Kan deze combi? (shet x welsh a)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Kan deze combi? (shet x welsh a)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 00:48

Wat vinden jullie van onderstaande combi?
Mijn zwartbonte Shet met het schimmelhengstje Mambo (welsh a) van T@NJ@?
Wat voor kleuren kunnen daar theoretisch gezien uitkomen?
Sonja is 1.03 Ik probeer een iets groter pony'tje te fokken.
Wat is normaalgesproken gebruikelijk? Hengst naar Merrie of merrie naar hengst?

Afbeelding

Afbeelding

In het land der blinden is eenoog koning!


MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:56

je kunt et proebren Knipoog
lijkt me wle leuk wat eruit komt@!!!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 01:07

Heinekengirl heeft een shet X welsh, misschien kan zij je wat foto's sturen

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 02:17

dit is een kruising die vaker voorkomt. het wil trouwens niet altijd zeggen dat er een grotere pony uitkomt. ik ken kruisingen waarbij ze de grote hebben van een shet (heeft ook te maken met vooruoders etc.).
wat gebruikelijk is ligt aan de manier van bevruchting. gebeurd dit op natuurlijke wijze dan is het gebruikelijk dat de merrie naar de hengst toegaat. vaak kan de merrie enkele dagen op de stal verblijven voor de dekking. bij KI wordt het sperma meestal verzonden en door een dierenarts ingebracht (zorg er wel voor dat je in dit geval een dierenarts neemt die hier ervaren in is).
verder wil ik je een tip meegeven om goed naar beide pony´s te kijken en ervan overtuigd zijn dat ze qua bouw bij elkaar passen, vooral met kruisingen is dat belangrijk. kijk ook naar dingen die je eventueel verbeterd zou willen zien in het veulen (bijv. slankere bouw dan shetlander, neem in dat geval een hengst die minder fors is etc.).

maar om terug te komen op je eerste vraag. die kruising is dus heel goed mogelijk en vrij vaak gebruikt.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:19

Het kan wel, al ben ik er zelf geen echte voorstander van, ik heb liever raszuivere welsh pony's Knipoog

Wat de kleur betreft.....zowel de bontfactor als de schimmelfactor zijn dominant, dit betekent dat je een schimmelbonte zou kunnen krijgen.
Ook een schimmel of ......bont kan natuurlijk.
Ik weet niet wat de achtergrond is (qua kleur) van de hengst, want de schimmelfactor overdekt zijn basiskleur (zwart, bruin, vos).
Verder kan ik je dus geen duidelijkheid geven over de kleur...

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

boemel

Berichten: 8348
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:57

Wij hebben ook een kruising WelshxShet gehad.
Was wel een hele leuke pony, maar echt mooi was ze niet.
Ze had een wat lomper lichaam en hoofd dat een welsh. Wel een vrij groot lichaam en korte beentjes.

M1+10

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:06

Wij hebben ook een shet x welsh. Super leuk beestje!! Toen ik nog op hem reed, en ik reed 's zomers buiten dan kreeg ik ook veel reacties dat het zo'n mooi ponytje was enzo Tong uitsteken
Foto trouwens in mijn profiel, het is vedor (2de ponytje)

leuk hengstje btw

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 12:09

Westernfreak schreef:
Het kan wel, al ben ik er zelf geen echte voorstander van, ik heb liever raszuivere welsh pony's Knipoog

Wat de kleur betreft.....zowel de bontfactor als de schimmelfactor zijn dominant, dit betekent dat je een schimmelbonte zou kunnen krijgen.
Ook een schimmel of ......bont kan natuurlijk.
Ik weet niet wat de achtergrond is (qua kleur) van de hengst, want de schimmelfactor overdekt zijn basiskleur (zwart, bruin, vos).
Verder kan ik je dus geen duidelijkheid geven over de kleur...


Mambo is zwart geboren.

In het land der blinden is eenoog koning!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:09

Boos!
Laatst bijgewerkt door YvonneS op 13-12-03 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:11

Irre schreef:
Wat vinden jullie van onderstaande combi?
Mijn zwartbonte Shet met het schimmelhengstje Mambo (welsh a) van T@NJ@?
Wat voor kleuren kunnen daar theoretisch gezien uitkomen?
Sonja is 1.03 Ik probeer een iets groter pony'tje te fokken.
Wat is normaalgesproken gebruikelijk? Hengst naar Merrie of merrie naar hengst?


