vlak voor slapen, eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

vlak voor slapen, eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 01:10

Hoi,

Ik eet regelmatig nog een boterham, appel of iets anders vlak voor ik ga slapen. Wie doet dat ook?
Ik hoor verschillende verhalen, ook dat het slecht zou zijn of juist dat het niks uitmaakt.

Ben benieuwd Lachen

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 01:16

Ik eet vaak 's avonds laat nog gewoon warm eten, dus een hele maaltijd. Dat is al jarenlang een gewoonte en ik ben er aan gewend maar ik kan me voorstellen dat andere mensen niet direkt kunnen slapen als ze net gegeten hebben.

Als ik dat niet zou doen, zou ik gewoon te weinig eten op een dag en dat dagenlang achter elkaar. Dan kun je me binnen de kortste keren van de grond vegen Haha!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:36

Ik eet vaak ook nog voor ik ga slapen... 's Avonds krijg ik gewoon niet genoeg naar binnen om later niet nog een knor-gevoel te krijgen.

Ik hoor dat het eigenlijk heel slecht is, je verteert het dan veel moeilijker ofzo (weet niet meer precies wat het was).
Tsja, bij mij is het ook eenmaal al een gewoonte. Ik vind het eigenlijk wel lekker, met een vol buikje slapen... Haha!

(haha, 555e berichtje! Haha!)

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:51

Ik eet meestal wat fruit, zo slecht zal dat toch niet zijn?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:06

Er wordt gezegd dat vlak voor het slapen gaan eten slecht is omdat je lichaam dan trager gaat werken, vertering gaat trager e.d. waardoor je zogezegd sneller dik zou worden als je 's avonds laat eet.

Ik heb er geen idee van of dit waar is, ik heb er zelf geen ervaring mee, kan niet té laat eten want dan krijg ik last van m'n maag omdat ik sowieso al een gevoeligere maag heb dan de doorsnee-mens.

Er wordt daarentegen ook de tegenbewering gedaan dat het onzin is dat laat eten slecht voor de lijn is.

Maar als je honger hebt voor je gaat slapen, gewoon eten, want in slaap vallen met een grommelende maag en een honger gevoel lijkt me ook niet echt makkelijk.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:06

dat kan ik dus niet voor het slapen eten
danm wordt ik misselijk

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 22:53

Ik eet altijd nog wat chips.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:22

Ik eet altijd nog iets van crackers of fruit en een beker melk, niks mis mee dacht ik. Maar tussendoor eet ik dan ook weinig...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:24

Tsja, ik eet ook nog meestal iets voor het slapen gaan. Appeltje of mandarijntje. Soms eten we ook gewoon laat en ga ik dus vlak na het avondeten naar bed. Ik heb er zelf nog geen nadelige gevolgen aan mogen ondervinden Lachen.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:42

Ik eet ook voor het slapen gaan meestal een boterham

het zou slecht zijn omdat als je slaapt verteer je veel en veel langzamer en kunnen dingen gaan gisten/rotten in je maag

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:46

hmz... ik denk niet dat de vertering zo langzaam gaat dat er dingen gaan rotten hoor Haha! (alhoewel dat natuurlijk een leuke verklaring zou zijn voor mensen met een zeer slechte adem *evil grin*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:05

Jarenlang is beweerd dat het slecht voor je is om na 10 uur (of zelfs 8 uur) 's avonds nog te eten. Een paar weken geleden las ik een onderzoek waarin die hele bewering onderuit werd gehaald. Tja, wat er nou van waar is... Ik doe maar gewoon waar ik me het lekkerst bij voel, de ene keer eet ik voor het laatst wat om een uurtje of 7, de andere keer om middernacht nog. Haha!

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:15

Natalie schreef:
hmz... ik denk niet dat de vertering zo langzaam gaat dat er dingen gaan rotten hoor Haha! (alhoewel dat natuurlijk een leuke verklaring zou zijn voor mensen met een zeer slechte adem *evil grin*


vond het ook al sterk, maar heb het echt ergens gehoord

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:21

Ik eet savonds ook nog wel eens iets.

Maar ik heb gehoord dat het beter is om dat niet te doen omdat je lichaam s'nachts niet alles goed verteerd en verbrand en je daarom misschien dikker word. gelukkig heb ik daar geen last van.
maar als je niet echt dikker wil worden dan zou ik niet vlak voor het slapen gaan eten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:24

Een site gevonden met misvattingen over eten: http://www.u4u.nl/haasthap/hhmv01.htm#6

Daar wordt het volgende gezegd:

Citaat:
Er wordt beweerd dat het lichaam maaltijden die vlak voor het slapengaan worden genuttigd niet meer kan verbranden. Hierdoor zou het lichaam de voeding opslaan als extra vet. Of het lichaam vet opslaat, wordt echter niet bepaald door het tijdstip waarop er gegeten wordt, maar door het totale dagverbruik. Het is belangrijk om de drie hoofdmaaltijden goed over de dag te verdelen, zodat het lichaam de tijd krijgt voor de verbranding. Een avondmaaltijd wordt in zo'n drie tot vier uur verbrand. Het kan daarom zijn dat u een beetje last hebt van een volle maag als u kort na het avondmaal gaat slapen.


Ik zal nog even verder zoeken, kijken of ik dat onderzoek van laatst kan vinden.

Wel is het zo dat je soms minder fijn kunt slapen wanneer je net daarvoor een flinke maaltijd hebt weggewerkt. Hoe dan ook moet je lichaam dat verteren, en dat kost energie. Eigenlijk zou je dus zeggen dat je daar juist van afvalt, je lichaam verbruikt daarbij tenslotte energie. Tong uitsteken

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:31

Ik las een tijdje geleden in de krant dat het dus helemaal niet slecht voor je zou zijn!!

Ik eet ook vaak 's avonds nog wat! Een cracker, of in deze tijd chocola en marsepein! Nou merk er niks van hoor!!!:)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:34

Marrie, ik las het ook in de krant maar ik kan dat onderzoek niet vinden met Google.

Ik denk dat het ook helemaal niet verkeerd is om nog iets lichts te eten voordat je gaat slapen. Vaak is dat juist wel fijn. Met een lege maag gaan slapen vind ik maar niks.

BTW er is zo veel waar je 'dik' van zou worden. Maar als je alles met mate doet, is er toch niets aan de hand?

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:21

Ik eet meestal voor het slapen nog iets, anders word ik midden in de nacht wakker met een knorrende maag, zoals vanacht, en als ik toevallig wel doorslaap, word ik 's ochtends wakker met enorme honger, en dan kan ik niet meer blijven liggen omdat ik die maag irritant vind Vork

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:58

Ik niet, dan kan ik niet slapen Haha! (echt waar Haha!)

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:05

Nou nee niet vaak maar soms.Als ik honger heb dan zet ik soms de frietpan aan en doe er een paar dingen in ( niet alleen voor mij maar ook voor mn vader en moeder Haha! )

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 12:24

Mn moeder wil altijd eten s'avonds laat, ben ik boven aan het hw maken en dan belt ze op wil je knakworstjes of chips.Alsjeblieft niet, tis al nacht haha, ik kan niet zo goed tegen laat eten.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:26

Ctal schreef:
Mn moeder wil altijd eten s'avonds laat, ben ik boven aan het hw maken en dan belt ze op wil je knakworstjes of chips.


Ze BELT je op? Mis ik iets? Ik neem aan dat je nog thuis woont toch?
Woon je in het tuinhuisje ofzo? Haha!

Maar een lekkere zak chips gaat er bij mij altijd wel in.. Tong uitsteken

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:06

het laat eten heeft niet zoveel met dik worden te maken, doordat je 's avonds je spijsvertering trager wordt. Meestal heeft dat te amken dat mensen zich ontzettend zitten vol te bunkeren. dus niet het tijdstip, maar de hoeveel en idd karin ook van wat Knipoog .

Het gaat er imo met name om dat je je er prettig bij voelt. Voor sommige mensen is het idd aan te raden omdat ze anders met een te laag bloedglucosegehalte wakker worden en gelijk misselijk zijn. Voor anderen ligt een late maaltijd erg zwaar op de maag met gevolg dat slapen niet echt meer wil lukken.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:42

ik eet 's avonds laat ook vaak nog wat voor het slapen gaan, soms een geroosterde boterham met kaas, of fruit ofzo. als ik 's avonds na het eten niets meer eet, heb ik super honger 's morgens, we zijn gisteravond met de vriendinnen voor dat we uitgingen om 11 uur nog even naar de pizzaria geweest...mjammm!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:29

Ik heb ook ergens gelezen dat je anderhalfuur voordat je gaat slapen beter niks kan eten. Ik eet de hele dag ook dus ook 5 minuten voordat ik ga slapen Schijnheilig