Mexicaanse neusriem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Mexicaanse neusriem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 15:32

Een hele tijd terug heb ik eens gehoord dat een mexicaanse neusriem nou niet bepaald paardvriendelijk was... hoe en waar ik dat heb gehoord weet ik niet meer.
Maar nou zag ik 3 dagen terug iemand met zo'n neusrie rijden dus de volgende vraag kwam bij mij boven:

Is een mexicaanse neusriem nou echt zo paardonvriendelijk als dat ze zeggen?
en
Waarom is dat zo? of als het niet klopt, hoe zal dit verhaal dan aan het licht gekomen zijn?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:41

de mexicaanse neusriem heeft een iets scherpere inwerking dan een gewone gecombineerde doordat de bovenste en de onderste neusriem uit 1 riem bestaan die in een 8tje lopen waardoor als het paard de mond opent de onderste riem door de bovenste strakker gestrokken word
echt paard onvriendelijk is hij niet als je hem goed omdoet(niet te strak)
hij is gewoon iets scherper

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 18:41

ah, dus het valt allemaal wel mee Lachen nou das mooi

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:54

Op de manege stond tot voor kort ook een paard dat altijd met een mexicaanse neusriem werd gereden. Zo het schijnt was dat paard enorm sterk (dat was hij ook wel) En moest hij daarom met zo een neusriem gereden worden. Als ik ermee ging rijden deed ik hem gewoon niet te strak en ik denk niet dat hij zo ergens last van had. Maar ik heb ook wel eens paarden met een mexicaanse gezien die zowat met alle kracht waren vastgesnoerd. Dat die er geen last van hadden durf ik niet zeggen... Lips are sealed

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:36

Een mexicaanse is een stuk scherper dan een gewone.
En word om de verkeerde reden om gedaan.
Het paard is sterk door zijn mond open te doen dus gooien ze er een neusriem aan die dat verhelpt.
Maar je verhelpt niks, want het te sterk zijn, de mond open doen en dat soort dingen is alleen te verhelpen door rijtechnisch anders te gaan rijden.
Want dan kom je bij de oplossing.

Een scherpere neusriem, bit, of hulpteugel brengt je niet bij de oplossing, maar verbergt alleen wat.
En wat je dan verbergt is het enige voor een paard om aan te geven dat de ruiter wat fout doet, dus mijn inziens daarom gemeen het zo te "verhelpen".
Want hoe moet het paard anders aangeven dat het hem simpelweg pijn doet?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 19:47

Waarvoor is een mexicaanse neusriem dan werkelijk bedoelt?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:56

Ik heb overlaatst op een manège met een mexicaanse neusriem gereden, op een volgens hen "gevaarlijk paard" ... Zij zijn groot en ik is klein!

Beestje had onder het rondje wat in die neusrien zit gewoon geen haar meer, om even aan te geven hoe vast dat ding altijd getrokken zat.

Bleek een zeer braaf paard te zijn, heeft geen enkele keer een ander paard proberen aan te vallen (wat hij normaal deed) en heb met losse teugeltjes gereden omdat dat beestje zich constant opkropte in zo'n leuk krulletje als je contact op je teugels nam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:00

lunatje schreef:
Waarvoor is een mexicaanse neusriem dan werkelijk bedoelt?

Goede vraag
Voor mensen die vlug alles op willen lossen zonder eerst bij zichzelf willen kijken en meteen het paard maar de schuld willen geven en naar de luie uitweg zoeken.
Anders weet ik ook geen manier waarvoor hij is.

Owja, onder dat rondje op de neusriem pas precies een kroonkurkje van een bierflesje als hij niet pittig genoeg inwerkt

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 20:05

hum, klinkt allemaal niet zo lekker, nee, maar zo'n ding heet een Mexicaanse neusriem, dus komt uit mexico lijkt mij... En je kan mij niet wijs maken dat Mexicanen allemaal zo wreed waren voor hun paarden door met zo'n neusriem te rijden... of het moet voor andere doeleinden zijn geweest

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:07

Nou als ik dan toch naar veel buitenlands gereden paarden kijk, zie ik toch weinig mensen die nadenken over paardrijden en zeker niet diervriendelijk paardrijden op een harmonische manier.


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 20:10

runningkawa schreef:
Nou als ik dan toch naar veel buitenlands gereden paarden kijk, zie ik toch weinig mensen die nadenken over paardrijden en zeker niet diervriendelijk paardrijden op een harmonische manier.


ja :S maar dat hoef je nou ook niet bepaald in nederland te zoeken, ik weet niks van mexicanen hoor, maar ik snap niet dat een heel volk zo'n neusriem gebruikt, dr zal toch vast wel een goed zieltje tussen hebben gezeten die dacht "dit kan niet, we moeten iets anders hebben" ?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:17

Om eerlijk te zijn weet ik ook niet of het daar naar vernoemd is hoor Lachen

En daar zal vast wel een goed zieltje tussen gezeten hebben, maar of die geloofd werd.
Verder zie je ook veel paarden heel zielig zijn in bv afganistan.
Niet omdat de mensen daar perse gemeen zijn, maar omdat ze niet anders kunnen en weten.
Dus ook wat betreft zo'n hoofdstel als je niet anders weet, blijf je het maar gebruiken.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:23


Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:12

ik rij mijn paard met mexicaanse neusriem en met een pelham.ze is heel sterk maar met dit bit loopt ze vrij rustig.mijn paard heeft er geen last van dus..