Fokken????? Vermeerderen bedoel je! Alsof er al niet genoeg van die ponytjes op de wereld zijn!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:23

Ik ken veel leuke shet/welsh kruizingen. Maar toch ben ik er voor om een pony met papier te fokken. Anders fok je imo voor de slager omdat de markt waarde van zo'n pony echt helemaal nul is.
Al eens aan het NMPRS gedacht? Sonja heeft toch geen papier? Het maakt niet uit welke NMPRS hengst je er op zet, het veulen krijgt dan altijd papier. Ik weet nog wel een hele leuke bruine hengst Knipoog *stiekem wat reclame mag toch wel Lachen *.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 18:32

Yvonne19"]
[quote="Irre schreef:
Wat vinden jullie van onderstaande combi?
Mijn zwartbonte Shet met het schimmelhengstje Mambo (welsh a) van T@NJ@?
Wat voor kleuren kunnen daar theoretisch gezien uitkomen?
Sonja is 1.03 Ik probeer een iets groter pony'tje te fokken.
Wat is normaalgesproken gebruikelijk? Hengst naar Merrie of merrie naar hengst?


Fokken????? Vermeerderen bedoel je! Alsof er al niet genoeg van die ponytjes op de wereld zijn!
[/quote]

Ok prima... dan zeg ik het zo: ik wil graag een grotere pony vermeerderen. Verward

In het land der blinden is eenoog koning!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 18:33

Dennis schreef:
Ik ken veel leuke shet/welsh kruizingen. Maar toch ben ik er voor om een pony met papier te fokken. Anders fok je imo voor de slager omdat de markt waarde van zo'n pony echt helemaal nul is.
Al eens aan het NMPRS gedacht? Sonja heeft toch geen papier? Het maakt niet uit welke NMPRS hengst je er op zet, het veulen krijgt dan altijd papier. Ik weet nog wel een hele leuke bruine hengst Knipoog *stiekem wat reclame mag toch wel Lachen *.


Ik heb het nmprs overwogen en ook jouw hengstje overwogen. Maar het nmprs heeft als doel om juist een kleiner, meer edele pony te krijgen.

In het land der blinden is eenoog koning!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:21

Irre"]
[quote="Westernfreak schreef:
Het kan wel, al ben ik er zelf geen echte voorstander van, ik heb liever raszuivere welsh pony's Knipoog

Wat de kleur betreft.....zowel de bontfactor als de schimmelfactor zijn dominant, dit betekent dat je een schimmelbonte zou kunnen krijgen.
Ook een schimmel of ......bont kan natuurlijk.
Ik weet niet wat de achtergrond is (qua kleur) van de hengst, want de schimmelfactor overdekt zijn basiskleur (zwart, bruin, vos).
Verder kan ik je dus geen duidelijkheid geven over de kleur...


Mambo is zwart geboren.
[/quote]

Dan zal het veulen kunnen worden:

Schimmel, Schimmelbont, zwartbont, zwart (en misschien ook wel vos, vosbont, maar dan zou ik meer moeten weten over de ouders van beide pony's )

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:04

Wij hebben een shet x welsh merrie, onwijs leuk ponytje.
Mooie grote sjieke shetlander om het zo maar te zeggen.

Foto's kan ik je evt. wel sturen.

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 01:06


In het land der blinden is eenoog koning!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:48

met welk doel wil je een grotere pony fokken?
je hebt dus kans dat het een hengstje zal worden...od toch niet voldoet aan je wensen: maat, luxer, mooier of wat dan ook... en waar komt het produkt dan terecht?

Als het fokresultaat moet dienen als kinderpony, zou ik toch eerder geneigd zijn om een veulen van dit jaar, een jaarling of ouder te kopen....
Of tzt een oudere pony die voldoet aan alle eisen, mak, braaf, maat, kleur, geslacht etc..

Verder on-topic:
Bij kleinere pony's is het brengen van de merrie naar hengst gebruikelijker dan andersom, of de hengst moet al in de buurt staan en de hengstenhouder bereid is om te reizen (je zit dan met het reizen met de hengst, km vergoeding, dekgeld etc) breng je de merrie weg dan is het de dekking, stalgeld, brengen en weer ophalen....

En dan de maat: (corrigeer als ik het mis heb) shetjes zijn jaren lang gefokt mede met het doel onder een maximale maat te blijven 100 cm en nog iets (3 cm ) dacht ik, a-welshjes max. 1.22 m en geen minimum....mijn gedachte is dan dat het fokprodukt niet veel groter zal zijn dan 1.03 m en dan echt denken in cm-ers dus 1.05 m of zoiets...
Van kleurvererving nog weinig kaas gegeten... probeer nog steeds te snappen hoe uit schimmel (met veel schimmel in de voorouders) X schimmel (wederom veel schimmel in de voorouders) en naar mijn weten niet de geboorte kleur van het veulen... een palomino kan komen die schimmel wordt (en op 2 jarige leeftijd al bijna volledig schimmel is, en in de wintervacht zout en peper kleur...) dit weer even off topic.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 01:54

Het fokdoel is een leuke veelzeidige pony. Klein voor de kinderen maar toch ietsje groter dan Sonja. Een werkwillende pony die ook goed voor de kar kan maar ook goed bereden kan worden. Mambo's gangen zijn stukken beter dan die van Sonja. Of het een hengstje of een merrietje wordt maakt niet uit.

