Wat is het nut van een dubbele teugel????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Wat is het nut van een dubbele teugel????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 09:58

Vroeg het me af......zeg ut me maar Haha!



Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:59

Word dat op wedstrijd eigenlijk gewaardeerd als je met dubbele teugel rijdt? Zag dat namelijk laatst en vroeg het me af aangezien er niks over in het regelement staat.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:15

het mag gewoon:

Artikel 144 Harnachement schreef:
Aan het materiaal en de uitvoering van de teugels worden geen regels gesteld, met dien verstande dat in géén enkele klasse het gebruik van een voorziening, die als een lus of handvat kan worden aangemerkt, is toegestaan. De enkele of dubbele teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:42

Sorry, dan heb ik daarover heen gelezen. Maar is het nou iets waar een jury over het algemeen positief over is? Want eigenlijk is het een beetje een hulpmiddel voor een ontspannen hand.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:43

Ik snap de bedoeling ervan ook niet. Je zou toch denken dat je meer druk uitoefend en dat moet toch eigenlijk niet nodig zijn.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 08:40

Het lijkt me lastig om met dubbele teugels te rijden. Die moet je toch maar allemaal mooi op maat vasthouden. Als ik iemand in de ring krijg met dubbele teugels denk ik wel even??????? maar ik ga er echt niet anders om punten.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 08:57

tja, dat moet je ook met een slof Knipoog of met stang en trens.


Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:05

mjaa ik ben der ook nog niet achter hoe het allemaal zit enzo..
maar ik zal al die toppics is lezen, want ik heb ook nog 2 teugels liggen,
en heb er laatst mee gereden maar mij maakt het niet echt veel uit dus ik doe gewoon enkel..

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:09

bij ons op stal staat iemand met een andalusier en die zegt, hij is zo met deze optoming uit spanje gekomen en dus is het een spaans gebeuren en dus rijd ik er ook mee, dus ook de bijrijder bij dit paard die er volgens mij niet echt mee kan omgaan, diegene van wie het paard is(is een echt aardige meid) kan er volgens mij ook niet mee overweg, heeft ook geen les, nog bijna nooit gehad sinds ze dit paard heeft, ik vraag me ook af hoe lang dit door kan gaan voordat het paard echt gaat protesteren. Verward daarbij komt nog eens dat het een stangbit is met een kinketting wat dus dubbel zo hard aankomt in de mond, het paard loopt dus bijna altijd met z'n hoofd in de lucht en loopt te krabbelen en als de bijrijder dan advies vraagt en je verteld of zegt er iets over dan krijg je te horen:"zo lopen andalusiers altijd hoor" ik zie bij dit paard en deze optoming het nut er niet van. Scheve mond

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:15

kjcm schreef:
bij ons op stal staat iemand met een andalusier en die zegt, hij is zo met deze optoming uit spanje gekomen en dus is het een spaans gebeuren en dus rijd ik er ook mee, dus ook de bijrijder bij dit paard die er volgens mij niet echt mee kan omgaan, diegene van wie het paard is(is een echt aardige meid) kan er volgens mij ook niet mee overweg, heeft ook geen les, nog bijna nooit gehad sinds ze dit paard heeft, ik vraag me ook af hoe lang dit door kan gaan voordat het paard echt gaat protesteren. Verward daarbij komt nog eens dat het een stangbit is met een kinketting wat dus dubbel zo hard aankomt in de mond, het paard loopt dus bijna altijd met z'n hoofd in de lucht en loopt te krabbelen en als de bijrijder dan advies vraagt en je verteld of zegt er iets over dan krijg je te horen:"zo lopen andalusiers altijd hoor" ik zie bij dit paard en deze optoming het nut er niet van. Scheve mond


Maar dat is wat anders wat jij hier aanhaalt. Dan zou het er zo moeten uitzien:
Afbeelding

De topicsarter heeft het gewoon over een trensbitje met twee teugels aan.

Dat meisje op jouw stal gebruitk wel de juiste optoming, maar echt paarvriendelijk is het idd niet...[/img]

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:07

op die foto ziet er ook wel paardvriendelijk uit maar dat paard bij ons op stal loopt echt niet zo! zo wordt hij echt niet gereden, meer gespannen, van; laat me eindelijk nou eens los. loopt ook meer te krabbelen dan dat hij echt draaft, sorry voor het vergissen in bitje. maar ik hoop dat er nog eens verandering in komt met hoe hij gereden wordt. Lachen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:33

sommigen vinden het stoer....

