Bak bevroren? Zout strooien!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Bak bevroren? Zout strooien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 10:24

Ik las hieronder een topic van mensen die de bak bevroren hadden.
Je kunt vrijwel de hele vorstperiode doorrijden als je je bak strooit met zout en goed blijft slepen.
Je haalt gewoon strooi/landbouwzout bij de multimate/doeland/welkoop enz. Wat de gemeente op de wegen strooit, of je op je stoep kunt strooien als het glad is.
Kost ong 6 euro per zak.(25 kg) De eerste keer gooi ik 5 zakken door een 20/60 baan en dan houd ik het 'op het oog' bij.
Ik heb me nu laten verrassen door de vorst (niet op het weerbericht gelet ) , dus was ik te laat met slepen. Maar al vrij snel na het strooien kon ik weer redelijk rijden. Nu houd ik het echt in de gaten.

Dus: bak goed glad slepen, zout strooien en slepen/strooien bijhouden. 1x een paar zakken en daarna hoeft dat niet meer.

Groetjes Suzanne

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:29

Da's toch niet bevorderlijk voor de hoeven? Daar drogen ze enorm van uit. En wat als paardlief een wondje heeft op het onderbeen en er komt zout in?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:33

Wat Imker zegt is ook het eerste waar ik aan denk. Volgens mij is dat helemaal niet goed voor de hoeven en benen. Ik zou iig niet gaan rijden als ik weet dat ergens zout in de bak ligt...

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 10:35

Nou, dat valt ook wel weer mee hoor. Weet je hoeveel zand er in een 20/60 bak ligt en hoe weinig zout er dan relatief ingaat?
Het vermengt zich toch met het zand?!?!
Ik doe het al jaren en met mij velen anderen. Mijn paarden hebben alle 9 prima hoeven. Zout in wondjes gebeurd ook niet, om de simpele reden die ik net beschreef: het zout vermengt met het zand en 75 kilo zout in een bak met ik weet niet hoeveel kilo's zand is echt niet veel. Het is een heel klein beetje in ieder geval en niet dat ze ineens op het zout lopen ipv op het zand.
Verder hebben mijn paarden tijdens het werk springschoenen en bandages om, maar dat is voor het zout niet nodig.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:55

En het alternatief is stilstaan? Dat is nog slechter voor je paard, dan maar een beetje zout op de hoeven.

En zoals Suuz al zegt: dat valt alles mee. Wij hebben ook de hele week door kunnen rijden.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:02

Mijn vorige stalhouder wilde nooit zout door de bakgooien omdat dat volgens hem officieel niet mocht i.v.m. het milieu. Ik weet niet of het waar is hoor, maar dat zei hij altijd als ik er naar vroeg.
Maar voor de paarden lijkt mij het ook beter om een beetje zout in de hoeven te krijgen dan stil te staan!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:13

hej wat een idee, zal het eens aankaarten, want nu staan ze dus al wel een week stil Boos!....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:20

pas op voor klonten.. ik heb er echt mega brokken uitgehaald.
weet iemand hoe je dit kan voorkomen?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 11:51

Mega brokken zout? Of megabrokken zand?
Als je het zout dun uitstrooit heb je geen klonten. Niet teveel strooien, een heel dun, bijna onzichtbaar laagje. En dan de bak goed glad houden.

Als je maar 1 paard hebt is het misschien een optie om naar de binnenbak te gaan. Wij hebben er inmiddels 9 staan en ik heb het na 2 paarden wel bekeken met dat heen en weer crossen.
Zoals ik al zei, je rijdt heus niet opeens op zout ipv zand. Het is niet te vergelijken met het zand van Zandvoort Knipoog
Die onregelmatigheid in het werk vind ik veel schadelijker. Trainen, stilstaan, trainen, stilstaan...lekker voor de spieren.

Voor het milieu zal het wel meevallen: het is gewoon zout, dus niks chemisch...zout is een natuurlijke stof. Verder...het is maar een minimale hoeveelheid.

Ieder moet het voor zichzelf weten, maar ik vind het prima werken: ik kan ze doortrainen en ze hebben nergens last van.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:07

Je strooit t zelf gewoon uit ? T klinkt wel ideaal, maar als de bovenste laag dan al hard is werkt t ook?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:08

ik weet niet wat voor klonten het waren, de staleigenaar strooit..

Maar goed, we konden na wat klontscheppen wel goed rijden! Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:14

milieuverantwoord is het niet echt... zout verknalt de bodem, ook al is het een natuurlijke stof (teveel mest is ook natuurlijk, en ook slecht). 75 kilo zout op zo'n kleine oppervlakte...

Ik snap dat je er mee door kan trainen, maar het zou me niets verbazen als het superillegaal is.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:39

Ik ga mee met het antwoord van Ellende, het is illegaal. Zoveel zout op een kleine oppervlakte, het komt in het grondwater...
Ook lijkt zout mij slecht voor de hoeven, tenminste dit heb ik altijd begrepen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 13:12

Jullie stellen je wsch bij 75 kilo bergen zout voor, maar dat valt wel mee hoor!
Het zijn maar 3 kleine zakjes. Niet te vergelijken met een zak brokken van 25 kg. Zout is zwaar, vandaar het gewicht.
Uit 1 zo'n zak haal je ong 8 'voerscheppen van pavo'. Dus 24 van die scheppen over je bak van 20/60.
Mijn bodem is zowiezo al anderhalve meter roodzand diep, dan pas komt de donkere grond. Iedereen strooit hier zout in de bakken en ik weet ook van prof ruiters die het doen.
Trouwend, de mest naast de plaat is ook illegaal, en toch komt het er per ongeluk weleens overheen.

Als de bovenste laag al hard is ben je eigenlijk al te laat. Je moet het weer goed in de gaten houden en voordat het gaat vriezen de bak glad trekken en strooien. De bovenste laag bevriest dan niet. Vervolgens moet je de bak in de gaten houden, als ie te hard wordt strooi je wat bij.
Enne....denk dus niet aan een soort zouthoop ter hoogte van een duin wat je erin moet gooien.

Bij sommige gemeenten kun je het zo gratis bij de gemeentewerken halen. Daar hebben ze ook nog nooit gezegd dat het niet mag trouwens...

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 13:14

Batje, dan zijn die klonten bevroren stukken grond. let dan goed op met rijden, want je paard kan daar nare zoolkneuzingen van krijgen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:19

Wij hebben gelukkig geen last van bevroren bakken (twee binnenbakken). Maar mij lijkt het eerlijk gezegd ook slecht voor de hoeven. Ze drogen uit en wat als je paard een wondje heeft?
En het lijkt mij ook slecht voor de bak.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:29

Suzanne: echt no offense hoor, maar 75 kilo zout blijft veel, al zijn het maar drie zakken pavobrok.

Bij gemeenten kan je inderdaad gratis strooizoout ophalen, maar dat zijn meestal zakken van 1 à 3 kilo om te zorgen dat je stoepje niet glad wordt.

Het blijft nu alleen wel 'volgens mij mag het wel' tegenover 'volgens mij mag het niet' dus óf iemand moet VROM ff een mailtje sturen, of deze discussie is totaal zinloos Knipoog

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 15:26

Nou ja, het maakt mij echt niet uit hoor.
Ik wilde alleen maar een tip geven en of je 'm gebruikt of niet maakt me niet zoveel uit.
Al mijn paarden hebben prima hoeven.
Bovendien kost het mij een hoop geld als ik paarden die in training staan stil moet gaan zetten voor een maand of 3.
Maar...ieder voor zich... Knipoog
Ik los het zo op en met mij een hoop. En wie het niet doet, die doet het lekker niet.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:27

Wat ons in het verleden verteld is door de bak eigenaar die de bak o.a. aangelegd heeft is, zoals hierboven al beschreven en verteld wordt dat het slecht voor de bak is! strond is slecht voor een bak vandaar dat wij ook netjes naar het rijden de strond uit de bak halen en zout kan je precies hetzelfde vergelijken met strond! Wij slepen de bak als het vriest iedere dag en zorgen ervoor dat je gewoon kunt blijven rijden! Mijn paard staat in de winter standaard op sneeuw beslag dat je toch iets met je paard kunt doen al is maar stappen! Wij zijn dus zelf niet te spreken over zout in bak strooien! En heb er in het verleden al meerdere mensen negatief over horen praten!!!!
Maar goed zo heeft iedereen zijn eigen persoonlijke mening toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:04

Waarom zou stront dan net zo slecht zijn als zout> Ik vind het maar wat muggeziften, ik vindt het een goede manier je kan daarna de benen toch gewoon afspoelen?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:26

Citaat:
Waarom zou stront dan net zo slecht zijn als zout> Ik vind het maar wat muggeziften, ik vindt het een goede manier je kan daarna de benen toch gewoon afspoelen


Idd.

En als zout zo slecht zou zijn moeten we ook niet meer op het strand gaan rijden. Is immers ook zand met zout

En voor het rijden gaan eventuele wondjes even insmeren met vaseline.
Maar een wondje is nooit lang open, zijn de volgende dag wel weer dicht met een korstje dus kun je gewoon gaan rijden.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 22:07

en wat dacht je dan van de amoniak in de box? Ook hardstikke slecht voor hoeven en wondjes...

Ik strooi al tijden en zowel de paarden, de hoeven, als de bak maken het goed. Maar inderdaad, ieder voor zich.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 22:23

Het alternatief (voor het niet-rijden ivm vorst) zou voor mij zijn: opladen in de trailer en bij de rijhal van de vereniging gaan rijden....

Heb je ook geen gedoe met zout.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 22:30

suzanne, bedankt voor de tip!!!Tof!!!
Ik heb 2 dagen niet in de bak kunnen rijden, als ik op tijd had gesleept waarsch. wel maar heb lekker buiten stapoefeningen gedaan maar t gaat vast meer vriezen en dan is het een goede tip.Ik heb 20/40 bak is dan 2 zakken genoeg en als ik strooi voordat t gaat vriezen moet ik dan na een paar dagen weer strooien of???(en dan minder???)Hoe heb je t gestrooid???Bedankt, groetjes Monique.

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:17

onze bak is nu net een zwembad .....zoveel heeft het vandaag geregend...
meestal kan het goed weg maar of dat nu ook zo is..?? Scheve mond
en anders hebben we morgen een schaatsbaan in plaats van een bak Tong uitsteken

maar wel handig dat strooien !