In het land der blinden is eenoog koning!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 02:26

Dat de gangen, hoogte, uiterlijk van Mambo je aanspreken betekent niet per definitie een verbetering op je merrie....
Ik vind/denk dat de merrie meer inspraak heeft op het fokprodukt dan menigeen denkt... En al helemaal als er geen fokprodukten bekend zijn van een merie en dan vooral icm de moeder van je merrie: hoe zag zij eruit, haar bewegingen enz. En de vader van je merrie.... Ik vind dat de hengst een meer ondergeschikt belang heeft in het fokken en niet zozeer een belangrijk aandeel heeft, zoals velen denken....tenzij je "naam" wilt fokken...

Mijn persoonijk advies is: zoek een pony die nu voldoet aan je eisen, veelzijdig, maat, braaf, mak, werkwillig, karakter enz...
Want ik denk dat je met deze combinatie (zonder jouw merrie of de hengst te kort willen doen) een toevalsprodukt fokt waarvan je de uitkomst alleen maar kan raden en de vraag zal zijn of je daadwerkelijk verbeterd en niet de minofmeer "ongewenste" eigenschappen versterkt.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:28

Is het inderdaad geen idee om er een andere pony bij te kopen ? Een welsh bijvoorbeeld. Dan neem je IMO een minder groot risico. Dan weet je zeker of de pony aan je eisen voldoet of niet.
Fokken blijft toch voor een deel gokken....

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 23:32

Ik kies ervoor om mijn merrie een veulen te laten krijgen.
Ik vraag om een mening of een bepaald hengstje bij een bepaalde merrie zou passen. Ik vraag niet om de mening of ik wel of niet een veulen zou moeten fokken. Dan open ik wel een topic: wat vinden jullie, wel of geen veulen?

In het land der blinden is eenoog koning!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:44

Irre schreef:
Ik kies ervoor om mijn merrie een veulen te laten krijgen.
Ik vraag om een mening of een bepaald hengstje bij een bepaalde merrie zou passen. Ik vraag niet om de mening of ik wel of niet een veulen zou moeten fokken. Dan open ik wel een topic: wat vinden jullie, wel of geen veulen?


Je stelt een aantal eisen.... en waarschijnlijk zal het veulen niet voldoen aan die eisen...

Wil je inderdaad meer maat zou ik kiezen voor een hengst die ook daadwerkelijk maat geeft ......
Inprincipe kun je uit deze combinatie een veulen fokken, immers de ene is een hengst de andere een merrie......beetje flauw maar ik bedoel maar, dit is een antwoord is op je vraag.
ik heb Mambo een poos terug gezien, vindt het een mooie hengst...
Als je wilt gokken, zou ik het doen.... probeer je echter je fokdoel zo dicht mogelijk te benaderen en dan met name maat, zou ik een andere hengst zoeken....en dan nog zal de kans op meer maat klein zijn....
Vandar ook mijn persoonlijke mening om een "bestande" pony te zoeken mede om het feit dat hij/zij moet dienen als kinderpony, je bent sowieso al 4 jaar verder voor je er wat mee kunt doen, en dan nog is de vraag of het paardje geschikt is....
Mischien toch iets om over na te denken... en wil je toch een veulen van deze merie, vergeet dan tevens niet dat het gedrag van de merrie kan veranderen door het veulen, zowel negatief als positief...

Ik wens je veel wijsheid, ene tzt wel foto's plaatsen van het veulen...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 10:50

Het blijft natuurlijk altijd een gok. Dat is zo. Met lengte bedoel ik niet dat het ineens een pony van 1.30 moet worden, maar dat het in elk geval niet kleiner moet worden dan Sonja. Daarom wil ik niet met een kleinere shet gaan fokken. Daarom ook dat ik niet in zee ga met het nmprs. Die hebben een heel ander fokdoel.
Ik durf de gok wel aan. Ook al wordt het een veulen wat niet aan alle eisen voldoet, dat is helemaal niet erg. Het veulen zal in elk geval op een mooi plekje opgroeien. Die plek is er al. Die plek kost ook niks. Daarom is het helemaal niet erg dat er 4 jaar niets mee gedaan kan worden. De kinderen kunnen het veulen op zien groeien en tegen de tijd dat het veulen groot genoeg is zijn ze zelf ook net wat ouder zodat ze er dan ook wat meer mee kunnen. Lijkt mij hardstikke leuk.

In het land der blinden is eenoog koning!

Korleon

Berichten: 1538
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:29

Het lijkt me leuk, om te weten wat eruit komt, zet je dat ook even op bokt?

Echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein
Vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 11:30

tegen die tijd zijn we 1,5 jaar verder of zo. ALS ze al drachtig wil worden. Maar dan zal ik het op bokt zetten hoor!

In het land der blinden is eenoog koning!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Change3x, flora, Kimm4, MarjanB en 74 bezoekers