Paspoort per 1/1 2004

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Paspoort per 1/1 2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 18:54

Nationaal paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004

Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geidentificeerd worden. Belangrijkste reden is het zorgen voor een uitbreiding van het aantal voor paarden beschikbare diergeneesmiddelen, zodat adequate behandeling van zieke paarden verder verbeterd wordt.

Via unieke identificatie wordt ook de voedselveiligheid geborgd. Verder gaat de identificatie onder meer diefstal en verzekeringsfraude tegen. Zo mogen er na januari 2007 geen paarden of pony?s meer in Nederland zijn zonder paspoort en chip. Het betreft Europese regelgeving, behalve de transponderverplichting. Dat is een aanvulling van de Nederlandse overheid. Het Productschap Vee en Vlees (PVV) voert de regeling in medebewind uit.

Per 1 januari 2004 moet de eigenaar die een paard, pony of ezel over de openbare weg (per trailer of veewagen) vervoert, zorgen dat elk dier een paspoort heeft. Hierin moet bij de eerste medische behandeling van het paard na 1 januari 2004 worden opgenomen of het paard bestemd is voor de slacht. Als een paardenhouder de keuze maakt dat zijn gezelschapsdier niet bestemd is voor humane consumptie en dit is in het paspoort aangetekend, dan zijn meer geneesmiddelen beschikbaar.

Elk veulen, dat na 1 januari 2004 wordt geboren, moet binnen zeven maanden een paspoort en chip (transponder) hebben, net als de merrie. Het chippen wordt pas later in 2004 verplicht, na goedkeuring door de Europese Commissie van deze aanvullende nationale bepaling. Toch beveelt het PVV aan dit vanaf 1 januari 2004 vrijwillig te doen. De chip koppelt het dier uniek aan het paspoort.

Stamboekpaarden (2005) en hobbydieren (2006)

Los van de vervoersmaatregel moeten alle paarden die voor 1 januari 2004 geboren zijn en bij een sportorganisatie of stamboek zijn ingeschreven en nog geen chip en paspoort hebben hiervan in 2005 worden voorzien. Ook voor deelname aan wedstrijden en keuringen is dit dan verplicht. In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben. Overigens hebben de meeste stamboekpaarden en -pony?s en de paarden die actief meedoen aan sportwedstrijden al een paspoort. Deze door erkende organisaties uitgegeven paspoorten blijven gewoon geldig.

Uitgifte, controle en handhaving

Nieuwe paspoorten worden uitgegeven door instanties die het PVV daartoe gemachtigd heeft. Dat zijn alle erkende stamboeken en de KNHS. De AID controleert naleving van de verordening. Overtreding van de regelgeving wordt behandeld door het tuchtgerecht van het PVV met boetes tot ? 4.500,-.

Nadere infor matie

De folder 'elke viervoeter een eigen paspoort' voor paardeneigenaren beschrijft de regelgeving, kosten en geeft verdere benodigde informatie. U kunt de folder aanvragen via telefoonnummer (079) 368 79 31 en vanaf 18 december via de PVE-website www.nl-paardenpaspoort.nl


Noot voor de redactie
Voor informatie kunt u bellen met De van de Riet (PVE), tel. (079) 368 79 33.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:56

Check!
Knipoog

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 19:06

Missouri schreef:
Check!
Knipoog



persbericht nummer 55 datum: 12 dec 2003


Citaat:
Toch beveelt het PVV aan dit vanaf 1 januari 2004 vrijwillig te doen. De chip koppelt het dier uniek aan het paspoort.


Op de nummer leunt een stamboek als zijnde hun fokprodukt.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:17

ceasario schreef:
Op de nummer leunt een stamboek als zijnde hun fokprodukt.


Chipnummer? Welnee... ik heb mijn paard overgeschreven toen die chip er al in zat, kreeg gewoon een nieuw papier van een ander stamboek, en een paspoort erbij hoor!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 19:20

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Op de nummer leunt een stamboek als zijnde hun fokprodukt.


Chipnummer? Welnee... ik heb mijn paard overgeschreven toen die chip er al in zat, kreeg gewoon een nieuw papier van een ander stamboek, en een paspoort erbij hoor!
[/quote]


We weten het allemaal weer beter,dan de overheid.

