Advies gevraagd: tips eindejaargesprek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Advies gevraagd: tips eindejaargesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 15:19

Scheve mond

Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met een eindejaarsgesprek. Ik ben sinds een half jaar werkzaam in de modebranch waar het niet goed gaat. Volgende week maandag heb ik mijn eindejaargesprek. Niet om mijn ontslag te krijgen maar de vooruitzichten zijn niet vrolijk of zo.

Het is alleen voor mij de allereerste keer van een gesprek op deze voet. Ik heb er geen ervaring mee (beoordelingsgesprekken). Hoe bereid je je daarop voor? Wat gebeurd er tijdens een soort gelijk gesprek? Heeft iemand tips. Of ga je daar gewoon zitten en luisteren Haha!



Willeke


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:25

eindejaarsgesprekken gaan meestal over de bonussen die je eventueel krijgt............ zijn geen officiele gesprekken,

gewoon zitten, luisteren en zeggen Is dat alles.... nou ik had toch minstens het dubbele verwacht Haha! Haha! Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:29

Heb net zelf mijn gratificatiegesprek met mijn bureau gehad en vond het geen prettig gesprek Op zich is er niets vervelends besproken hoor maar het klikt niet echt met degene die opeens zomaar mijn gesprek met mij ging voeren, ik voel me niet bij haar op mijn gemak Ik heb gelukkig een vast dienstverband. Ik was het alleen niet eens met de hoogte (of beter gezegd laagte Knipoog ) van mijn gratificatie ik vond dat ze me probeerden een oor aan te naaien en heb gezegd dat ik het er niet mee eens ben Schijnheilig

Probeer voor te bereiden (vroegen ze ook aan mij) hoe je het afgelopen jaar zakelijk hebt ervaren (positieve en nagatieve dingen) en hoe je het jaar 2004 nu ziet.. wat jij hun te bieden hebt.

Alvast veel succes en wacht in 1e instantie even af hoe zij het gesprek voeren maar probeer je wel alvast thuis voor te bereiden en bespreek de dingen die jij graag wil bespreken.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:29

Bij mijn vorige baan was een eindejaarsgesprek toch echt wel een officieel gesprek hoor. En dan in de zin van een functioneringsgesprek (dus van twee kanten, een beoordelingsgesprek gaat van 'de baas' uit): wat ging er dit jaar goed, wat kan er volgend jaar beter, heb je verder nog punten die je aan de orde wilt stellen? Van tevoren kreeg je dan een formulier waarop je zelf al wat dingen kon invullen of aankruisen, maar dat was niet verplicht, meer een richtlijn voor wat je kon verwachten. En je leidinggevende maakte daar een verslag van voor in het dossier. Gelukkig had ik een heel prettige leidinggevende, waarbij ik me ook op mijn gemak voelde. Had dus het idee dat ik alles ter sprake kon laten komen. En dat scheelt, hoef je niet om de zaken heen te draaien.

Met bonussen werd bij ons op de afdeling niet gewerkt, daar ging het dan ook nooit over.
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-12-03 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:31

gijsenkim schreef:
eindejaarsgesprekken gaan meestal over de bonussen die je eventueel krijgt............ zijn geen officiele gesprekken,

gewoon zitten, luisteren en zeggen Is dat alles.... nou ik had toch minstens het dubbele verwacht Haha! Haha! Knipoog


Haha ja dat is wat ik heb gedaan Haha! ben niet hebberig hoor maar laat me echt niet wegbluffen Tong uitsteken

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:32

Ik denk dat het per werkgever verschillend is......... ik heb het nog nooit als een officieel gesprek meegemaakt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:34

Met 'officieel' bedoel ik dat er een verslag van werd gemaakt voor in het dossier. Dit in tegenstelling tot het tweemaandelijks overleg dat je ook met je leidinggevende had. Dat had meer de 'status' van een informeel gesprek over het werk.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:52

Ik vind al die gesprekken een aanfluiting en ze kunnen me nooit echt boeien!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 19:29

Prima schreef:
Ik vind al die gesprekken een aanfluiting en ze kunnen me nooit echt boeien!

Cool

Ik heb er ook niet veel van op, maar ik zal er toch echt even voor moeten gaan zitten in het gesprek Schijnheilig En dan is dus de vraag: wat doe je en hoe bereid je je voor?

Mensen bedankt voor jullie reacties. OK dan! Het gaat echt om een functioneringsgesprek. Vanmiddag nagevraagd Scheve mond

Is het iets waar ik mij zorgen om moet maken. Je bereidt je dus wel altijd even voor

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:30

Lijkt me op zich logisch om je even voor te bereiden. Het kan wel zo zijn dat je het je weinig interesseert, maar je werkt daar nu eenmaal niet alleen voor je zelf en in je eentje. Een beetje betrokkenheid wordt over het algemeen wel gewaardeerd.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:30

Nog zo iemand die een functio-gesprek gaat hebben volgende week, iemand tips?

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 20:03

Karin schreef:
Lijkt me op zich logisch om je even voor te bereiden. Het kan wel zo zijn dat je het je weinig interesseert, maar je werkt daar nu eenmaal niet alleen voor je zelf en in je eentje. Een beetje betrokkenheid wordt over het algemeen wel gewaardeerd.


Ik bedoel alleen dat ik van dit soort officiele gesprekken weinig op heb. Meestal hoor je in de wandelgangen wel genoeg over je functioneren. Dit is zo officieel allemaal maar het hoort erbij. Het is niet dat het mij niet boeit want ik zit er wel om mijn salaris te verdienen en ik hoop dat ook te blijven doen voorlopig Pling

Je hebt verder gelijk hoor. Betrokkendheid zorgt ook voor een stuk wederzijds respect.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dorage, Hanneke1989, IzAw, JorineV, karinmanon, lizard, marley93, MirjamRobin, Neelm3r9, Paardjes83, Roosch, Selina, Tigress en 185 bezoekers