wat is er mis met het hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

wat is er mis met het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 21:11

ik weet echt niet meer wat ik er aan moet doen... nadat maritzo is ingereden begonnen de problemen... hij begon steeds met zijn hoofd te slaan tijdens het rijden, als hij dat doet heb ik niets maar dan ook niets te vertellen. Ineens zag ik een wond aan de onderkant van zijn hoofd bij de neusriem, dus heb ik een zachter hoofdstel gekocht (ik kon ook een andere neusriem kopen maar dit hoofdstel was maar een beetje duurder en nog eens mooier dus ik dacht toe maar weer ) ging een tijdje goed totdat het weer begon en toen erger.... het bleek aan de sperriem te liggen, die sneed gewoon in zijn kin... Verdrietig , nou heb ik de sperriem van mijn andere hoofdstel en weer ging het een tijdje goed, maar het begint weer, we hebben met z'n drieen gekeken maar we hebben niets gevonden er kan volgens mij niets meer pijn doen, kan het het bit zijn?? ik heb een tijdje met het hoofdstel van iemand anders gereden maar die moest ze weer terug, daar zat een bustrens aan zelf heb ik een watertrens.... nou heb ik een dubbelgebroken watertrens gekocht maar ik heb er nog maar 1 keer mee gereden, dat ging die ene keer voor mijn gevoel toch wel beter. Zou dat het echt kunnen zijn? en wat is het verschil tussen een watertrens en een bustrens (buiten het duidelijke uiterlijk dan) en een dubbelgebroken bit? Kan iemand mij helpen??? ik wil niet dat maritzo pijn heeft!!!!!!1

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:09

je zegt dat hij een wond onder zijn kin heeft?

rij eventjes zondersperriem dan en doe bitringen om het bit?

langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 22:30

de wond is gelukkig heel mooi geheeld, maar bitringen, dankjewel, dat moet ik maar eens proberen! Hartstikke bedankt!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:48

Je zou hem na kunnen laten kijken door een paardentandarts (www.paardentandarts.nl). Je kunt ook een bontje tussen de neusriem en zijn kin doen, bij een sperriem werkt dat denk ik niet.
Je zou een lage neusriem kunnen proberen, of een hoge neusriem zonder sperriem.

Onder begeleiding (les nemen) zou je een hackamore kunnen proberen.

Niet wanhopen hoor, je kunt nog veel proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:05

wat heeft een wondje onder het sperriem nu met het bit te maken?

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:29

Of door een fysiotherapeut. Mijn paard sloeg ook altijd met zijn hoofd. Meer zo'n venijnige snuk met zijn hoofd. Hij had last van een spier net achter het kopstuk. Nu heeft hij er bijna nooit meer last van.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:37

doe je de neusriemen te strak???? of misschien wel te los waardoor het schuurt?? laat een ander eens kijken. Lijkt mij niet dat het bit er mee te maken heeft. en een fysiotherapeut lijkt me wel heel erg overbodig voor een wondje.

bontje er om heeb is ook een goed alternatief

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:41

Idd zonder sperriempje rijden tot dat het wondje 100% genezen is.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:15

Bitringen kan je wel van mij lenen. Met bontje is al geprobeerd, maar of dat nou hielp? Volgens mij niet. De tandarts erbij is inderdaad een idee, vooral omdat hij nog aan het wisselen is.
Hopen dat je dubbelgebroken watertrens nu toch wel wat helpt, anders mag je alsnog mijn dubbelgebroken bustrens wel lenen hoor

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:33

Niet teveel met verschillende bitten proberen tot je de oorzaak weet!
Idd gewoon even de tandarts laten komen, dan heb je wat meer zekerheid.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:37

gewoon,zonder sperriem rijden, de huid onder zen kin is waarschijnlijk zeer gevoelig bij hem, dus die sperriem eraf, eventueel de gwone neusriem ook, heb je toch niet nodig Haha!

langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 09:55

hihi ik denk dat ik toch de tandarts maar eens moet bellen, en ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest, de wond is al genezen dus daar kan het denk ik niet meer aan liggen... ig hartstikke bedankt voor alle reacties!!!!

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:09

Is het leer misschien erg stug?
Want dan zou een nachtje in de olie ook nog kunnen helpen.
Er komt namelijk speeksel en zweet op het leer en dat vergt vooral bij een neusriem regelmatig onderhoud om hem soepel te houden.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:43

Het verschil (zover ik geleerd heb toen ik bij een paardenzaak werkte):
Watertrens heeft losse ringen waardoor je bij een beweeglijke hand een vriendelijkere werking hebt, en minder inwerkt op de mondhoeken.
een bustrens heeft net iets meer werking in de monhoeken en directere inwerking met de hand.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:51

klinkt mij als een wolfstandje (2 manege pony's hadden precies hetzelfde, en hadden idd allebei een wolfstandje)

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:30

ik begrijp ook niet helemaal waarom eenbit iets te maken zou hebben met een wond onder de kin. indirect door dat hoofdschudden misschien ja, zodat de sperriem gaat schuren.
maar je moe gewoon zonder sperriem gaan rijden hoor. ik weet niet of je het goed schoonmaakt elke dag. maar ik zie veelmensen bij mij op stal dat altijd vergeten. speeksel en zweet blijft aan de sperriem hangen, maar gaat er ookonder zitten.. dus dan wordt dat op den duur hard en dat kan dan gaan schuren. met uierzalf kan je dat soepel houden, of gewoon met eenbabydoekje elke dag schoonmaken.
als hij gewoon een dun huidje daaronder heeft denk ik toch dat je zonder sperriem moet blijven rijden. anders blijft je in dat cirkeltje zitten..

maar de paardentandarts is niet verkeerd, ze kunnen zich flink rot voelen als er ietsniet lekker zit in de mond.. en hoofdschudden kan 1 van de tekenen zijn van pijn aan het gebit..

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:59

miscchien ligt het eraan, hoe je het hoofdstel heb liggen, misschien zit de sperriem te strak, de neusriem te hoog/te laag, en alles gewoon nakijken door iemand die er super veel van weet, en anders aan je VA vragen, die weet het meestal ook wel, en tjah voor de rest kan ik het me niet bedenken.. maar in ieder geval alleen goed invetten enzo en de huid goed schoon houden dat er geen schuurring kan ontstaan... suc6

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:24

Hoe oud is het beestje?
Treasure heeft op het moment echt een hekel aan het hoofdstel. Puur omdat ze aan het wisselen is. Het bit vind ze niet erg, lekker iets om op te kauwen. Maar die neusriem... die haat ze nu echt. Ik heb hem dus ook losser dan normaal zitten.

Gezien je net bezig bent geweest met inrijden kan dit ermee te maken hebben.

langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 12:44

hij is bijna 4, dus daar kan het idd best aan liggen, hij vind ht zadel ook niet leuk nu totdat hij erop ligt en aan gesingeld is, dan is het allemaal goed.... maar ik denk dat ik toch de tandarts laat komen weet iemand een goeie in de omgeving groningen??? hartstikke bedankt voor alle reacties!!!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:05

Sloffie je vergeet wel een heel belangrijk detail.

In een ander topic van je las ik dat je paard een hangend rooster heeft.

Ik heb mijn tip om bitloos te gaan daar al gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:14

Bij een hangend rooster zou ik voor dubbel gebroken of ongebroken trens gaan.
En de tandarts altijd een keer laten kijken.

En een hangend rooster is zeker geen detail om te vergeten te vermelden lijkt me?!