Heeft mijn paard pijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Heeft mijn paard pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 22:39

Mijn pony is ataxies.
En volgens mij heeft ze ook pijn. Ze loopt bij voorkeur heel laag met haar hoofd, als ze onbelast loopt, ze kwijlt heel erg bij inspanning en ze heeft een houterige draf. Ook gaat galoperen niet echt lekker in de bak. Ze is ook niet vlot bepaald.

Als ik haar niet verzameld rijdt in het bos is ze struikelig.

Ik maak me grote zorgen ik zie gewoon dat ze niet "normaal"is, vooral als ze met andere paarden loopt.
Vrijdag komt er weer een dierenarts.

Ik heb haar sinds half oktober en bij de keuring was er niets te merken.
Ze valt iets af ook, terwijl ze kilo biks krijgt plus hooi.
(ik had kleinere singel gekocht die nu ook weer op laatste gaatje zit.)
Heeft ze pijn?

Hoe weet je dat nu?

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:46

loopt ze ook raar achteruit?en was ze toen ze gekeurt werd zwak in de spieren(weinig spieren?)

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 22:56

ja ze is dus ataxies, dat is al zeker vast gesteld, maar als het goed is heeft ze daar geen pijn van. Toch denk ik dat ze wel pijn heeft door haar beweging zoals ik hierboven beschrijf.
Ze is slap bespierd aan haar achterhand inderdaad.
Ben als de dood dat ik haar steeds pijn doe, of erger nog dat ze veel pijn heeft.
Ze wisselt ook vak van standbeen in de wei.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:09

paard van een vriendin van me heeft wobler (heeft ataxie verschijnselen) een soort van hernia zolang ze hem rijdt (en dus zorgt voor een sterker paard) gaat het best
Dit paard heeft het al een jaar of drie destijds ook gewoon goedgekeurd de dierenarts scheef het af als spierzwakte erg slecht dus van die arts
Dit paard zakt een beetje door de achterhand als hij achteruit gaat
Wobler kan je herkennen aan een paar truukjes benen kruislings zetten(voor) dan blijft hij zo staan en zo nog wat oefeningen vraag hiernaar bij de veearts (wobler is nog vrij onbekend)[/list]

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 23:13

Nee je zegt het niet goed. Bij Wobbler is ataxie een onderdeel. Dan weet je ook hoe de ataxie komt, nl door een vernauwing van het ruggemergskanaal. Ze hebben dan ook evt. spierkramp en slapte.

Bij Peb. weten we niet hoe het komt dat ze ataxies is.

Maar herkent iemand die rare houding van haar bij ataxie?

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:17

Sorry was niet geheel duidelijk dat bedoelde ik ook te zegen maar moeilijk te zegen of hij pijn heeft maar afvallen is meestal wel een teken Hoe is de vacht (glimt hij)en hoe zijn zijn ogen (dof of levendig)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:17

Ik denk dat het een teken van spierzwakte is. En ik denk (weet ik natuurlijk niet zeker!) dat ze geen pijn heeft. Wel dat lopen en galopperen haar veel moeite kost (net als jij nu ineens 3 min heel hard moet lopen). Het afvallen kan ook komen omdat eten meer moeite kost dan normaal. Hoe hangt/ligt het hooi. Als ze elke keer naar beneden moet met haar hoofd, kan het best zijn dat ze daardoor uit balans gebracht wordt. Misschien het hooi op haar hoofd-hoogte hangen. Het is een idee en ik ben benieuwd wat de DA er van zegt!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 18:27

Ik ook, wil zo graag dat ze naar haar hele bewegings kijken.
Ben ook beetje bang dat ze valt in bos.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:24

Mikey schreef:
Ik denk dat het een teken van spierzwakte is. En ik denk (weet ik natuurlijk niet zeker!) dat ze geen pijn heeft. Wel dat lopen en galopperen haar veel moeite kost (net als jij nu ineens 3 min heel hard moet lopen). Het afvallen kan ook komen omdat eten meer moeite kost dan normaal. Hoe hangt/ligt het hooi. Als ze elke keer naar beneden moet met haar hoofd, kan het best zijn dat ze daardoor uit balans gebracht wordt. Misschien het hooi op haar hoofd-hoogte hangen. Het is een idee en ik ben benieuwd wat de DA er van zegt!


