probleempjes met seven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-01 18:06

Oke, de eerste probleempjes zijn er al....Maar een hele grote: meneer kan NIET stilstaan. En dan bedoel ik dus ook echt niet, zelfs geen seconde Frusty Hij loopt gewoon over je heen, en is zo lomp als het maar kan. Denk dat het dus een dominantieprobleempje is Verward Maar leuk is het niet. Ik heb hem al een tik verkocht, maar daar wordt ie alleen maar drukker van. Hij reageert gewoon nergens op. Misschien dat het te maken heeft dat ie zich nu wat beter voelt, zo in de wei in de kudde, hij stond bij de vorige eigenaren alleen maar op stal....Wie weet wat ik eraan kan doen?


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 18:29

Gewoon niet over je heen laten lopen. Ik zou hem gewoon eens een goede tik geven, dat ie echt onder de indruk is. Hij moet leren dat jij een hogere rang bent als hij. Succes ermee. Haha!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 18:35

daar heeft mijn merrie ook last van en die is al 10 Schijnheilig . Ze gaat gewoon lopen als ze nerveus is, dus een tik verkopen heeft bij haar geen zin. Lopen is haar manier van stress afreageren. Ik probeer altijd rustig te blijven , belonen als ze stil staat en als ze dan weer gaat lopen een pasje naar achteren zetten. En niet te lang verplichten stil te staan, een draaikont moet er rustig aan wennen dat stilstaan ook leuk is.suc6

17 mensen vinden dit leuk

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 18:38

Hey Nonnie, ik heb precies hetzelfde meegemaakt.
Toen ik Loki net thuis had, was hij echt een monster! Hij kwam op me af rennen en liep me omver.

na een paar weekjes was het over. En dat gebeurde uit zichzelf. Geef hem even de tijd om te wennen. Hij probeert te kijken of jij wel een goede leidster voor hem bent. laat hem even wennen aan jou.

Het komt echt vanzelf goed, het heeft gewoon tijd nodig

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 19:07

he nonnie, hij moet waarschijnlijk nog wennen aan z'n nieuwe plekje en hij is het misschien ook niet gewend om echt stil te staan. ik zal hem als ik jou was niet hard straffen met tikken enzo, maar heel geduldig blijven vooral veel belonen als hij twee tellen wel stil staat. arabieren worden anders alleen maar zenuwachtiger en dan ben je nog verder van huis, want dan wil hij helemaal niet stil staan!
arabieren leren je wel wat engelengeduld is Haha!
succes

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 19:21

Hetzelfde geld ook voor mijn tinker hoor. Die kon in het begin ook helemaal niet stil staan en als ik dan poos op hem werd ging die alleen nog maar meer lopen klieren. Dus gewoon belonen als die braaf is en ik denk ook dat het vanzelf wel overgaat. Suc6 ermee.


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-01 19:23

oke, ik zal het proberen. Ik dacht alleen dat hij het deed om te klieren.... Verward

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 09:43

Hai nonnie
Zoals al gezegd is dit inderdaad een dominantieprobleem.
Dit probleem is ook simpel op te lossen.
Kijk hoe het gaat in een kudde, als een paard indruk wil maken, gaat hij/zij steigeren, dus maakt zich groot.
Loop met je paard, waarbij je zelf acheruit loopt, als je hem stil wil laten staan, maak je jezelf groot, d.w.z. je armen de lucht in, eventueel erbij springen.
Helpt dit niet, dan er flink bij zwaaien, helpt dit nog niet, dan een stuk touw erbij gebruiken, en de lucht in gooien.
Het stuk touw bepaalt op dat moment je lengte.
Probeer maar, je zult zien dat dit werkt.

Succes Ton

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 10:37

Tja, dat is typisch met die jaarlinghengsten he. die zijn niet geschikt om mee te foezelen. Die moeten opgroeien tussen andere jaarlinghengsten zodat ze elkaar opvoeden. De meeste mensen verpesten ze alleen maar.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 10:41

Hij is iid verpest door de vorige eigenaren Schijnheilig Hij stond in een stal van 3x3 met een andere jaarling. Ze kwamen alleen los in de binnenbak. Nu staat meneer in de wei, tussen de andere paarden, en hij wordt nu echt paard. Hengstegedrag heeft ie niet echt, helemaal niet tegenover andere paarden. In de kudde is hij ook niet dominant, eerder verlegen. Ik twijfel dus, misschien is ie bang dat hij daar weg moet Verward , of zou het wel dominantie zijn Verward

