Welk bit voor een paard met een harde mond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Welk bit voor een paard met een harde mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 18:31

Vraag lijkt me duidelijk, aan reacties van dat dat onze eigen schuld is heb ik weinig. Hij is namelijk 16 en pas een jaar van mij. Het gaat al veel beter dan eerst, hij loopt nu eindelijk op eigen benen, is redelijk voorwaarts, reageert redelijk op been maar we werken er hard aan om dat nog meer te verbeteren. Hij krijgt fysio, er er komt een ander zadel. Ik zoek GEEN scherper bit maar een bit wat ontspanning in de mond bevorderd. Hij speelt er wel mee ( heb nu een enkel gebroken, watertrens) maar ik vind hem redelijk stug van voren.
Iemand een goed idee?
Gr Desiree


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:33

een rollentrens stimuleert paarden met het bit te gaan spelen en zullen zo sneller ontspannen. misschien is dat wat voor jou. scherper dan het bit wat je nu hebt is het ook niet.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:37

Geen rollentrens met 2 soorten metaal.
Die geven stroom doordat de 2 metaal soorten tegen elkaar in werken en daardoor laten ze los.
Is ook verboden op wedstrijden en dat doen ze niet voor niets.
Geen goed idee dus.

Een dubbel gebroken wil ook vaak als aangenaam ervaren worden.
Misschien kun je dat proberen.

En verder is er niets anders dan hem geen kans op hangen geven Lachen
Maar als ze dat jaren gewend zijn duurt dat ook een hele poos voordat je daar verbetering in krijgt.
Mits je daar al wat ervaring in hebt, anders word het vrij moeilijk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:40

Je zou idd een dubbelgebroken watertrens kunnen proberen. Veel paarden lopen daar goed op. Anders misschien een happy mouth bit, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:41

een rubberen stang is heel zacht voor de mond wij hebben er een hoop paarden een stuk rustiger mee gekregen doordat het zo zacht is.
groetjes

salmiak het gaat je goed ventje zet hem op bij je nieuwe baasjes!!

ik hou van mijn turkje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:45

Ook rubber is niet zacht, maar juist heel stroef.
Kunstof is wel zacht, dus bv een happy mouth.

Verder hebben veel paarden die al graag hangen de neiging om op een ongebroken bit (stang zonder scharen) nog meer te gaan hangen.

Maar ook dan geld weer het verhaal.
Aktief aan je kuit maken en geen gelegenheid geven om te hangen.
Want uiteindelijk komt het daar elke keer op neer Lachen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:01

Dubbels gebroken K&K ultra watertrens. Is heel fijn voor het paard.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:20

Die K&K ultra zijn inderdaad heel fijne bitten, nadeel is wel de prijs...
Je hebt van die happy mouth ook een dubbel gebroken uitvoering, zelf geen ervaring mee, alleen met de ongebroken versie. Een vriendin van me was echter goed te spreken over de dubbel gebroken.
Afbeelding

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:47

Hoe harder de mond, des te zachter moet je het bit nemen... Een nog harder bit, veroorzaakt alleen maar nog meer ellende.

Ik zou persoonlijk gaan voor een KK bit, en als dat boven het budget ligt, een HappyMouth bitje.

Toos paardloos

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:01

ik heb een dubbele gebroken watertrens!!!! heel goed en werkt heel goed bij mijn merrie van 5 jaar

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:38

Wat je ook eens zou kunnen proberen is een stang gebruiken. Ik bedoel echt een stang met hefboom en kinketting, niet een ongebroken trens) of een pelham.
Wat dan wel heel belangrijk is is dat je zonder druk op de teugels rijdt. Als het goed gaat laat je paard het bit los (als jij dat teminste ook doet) en zal daardoor meer gaan ontspannen.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 08:47

S&K heeft een goedkopere versie van de KK dubbelgebroken bitten. Ze kosten 25 euro en zo'n bit voldoet bij mij na een jaar nog steeds prima. Er zit iets meer koper in dan bij Aurigan verwacht ik, omdat ze iets donderder van kleur zijn dan de echte KK, en er wordt geen garantie gegeven dat het bit nikkelvrij is, maar RVS bitten zijn dat vaak ook niet.
Voor die 25 euro zijn het prima bitten, en zeker het proberen waard (scheelt ook zeker in je portemonnee.). En er zijn ook nog RVS uitvoeringen van dubbelgebroken bitten. Deze kosten 18.95 euro en zijn qua vorm prima, maar niet van aurigan. Het is niet het soort metaal dat de scherpte van het bit bepaald, maar de vorm en de ruiterhand.
Verder is het nog altijd zo dat het ene paard liever een dik bit heeft en het andere paard liever een dunnere. Geen paard is gelijk.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:04

Waarom niet eens Bitloos proberen.

De mogenlijkheden zijn eindeloos. Een combinatie van bitloos en bit is zelf ook mogenlijk.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:07

Cowgirl schreef:
Waarom niet eens Bitloos proberen.

De mogenlijkheden zijn eindeloos. Een combinatie van bitloos en bit is zelf ook mogenlijk.

