binnenkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

binnenkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 13:30

Wat doen jullie op het moment als je de ring binnenkomt? ulisse is nogal kijkerig en (dus) snel afgeleid. Als ze in de ring komt dan is het soms of de rem erop zit, omdat ze dan ineens alleen is. Daarom ga ik na binnenkomst direct een ronde links, en een ronde rechts draven.
Nu doe ik dat met lange teugel zodat ze even goed kan kijken waar ze is en wat voor engs er allemaal om de ring staat.

Nu vraag ik me af of dat de manier is. Ik hoop dan nl. altijd dat ze dan genoeg heeft gezien, en dat er niet meer geklierd wordt. Zou dit de manier zijn, of is het beter om haar toch direct op te pakken, en laten lopen zoals ze ook in de proef moet lopen Verward Verward ?

Wat is jullie ervaring/mening?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:33

Ik heb het geluk dat mijn paard overal normaal te rijden is dus heb het probleem niet.
Maar denk dat je het nu op de juiste manier aanpakt, dan kan ze op dr eigen tempo alles in dr opnemen. Ik weet niet of je al veel met dr op wedstrijd bent geweest maar vaak wennen ze er wel aan, al duurt het bij de een wat langer dan bij de ander.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:37

Een jurylid heeft ooit tegen mij gezegd: als je de ring in komt, gelijk aandraven. Dan laat je de jury iig zien dat je er zin in hebt.
Maar het toont natuurlijk al heel anders dan dat je in een slome stap met lange teugel de ring binnenkomt.

Met een kijkerig paard zou ik de teugels wel gewoon op maat houden en gelijk lekker doordraven.
Mochten ze gluren rustig een keer een volte draaien en er nog eens langs. Misschien een keer met wat schoudervoor. Ga niet voltes 10 meter draaien bij de plek die ze eng vinden, want dan worden ze alleen maar meer vervelend.
Natuurlijk is dit per paard verschillend, maar bij mijn paard werkte 'gewoon doorrijden'. Bij het ene paard werkt dit het best en het andere paard kan je beter wel eerst laten kijken.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:40

Ik pak mijn pony gewoon metteen op. goed voorwaarts rijden en geef hem niet echt de kans om enge dingen te laten zien! gewoon rondje link rondje rechts en vindt ie wel wat eng dan rijd ik er nog ene keertje langs!
ik rijd mn pony gewoon altijd metteen als ik de ring in kom lekker brutaal. laat hem een paar keer strekken in de hoop dat de jury kijk Schijnheilig
De jury kijkt heel anders tegen je aan als je brutaal tegen komt of als je teruhoudend binne komt. Jury's zijn gauw bevoorordeeld! ze zien denk ik toch liever iemand die de pony/paard lekker voor elkaar heeft.
als je paard wel wat eng vindt gewoon laten kijken en op zn gemak stellen! er niet lang slaan! want dan word je paard er alleen maar banger voor omdat ie weet dat ie daar een schop of mep krijgt Lachen
Ik vind persoonlijk dat je beter gewoon je paard kan oppakken! ik heb er nl. heel veel moeite mee om hem na een tijdje lange teugel enzo weer goed op te pakken! als je hem metteen hebt opgepakt is dat een stuk makkelijker!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:46

Hoewel Mirk altijd heel showerig is, heeft hij enkele keren dat hij zoiets heeft: ihh, das eng!!!
Ik ga altijd bij binnenkomst gelijk in een aardig draf tempo de bak rond, en hou hem op dat moment echt bezig, zodat hij niet snel afgeleid is. Ben van mening dat voor de jury geld: eerst blik is goud waard...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:25

Nou ik ben ook vak zat in een stap binnen gekomen, eerst een half rondje stappen en dan aandraven, en mn punten waren echt niet slechter.
Dus ik denk dat het wel iets meevalt.

Annash
Blogger

Berichten: 26511
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:41

ja, ik draaf ook altijd gelijk aan. Vind de pony iets eng en gaat ie op de rem, ff laten kijken maar dan duidelijk aangeven dat je doorwilt en erlangs.

Geen gezeik, iedereen rijk *zoals mijn pa altijd zegt*

en idd, met binnendraven in een flink tempo, dan slingeren ze ook minder!

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:00

ik moet om de ring een rijden als dat gaat tenminste indoor, doe ik in draf, zeker als hij beetje opgefokt is, nek derop en nog meer dansen, dat geeft direct een goede indruk, is hij minder opgefokt, dan pak ik een galopje, keertje middengalop en dan rijden met die hap.

met de jonge pony's ook direct in draf, als ze kijken gewoon been deraan houden, is iets eng, nog een keer erlangs en meestal is het dan goed.

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:23

Als dit voor jou werkt, zou ik het lekker zo blijven doen. Elk paard is anders en als ik dit zo lees, loopt hij hier goed op.