Maar het nummer van de chip is niet verandert. Huilen
Of heb je twee chips.??

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:23

ceasario schreef:
We weten het allemaal weer beter,dan de overheid.

Maar het nummer van de chip is niet verandert. Huilen
Of heb je twee chips.??



1) dat mag ik wel hopen, ja... Haha!

2) nee, het chipnummer niet. Maar het oorspronkelijke stamboek kan geen gegevens van mijn paard terugvinden omdat ze "hoogst waarschijnlijk bij een ander stamboek zit, kunt U even de papieren nakijken?"

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 19:25

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
We weten het allemaal weer beter,dan de overheid.

Maar het nummer van de chip is niet verandert. Huilen
Of heb je twee chips.??



1) dat mag ik wel hopen, ja... Haha!

2) nee, het chipnummer niet. Maar het oorspronkelijke stamboek kan geen gegevens van mijn paard terugvinden omdat ze "hoogst waarschijnlijk bij een ander stamboek zit, kunt U even de papieren nakijken?"
[/quote]


Dus bij sportprestaties claimt het oorspronkelijk stamboek de prestaties.
Al was het daar een diep blauwpaard. en bij je nieuwe stamboek een KEUr,Elite<sport prestaties paard of hoe het allemaal ook mag heten.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 19:35

Citaat:
Het betreft Europese regelgeving, behalve de transponderverplichting. Dat is een aanvulling van de Nederlandse overheid. Het Productschap Vee en Vlees (PVV) voert de regeling in medebewind uit


Dat is een aanvulling van de Nederlandse overheid.

Lees de Belasting. OK dan!

Dus naar buiten Nederland registreren en er daar een chip in laten doen.,
Doe je aan de verplichting bij controle.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 12-12-03 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:36

ceasario schreef:
Lees de Belasting. OK dan!


Leuker kunnen we het niet maken... Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:38

Ik meende dat ze de chipverplichting vanaf 1 april wilden hebben. Dat is altijd in de commissie I&R gezegt. Ze moeten nog toestemming vragen aan de EU omdat de andere lidstaten de verplichting nog niet hebben.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 19:41

Yootha schreef:
Ik meende dat ze de chipverplichting vanaf 1 april wilden hebben. Dat is altijd in de commissie I&R gezegt. Ze moeten nog toestemming vragen aan de EU omdat de andere lidstaten de verplichting nog niet hebben.



Nee Yootha.
Dit is een uitgaven net vers van de pers. en de Staat de Nederlanden.
We hebben je het gezegd.
Hier doen zw alles op hun eigen houtje.
Dus registreren we ook op eigen houtje. OK dan!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:45

Volgens mij willen ze over een paar jaar gewoon dat je belasting gaat betalen over je paard. En leggen ze nu vast de boel vast.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 19:50

Pipo schreef:
Volgens mij willen ze over een paar jaar gewoon dat je belasting gaat betalen over je paard. En leggen ze nu vast de boel vast.



Zoiets heet vermogen.

Gewoon in Duitsland registreren met chip ,ben je voorlopig van ze af.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:51

ceasario schreef:
Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geidentificeerd worden.

In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben.


Ben ik nou Blond Als alle paarden vanaf 01-01-2004 voorzien moeten zijn van een paspoort met chip, hoe kan het dan deze verplichting voor hobby- en recreatiepaarden pas in 2006 ingaat?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 19:54

schaapjuh"]
[quote="ceasario schreef:
Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geidentificeerd worden.

In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben.


Ben ik nou Blond Als alle paarden vanaf 01-01-2004 voorzien moeten zijn van een paspoort met chip, hoe kan het dan deze verplichting voor hobby- en recreatiepaarden pas in 2006 ingaat?
[/quote]

Dit is de tekst van het onderdeel van het ministerie van van nademiddag.
Zij zullen wel zeggen dat je niet goed leest.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 19:57

Pipo schreef:
Volgens mij willen ze over een paar jaar gewoon dat je belasting gaat betalen over je paard. En leggen ze nu vast de boel vast.


Stallings kosten gaan denk ik flink omhoog voor de zwarte pensionhouder Huilen

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:00

ceasario"]
[quote="schaapjuh"][quote="ceasario schreef:
Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geidentificeerd worden.

