Scherper aan het been, alleen niet om vooruit te gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-01 21:39

Dat heb ik nu wel begrepen namelijk. Haha!
Alleen zou ik Isolda iets beter aan mijn linker en rechterbeen apart willen hebben.
Als ik bv. een volte open wil ik graag dat ze beter reageert op mijn binnenbeen.
Ik had zelf heel slim bedacht dat ik haar dan een tikje geef achter mijn kuit. Ze reageert dan heel braaf door sneller te gaan, wat ik dan weer op moet vangen en daarmee onze concentratie af en toe verlies.

Ik vraag me af wat er fout gaat met mijn volte openen en sluiten.
Als ik namelijk rechtuit rijd over bv. een zandweg, met losse teugel en gestrekte hals, reageert ze prima op mijn been en stapt van links naar rechts over het pad.

Wat zijn oefeningen die ik makkelijk kan oefenen met haar om haar beter te laten reageren op mijn been Verward (links en rechts afzonderlijk)

Volte openen en sluiten op het strand leek me al een goede optie. Verder kwam ik niet met mijn hersentjes *LOL*


Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 23:38

Ik zet altijd voor mijn gevoel de voorwaartse beweging om in een zijwaartse (ik weet even niet hoe ik dat anders moet formuleren).
Bijv. bij volte openen en wijken, dan drijf ik haar met mijn kuit naar buiten (soms even een duwtje met mijn spoor), als ik even bij moet tikken reageert Luna ook altijd met meer tempo. Dan vang ik op en gebruik dat om opzij te gaan.
Pff ik kan weer lekker uitleggen wat ik bedoel achter de compu Frusty . Het is een bepaald gevoel waar ik naar streef, als ik een beenhulp of een tikje bij geef. Ik vang op tot ik voel dat ze die energie gebruikt om energiek (dus niet sloffend) zijwaarts te gaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Verward .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 12:50

ik hoop wat ik snap wat jij bedoeld. Ik zelf zit een beetje met het zelfde probleem. Ik heb een aantal lessen gehad, dat ik zonder handen moet rijden! moeilijk, maar eenideetje?


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 13:03

Ik zou haast denken dat je ergens met je hand de zijwaartse beweging blokkeert, omdat ze het aan een lange teugel wel doet. Vraag je niet teveel stelling met je binnenhand en ze je daarop vast? Stelling controleer je met je buitenteugel en je binnenbeen, niet met je binnenhand. Of misschien zit je tegen de beweging in. Maar hoe en wat precies en hoe je dat kunt verbeteren weet ik niet, dan zou ik het moeten zien.
Moeilijk om te zeggen van achter een PC.

Nulla tenaci invia est via

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 13:07

Ja Margreet ik was er al bang voor dat het een lastige vraag was achter de pc....
Maar ik dacht, wie weet heeft iemand een goede tip, of maakt het zelfde mee Verward

Ik zal er trouwens eens op letten, zou het kunnen zijn dat ik haar tegenwerk.. ?
Duim maar dat het morgen mooi weer is, dan ga ik het direct uitproberen!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 14:01

Wat oefeningen die je zou kunnen doen om haar makkelijker te laten wijken voor de eenzijdige kuithulp:
Volte openen en sluiten (was je zelf ook al mee bezig). Bedenk wel dat bij het volte sluiten het paard dus licht naar buiten gesteld moet zijn omdat het wijkt voor het buitenbeen, ook iets dat veel mensen vergeten. Volte openen lukt wel, maar sluiten niet, dan is vaak de stelling verkeerd.

Bij C afwenden en bij G een kleine volte maken en dan wijken van G naar K. Het voordeel van eerst een volte is dat de stelling al goed is. Wel heel goed opletten dat je paard niet over de buitenschouders wegvalt uit de volte. Dit kan gecorrigeerd worden door de buitenteugel wat meer aan te nemen en voorwaarts te rijden.

Wijken langs de hoefslagkering. Als je dan wijkt voor de binnenkuit blijft het paard met zijn achterhand op de hoefslag terwijl de voorhand een pas naar binnen word geleid (alsof je wilt afwenden) waarna je de hulpen voor het wijken geeft en de wending dus niet doorzet. Niet teveel naar binnen zetten, een klein beetje is genoeg, er moet ook een voorwaartse beweging in blijven, niet teveel zijwaarts willen. Eventueel na een paar goede passen alsnog afwenden om de oefening makkelijk te beƫindigen.

De 'officiele' hulpen voor het wijken voor de kuit (in dit geval de rechterkuit):
1. Maak een halve ophouding vanuit stap of draf, houd daarbij het paard met de zit voorwaarts (geen verzameling)
2. Vraag de stelling naar rechts door de rechterhand wat te sluiten. Die rechterhand onderhoudt de stelling alleen, probeer niet met die hand het paard op zij te duwen, dat zie je vaak, die hand mag niet over de schoft heen komen!
3. Plaats de rechterkuit achter de singel en druk hiermee de achterhand naar links.
4. Breng het gewicht iets meer op de rechterzitbeenknobbel (misschien zit hier je fout? Je moet dus zitten op de kant waar je NIET heen gaat, dus op rechts als je wijkt voor de rechterkuit en dus naar links gaat, dit moet je niet zien als die kant op hangen, je gewicht heel weinig verplaatsen is voldoende)
5.Zorg met de linkerkuit dat het paard voorwaarts blijft.
6. Zorg met de linkerteugel voor begrenzing zodat het paard niet over de schouder wegvalt. De rechterteugel onderhoudt de stelling, de linkerteugel controleert 'm.
7. Kijk zelf in de richting waar je naar toe gaat.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VogeltjeM en 10 bezoekers