Bitloos is voor wedstrijdruiters niet toegestaan. Dat neemt niet weg dat een keer proberen geen kwaad kan, maar met wedstrijden zit je nu eenmaal aan een bit vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:10

Een paard met een harde mond krijgt geen zachte mond van een stang, Don marcello.
je zult hem vast als lichter ervaren, maar dat is hij in werkelijkheid dus niet.
Dus geen oplossing imo.

Bitloos zou idd kunnen om eens te proberen, mar wil je wedstrijden rijden is het idd geen oplossing.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:23

Citaat:
Een paard met een harde mond krijgt geen zachte mond van een stang


Maar wel als hij daardoor het bit weer loslaat. Essentieel daarbij is dat de ruiter dan ook loslaat waardoor je de ontspanning krijgt die je wil. Als je denkt minder te hoeven trekken met een stang dan met een trens omdat het scherper is ben je inderdaad verkeerd bezig, ik bedoel echt LOSLATEN want een stang werkt niet zozeer scherper maar ook heel anders in. Dus ook niet een beetje trekken, want dan werkt het niet. De stang werkt pas in met licht contact als het paard zijn neus verder naar voren brengt dan je als ruiter wil.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:28

Don_Marcello schreef:
Citaat:
Een paard met een harde mond krijgt geen zachte mond van een stang


Maar wel als hij daardoor het bit weer loslaat. Essentieel daarbij is dat de ruiter dan ook loslaat waardoor je de ontspanning krijgt die je wil. Als je denkt minder te hoeven trekken met een stang dan met een trens omdat het scherper is ben je inderdaad verkeerd bezig, ik bedoel echt LOSLATEN want een stang werkt niet zozeer scherper maar ook heel anders in. Dus ook niet een beetje trekken, want dan werkt het niet. De stang werkt pas in met licht contact als het paard zijn neus verder naar voren brengt dan je als ruiter wil.

Dit is voor een wedstrijdruiter net zo min een oplossing als bitloos gaan rijden. Ik zou zelf niet snel naar een stang grijpen. Vaak is het voor een ruiter ook heel moeilijk om los te laten wanneer het moet, en met een stang voelt het al snel alsof je als ruiter al loslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:56

Loslaten moet met elk bit.
Wat ik dus al schreef
Citaat:
Maar ook dan geld weer het verhaal.
Aktief aan je kuit maken en geen gelegenheid geven om te hangen.
Want uiteindelijk komt het daar elke keer op neer

En als je dat op een gewoon bit doet, merk je ook dat een paaard minder zwaar word.
Hij heeft immers niks om tegen in te trekken en dat is nu net wat je moet doen.
Mensen die dat niet met een gewoon bit kunnen, kunnen dat ook niet ineens met een stang en rara wie dan de dupe is.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:59

Citaat:
Vaak is het voor een ruiter ook heel moeilijk


Wie zij dat het makkelijk was?
het merendeel van de wedstrijdruiters weet ook niet hoe je een stang moet gebruiken. Maar kijk eens naar de (betere en serieuze) western ruiters of lees de boekjes van Claus Pinquit over de freizeit ruiter of het boek van Bent Branderup, Reiten auf Kandare er maar eens op na.

Als je niet weet hoe je de stang gebruikt moet je er ook niet aan beginnen want dan kan het heel verkeerd inwerken. Het rijdt wezenlijk anders dan met een trens, je hebt namelijk geen gewicht in de stangeugel (alleen het gewicht om de teugels niet te ver te laten doorhangen) met een licht doorgehangen teugel hou je voeling met de paardenmond. Meer niet! je kunt hen dus ook niet als stuur of rem gebruiken, dat doe je met je gewichtshulpen of als het niet ander kan eventueel met de andere teugel (van de kaptoom/seretta of de trens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:08

Klopt, zo hoor je een stang te gebruiken.
Maar wees eerlijk, hoe zal iemand met een zwaar paard hem gebruiken zonder verdere stang kennis?
Die trekken de rem er wel ff op en joepie!! het werkt Verward
Dus zulk advies vind ik heeeel gevaarlijk.

myhorses
Berichten: 67
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:02

ik heb mijn paard gerede met een pelham,een pessoa (ging super goed) en met z'n heel dik bit met een grote boog in het midde (tongvrijheid of hoe noemt dat) en dan heeft iemand laten valle en kapot end a make ze niemeer,das wel een heel fijn bitje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:08

myhorses schreef:
en met z'n heel dik bit met een grote boog in het midde (tongvrijheid of hoe noemt dat) en dan heeft iemand laten valle en kapot end a make ze niemeer,das wel een heel fijn bitje

deze bedoel je

Afbeelding
die maken ze nog gewoon hoor.

myhorses
Berichten: 67
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:09

neen dat nie kzal eens kijke of ikk een foto vind,die hadden we uit italie :d

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 22:31

myhorses schreef:
neen dat nie kzal eens kijke of ikk een foto vind,die hadden we uit italie :d


Kun je dan ook gelijk de spellingscontrole aanzetten op je computer, want dit leest echt voor geen meter...

Toos paardloos

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 09:42

een dubbel gebroken watertrens en dan van koper dta is een heel zacht bitje en de meeste paardne gaan daar veel beter op lopen *LOL*

Chrissie!!:+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 50 bezoekers