Voorkeur voor paarden met kleur van moeder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Voorkeur voor paarden met kleur van moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 11:21

In de discussie over paarden die een afkeer hebben van andere paarden met een vreemd kleurtje kwam het al naar boven en nou ben ik toch nieuwsgierig geworden. Ik heb nl. het volgende gemerkt: mijn merrie is een vos. Het is een vlekkenloze Paint (pa had wel vlekken), maar heeft het duidelijk niet op paarden (of koeien) met vlekken. Ook vindt ze witte paarden en witte standbeeldjes ed erg verdacht. Het vreemde is dat ze in de kudde steeds een palomino uitzoekt als maatje en daar zowat aan vast plakt. Ik vind dat vreemd, want palomino is toch ook een lichte, opvallende kleur die contrasteert met de omgeving. Nou weet ik dat haar moeder ook een palomino is. Nou vraag ik me af of het daar mee te maken heeft en mijn paard dus een soort van "moedercomplex" heeft Haha! . Wie van jullie heeft dit ook zo meegemaakt?


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:41

Dat zou inderdaad zo kunnen zijn.
Een heel idioot voorbeeld: Ik had een wit konijntje en 2 hele grote knuffel beest konijnen, een witte en een bruine. Telkens ging mijn konijn bij de witte zitten.

Ik denk dus dat het degelijk kan maar dat niet elk paard daar bewust mee bezig is.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:46

Ik heb wel eens gelezen dat er dekhengsten zijn die alleen maar merries willen dekken die dezelfde kleur hebben als hun moeder, bijvoorbeeld zwart.
Als hij dan een merrie moet dekken moeten ze er eerst een zwart laken over doen, omdat hij het anders gewoon vertikt. *LOL*
Ja, vaag hoor. Haha!

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:58

Dat kan wel degelijk hoor! Helemaal als ik het in verband breng met een paard bij ons op de manege, nikita (inmiddels 2 jaar). Als zij naar buiten gaat bij de kudde, gaat ze altijd tegen kimberly aan staan (een schimmel). Haar moeder was ook een schimmel, dus ik denk dat paarden dat wel degelijk uitzoeken. *LOL*

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:20

En wat nou als een merrie een veulen heel vroeg heeft gekregen (met 3 jaar). En ze is dan nog grijs/zwart omdat ze nog lichter gaat wordne naderhand?
Heeft het veulen dan voorkeur voor wit of voor zwart/grijs?

Mijn Haflinger had een voorkeur voor tinkers, en no way dat haar moeder bont was Tong uitsteken
Het zou in principe wel kunnen ja

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:34

Ik heb geen idee mijn mafje staat bij nog 2 ander Maflingers, 2 zwarte en 1 bruine. Ik merk niet echt verschil want er is ook een zwarte die ze erg lief vind, en ik denk niet dat ze een zwarte mamma had.
Ze heeft wel voor ze van mij was een bruin veulen gehad (van een KWPN)

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:35

MIjn merrie had een voorkeur voor bonte paardjes Haha!
Zelf was ze heel simpel bruin zonder wit, maar ze had een vriendje op stal die ook bont was, stonden zelfs samen in 1 box als ze even de kans zagen.

Voordeel was wel met buitenwedstrijden alle paarden opzij sprongen voor die enge koeien...die van mij hinnikte ernaar en ging er achteraan *vriendje kussies geven Haha! *

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:50

Het zou inderdaad best wel kunnen...
Mijn paardje trekt ook naar paarden toe die dezelfde kleur als haar hebben. Best apart eigenlijk.
Bij ons op de manege stond ook een schimmel (de enigste) die werd altijd genegeerd door de hele groep. Zielig eigenlijk.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:56

Sammm schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat er dekhengsten zijn die alleen maar merries willen dekken die dezelfde kleur hebben als hun moeder, bijvoorbeeld zwart.
Als hij dan een merrie moet dekken moeten ze er eerst een zwart laken over doen, omdat hij het anders gewoon vertikt. *LOL*
Ja, vaag hoor. Haha!

Ben ik blij dat Dennis niet zo moeilijk is. Zijn moeder is een vosje maar hij duikt overal boven op(of het nu vos, bruin of zwart is, meer merries heeft hij nog niet gehad). Zover ik weet heeft hij geen voorkeur voor vosjes.

