kunnen paarden nu kleuren zien????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

kunnen paarden nu kleuren zien????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 16:31

ik hoor altijd en overal een discussie of paarden nu kleuren kunnen zien of niet..
de 1 zegt van wel..want bv een paard springt wel over witte balken en niet over blauwe Verward
ik hoor ook wel dat paarden alleen zwart wit zien...
wat is nu waar???

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:34

Ik zou het echt niet weten eigenlijk, en ben er ook wel nieuwsgierig naar!

Van de 1 hoor je zus en de ander zo!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:35

Er is ooit onderzoek naar gedaan. Paarden zien weinig verschil in groen/blauw en kunnen geel en rood goed onderscheiden. Geloof dat ze geel het allerbeste kunnen zien.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:36

Ik ben ook niet zeker, maar ik heb gehoord ( Haha! ) dat paarden enkel in grijstinten kunnen zien.
Een fluo-oranje vest zullen sommige paarden bijvoorbeeld wel eng vinden, omdat het een afwijkende grijstint wordt in hun ogen.
Ze zien dus wel verschillen tussen kleuren, maar geen kleuren zelf.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:42

Voor zover ik weet, kunnen paarden idd. grijstinten zien.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:45

Volgens een site: http://users.skynet.be/paardennieuws/wa ... _paard.htm

Citaat:
Kleuren zien

Evelyn Hanggi en andere researchers zijn het door empirisch onderzoek (en wie ooit een Bridge&Target-clinic volgde weet hoe gemakkelijk dat vast te stellen is) erover eens dat paarden wel degelijk “onze” kleuren kunnen herkennen. Maar zien ze die kleuren wel op dezelfde manier, bijvoorbeeld?
Aan de Madison-Universiteit in Wisconsin hebben wetenschappers (ophthalmologen) zich grondig met de vraag bezig gehouden. Studieonderwerp was ondermeer scherpte- en kleurenzicht.
De kegeltjes waarmee iemand kan zien bevinden zich achteraan in het oog, op de retina. Met de ene kegeltjes blijkt een paard blauw licht op te vangen (korte golflengte) en met de andere groen en rood licht (midden- en lange golflengte). Dat wil zeggen dat paarden een ander soort kegeltjes hebben dan mensen, die drie soorten hebben die elk een aparte golflengte opvangen - wij zijn (meestal) “trichromaat”. Dat betekent dus niet gewoon dat paarden sommige kleuren niet zien, ze zien ze wel anders dan wij. Net zoals bvb honden en katten trouwens zijn ze “dichromaat”.
Om uit te zoeken hoe ànders, werd een computer ingeschakeld die kleine elektrische verschilletjes kon meten in het paardenoog, waardoor de gegevens konden omgezet worden naar digitale foto’s.

Het is een bizarre grijs-gele, onscherpe wereld. Groen en oranje zijn bijvoorbeeld geel geworden, maar rood wordt een soort groenig grijs - en blauw blijft gewoon blauw.
Laatst bijgewerkt door Apple op 11-12-03 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:46

Ben maar weer ff in de boeken gedoken...

Uit onderzoek is gebleken dat paarden beschikken over kleur-onderscheidende cellen in de ogen die lijken op de cellen die wij in onze ogen hebben. (zgn. conische cellen waar je kleur mee ziet. Met staafvormige cellen zie je zwart-wit. Wij hebben deze cellen ook in onze ogen) Hiermee zien ze een deel van het spectrum wat mensen ook kunnen zien, welteverstaan rood-oranje-geel-groen. Blauw en paars kunnen ze niet onderscheiden.

edit: Apple was ff wat sneller Haha! Interessant verhaal!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:15

Intressant om te lezen zeg.... nooit geweten (nooit over nagedacht zelfs Lachen )

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:55

Het was laatst op tv. Dat verhaal van Apple werd erg goed uitgelegd, en ze lieten ook beelden zien met een filter voor de lens. Dan kon je dus zien wat paarden zien.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 23:53

dit vroeg ik me dus al zo lang af Haha!
intressant om te weten eigenlijk !!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:56

ik vond dit in weer een ander boek, maar het voegt niets nieuws toe: Paarden kunnen kleuren zien. Het verschil tussen groen en geel zien ze heel duidelijk. Het verschil tussen rood en grijs zien ze minder goed, deze kleuren hebben dezelfde intensiteit, net als blauw en grijs

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:58

Ik heb nog ergens een onderzoeksrapport liggen van zo'n 20 jaar geleden, waarin staat dat ze wel degelijk kleuren kunnen zien. Het was een Nederlands onderzoek.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 00:03

hmmzzz...tis ook jammer ook he..dat paarden ons dat niet eventjes zelf kunnen vertellen Haha!

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 04:42

*even off-topic*: daarom was dat gele petje van een stalgenootje dat langs de kant stond ineens zo eng! Haha!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 08:42

Ik hoorde vaak dat paarden in grijs kijken....iik weeet het ook niet ¨precies niemand is ooit een paard geweest en dan is het ook moeilijk om erachter te komen wat voor kleur ze zien.

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 09:00

Apple schreef:

Het is een bizarre grijs-gele, onscherpe wereld. Groen en oranje zijn bijvoorbeeld geel geworden, maar rood wordt een soort groenig grijs - en blauw blijft gewoon blauw.

[/quote]

Dat lijkt op het beeld dat mensen zien als ze kleurenblind zijn volgens mij. Al heb je daar natuurlijk ook weer tig verschillen in.
Raar zeg.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:57

Een paard kan volgens een wetenschappelijk (oersaai) boek van mij kleuren zien.. niet allemaal even goed. Rood geel en groen ziet hij erg goed en ff kijken.. hij ziet volgens mij geen verschillen in de grijstinten. Verward

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:08

Ik heb juist altijd geleerd dat een paard geen GROEN kan zien.
Heb ik altijd banketstaaf gevonden, want gras is groen..............

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:14

ik weet zeker dat het paard geel HEEL goed geel kan onderscheiden. ik heb op een entrainement (hardraversstal) gewerkt waar een paard een keer bijna aan de kletter ging omdat hij iemand met een geel jasje zag aankomen, diegene die hem altijd snelwerkte had altijd een geel jasje aan met dat werk. paard zag het jasje, lag de link en dacht waarschijnlijk, ik moet harder, liep gelukkig goed af. alleen degene die op de kar zat vond het niet zo fijn dat het paard in ene zo hard ging. Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:17

Paarden zien maar een klein aantal kleuren.
Ben er een tijdje geleden nog naar opzoek geweest, dit stond op een site:
Citaat:
een paard kan maar heel weinig kleuren zien, dat zijn geel, blauw, rood, wit, zwart.


Weet neit of ik het hiermee eens moet zijn, volgens mij zien ze wel idd de primaire kleuren, en van de rest alleen een beetje effe-kleuren..