Paard met hoofd aan verkeerde kant, hoe oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Paard met hoofd aan verkeerde kant, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 21:40

Ik rijd op een tinkertje en dat gaat echt al steeds beter! Alleen is er 1 ding waar ik geen oplossing voor kan verzinnen.
Als we in de bak rijden dan loopt ze op de linkerhand vooral met haar hoofd naar rechts en dus met haar lichaam wat naar links. De hoefslag is wel niet helemaal recht maar dat heeft er niet heel veel mee te maken denk ik.
Ik probeer dan mijn linkerbeen eraan te houden en probeer wat linkerstelling te nemen maar dit wil niet lukken. Bij de linkerstelling gaat ze naar binnen dus alsof ik een volte ga rijden.
En dan los ik het fout op. Dan ga ik dus met de buitenteugel werken. Ik weet dat het fout gaat alleen ik betrap mij er wel telkens op Verdrietig
Maar naar mijn been luisterd ze wel een beetje maar nog lang niet super. Maar ik kan de hulpen ook niet duidelijker geven want mijn slechte kant is dus links en ik kan ook absoluut niet met een zweepje in mijn linker hand rijden.

Nu was ik zondag aan het buitenrijden enw arenw e een galopje ind e berm aan het maken. Dit was naast een fietspad. Nou dan moet ze natuurlijk in de berm alleen ze bleef maar op het fietspad en ik kreeg haar niet naar rechts, in de berm. Weer liep ze met haar hoofd naar rechts (dus bij de berm) maar haar lichaam was gewoon op het fietspad. Toen ben ik maar gaan draven want in galop over asvalt is ook niet echt goed!

Heeft iemand misschien tips? Een volte rechtsom gaat trouwens ook veel beter dan een volte linksom.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:48

misschien de hoefslag es helamaal toerakelen en een nieuwe eaanleggen die wel recht is?
2) voor je zakkere linkerkant kun je eventueel een spoortje aandoen, heb je net wat meer kracht Haha!
ik denk dat je de verkeerde houding hebt, ik heb dit ook en op de rechterhand krijg ik 1 van de manegepaarden,die erg op gewichtshulpen gereden is, met geen mogelijkheid in de hoefslag, en dit alleen odat ik verkeerd zit,
misschien es een priveles nemen of zitles of iets dergelijks?
veel succes!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:49

Ik dacht ff iets heel anders Clown

Btw, waarom is het met de buitenteugel oplossen fout?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:05

het is niet zo raar hoor dat ene kant beter gaat dan de andere. probeer gewoon jouw "slechte kant" beter te ontwikkelen met veel geduld en gewoon doen, niet wanhopen. oefenen in de bak en het mooiste is instructie erbij.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:08

Citaat:
Ik dacht ff iets heel anders Clown

Je bent niet de enige, hoofd aan de verkeerde kant ? Dik Trom gelezen ? Zou wel makkelijk op te lossen zijn Haha!

Maar serieus, hoe loopt ze op de middellijn, dus zonder dat ze naar de wand trekt?

Aan de teugels/ het bit trekken is geen oplossing . Zorg dat je goed rechtop zit, waarschijnlijk heb je je binnenbeen teveel naar voren en je buitenbeen teveel naar achter Scheve mond . Schouders recht, of iets naar binnen draaien. Allebei je handen ietsjes naar binnen en de schoft/schouder zo een klein beetje mee naar binnen nemen. Hou wel je gewicht in de richting waar je heen wil (dus iets naar buiten toe) anders valt je paard in de wending. Probeer dit op de ac lijn naar beide kanten zodat je paard links en rechts schouderbinnenwaarts (of eerst schoudervoor) leert lopen. Eerst in stap, daarna op de hoefslag proberen. Als het in stap lukt in draf proberen.

Succes!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:11

Feetje schreef:
Ik dacht ff iets heel anders Clown

Btw, waarom is het met de buitenteugel oplossen fout?


Ik dacht ook iets anders Haha!.

Maar ik begrijp wel wat ze bedoelt met dat buitenteugel oplossen. Omdat haar paard naar binnen valt als ze stelling vraagt, wilt ze hem terug naar buiten sturen. En daardoor draait ze zijn hoofd naar de richting waar hij heen moet. En dat is dan moeilijk om hem niet even snel terug op de hoefslag te zetten door even snel nog meer buitenstelling aan te nemen.

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:19

Het enige wat jij moet doen is je paard rechtrichten en nog niet denken aan stelling en buiging.

Je hebt een rechts gebogen paard dat wil zeggen dat de rechterkant van je paard(zijn spieren dus) korter is dan de linkerkant.
Je zult dus de korte kant langer moeten maken.

Ik ben zelf geen ster in het opschrijven hoe je dat moet doen.

Daarvoor verwijs ik je naar de zoekfunctie van BOKT en naar www.hoefkatrol.com(of NL, haal het altijd door elkaar).

Zoek ook een goede instructeur die je hierbij kan helpen.

Ook door middel van longeren kun je je paard rechter krijgen.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:11

Door je paard te buigen, rijd je je paard recht. Wat je kan gaan proberen is linksom de volte op. Je rijd op je buitenteugel, en je binnenteugel heb je naar voren en iets naar binnen, zodat je geen contact hebt. Wanneer je het idee hebt dat je het paard goed rond heb op de volte met been, ookal loopt ie met zijn hoofd als een olifant, maakt niet uit. Als ie maar op jou been de volte doorkomt. Als de stelling dan nog niet goed is, ga je vragen en los, vragen en los. De kneepjes altijd overnemen op de buitenteugel, dat ie niet op je binnenteugel gaat lopen en dat je alles kwijt bent. Hierna ga je de volte sluiten/kleiner maken totdat je een klein voltetje op het midden hebt. Weer openen en sluiten. Hierdoor zal hij door de stelling weer recht komen. Daarna weer lekker rechtuit rijden, maar wel actief! anders ben je uhm weer kwijt. Aan de andere kant weer wat voltes( meer dan 1, zodat je de volte weer goed rond met stelling hebt) Weer recht uit en van hand veranderen. Precies hetzelfde doen en weer van hand veranderen. Het draven afsluiten op een volte en daarna nog eff doorstappen op de volte. Tussendoor overgangen maken is ook goed, maar hou uhm actief. Teugels langer laten worden zodat ie jou gaat zoeken en daarna uitvoerig belonen en met lange teugel uitstappen. Owh.. bijna vergeten.. wanneer jou paard goed op die volte bezig is, lekker op de buitenteugel loopt, stelling aanneemt enz. kortom hij gaat vooruit, belonen met je stem. Gewoon braaf en klaar niet eeuwen gaan belonen want dat ben je uhm weer kwijt. veel suc6

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:17

Laat de hoefslag voorlopig voor wat het is en probeer je paard op de binnenhoefslag recht te richten. Drijf je paard goed voorwaarts en ga niet teveel zitten sleutelen aan die verkeerde stelling. Leer je paard eerst zelfstandig op eigen benen te laten lopen. Probeer ook veel tempowisselingen en overgangen ter rijden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:41

Ik denk inderdaad ook dat je paard problemen heeft met de bespiering aan de rechterkant. Die wil het paard duidelijk niet oprekken. Wat je moet doen is het paard in spierbalans te krijgen. Je moet hem recht gaan richten en zo proberen die spieren te trainen. Dat is niet gemakkelijk. Gebruik in ieder geval geen hulpteugels of touwtjes want die maken het probleem alleen maar erger. Misschien moet je een professionele instructeur zoeken die je kan helpen, want dit is wel op te lossen maar niet eenvoudig. Wat je wel kan doen is veel over balkjes stappen en daarna draven, vooral rechte stukken. Ook kan je er eens zelf naast gaan lopen en hem staptraining over balkjes geven. Dan weet je zelf ook precies wat dat met een paard doet. Bovendien is dat erg goed voor je paard. Succes

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:54

Citaat:
Door je paard te buigen, rijd je je paard recht


Je zult hem toch eerst recht moeten maken alvorens je hem kan buigen.

Iets wat krom loopt naar rechts kun je nooit naar links buigen. Tenzij je de boel kapot wilt hebben. (geld ook voor paarden)

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:03

Je rijdt je paard recht door minimale stelling naar binnen aan te nemen, je krijgt je paard niet recht door te buigen.

Ik zou je aanraden om veel voltes linksom te rijden, let goed op dat je je binnenbeen erbij houd. Je paard zal waarschijnlijk over zijn linkerschouder naar binnen vallen, verder zou ik je aanraden om les te nemen bij een goeie instructrice.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:20

kan het niet zijn dat ze last van haar rug heeft? Als ze echt constant met haar hoofd naar rechts loopt kan het zijn dat ze op die manier haar rug wil wegdrukken doordat ze ergens last van heeft.
als dit niet het geval is zou ik toch proberen om veel voltes en wendingen linksom te rijden.met je binnenbeen wat wegdrukken en dan een klein beetje (niks forceren) stelling vragen.
heel veel succes ermee!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 09:07

Misschien past het zadel niet(meer)?