Dientje(donkerbruine KWPN-merrie) trok heel erg naar vosbonte pony's van ong 1.40 toe. Zij heeft ook een vosbont veulen gehad.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:59

Ik heb een kastanje rood bruin hengstenveulen gefokt (1993) uit mijn palomino merrie. Iedere keer hij een 'witte' (bijv. schimmel) staart zit hinikt hij maar als hij een palomino in de kijker krijgt dan MOET hij ernaar toe om hello te zeggen! Herinerringen aan zijn moeder en zuster, van zijn jeugd?!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 03:12

toevallig viel mij vanmiddag iets op. ons veulen staat samen met 4 friezen en 2 tinkers (ook veulens) en eerst was hij dikke mik met 1 van de tinkers, maar nu zag ik duidelijk dat de 4 friezen om hem heen stonden en de tinkers met z´n 2tjes wat achteraf (heel even maar, de ene tinker is vrij bazig en kan maar moeilijk accepteren dat ons veulen de "baas" is van het koppel). de moeder van ons veulen is overigens zwart. toeval of....?


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:28

Bij Magic lijkt het er ook wel op dat ze de voorkeur van kleur heeft wat iets te maken kan hebben met de kleur van haar moeder.

Haar moeder is zwart en Magic is best een krengetje tegen andere paarden, maar bruine en vooral donkerbruine paarden liggen haar het best. Zwart weet ik niet zo goed, komen we niet veel mee in contact Haha!

Schimmels moeten maar helemaal uit de buurt blijven Knipoog

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:46

Hercules was een bruine in de zomer erg licht (bijna valk). Die lag echt niet goed in de groep, kwam denk ik meer door zijn karakter. Nu hebben we een hengst in zijn plaats, ook lichter bruin en die ligt prima. Daar staat ons andere paard (donkerbruin met schimmelouders) graag tegenaan. Ik weet eigenlijk niet goed hoe hij op schimmels reageert, wel dat hij als enige nauwelijks reageerde op een vosmerrie terwijl onze twee KWPNers (Joop en Herc) helemaal dol werden. Hij was de enige die 'net' gecastreerd was.
Joop had vosouders, maar hij trok overal mee op. Zijn beste vriendinnetje was een donkerbruine. Maar ook schimmels, zwarten, merries, hengsten, hem maakte het echt niks uit. Dat was echt een allemansvriend. Zelfs Kuul kon hij hebben, en vice versa. Hoewel Hercules het écht niet op andere paarden had.

Wat mij wel opvalt is dat onze paarden altijd doodsbang waren voor koeien, vooral gevlekte. Komt er een gevlekt paard op een wedstrijd langs lopen, dus ik zei al tegen Polleke (arabierenruin, de ander is hengst): hoei, een vlekkenbeest. Reageert hij niet eens! Hij heeft zelfs een keer zó geconcentreerd gelopen dat hij de Schotse Hooglander in de bosjes niet opmerkte, maar over het algemeen vliegt hij alle kanten op als er een koe in de buurt is...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:42

Mozart is gek op alles wat maar op een merrie lijkt Haha!
Maar het zou best wel eens kunnen, alleen ik heb er nooit wat van gemerkt in mij omgeving.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:24

Mij valt op dat mijn voskleurige paard vaak naar schimmels trekt. Ik heb geen flauw idee wat zijn moeder voor kleur was. Verder vermaakt hij zich ook wel met andere kleur paarden. Sinds kort loopt er een schimmelmerrie bij hun in de wei. De rest van de ruinen werd erbij weggejaagd. Bij de andere merrie die bij hun loopt vindt hij het wel best als ze hengstig is, kan hem niet echt interresseren.

Sprakeloos

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:57

Hoi,
lijkt me wel wat in zitten....
Aan de andere kant, waar ik eerst op stal stond (wei) daar is een voskleurige arabier (ruin) en die is helemaal weg van tinkermerries en dan de mijne een driekleur en een zwart witte Lovers . No way dat zijn moeder bont was....
Jacqueline

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:29

Tos trok altijd naar haflingers toe, maar de zweetvos van stal vond hij ook geweldig, herkenning Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:51

Het is mij nooit echt opgevallen. Wel hadden wij op de manege ooit een bonte KWPN merrie die als de dood was voor andere bonte paarden. Ze durfde nooit in de buurt van Yorghos te komen, hoewel ze elkaar nooit echt hebben "ontmoet". Er waren dus geen nare voorvallen geweest.
Yorghos trekt niet echt naar bepaalde kleuren, geloof ik.

* To Belg, or not to Belg *

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:43

Wencke zoekt ook altijd Voice op, bruin met witte voeten en een kol, net mammie Lovers.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:34

Bij Sher merk ik het niet echt...Urre (fjord) is haar beste vriendinnetje, maar haar moeder is toch echt een vos Haha! Maar Sher is zowiezo niet lastig met andere paarden...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cerosa, DDDara, Donnatella, Igniss, janneke584, kimmetje26, Moonlight17, Pomski en 132 bezoekers