Waar ontstaat nageeflijkheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Waar ontstaat nageeflijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 10:03

Waar ontstaat nageeflijkheid in het paard?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:53

In de mond?
Om na te laten geven moet je van achter actieveren en van voren weer begrenzen. Nageeflijkheid ontstaat dus denk ik zo in de mond.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:00

In de rug

Eh edit niet goed gelezen, waar het ontstaat: vanuit de achterhand.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:26

Denkt ook vanuit de achterhand

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:29

Vanuit het hele lijf.

Als er ergens een stukje niet ontspannen is krijg je geen recht gesteld paard, wat van achter lekker onder kan treden en dus nooit soepel van voren opgevangen kan worden.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:42

In zijn hoofd...geestelijk dus

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:42

Ontspanning dat het grote sleutelwoord ...

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:56

Vanuit ontspanning... Je kunt een paard niet dwingen nagevelijk en door het lijf te lopen, dat zit tussen de oren! Bij mijn instructrice staat ontspanning voorop en vandaaruit wordt verder gewerkt waarbij steeds weer in de gaten wordt gehouden of die ontspanning er wel in blijft. (desnoods weer een stap terug)

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:16

nee maar als je hem maar gewoon losgooid met je teugelsdan heb je toch ook ontspanning of niet. zo ziet het er bij jou wel uit als ik naar jou foto's kijk op je profiel joyce .een paard wat niet los is gereden in het lijf kan onmogelijk een goede nagevelijkheid geven okal denk je dat hij het mischien geeft
je moet ten alletijden aanleuning hebben en dat vergeten een hoop mensen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:36

Dit is een goede vraag. Goed om is over na te denken.

Ik denk zelf ook in heel het lichaam. Nageefelijkheid ontstaat door ontspanning. Ontspanning moet dan in geheel het lichaam zijn. Daarbij ook zeker geestelijk. Zonder geestelijke ontspanning, geen lichamelijke ontspanning.

Daarbij speelt evenwicht(balans) ook een rol. Alles zit aan elkaar vast.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:48

Over welke foto's heb je het? Kun je je stukje iets meer uitleggen?
Bedoel je dat ik op de foto's in mijn profiel mijn teugels losgooi?
Of dat de pony niet los door het lijf loopt?
Wat verwacht je van niet ver doorgereden pony's en paarden en een ruiter op L niveau kwa trainen?
Over welke pony en foto heb je het dan?

Op deze manier weet ik niet waar je het precies over hebt...

Natuurlijk moet je een paard lostrainen, maar zonder ontspanning kun je de spieren nooit op een goede manier trainen. Een spier wordt sterker door afwisselend te spannen en te ontspannen. Blijft een spier continue gespannen, dan verzuurt hij... Als je paard ontspant en vertrouwt op je hand dan krijg je aanleuning. Onafhankelijk hoe lang die teugels zijn. Die zoekt hij dan namelijk zelf op... (ik heb altijd 8en op het halsstrekken, zou ik dat goed kunnen uitvoeren als ik geen aanleuning had? )

De foto's van mijn eigen poný onder het zadel zijn vrijwel allemaal oud.
Bovendien is hij niet gezond en kan mede daardoor ook niet goed zijn achterhand gebruiken... De manier hoe ik dat in de verenigingslessen moest bereiken, ging niet goed omdat dat te veel spanning opleverde. De pony kon niet op die manier zijn achterbenen buigen als dat de instructeur wilde zien. De manier hoe dat bereikt moest worden (voorwaarts rijden, opvangen en daarmee actiever proberen te krijgen leverde zoveel spanning op dat het resulteerde in tegen de hand zijn, zeer zwaar worden of zelfs staken... De pony kon de druk geestelijk en lichamelijk niet verwerken. Hij is vervolgens vier maanden kreupel geweest aan spat. Nu heb ik, sinds kort, fijn les waarbij vanuit de ontspanning dmv oefeningen gewerkt wordt aan het sterker maken en actiever maken van het achterbeen. Voor beiden is het een verademing. Kan overigens nog niet helemaal aan het werk.
Instructrice rijd zelf wedstrijden t/m ZZ-zwaar en leidt op t/m Prix St George, dus ik denk wel dat ze weet waar ze naar toe wil uiteindelijk...

Liever op deze manier er drie jaar over doen, dan in snel tempo voor het plaatje mooi bergop lopen, maar vol spanning zitten en het toch een keer terug krijgen...

Je hebt aanleuning en aanleuning...
Denk dat veel mensen denken dat ze een paard goed aan de teugel laten lopen, tot ze leren hoe het anders kan...

Mijn eigen pony loopt op eigen benen met een lichte aanleuning, totdat ik mijn teugels kort moet pakken en hem tegen mijn hand op moet rijden om hem "op te richten"... Hij wordt stug, stijf en loopt niet meer los en ontspannen door zijn lijf... Weg nagevelijkheid!!!