She's my lady Lovers

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:44

Idd ik denk ook dat men dat stoer vind! Ik vind het de grootste bullshit die er is, wat is nou het nut van 2 teugels aan 1 bitring vastknopen?? Ik geloof helemaal niks! Ik denk dat sommigen dan een Z ruiter willen lijken ofzow die met stang en trens rijden, of ze vinden het fijn om wat meer in hun handen te hebben, maar volgens mij heeft het geen enkele werking!


Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:30

ik vind het alleen maar lastig Tong uitsteken

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 22:40

Ik rij ook met dubbele teugel.
Ik heb een pelham en 1 teugel zit aan de middelste ring vast en de andere aan de onderste.
Met de bovenste teugel heb ik dus maar een heel klein beetje hefboomwerking en met de onderste een gewone hefboomwerking.
Het liefst rijd ik met een licht contact met de bovenste teugel en de onderste teugel er losjes bij, maar soms is het hard nodig de onderste teugel er bij te pakken.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:02

't is is een beethje off topic maar toch:

KJCM schreef:
Citaat:
bij ons op stal staat iemand met een andalusier en die zegt, hij is zo met deze optoming uit spanje gekomen en dus is het een spaans gebeuren en dus rijd ik er ook mee, dus ook de bijrijder bij dit paard die er volgens mij niet echt mee kan omgaan, diegene van wie het paard is(is een echt aardige meid) kan er volgens mij ook niet mee overweg, heeft ook geen les, nog bijna nooit gehad sinds ze dit paard heeft,


Misdadig gewoon Boos! !
Een stang in zulke handen is als een scheermes in de handen van een aap!

Een dergelijke optoming kan heel fijn inwerken, maar je moet wel weten dat de stang er is voor de stang 5 dingen:
1 ontspanning
2 ontspanning
3 ontspanning
4 ontspanning
5 ben ik even vergeten, ik dacht.. ontspanning

Als ze niet weet hoe je een stang gebruikt en waar die voor dient moet ze hem ook niet gebruiken .

De stang maar maar heel kort inwerken net genoeg om te voorkomen dat het paard zijn neus omhoog doet. Een Andalusier is van nature meer opgericht dan bijvoorbeeld en quarter maar ook een Andalusier moet voorwaarts neerwaarts, dwz onderhalspieren los en neus moet naar beneden en naar voren neigen.


Wel on topic:
Twee teugels aan een trens heeft geen enkel nut behalve:
hij werkt als reserve teugel, mocht er een breken heb je er nog een Clown (is wel handig als je bij de politie zit en een vandaal een teugel doorsnijdt)

je kunt vast wennen aan twee teugels als je ooit op stang en trens (of pelham of seretta en stang of hackemore en bit oid) gaat rijden. Dan heb je natuurlijk wel dubbele teugels maar dan werkt een paar teugels op een heel andere manier in dan het andere paar.

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:42

waarom ga je met twee teugels rijden. Het heeft weingi zin. Het is alleen mooi om te oefenen voor als je over gaat naar een stangtrens hoofdstel.

www.stalpetersburg.nl kijk voor meer informatie in ons profiel OK dan!

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:59

sorry don marcello maar het meisje in kwestie rijd nooit met een ontspannen hand, het paard is zowieso ook nooit ontspannen. ik bemoei me er ook echt niet mee, want je kan van de bijrijder(13 jaar) een grote bek verwachten ( sorry beetje grof) ook al wordt er iets gevraagd door haar. de eigenaresse van het paard spreek ik niet zo vaak en heb het er dus ook niet over gehad met haar, een tijdje terug zou ze gaan lessen met het paard maar dat is ook niet doorgegaan. sorry, ik zal er niet meer op terug komen in dit topic. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:16

Volgens mij heeft het geen enkel nut

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:42

Ik denk ook niet dat het echt nut heeft. je hoort wel is dat mensen het fijn vinden rijden omdat ze dan de handen wat voller hebben Verward

Misschien is het fijn voor de overgang naar S&T maar voor de rest zie ik er niet echt veel in

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:15

Voordeel om met dubbele teugel te rijden is: De ruiter heeft nog wat meer houvast om het paard aan zijn kop te hangen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers