dikke bult op de buik,van trap van ander paard ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

dikke bult op de buik,van trap van ander paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 21:36

mijn paard heeft dinsdag vermoedelijk een trap gehad van een ander paard,ik haalde haar van de wei,en haalde ik de deken af en had ze me daar een bult zitten,echt groot,euhm zou zeggen een sinasappel,hij was ook "hoog" Haha! hij stak dus best uit zou ik maar zeggen.

de bult werd nu steeds plater maar de omvang groter Verward

hij steekt dus nu niet meer uit,maar je ziet er duidelijk wel een bult,maar hij is nu zo groot als zou maar zeggen 4 sinasappelen.

ik heb gekoeld,traumeel zalf erop,koelgel erop.
als je erover heen gaat met je hand doet ze haar oren naar achter en haalt ze achter uit (niet als je heel zacht erover heen gaat,dan doet ze alleen de oren in de nek)

weet iemand wat ik er nog mee kan doen,en is dit ernstig?

ze is maandag bij de fysiotherapeute geweest,en haar spieren zijn dus nu sowieso al erg gevoelig en nog best beetje opgezet,en deze bult zit waar het zadel komt en kan dus niet rijden.
ik ben dus nu iederen dag aan het longeren.

het zit me arme meisje niet mee de laatse tijd Verdrietig Ach gut

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:41

Is het niet een bloed uitstorting? Die doen inderdaad ontzettend veel zeer.
Paard van de manege was op haar schoft getrapt, het werd inderdaad zo als jij zei een sinaasappel en later wat plater. Je mocht er niet aankomen want dan deed je haar zeer.

Ik denk dat je zo met koelgel goed bezig bent, voor de zekerheid kun je je DA nog vragen.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:43

Idd koelen waarschijnlijk is het een hemathoom of te wel bloeduitstorting, die is erg pijnlijk, duurt ook wel lang voor het weggaat en het kan zijn dat als het helemaal weg is je paard er een deuk aan overhoud, duurt het je te lang voordat het weggaat kan je de da er bij halen en die kan het leeg laten lopen door middel van een naald enz... succes

tamfawn

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Amstrd.{Beyond the Woods}

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:23

Koelgel helpt misschien wel,maar bevorderd niet altijd de spieren en weefsels die aangetast zijn om te genezen. Het zal inderdaad een bloeduitstorting zijn,heeft mijn vorige paard ook gehad. Ik kon er niet veel aan doen,gewoon de dierenarts bellen en die zal wel iets beschrijven wat geneeslijk is. Als er inderdaad een bobbel etter ofzo op blijft zitten wat bij mij ook het geval was, na afloop (na een 3 dagen ongv.) met de naald doorprikken,leeg laten lopen,goed uitkuisen en ontsmetten,en klaar is kees!!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:02

Altijd uitkijken!!
in de buik en rondom de buik zitten veel organen e.d. dus kijk even waar die is getrapt en ga na of er belangrijke organen zitten!!
Het is nooit goed als een paard naar achter trapt en pijn ernaan heeft.

idd koelen maar zou toch even goed uitkijken!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 22:33

dierenarts is idd al geweest (moest toch komen omdat ze nu ook weer haar been had open gehaald *zucht*)
en hij zei dat het een lichte kneusing van de ribben was geweest met een bloeduitstorting.
ze heeft het nu al een week en ben er al een week creme op aan het smeren,vandaag was die bijna weg,was eerst heel groot geworden en begon naar onder te zakken,vandaag had ze nog maar een lichte verdikking en onder nog een klein bultje.

wel bedankt voor de reactie's Lachen