Bij het vosje (licht aangereden, toen net een paar week opnieuw onder het zadel) is er een aanleuningsprobleem... Die duikt achter de teugel en is zeer moeilijk in een fijne aanleuning te krijgen... Met les werd er gewerkt aan tempocontrole, ontspanning en aanleuning zien te krijgen (want je had niets in je handen)...

De bruine pony loopt (tegenwoordig, op de foto reed ik haar net, ze is 3,5 jaar) keurig voor het oog (178 punten in een B-proef tussen wedstrijdruiters/paarden) maar niet voldoende los door het lijf. Door de goede gangen is dat echter blijkbaar goed te camoufleren...

Graag uitleg dus, mag ook via pb...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:30

Ik ga ook voor uit het hele lijf.

Met rijden kun je misschien wel zeggen: Ontspanning door inspanning.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:52

Voor mij begint nageeflijkheid op de grond. In het grondwerk leer ik de paarden na te geven op druk. Of ik nu mijn hand op de achterkant leg of juist op zijn neus, dat maakt allemaal niet uit. Daarin ga ik ook nog verder door mijn paard niet alleen lichamelijk aan te raken maar ook door bepaalde lichaamsdelen weg te drijven. Dit herhaal ik ook onder het zadel. Uiteindelijk is het nageven op het bit dan niks anders als het nageven op al die andere manieren. En pas als er vertrouwen is in elkaar kan mijn paard ook op een ontspannen manier nageven. En dan is de minste suggestie al voldoende. Voor mij begint het dus op de grond Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:55

ik doe ook mee met het hele lijf....... het is net als de kabel van de kerstlampjes........ als er een lampje kapot is doet de hele kabel het niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:58

Ligt er geheel aan wat je de definitie van nageeflijk vind. Daar zijn de meningen over verdeeld.

Nageeflijk: ontspannen in nek en kaakgewricht.................de rest wat genoemd word valt volgens mij onder andere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:01

Aqua8horse schreef:
Waar ontstaat nageeflijkheid in het paard?

Tussen zijn oren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:07

Lovely"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Waar ontstaat nageeflijkheid in het paard?

Tussen zijn oren.
[/quote]
Van de ruiter
Voor mij een kwestie van aktie= reaktie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:14

cornelie"]
[quote="Lovely"][quote="Aqua8horse schreef:
Waar ontstaat nageeflijkheid in het paard?

Tussen zijn oren.
[/quote]
Van de ruiter
Voor mij een kwestie van aktie= reaktie
[/quote]

Nee hoor, tussen de oren van het paard ook heel erg. Want welke weerstand je ook ondervindt bij een paard, zit allemaal ook tussen de oren. Nageeflijkheid wil zeggen dat je het lichaam van het paard in je handen krijgt en dat moet ie geestelijk wel willen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:17

Tja Lov tegen die redenatie kan toch niemand op Haha! Haha!

Ijzersterk Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:23

Dat een paard iets wil is voor mij de verantwoordelijkheid van de ruiter. Alles begint vanuit vertrouwen, als dat er niet is komt er ook nooit echte nageeflijkheid. Dus voor mij begint nageeflijkheid vanuit de ruiter. Kleine sentimentele kerstgedachte: a soft feel comes from your heart, not from your hands Lachen

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:57

Chantalll schreef:
Ontspanning dat het grote sleutelwoord ...

Helemaal mee eens, Knipoog
nageeflijkheid ontstaat door ontspanning van achterhand, rug en kaak/ mond. Ik denk niet dat de 1zonder de ander kan voor een mooie nageeflijkheid. Dan komen er bepaalde foutjes naar boven. Soms kan je echt zien dat een paard niet echt nageeflijk is vanuit ontspanning, maar gedwongen.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:27

Pipo schreef:
Ligt er geheel aan wat je de definitie van nageeflijk vind. Daar zijn de meningen over verdeeld.
helemaal mee eens. het woord moet eerst een definitie hebben voor er iets over gezegd kan worden. voor mij betekent nageeflijkheid dat er van oorsprong ontspanning moet zijn, zowel geestelijk als lichamelijk.

Amor Vincit Omnia

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:26

je paard moet zich uit hele lichaam mee geven!! als hij dit niet doet, dan komt de nageeflijkheid er ook niet goed uit!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:39

gijsenkim schreef:
ik doe ook mee met het hele lijf....... het is net als de kabel van de kerstlampjes........ als er een lampje kapot is doet de hele kabel het niet meer


Die is goed!
Maar wel gelijk Knipoog

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:50

Da's een oud kabeltje dan, want moderne zijn in parallel geschakeld en niet in serie Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers