niet of Havens dit in het voer heeft. Ik dacht het niet maar het is misschien slim om toch even te checken.

Digger doet het super op Equisanum Quarter en Bailey gaat ook als een trein op Arab. Ik ben meer dat tevreden! OK dan!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

redpebbles

Berichten: 456
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: blesdijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:03

Ik voer al mijn paarden, incl. veulens en fokmerrie's al meer dan 10 jaar Equiral stud en ben er super tevreden erover. En de paarden zijn het bewijs!!!

Goede kwaliteit Paints en Quarters te koop op de Sylvester Ranch. Voor meer en andere informatie zie onze website http://www.sylvesterranch.nl

Nieuws: MAGIC POWER SPECIAL: AQHA Champion !!! viewtopic.php?f=53&t=505823

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:07

Citaat:
Ik heb trouwens inmiddels gelezen dat hier op het forum nogal wat mensen "weg" zijn van Equi Sanum. Ik heb dus ook bij hun navraag gedaan en kreeg het volgende antwoord .... Als antioxidant om het oxideren van de zonnebloemolie te minimaliseren vermengen wij de 320 BHT en daarnaast E306. Dus wel BHT in de Equi Sanum ( ik heb gevraagd naar de Arabian zonder haver ). Maar Francis kreeg als antwoord dat BHT er niet in zit ??!

Ik vind dit zo typisch Verward Ik heb ook navraag gedaan en zij zeiden ook tegen mij dat er geen BHT's en andere oxidanten werden vermengd. Alleen natuurlijke vitamines om te conserveren. Vingers aflikken

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:22

vera"]
(welkom terug trouwens, Francis Knipoog )
[/quote]

[quote="Sugarmiss schreef:
Idd welcom back. Op de kop af 3 maanden


Thanks! Ik zal hier niet heel vaak zijn, want ik heb weer gewoon een (dure) inbellijn en kan me geen huizenhoge telefoonrekening veroorloven. Maar aangezien hier mijn naam specifiek genoemd werd wilde ik toch even reageren.
Voorlopig alleen e-mail en af en toe wat weekend-internet voor mij.... maar 't is lekker om weer on-line te zijn Ik geef het toe, ik ben verslaafd... moet alleen wat leren minderen Tong uitsteken

Sorry, Bloos! dat was even off-topic.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:44

Francis: welkom terug! Tip om de kosten te drukken: kookwekker zetten

Weet iemand hoe dat zit met Marstall?

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:11

Ik heb even op de zak Havens Derby gekeken en daar zit in:
E310, E320 en E321. Verder staat er specifiek bij dat het goedgekeurd is door de FEI (dus geen verboden stoffen die op 'de' lijst staan).

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:34

BHA´s en BHT´s zijn ook goedgekeurd.......

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:20

Ik heb een e-mail gestuurd naar Marstall met de vraag welke conserveringsmiddelen zij gebruiken. Het antwoord daarop was: geen!

Toch fijn om te weten nietwaar?

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:58

Heb vandaag nogmaals firma Joosten BV gebeld (fabrikant Equisanum) en die vertelde me dus dat er in geen enkel Equi sanum voer anti-oxidanten zitten, dus ook niet in de Arab. Alleen extra vitamine E, dat ook als anti-oxidant werkt.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:31

Francis schreef:
Heb vandaag nogmaals firma Joosten BV gebeld (fabrikant Equisanum) en die vertelde me dus dat er in geen enkel Equi sanum voer anti-oxidanten zitten, dus ook niet in de Arab. Alleen extra vitamine E, dat ook als anti-oxidant werkt.

Pcies! Er staat ook niet vermeld op de zak dt er antioxidanten inzitten en dat moet wel als het zo zou zijn. Bij Havens staat het bv. op de zak dat die het voer conserveren met BHT en andere ellende.

Het kan ook niet anders want als je een zak Equisanum hebt die bv. 2 weken over datum is dan ruikt het ranzig. Dit is niet het geval als het met conserveermiddelen behandeld is.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:49

farichta schreef:
Ik heb een e-mail gestuurd naar Marstall met de vraag welke conserveringsmiddelen zij gebruiken. Het antwoord daarop was: geen!

Toch fijn om te weten nietwaar?

=^.,.^=


idd fijn om te weten farichta, ik kon het ook al niet op de zak vinden, dus fijn dat jij het even meld, hoef ik niet meer te bellen Haha!

*****

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 19:05

Hoi,

Nou ja !! Dan weet ik het ook niet meer hoor . Nogmaals ( ik heb zelfs nog een copie van het mailtje) mij is door Equisanum echt verteld dat in de Arabian zonder haver WEL E320 zit ! Ben dan wel benieuwd hoe ze nu de zonnebloemolie "goed" houden, dus zonder oxidatie.

Enne Sugarmiss, E320 en E321 zijn dus BHT en BHA ! Gewoon een andere naam voor hetzelfde goedje !

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:39



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Karintich en 6 bezoekers