rustig of juist wat voorwaartser?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

rustig of juist wat voorwaartser?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 21:33

Hey,
Ik heb les met m'n pony, en we werken nu vooral aan de basis. Na het losrijden werken we veel aan het nageven en het ontspannen naar beneden lopen. M'n paardje is vrij voorwaarts, en ik moet haar altijd heeel rustig laten lopen en als ze nageeft en rond wordt kan ik (volgens m'n instructrice) met m'n been het tempo weer wat opvoeren. Maar ik lees ook heel vaak dat je je paard juist voorwaarts moet rijden om hem rond te krijgen...wie weet hie dit zit? (zal het ook aan m'n instructrice vragen, hoop dat de bak van 't weekend niet meer bevroren is)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:36

Voorwaarts moet je paard altijd zijn, zeker om na te geven.
Dat voorwaartse moet je alleen weer gaan begrenzen van voren dus met teugel ophoudingen zo dat hij rond komt.
Een paard wat niet voorwaarts is kan niet goed rond komen of word er dan eerder ingetrokken.

Als je een paard hebt wat heel erg voorwaarts is zal hij waarschijnlijk uit elkaar gevallen lopen. Dan denk ik dus dat je instructrice met rustig laten lopen verzamelen bedoeld. Ook verzamelen is voor na geven belangrijk.

Wat je van voor vraagt, moet je er eerst van achter in stoppen.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:48

Ik heb altijd een hele simpele regel:
gaat tie hard dan wil jij langzaam, en wil tie langzaam dan ga jij hard...
luisteren en wachten dan komt de rest vanzelf met heel veel hulp vanaf de grond... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:13

Je paard moet een voorwaartse drang hebben om te kunnen nageven, maar dat wil niet zeggen dat hij hard moet lopen. Een paard in piaffe bijvoorbeeld, draaft op de plaats maar heeft juist heel veel voorwaartse drang.

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:21

Snel hoeft niet, het moet actief. Je kan snel draven, of voor jou gevoel langzamer in tempo maar wel actief. Hij moet sowieso voorwaarts wezen wil je hem nageefelijk kunnen rijden. Goed voor het been is dan belangrijk...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:01

Zep schreef:
Je paard moet een voorwaartse drang hebben om te kunnen nageven, maar dat wil niet zeggen dat hij hard moet lopen. Een paard in piaffe bijvoorbeeld, draaft op de plaats maar heeft juist heel veel voorwaartse drang.


Amen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:16

Ik denk dat je moet doen wat je instructrice zegt, zij kent jou en het paard. Voor sommige paarden is goed voorwaarts noodzakelijk voor anderen minder voorwaarts. Dat ligt dus aan de situatie waarin het paard zich bevindt en wat je wil bereiken op dat moment.

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:02

de enige manier om je paard nageeflijk te krijgen is door hem van achter op re rijden, maar dan wel zo dat je het van voren kun opvangen en bewerken, anders heb je er natuurlijk nix aan

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:13

het klopt wel dat je je paard voorwaarts moet laten lopen, maar er is een groot verschil dat het paard van zichzelf voor waarts is en dus voor je been uit, of dat het paard Actief draaft.
Ik heb hier ook laats heel lang les in gehad omdat mijn pony van zichzelf ook snel is, wel aan de teugel loopt maar met een korte nek.
Ik moet haar hievoor, onder tempo laten draven en proberen haar nek uit te schuiven door met mijn hand toe te staan.
Doordat ze onder tempo loopt komt ze zo goed aan mijn been, als ik haar dan een tijdje zo rustig en laag heb gereden, en ik geef dan been, loopt ze niet snel.. maar Actief
Khoop dat je wat aan hebt.. maar het is natuurlijk bij elk paard verschillend, maar bij mijne helpt het zo heel goed Lachen

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 22:06

thnx iedereen...ik hoop dat de bak morgen en overmorgen niet meer bevroren is, heb zin om weer es lekker aan het werk te gaan.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:25

succes Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:50

ik begrijp uit de instructie van jouw instructrice en uit jouw woorden "vrij voorwaarts" een beetje dat je paard loperig is. en dat is niet hetzelfde als voorwaarts. Er moet rust in je paard zitten, niet dat hij wegloopt van je been, maar dat hij normaal voorwaarts is voor been, dus niet vluchterig. Een loperig paard moet je eerst onder zijn tempo gaan rijden met veel been. 1. omdat hij moet afleren om weg te lopen, 2. omdat hij moet wennen aan de beenhulpen.
Als hij dit goed doet, en het goed accepteert, dan kan jij hem inderdaad aan elkaar rijden door hem weer voorwaarts te houden.

Kijk, als een paard niet ontspannen loopt, gaat hij maar wat klauwen, benen hoog opgooien en passen niet afmaken.

liever rustiger, zodat hij door het lijf gaat bewegen, benen meer naar voren gaat zetten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:53

Dit zelfde probleem heb ik met Aranka, en moet ik inderdaad ook op dezelfde manier oplossen... Doordat ze overhaast loopt, maakt ze haar passen niet goed af en gaat juist op de voorhand lopen. Terug in tempo, totdat ze ontspannen in evenwicht loopt (voor en achter gelijke passen) en vandaaruit weer aan het been actief maken.

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:57

Je paard krijg je alleen nageefelijk door voorwaards te rijden. Ander zou het eerder betekenen dat je hem in de krul trekt. Problemen dienen altijd zoveel mogelijk voorwaards te worden opgelost. Hoe meer jij hem terug gaat nemen hoe meer het paard zich "opkropt"" in de nek en de rug... Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:03

Hij moet idd voorwaarts zijn, maar niet rennerig dat is wat anders.
Ik zou eerst aan rust en ontspanning werken, zonder daarbij te gaan denken aan het nageeflijk lopen.

Dus jij moet eerst het tempo kunnen bepalen en dat betekend bij die van jou de rust kunnen vinden.
Vandaaruit kun je hem voorwaarts gaan rijden en dat op gaan vangen om naar het nageeflijke te gaan rijden.
Maar als je paard rennerig is, kan diet niet, ook niet als hij niet ontspannen is, wat meestal samen gaat met rennerig zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:06

SPDB schreef:
Je paard krijg je alleen nageefelijk door voorwaards te rijden. Ander zou het eerder betekenen dat je hem in de krul trekt. Problemen dienen altijd zoveel mogelijk voorwaards te worden opgelost. Hoe meer jij hem terug gaat nemen hoe meer het paard zich "opkropt"" in de nek en de rug... Succes!


Dus jij zou een paard dat veel te hard gaat nog meer voorwaarts rijden en tegen je hand aan blijven rijden?

Zelfs mijn instructeur van de clubles benadrukt bij voorwaartse paarden dat je juist niet te hard moet gaan omdat dat tenkostte van de activiteit van het achterbeen gaat... Het paard moet zijn benen beter buigen. Hoogspringen lukt ook niet als je te hard rent... Steeplechasers vliegen ook niet voor niets dwars door een heg...

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 16:52

Ik heb het over voorwaards niet hard voorwaarts! Wanneer paarden gaan lopen rennen kan je ze beter rond rijden op een volte. Maar dat kan ik niet uit haar vraag opmaken. Ze schrijft alleen dat haar paard vrij voorwaards is.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:25

als je je paard nageeflijk wilt hebben moet die voorwaarts zijn!!!!!!!! dus als je hem een schopje geeft, dat ie dan meteen reageert!!! niet dat je dan meteen een tik met de zweep moet geven, maar echt pas als hij goed op je bene reageert!!!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:10

Hi, ik sluit mij volledig aan bij Runningkawa. Wat ik daarbij wil toevoegen is, dat mijn merrie hetzelfde vertoonde als jou pony. Als ze rennerig is dan drukt ze vaak de rug weg en dan is er maar 1tempo en das hard! Soms heb je dan wel eens de neiging om te gaan trekken maar dat werkt dus averechts bij mijn paard. Wat wij doen om dat "snelle tempo" eruit te krijgen, is veel korte ophoudinkjes maken en lui te gaan lichtrijden. Klinkt makkelijk maar als je dat "lui" lichtrijden wat onder de knie hebt dan zul je zien dat het echt werkt. Mijn merrie wordt hier echt rustiger en ontspannen van (mijn paardje zet je dan 1x op de volte, past dit toe en zit op diezelfde volte direct resultaat, voorheen gingen er wel een aantal voltes overheen) en als ze ontspannen is kun je makkelijker rond rijden en het tempo bepalen...succes ermee, en vraag idd je instructrice van de week maar eens. Uiteindelijk ziet zij jou rijden en kent jou en je pony, denk dat het beste oordeel van haar kant zal komen...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 02:58

xcynthiax schreef:
als je je paard nageeflijk wilt hebben moet die voorwaarts zijn!!!!!!!! dus als je hem een schopje geeft, dat ie dan meteen reageert!!! niet dat je dan meteen een tik met de zweep moet geven, maar echt pas als hij goed op je bene reageert!!!


Een schopje Verward
Drijven doe je toch met je kuit *LOL* , daar kan ik niet mee schoppen Haha!