Donni heeft ook totaal geen conditie en geen spieren maar als die moet lopen ,loopt ze echt wel...... Dus wat betreft conditie en of spieren heeft het denk ik niet te maken....

Denk dat je gewoon ff de dierenarts moet afwachten.....

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:28

ik zou ook de dierenarts afwachten, en hooi op hoofdhoogte hangen zoals al gezegd is,
en gewoon rustig gaan rijden, alleen buitenritten in stap ofzo,of een paar keer rustig drafje, maar niet overvragen totdat je meer weet van de DA

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:46

Ik denk dat het er aan ligt waardoor ze attactisch is geworden en waar het in haar lijf zit.
Heb je de fysio nog gebelt?
Tristan is ook attactisch maar hij heeft er geen pijn aan.
Hij loopt achter wel ongecoordineert maar met goede training wordt hij sterker en gaat het wel beter.
Wat hij wel heeft is dat hij heel erg slecht en kort loopt bij kou.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 17:01

Nee , eerst morgen de dierenarts. verschil met jouw en mijn fjord is dat bij jou fjord echt duidelijk waarom en waar hij het heeft. Bij Pbe. dus niet kan iets in haar hersenen zijn omdat ze het aan 3 benen heeft...
Gr. Es

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:17

mischien heeft ze iets van Rhino gehad ofzo. Ben echt benieuwd. succes ermee in ieder geval.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:15

O Es, ik vind dit echt vreselijk voor je!!!!!!!!!
wat zei de veearts nu?Waarom mag je er niet meer mee rijden?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:52

Hoi.

Mijn paard van 5 heeft ook ataxie, in de vorm van het Wobbler-syndroom.
Er zijn 4 bekende soorten ataxie, en het Wobbler-syndroom (ook wel spinale ataxie genoemd) is de meest geziene vorm. De oorsprong zit in de halswervels. Deze vorm komt ongeveer 3 keer zoveel voor bij mannelijke dan bij vrouwelijke dieren voor, doordat deze sneller groeien.
Mijn paard is ongeveer 2 jaar geleden achterover gevallen in de wei, op de rechter kant van zijn hals.
Ik heb verder nooit wat aan hem gemerkt, hij liep vrolijk weer verder.
Het kan ook zijn dat hij dit jaar nog eens is gevallen, ik ben er ook niet altijd bij, maar ik heb zo'n vermoeden dat het die ene val van toen was.
In ieder geval, eind september liet hij zich niet meer longeren, hij was de hele zomer al flink vermagerd, zijn bespiering was al weg en hij begon met zijn achterbenen te slepen.
Na onderzoeken en bloedtesten van de dierenarts (EHV was 22% in het bloed, maar dat zegt niet veel want 90% van alle paarden schijnt drager te zijn maar krijgen het niet), kwam ik in Utrecht terecht en kwamen we er daar ook achter toen ik videobeelden liet zien van mijn paard in de wei, dat hij zijn hals dus als een plank hield tijdens het grazen enzo.
Volgens de artsen had hij vreselijke pijn in zijn hals en nadat er foto's gemaakt waren bleek dat hij hele erge artrose in zijn halswervels heeft (zo erg hadden ze het nog nooit gezien), en dat de wervels C4 en C5 erg beschadigd zijn.

In Utrecht stonden ze er erg negatief tegenover dat ik hem nog mee naar huis nam, maar hij is nu (twee en halve maand later) flink opgeknapt, buigt zijn hals weer en begint weer normaler te lopen.
Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft, hij buigt zijn hals soepel, kliert weer, rent en eet goed.
Hij is zelf al aangekomen, paarden kunnen veel afvallen van de pijn...
De artrose zit er natuurlijk nog, maar daar zijn suplementen voor om de pijn te verzachten en het proces stil te zetten.
Ook kun je je paard in het buitenland laten opereren, dan zetten ze de halswervels vast met een schroef of plaat, maar hij moet dan wel een jaar revalideren.
De buigzaamheid wordt dan wel aanzienlijk minder in de hals, maar ik heb veel voorbeelden gelezen waarvan paarden weer in de sport lopen.
Als een paard Wobbler krijgt, is dit vaak op jonge leeftijd (een jaar of 2), door trauma (vallen) en het schijnt dat ze dan de meeste kans hebben om er overheen te groeien.
Ze worden dan wel eens een jaar in het land gezet.
Kijk wel altijd uit dat hij niet uit de sloot kan drinken, grote kans dat hij voorover kukelt.
Mijn smid zij gisteren dat hij wel 100 paarden met Wobbler kent, en zelden gaan ze eraan doodt, er lopen er zelfs in het Z-dressuur...
Wel heb je kans op een terug val als je stopt met de training, want Wobblers moeten het van hun spieren hebben en dus goed getraind worden.
Ook is het zo dat wat een gezond paard in 3 maanden leert, daar doet een Wobbler 6 maanden over.