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 13:01

Ik zou zeggen probeer is wat Ton zegt. Zoiets leer je ook met freestyle cursussen dacht ik.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 08:23

Doe anders een hengstenketting over de neus en laat hem niet te lang stil staan. Maar zorg wel dat hij niet uit zichzelf weer gaat bewegen. Gewoon even 2 seconden stilstaan en dan zelf het commando geven om weer te vertrekken. Probeer dit uit te bouwen naar steeds langer stilstaan. Wordt ie drammerig, klein rukje aan de hengstenketting.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 09:27

Ik ben het helemaal met Anne21 eens. Escala hoef ik bijvoorbeeld ook echt geen flinke tik te geven, dan zou ik haar pas echt "kwijt" zijn...ik zou hem denk ik idd even de tijd geven om een beetje te wennen, maar ondertussen wel wat dingetjes doen ook. Misschien kan je iedere dag even wandelen met iemand anders met een ander paard er bij, misschien mist hij de groep wel heel erg ook...en als hij niet stil wil staan...wil hij wel andere dingen doen??? Stapje naar achteren, mooi klein cirkeltje lopen, weet ik veel wat Haha! Maar probeer het ook eens met een ander paard (uit zijn groep) er bij...

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 12:17

dominantie...hengstenketting....
aargh
er wordt veel te snel gebrult dat een paard dominant is
er zijn weinig paarden die echt dominant zijn, het heeft meestal te maken met het feit dat ze je niet als "leider" zien,dat ligt meestal aan jezelf, niet aan het paard
zoals shaienne al zei

dit paardje is..hoe oud? 1,5 ?
geef hem de tijd om te wennen, dat duurt wel even voor hij z'n plek echt gevonden heeft
en werk met hem ondertussen, laat hij jouw "persoonlijke ruimte" respecteren, laat hem niet bovenop je springen, knabbelen aan je jas etc
laat hem eens een stapje terug zetten (je hoeft er niet bij te gaan springen...sorry ton maar iets minder is ook goed)
en hij vind vanzelf de rust wel zodra hij z'n plek heeft gevonden

en tja, werken in de roundpen, ook erg goede plek om wat te spelen met zo'n paardje, en z'n aandacht te leren krijgen

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 13:39

he ben ik nog een keer,ik ben het helemaal met claudia eens Haha!
ik zelf heb ook een arabisch hengstje van anderhalf ( he kunnen we ervaringen uitwisselen *LOL* )
hij wil nogal vaak in je jas of in het halstertouw proberen te bijten, veel mensen zeggen dan ook dat hij al een dominantieprobleem heeft, maar ondertussen gedraagt hij zich nog als een veulen tegen mijn shetlander door te klapperen(weet officieele naam niet) met z'n mond. tuurlijk leer ik hem dat bijten niet mag, maar niet met groot machtsvertoon, hij is gewoon nog heel speels en ik denk dat dat met seven ook het geval is. consequent blijven, rustig straffen maar juist uitbundig belonen als hij wel 3 seconden blijft staan. het is net zoals puppy's die bijten ook als speelsgedrag en probeer een klein kind van 2 jaar maar is een half uur stil te laten staan, dat kan hij ook niet!!dit is gewoon heel moeilijk!
gewoon geduld hebben en eerlijk blijven, hij word vanzelf rustiger!
nogmaals succes!

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 18:56

Mijn paard heeft ook een probleem met stilstaan. Hij heeft de hele zomer op de wei gestaan en staat nu net een week binnen. Overdag staat hij nog steeds buiten. Hij is 2,5 jaar oud en je zou zeggen dat hij al wel stil zou moeten kunnen staan. Hij kan het ook wel buiten op de poetsplaats stond hij altijd netjes stil had er geen moeite mee. Maar ik ging gisteren zijn stal uitmesten en had hem binnen vast gezet omdat het al tedonker buiten was En wat denk je wat meneer ging doen hij ging rond lopen en vanalles uitvreten. Ik hem eerst gewaarschuwd maar toen werdt het alleen maar erger. Daarna heb ik hem gewoon laten doen waar hij mee bezig was en met een paar minuten dacht hij dit is ook niet leuk en bleef hij stil staan. Toen hij daar geen zin meer in had dacht hij misschien kan ik wel gaan bedelen voor een wortel daar heb ik wel trek in en weer gewoon laten doen waar hij mee bezig was. Voor hem was dit de beste manier. Ik zou zeggen even geen aandacht aangeven maar dat is voor ieder paard verschillend. Ik hoop dat je hier wat aan heb.
Groetjes Claudia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 96 bezoekers