In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben.


Ben ik nou Blond Als alle paarden vanaf 01-01-2004 voorzien moeten zijn van een paspoort met chip, hoe kan het dan deze verplichting voor hobby- en recreatiepaarden pas in 2006 ingaat?
[/quote]

Dit is de tekst van het onderdeel van het ministerie van van nademiddag.
Zij zullen wel zeggen dat je niet goed leest.
[/quote]

Lees ik dit verkeerd dan? Op wat voor manier moet ik het dan lezen?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:11

Nederlandse stamboeken mogen geen paspoorten meer uitgeven voor dieren die in het buitenland verblijven. Als je dus een lid hebt die in Duitsland woont, mag je daar als Nederlands stamboek geen pas voor afgeven.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 20:28

ceasario"]
[quote="schaapjuh"][quote="ceasario schreef:
Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geidentificeerd worden.

In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben.


Ben ik nou Blond Als alle paarden vanaf 01-01-2004 voorzien moeten zijn van een paspoort met chip, hoe kan het dan deze verplichting voor hobby- en recreatiepaarden pas in 2006 ingaat?
[/quote]

Dit is de tekst van het onderdeel van het ministerie van van nademiddag.
Zij zullen wel zeggen dat je niet goed leest.
[/quote]

Ik denk dat dit het voornaamste is:

Per 1 januari 2004 moet de eigenaar die een paard, pony of ezel over de openbare weg (per trailer of veewagen) vervoert, zorgen dat elk dier een paspoort heeft. Hierin moet bij de eerste medische behandeling van het paard na 1 januari 2004 worden opgenomen of het paard bestemd is voor de slacht. Als een paardenhouder de keuze maakt dat zijn gezelschapsdier niet bestemd is voor humane consumptie en dit is in het paspoort aangetekend, dan zijn meer geneesmiddelen beschikbaar.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:29

In Duitsland kun je al jaren kiezen of je paard al dan niet geschikt moet zijn/blijven voor consumptie of niet. Als je daar niet voor kiest, kan je paard in Duitsland al langer worden behandeld met medicijnen die hier niet mogen worden gebruikt bij slachtdieren.

Ik vind het dus een goede zaak.

Overigens geloof ik niet dat belasting geheven gaat worden op paarden. En al zeker niet dat die belasting direct zal worden geind bij de eigenaren. Dit is een veel te dure en arbeidsintensieve methode. Er is ooit eens uitgerekend dat het innen en controleren van de hondenbelasting meer kost dan het oplevert. Die fout zal niet direct weer gemaakt worden. Als er al een belasting komt dan zal die wel via de milieuwetgeving worden geregeld. Bij mest-afvoer bijvoorbeeld. Of het aanslaan van een paardenhouderij groter dan een x aantal paarden bijvoorbeeld.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 20:30

Yootha schreef:
Nederlandse stamboeken mogen geen paspoorten meer uitgeven voor dieren die in het buitenland verblijven. Als je dus een lid hebt die in Duitsland woont, mag je daar als Nederlands stamboek geen pas voor afgeven.



Duitsland wel.
Hier maken ze echt hun eigen regeltjes.

Ze willen echt geen buitenlanders. Haha!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:34

Dat maakt toch niet uit... Dan krijg je een Duits Paspoort. Dat is net zo geldig in Nederland als een Nederlands paspoort. En voor de verificatie van de stamboekgegevens nemen ze vanuit Duitsland contact op het het Nederlandse stamboek.

Ik weet dat zeker, omdat Tequiro (een Vasco x Wolfgang) een Duits paspoort heeft waar alle stamboek en chipgegevens in staan. Wij hadden de paarden vorig jaar nl. 10 km over de grens gestald.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:37

Het maakt wel degelijk uit als het om een bepaald ras gaat. Veel mensen willen juist een pas van hun eigen ras, met de bloedvoering en de percentages aan origineel bloed vermeld.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:38

Ik heb trouwens al 2 exemplaren van het nieuwe paspoort hier liggen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 20:39

Yootha schreef:
Ik heb trouwens al 2 exemplaren van het nieuwe paspoort hier liggen.



Zijn die van uiterlijk voor elk stamboek hetzelfde.?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 115 bezoekers