Zo zie je maar, dat sommige paarden best kunnen leven met Wobbler.
Bij de andere vormen van ataxie ziet het er minder rooskleurig uit helaas.

Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt bij de dierenarts en veel sterkte.
Als je vragen hebt, kun je me wel pb-en.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 20:57

Het is geen Wobbler bij Peb.
Vanmorgen werd gezegd door de DA dat het onverantwoordelijk is haar te rijden omdat ze een zeer zware vorm van ataxie aan 4 benen heeft.
Hij trok haar zo om.

De osteopaat die ook bij ons op stal komt zegt niets voor haar te kunnen doen..

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:19

Wat heeft ze dan precies?
Wel ataxie?
Welke vorm dan???

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 21:43

Om echt te weten moet je bloed en neurologisch onderzoek doen, maar ze heeft rondom, is slecht bespierd en hij trok haar zo om, bijna tot op haar kont.

Hij nomede het in erg mate zwaar ataxies.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:39

Jezus zeg!!!
Wat rot voor je Boos! zit niet bepaald mee...
Maar bij de foto's was het toch niet rondom????

Sterkte!!!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:02

Meid, wat rot voor je. Als ik het zo hoor, had ze dit toch al half oktober toen je haar kocht. Is ze toen door een dierenarts van de verkopende partij goedgekeurd, of door je eigen dierenarts?
Je zou inderdaad verwachten dat ze pijn heeft, maar ze kan ook afvallen door alle moeite die ze moet doen om op vier benen te blijven staan als ik het zo hoor. Zou je haar terug willen doen naar de vorige eigenaar, ik kan me dat wel voorstellen, jij hebt geen pony gekocht om die na twee maanden op rust te zetten of nog erger!
Ik wens je in elk geval heel veel sterkte toe!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 15:23

De toen keurende dierenarts zegt dat het er niet was....2 anderen dat niet te bewijzen is dat het er was...en ik mag beslissen wat ik met haar ga doen...

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:38

Dat is wel heel f... , geld voor een ander heb je ook niet zomaar op deze manier. Ook al heb je haar twee maanden, je zal toch wel gehecht zijn aan haar.
Kan je niet eens bellen met Emmeloord en vragen of het echt niet te bewijzen is dat ze het al langer heeft? Als je alles vertelt, kunnen ze er misschien iets over zeggen.
Weet je al hoe het zit met die halfjaarsgarantie die in april is ingegaan? Ik weet alleen dat het bestaat, maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Ik vind zoiets zo balen, dan denk je een leuk paardje te hebben en blijkt al zo snel dat ze iets heeft dat niet meer overgaat... Nogmaals veel sterkte!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 18:03

Het is niet te antedateren, bewijzen dat ze het al had bij aankoop.
Ze is wel verzekerd.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:42

Jet schreef:
Dat is wel heel f... , geld voor een ander heb je ook niet zomaar op deze manier. Ook al heb je haar twee maanden, je zal toch wel gehecht zijn aan haar.
Kan je niet eens bellen met Emmeloord en vragen of het echt niet te bewijzen is dat ze het al langer heeft? Als je alles vertelt, kunnen ze er misschien iets over zeggen.
Weet je al hoe het zit met die halfjaarsgarantie die in april is ingegaan? Ik weet alleen dat het bestaat, maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Ik vind zoiets zo balen, dan denk je een leuk paardje te hebben en blijkt al zo snel dat ze iets heeft dat niet meer overgaat... Nogmaals veel sterkte!


Halfjaars garantie geld helaas alleen bij een consumentenkoop, Jet.
Dat wil zeggen: als een handelaar een paard aan een particulier verkoopt, dan geldt die wet.
Niet van een particulier naar een particulier.

En Essie, mijn 1000 e boktbericht spandeer ik natuurlijk in een topic van jou!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 10:49

Ben vereerd Mel.