[VD] Vrijheidsdressuur! wie kan me helpen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

[VD] Vrijheidsdressuur! wie kan me helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 18:26

HEEEY!!

Ik wil graag met Roos vrijheidsdressuur doen! Haha! ze kan al op een kissie staan Lovers helemaal zelf geleerd!! Maar nu wil ik meerdere dingen met haar doen. dus wie kan me helpen? een site is verder ook goed hoor Haha! owjah zeg asjeblieft niet van gebruik de zoek machine wat dat heb ik al gedaan!! maar zo vind k het ff makkelijker! owjah als je het beter kan vertellen over msn voeg me dan toe! xxhorse_loverxx@hotmail.com

alvast super bedankt!!!!!!!!! Haha! Knipoog Lachen Lovers Lachen Knipoog Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:09

Debo van bokt doet aan vrijheidsdressuur, stuur haar een pb

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 19:15

owkeej heel erg bedankt! hhaaha meer reacties zijn welkom!!

Charaz

Berichten: 24285
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:16

het boek paardenschool van Nathalie Penquitt is ook erg handig

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:21

Verplaatst van VMR naar UZ.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 19:27

owkeej!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:33

Mensen die VD doen:
Dagami
Stef
Debo
Marieke_456
Summertje
Elke
smiley (dacht ik toch)

Dat zijn de mensen van wie ik zeker weet dat ze VD doen
Van Danielle (Dagami) heb ik nog wel ergens een Pb'tje staan, wacht, dan zoek ik het ff!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:34

En ik doe natuurlijk ook VD maar heb nog niet met alles ervaring Tong uitsteken
Hier issie:
Dagami schreef:
Hier vertel ik hoe ik alle kunstjes aan Mirei geleerd heb... Maar Mirei is een erg slim paardje en heeft altijd snel door wat de bedoeling is. Ik heb geen ervaring met paarden die wat minder snel zijn van begrip (ben nog niet met Lente begonnen hihi) dus ik heb geen idee hoe je het aan hen zou moeten leren...

'voet'
ik heb Mirei 'voet' geleerd door met een zweepje zachtjes op dr been te tikken en 'voet' te zeggen (dit kon omdat ik nooit voet tegen dr zeg als ik dr hoefjes wil krabben.. doe jij dit wel dan kan je beter een ander commando bedenken )
In t begin gaf ik dr al een snoepje als ze dr pootje maar een klein beetje bewoog en al snel had ze door dat ze op mijn commando dr voetje moest optillen... ze is toen uit zichzelf begonnen met dr been naar voren uitslaan (ik natuurlijk meteen belonen toen ze dat deed en sindsdien doet ze 'voet' perfect ) Maar ik zou dus niet weten hoe je dat je paard moet leren als ie dat niet eens perongeluk uit zichzelf doet...

buig
Een snoepje tussen je paardjes benen houden zodat ie met zn hoofd tussen zn voorbenen gaat, ondertussen met een zweepje de plaats waar de singel zit aantikken en t commando zeggen (buig bijvoorbeeld ) Op een gegeven moment kan je paardje t dan als t goed is op alleen t commando en eventueel een duwtje met de zweep, zonder dat je m met een snoepje tussen zn benen moet lokken. Dan kan je de hulpen steeds minder maken, zodat je paardje het op een gegeven moment kan terwijl jij een paar meter van hem af staat Knipoog

op t blok
Zorg dat je blok stevig genoeg is als je hiermee begint... strobalen zijn vaak niet zwaar genoeg en kiepen om als je paardje erop gaat staan... daarom doe ik t steeds met zaagselbalen, die zijn net iets zwaarder én Mirei gaat er niet van eten Knipoog
Ik heb Mirei eerst geleerd dat ze er 1 been op moest zetten (gewoon met 'voet'), dat snapte ze al snel Lachen
Met twee benen op de baal gaan staan was al helemaal geen probleem voor dr... ik zei 'kom' en ze klom erop Bloos)

