Shetlander word dun wat moet ik veranderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Shetlander word dun wat moet ik veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 11:57

Begin juni had Sam veel zand opgegeten. Hij had toen zo`n kuurtje zand weg gehad. Na dit kuurtje was hij behoorlijk afgevallen eigenlijk waren we blij dat hij nu in iedergeval niet meer te dik was. Op dit moment was hij nog niet te mager maar gewoon goed. Nu het dan winter is hij vergeleken met de vorige 2 winters gewoon echt dun. Het gaat hier om een shetlander van 2,5 die dag en nacht buiten staat. Nu hij zijn wintervacht al heeft kun je gewoon zijn ribben voelen en je ziet ook dat hij is ingevallen bij de flanken. Ik haal vandaag weer zo`n kuur zand weg omdat zijn buik weer net zo borrelt als eerst en de afspraak met de d\DA was dat hij dat dan weer bmoest krijgen. Bij de boer waar ik sta kun je ze kuil geven dit kuil is wel van lage kwaliteit. Hij krijgt nu havens muesli ongeveer 500 gram tot 750 gram op een dag. Verder krijgt hij dus kuil zeg maar 3 tot 4 emmers. Misschien hebben jullie tips om hem wat dikker te krijgen normaal gesproken is hij nooit aan de dunnen kant. Ook als jullie denken dat ik iets verkeer doe zeg het me dan. Ik zat zelf te denken om misschien een baaltje hooi te halen en hem daar nog elke dag ook een plakje van te geven. Nou bedankt alvast groetjes Syl


mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:55

Hooi of kuil vult goed, wordt mijn pony altijd wat voller van.
En dan zijn ze ook lekker bezig met iets.
Misschien kun je bij zijn normale voer nog een aanvulling doen.

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:32

Inderdaad, meer ruwvoer (hooi en kuil) geven, en misschien een vitaminenmengseltje ofzo, gewoon zodat hij lekker wat extra's binnen krijgt. Kan in elk geval nooit kwaad, en echt duur is het ook niet, dus je kunt het allicht proberen. Lachen

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:39

Hoe zit het met het ontwormings-schema ?

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:40

Hoe zit het met het ontwormings-schema ?
Hij kan natuurlijk ook last hebben van zijn tanden op die leeftijd. Bij sommige paarden merk je niets, de anderen (zoals bv Dizzy hier op bokt) moet de tandarts om de 3-4 mnd komen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:34

Zit er wel genoeg energie in de muesli? Misschien kun je hem beter wat brok bij geven.
Een pony van 2 jaar is volop in de groei en als ie buiten staat moet hij zichzelf ook nog eens warm houden. Als je het zelf moeilijk vind, dan zou ik de DA eens om advies vragen. Die kun je gewoon even opbellen, hij hoeft daarvoor niet perse langs te komen.

* To Belg, or not to Belg *

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:15

inderdaad,hoe is het ontwormingschema,wisselen van tanden,stress,slechte kwaliteit voer.

een shetlander 5 jaar van mij had een darmafwijking waardooor hij gigantisch afviel(een skelet in 3 weken).hij heeft enkele kuren(prednison) gehad en gelukkig sloeg de laatste aan.

helaas had het al schade aan spieren en blijft voor het leven gehandicapt(licht onregelmatig).

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:30

Ik zou als ik jou was de dierenart ertoch even naar laten kijken: het kan zijn dat je shetje een nierafwijking heeft of een darmafwijking..... Scheve mond bel de dierenarts en vraag hem alles wat erin je opkomt... *LOL*

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 00:26

Zijn ontwormingsschema houd ik altijd goed bij maar voor de zekerheid zal ik er binnenkort 1 extra doen. Er zijn de laatste tijd wel veel veranderingen voor hem geweest. Vroeger kwam ik elke dag maar het afgelopen jaar heb ik heel weinig tijd gehad omdat ik plotseling niet meer thuis kon wonen en dus overal heb gewoond. Ik heb een hele goede band met hem en daar heeft hij het ook heel moeilijk mee gehad. Op dit moment komt er wel rust in die situatie kan hem nu wel weer bijna elke dag opzoeken. Heb vandaag nieuwe muesli gehaald. Zal hem nog wat extra kuil geven en heb ook maar meteen een nieuwe liksteen gehaald. Zou dat echt kunnen dat hij een nierafwijking heeft. Wat zin de symtomen van een darmafwijking. Want ik vertelde van dat zand eten. Maar als je zelf lucht in je buik hebt hoor je het altijd zo borrelen dat hoor je bij hem ook als je je oor tegen zijn buik doet. Begin me nu toch wel zorgen te mkaen. Bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Syl

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:28

Doe je wel aan verschillende wormkuren, dus niet iedere keer de zelfde spuit, maar iedere keer weer een andere? Misschien nu eentje geven speciaal extra voor spoelwormen.
veel succes, en anders toch even de DA bellen.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:35

Beste Tukker! Ik denk gewoon dat het het verstandigste is als je echt gewoon de DA laat komen, dan weet je zeker wat er aan de hand is en als het goed is dan ben je ook weer gerustgesteld!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Lui_, MyWishMax, nienmoon, SemrushBot, Sintara, xRaisin en 80 bezoekers