scheur in hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 13:17

Hoi,

Mijn paard had van de zomer een wond aan zijn kroonrand. Helaas hadden ze me dat op de manege niet gelijk verteld, dus het kon niet meer gehecht worden.
Nu is er dus duidelijk een horizontale verdikking ( met een scheur erin ?) te zien . En daarboven een verticale lijn( scheur ?) naar de kroonrand toe.

Nu geeft het nog geen problemen, maar wat gaat er gebeuren als de hoef verder uitgroeit ??

Daarom mijn vraag, wat kan ik aan zo'n scheur doen ? Ik heb ergens wat gelezen over Jimpy hoofrepair, dit zou scheuren helen ?????

Groetjes,

Maris

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:11


capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:00

ik zou denk ik een hoefsmid bellen? verder zou ik het niet weten want ik heb ut nog nooit meegemaakt.

tamfawn

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Amstrd.{Beyond the Woods}

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:12

Ik zou ook een hoefmsid bellen,want een scheur in de hoef is toch wel een ernstige aandoening voor je paard/pony en zeker als je er mee wilt rijden.Een lijn dat er te zien valt,is dus wel degelijk een scheur en daarom kan je echt beter de hoefsmid bellen.Als de pony/poaard zijn hoef verdergroeit kan de scheur mee vergroeien,en/of nog wijder open komen te staan,waardoor vuil e.d. binnen kan dringen,en dan gaat het onsteken en dan heb je een groot probleem. Dus in alle snelheid de hoefsmid bellen en zien wat hij er aan kan doen Knipoog

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:21

Mijn Paard heeft vorig jaar een groot stuk huid en kroonrand verloren. Echt een gat. Er viel niets meer te hechten. De eerste weken moest het onder verband en daarna zonder, maar ik moest het wel tweemaal daags met een middel dat de wildvleesvorming remt insmeren. Hij heeft vier maanden op stal moeten staan en mocht geen stap lopen i.v.m. het risico op wildvleesvorming. Dat was heel zwaar voor hem (en mij) want hij loopt normaal altijd de hele dag buiten. Zijn hoef is nu genezen maar vertoont een verticale ribbel met een zwakke plek(scheurt af en toe in) ernaast. Hij had in eerste instantie ook dikke horizontale randen zowel in zijn hoef als in zijn huid. De huid is weer helemaal gaaf en behaard. Ik let bij droog weer extra op en gebruik dan na het natmaken van zijn hoeven een goede kwaliteit hoevenvet. Mijn hoefsmid vijlt de richel bij, aan de zwakke plek is niet veel te doen. Het is nu een jaar geleden en zijn hele hoef is inmiddels uitgegroeid. Hij lijkt er geen last van te hebben en de hoefsmid denkt dat het langzaam nog wel verder zal verbeteren.

Succes ermee en als je nog geen dierenarts erbij hebt gehaald, doe dat dan wel als het open is. Deze plekken zijn heel gevoelig voor wildvleesvorming.