zwaaien met een doek
Ik gebruik hier een handdoek voor (let er wel op dat als je dit kunstje aan je paardje geleerd hebt dat ie dan niet gewoon overal in gaat bijten voor snoep he!)
Ik begon met de handdoek voor Mireilles neus houden. Ik zei 'Pak' en zodra ze de handdoek aanraakte zei ik 'braaf goedzo Mirei' (ofzoiets) en gaf haar een snoepje. Omdat Mirei een ontzettend slim paardje is had ze toen al snel door dat het de bedoeling was dat ze iets met de handdoek moest doen. Toen gooide ik de handdoek op de grond, zei
'Pak' en Mirei snuffelde eraan en uit zichzelf pakte ze hem even op. Ik meteen uitbundig belonen en ik gaf haar weer een snoepje. Daarna gooide ik de handdoek weer op de grond, zei weer het commando 'Pak' en weer pakte Mirei de handdoek op. Toen begon ze uit zichzelf er zo als een gek mee te zwaaien en aangezien ik dat wel leuk vond heb ik haar daarvoor beloond en sindsdien doet ze het zo ;p

rondje draaien op commando
Ik het Mirei het rondje draaien geleerd mbv een longeertouw (nouja eigenlijk mn leadrope maar niet iedereen heeft een leadrope denk ik Knipoog)
Zorg dat je paardje met zn hoofdje naar je toestaat. Dan doe je je longeerlijn achter zn kont langs (en ondertussen blijft je paardje nog gewoon staan) en dan geef je het commando en dan neem je voorzichtig een beetje druk op de lijn en als het goed is volgt je paardje de lijn dan (en dan maakt ie dus een soort van pirouette) Dit kan je een paar keer herhalen en je bouwt de druk die je op de lijn zet steeds af. Als je paardje begrijpt dat ie een rondje moet draaien zonder dat je hem moet helpen door druk op de lijn te zetten kan je het gaan proberen zonder lijn. Natuurlijk goed belonen, vooral in het begin. Als ie ook maar iets doet dat op een rondje lijkt helemaal de hemel inprijzen ;p

voetballen
tja... ik heb in het begin gewoon een bal vlak voor dr hoef gelegd, zodat ze, als ze dr been zou bewegen ook meteen de bal een duwtje zou geven. En toen ging ik gewoon naast haar staan en ik zei 'Bal'. Nou Mirei begreep er geen hol van.. ze probeerde eerst met haar neus de bal te duwen maar omdat ik haar niet beloonde wist ze dat dat niet de bedoeling was. Uiteindelijk deed ze maar een soort 'voet', en daardoor raakte ze de bal aan dus ik meteen belonen. Nou okay, toen wist ze dus dat ze iets met haar been moest doen. Ik heb het daarna nog een paar keer geoefend en daarna ben ik gestopt. Ik had echt niet het idee dat ze het snapte maargoed ;p De week erna ging ik verder (had daarvoor geen tijd ivm school) en ik legde de bal neer, zei 'Bal' en Mirei schopte meteen de bal weg. Ik was echt verbaasd haha ;D Ze snapte het alleen nog niet echt goed als de bal nog niet recht voor dr hoef neergelegd was maargoed Lachen De dag erna ging ik weer verder, nu legde ik de bal scheef naast haar, zodat ze eerst een stap moest doen voordat ze de bal kon raken. En nu snapte ze het wel meteen! *trots* En daarna heb ik een paar keer geprobeerd of ze het ook nog snapte als ik de bal een stukje wegschopte en ja hoor, ze deed t perfect *LOL* Omdat ze nu zo goed begrijpt dat t de bedoeling is dat ze de bal schopt ga ik haar binnenkort proberen te leren om de bal naar voren te schoppen ipv naar achteren Lachen


Over het zonder zadel en hoofdstel rijden.... je moet eerst zorgen dat je een goede onafhankelijke zit hebt zonder zadel (dus eerst veel gewoon lekker zonder zadel gaan rijden) als dat goed gaat kan je eens gaan rijden met een halster met twee halstertouwen eraan vastgeknoopt als teugels. Als dat goed gaat kan je proberen te rijden met een halstertouw gewoon om de hals geknoopt en als dat ook goed gaat kan je ook met niets rijden Haha!