MiEn SjAtTiEz=> Britt*Broske*Romina*FyFeL*NaThALiE*ILLUsion*Sheila*Bijoux*RoMeO*ReNko

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:18

fybro_rulez schreef:
ik rij mijn paard met mexicaanse neusriem en met een pelham.ze is heel sterk maar met dit bit loopt ze vrij rustig.mijn paard heeft er geen last van dus..


nja hier zullen we maar niet op ingaan he Knipoog

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:29

Dat is goed Mickey
Zoals ik in een ander topic al aan gaf
Bijna kerst, peace on earth (hopelijk ook eens voor sommige paarden en ponys)
Na 1 jan. krijgt ze de volle laag van me ~~}>

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:31

*grinnik* ik wachtte al op kawa's reactie Haha!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:43

runningkawa schreef:
Dat is goed Mickey
Zoals ik in een ander topic al aan gaf
Bijna kerst, peace on earth (hopelijk ook eens voor sommige paarden en ponys)Na 1 jan. krijgt ze de volle laag van me ~~}>



Je bent ook weer te goed voor deze wereld.. Knipoog Haha!

Dus je zit op 1 jan 00.01 uur klaar? Haha! mensen kunnen dan beter de eerste 10 dagen geen topics plaatsen *LOL* alle frustraties van RK moeten er dan uit.. Tong uitsteken

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:47

hahaha, ja pas maar op }> Extreme duivel
Mijn nieuwe voornemen 2004, meer opkomen voor paarden die verkloot worden door pennymutsen die eigenlijk beter kunnen gaan dammen omdat ze ontzettend bang zijn op een paard en hem daarom maar vol met de ijzerwaren afdeling van de gamma hangen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:52

runningkawa schreef:
hahaha, ja pas maar op }> Extreme duivel
Mijn nieuwe voornemen 2004, meer opkomen voor paarden die verkloot worden door pennymutsen die eigenlijk beter kunnen gaan dammen omdat ze ontzettend bang zijn op een paard en hem daarom maar vol met de ijzerwaren afdeling van de gamma hangen.


haha Dan kun je je werk maar beter opzeggen en fulltime op Bokt gaan zitten! *LOL* Je krijgt je handen er nog vol aan! Haha! (maar of dat nou zo positief is Scheve mond Verward )

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:54

Ik ben wel eens benieuwd runningkawa wat jij ervan vindt dat ik met een mexicaanse neusriem een cross rijdt op me pony.. Ben ik dan ook een pennymeisje die me pony verkloot? Verward Soms kan je ook een iets te snel vooroordeel hebben... (Gelukkig ben ik nog voor 1 januari Schijnheilig Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:59

Ik ben eigenlijk van mening dat het bij D, E ponys en paarden pas vanaf het Z springen en M crossen zou mogen, vanaf een leeftijd van 16 jaar.
Idem met pessoa bitten.
Pelhalms is al niet toegestaan.

Ik heb nog niet in je profiel gekeken, dus weet niet of het verder op jou slaat of niet.
Het is dus gewoon een algemene mening. Haha!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:36

runningkawa schreef:
Dat is goed Mickey
Zoals ik in een ander topic al aan gaf
Bijna kerst, peace on earth (hopelijk ook eens voor sommige paarden en ponys)
Na 1 jan. krijgt ze de volle laag van me ~~}>


zo'n goed voornemen had ik me niet kunnen bedenken OK dan! Haha! Schijnheilig

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:02

Ja dan zal ik maar niet zeggen dat ik al een tijdje een mexicaans hoofdstel zoek maar nog geen passende kan vinden en dat ik het alleen maar doe omdat ik het mooie hoofdstellen vind..ja heel slecht van me he...!!

ik zie niet het pijnlijke in een mexicaanse neusriem hoor als je hem gewoon goed om doet is er toch weinig aan de hand?

of ben ik nu zo'n no no of dierenmishandelaar??

weetje wat een dierenmishandelaar is diegene die scheerschuim in de monden spuiten voor een wedstrijd om de jury te laten zien hoe goed hun paard wel niet schuimt of omdat ze hun tongen uitsteken de tongen vastbinden dat is dierenmishandeling een neusriem is dat toch echt niet dat kan ik me niet voorstellen dat moet iemand dan eens mij komen demonstreren!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:25

een mexixcaanse neusriem kan een scherpere inwerking hebben als je m goed hoog en strak doet,maar echt een veel scherpere inwerking....
het word meer gebruikt omdat het mooi is maar het is echt niet paard onvriendelijk hoor!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers