Hoefscheur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 13:30

Mijn 3.5 jarige appaloosa ruin heeft in het verleden een hoefscheur gehad aan een achterhoef. De hoef groeit nu wel goed door, maar er blijft een flinke deuk over de gehele lengte te zien. Moet ik overwegen er ijzers onder te zetten, want ik ben bang dat de scheur terugkomt als ik eens een lange buitenrit wil maken. Wie weet raad?
alvast bedankt, Jac

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:10

Een oude verzorgpony van mij had ook een hoefscheur, maar dan echt behoorlijk erg, leek net of ie koeien hoeven had ofzo Verward En aan beide voorhoeven.
Die hebben ze toen wel hoefijzers gezet, maar nu na 1,5 jaar is het nog steeds niet helemaal weg.. Scheve mond\ En soms wordt het gewoon weer erger, weet niet of dat nou aan de hoefverzorging of aan de hoefsmid ligt...
Maar volgens mij groeit op den duur die deuk er ook nog wel uit. Maarre als je lange buitenritten maken gaat heb je dan geen hoefijzers nodig? (niet eens zo zeer voor die scheur?)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:15

Vraag eens aan je hoefsmid die weet het wel.
Ik denk dat er in het gebied waar de hoef ontstaat(waar nieuw hoef wordt aangemaakt) ook een bescgadiging zit. Als dit zo is zal die gleuf er altijd blijven.
Een geheel nieuwe hoef duurt 1 jaar.
het lijkt me verstandig om er een ijzertje onder te zetten.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 14:30

FF nog te aanvulling, ik rijd niet zoveel op harde ondergrond, gelukkig hebben we kilometers bos ter beschikking, ijzers voor de vele buitenritten op harde ondergrond heeft ie niet nodig..Het gaat dus puur om die scheur...

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 15:17

Soms wordt een scheur ook tijdelijk 'vastgezet' met een ijzeren bandje en 2 schroefjes. Vraag het eens aan je smid.
en anders een paar schoenen .. Haha!
[img]../upload/317/missy-schoen-voor.jpg.jpg[/img]