Danielle
[/quote]
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 12-12-03 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 19:34

owkeej

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:47

hoi.


mijn vriendin merel doet ok aan vrijheidsdressuur misschien moet je die ff vragen

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:34


fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 21:08

jah maar die doet et niet :'(

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:26


fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 21:30

owkeej ik ga kijken!! net ben ik bij roos geweest hooi geven en toen heb k haar los op het kissie laten staan! dat ken ze opok al Haha! zo'n knappert owjah iemand zei van moet je op haar gaan rijden maar dat gaat niet zo makkelijk want ze is een mini shet van 80 cm!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:14

Met de zoekfunctie kun je ook een hoop vinden Haha!.
Misschien nog wel een tip: als je bang bent dat je pony happerig wordt van VD, kun je evt. ook gaan clickeren (staan wel meerdere onderwerpen over hier op UZ).

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:24


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:29

Hee, jij heb me toch aangemeld op msn?
Ik zal je binnenkort ff een mail sturen ok?

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 13:33

jah is goed hoor!!! doe maar Haha! alle hulp is welkom!!! Haha! Haha!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 13:36

en mag k vragen wat clickeren is?? jah srry maar dat weet k dus echt niet, misschien een super domme vraag maja dan krijg k teminste wel antwoord Tong uitsteken

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:42

bij het clickeren maak je gebruik van een zgn 'marker' om een gedragsdeeltje te markeren. Dolfijnentrainers zijn hiermee begonnen en gebruiken een fluitje. De clicker (zoek maar op het net) maakt een 'klik' geluid waarmee je aangeeft welk gedrag je wilt belonen. er is een yahoo groep die clickruiter.nl heet, kom erbij!

@nita, Wake up and Walk on! Lachen

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:36

Ik heb een paar van deze sites bekeken die hier genoemnd zijn, en ik ben op het idee gekomen, om het ook eens te proberen bij mareska, voor de grap, als het goed gaat, wil ik er misschien meer mee gaan doen.

Maar een vraagje, bij achterwaarts, heeft dat verder geen consequenties met het achterwaarts onder het zadel? Ik kan zo geen echte nadelen erover verzinnen, maar het zou kunnen?

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:00

De quote die Mientjuh van Dagami gaf zijn erg goed denk ik.
Dat wil ik ook wel proberen bij Hilde en als het mischien lukt bij Arie. Haha!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:06

Annelou schreef:
De quote die Mientjuh van Dagami gaf zijn erg goed denk ik.
Dat wil ik ook wel proberen bij Hilde en als het mischien lukt bij Arie. Haha!

Hahha volgens mij, als arie er beloning voor krijgt, doet ie alles Haha!
Mareska maakt dan nog wel een salto voor een paar extra brokken Knipoog

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:18

Mareska"]
[quote="Annelou schreef:
De quote die Mientjuh van Dagami gaf zijn erg goed denk ik.
Dat wil ik ook wel proberen bij Hilde en als het mischien lukt bij Arie. Haha!

Hahha volgens mij, als arie er beloning voor krijgt, doet ie alles Haha!
Mareska maakt dan nog wel een salto voor een paar extra brokken Knipoog
[/quote]

Daarom valt altijd voorzichtig te proberen met Arie. De goedzak. Lovers
Jaja Mareska Haha! Voordat ze een flinke bok heeft gegeven.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:59

Op Pink-Horizon.nl vind je heel veel informatie over VD. Goed uitgelegd hoe je het moet doen en zo Lachen
Succes er mee!