200 PRE's in watersnood

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

200 PRE's in watersnood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 22:51

Door de ongekend overvloedige regenval van de afgelopen maanden stijgen de rivieren in Andalucia buiten alle proporties. Zo ook de grootste, Guadalquivir, waarvan de delta het Natuurpark de Cota Doñana omvat. In de moerassen van dit park lopen meer dan 200 p.r.e.'s van verschillende ganaderias semi-wild rond en deze dieren dreigden door het water verzwolgen te worden.
Vandaag zijn de paarden naar omheiningen op hoger gelegen delen gedreven. De fokkers maken zich grote zorgen omdat deze paarden die het hele jaar in de delta lopen niet aan stro met bix gewend zijn en voor 200 paarden hebben ze geen weidehooi. Maar goed, ze hebben droge pootkes.

www.homocaballus.net


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:59

Ja dat ze droog staan lijkt me in dit geval het belangrijkste, misschien dat al die fokkers waar ze van zijn bij elkaar toch wel wat kunnen verzinnen als ze dan toch bijgevoerd moeten worden, hopen dat ze daar geen natte voetjes gaan krijgen, 200 is nogal een aantal.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 23:13

Ja, euh, eerlijk gezegd vond ik het krokodillentranen van die fokkers; de helft van de paarden bestaat uit drachtige merries en de waarde van één zon'n paard met veulen is een hele berg prima hooi. OK, betaal je teveel per baal omdat je het nú nodig hebt. Heb je minder winst, maar elke boer, of die nu olijven, uien of paarden heeft, zit met een waterstrop. Voor die paardenboeren valt het nóg mee. Echte boeren dus; altijd wat te zeuren Knipoog

www.homocaballus.net

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:21

Huertecilla schreef:
Ja, euh, eerlijk gezegd vond ik het krokodillentranen van die fokkers; de helft van de paarden bestaat uit drachtige merries en de waarde van één zon'n paard met veulen is een hele berg prima hooi. OK, betaal je teveel per baal omdat je het nú nodig hebt. Heb je minder winst,



Maar dan komt de volgende discussie, welke fokker verkoop zijn merrie voor een berg prima hooi Haha! zie je het voor je Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 12:18

cloris schreef:
Maar..... welke fokker verkoop zijn merrie voor een berg prima hooi


Nou, euh.... íkke! Liever 199 en een berg goed hooi dan 200 kreperende koliekgevallen

www.homocaballus.net

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:25

Huertecilla"]
[quote="cloris schreef:
Maar..... welke fokker verkoop zijn merrie voor een berg prima hooi


Nou, euh.... íkke! Liever 199 en een berg goed hooi dan 200 kreperende koliekgevallen
[/quote]

Jaa dat snap ik, maar het zijn 200 merries en die zijn van diverse fokkers toch? vandaar, eer ze hebben uitgemaakt wie er voor het hooi gaat zorgen is het waterpeil alweer gedaald denk ik Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:36

Huertecilla schreef:
Echte boeren dus; altijd wat te zeuren Knipoog


Je weet het toch: Als een boer niet klaagt en een pastoor niet vraagt... Dan vergaat de wereld Haha!

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 13:01

cloris"]
[quote="Huertecilla"][quote="cloris schreef:
Maar..... welke fokker verkoop zijn merrie voor een berg prima hooi


Nou, euh.... íkke! Liever 199 en een berg goed hooi dan 200 kreperende koliekgevallen
[/quote]

Jaa dat snap ik, maar het zijn 200 merries en die zijn van diverse fokkers toch? vandaar, eer ze hebben uitgemaakt wie er voor het hooi gaat zorgen is het waterpeil alweer gedaald denk ik Haha!
[/quote]

Zeker, maar in de twee weken die het minimaal gaat duren en de maand voordat de paarden weer teugkunnen krijgen de merries toch wel trek Knipoog
Maar ja, tis handel, geen liefhebberij.

www.homocaballus.net

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:01

Ik heb hooi in overvloed!
Zeg maar dat ik het kom leveren, als ik er een leuke merrie voor in de plaats krijg Knipoog

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:18

Idra schreef:
Ik heb hooi in overvloed!
Zeg maar dat ik het kom leveren, als ik er een leuke merrie voor in de plaats krijg Knipoog

mijn gedachte ook Haha! Knipoog vrachtwagen vol met hooi heen vrachtwagen vol met paardjes trug Knipoog Haha! Tong uitsteken

"Everyone has talent. What is rare is the courage to follow that talent to where ever it might lead."

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 16:55

Oh, maar er ís wel hooi. Punt is dat deze fokkers érg makkelijk gewend zijn te fokken: kuddes één keer per jaar drijven, enten, branden, verkoopveulens eruit, te dekken merrie bij een hengst zetten en met een paar weken staat alles weer buiten.
Hooi kopen betekent geld uít de knip. Vandaar krokodillentranen.
Hebben trouwens een práchtleven die paarden en de twee-jarigen zijn natuurlijk prima ontwikkeld.
Hier in de omgeving wordt wel meer zorg aan de (fok)paarden besteed, maar of ze nu een beter leven hebben? 'Gok' op niet Knipoog

Is nu trouwens een 'heet' hangrijzer onder de fokers van p.r.e.'s. Men ziet met lede ogen dat fokkers in het buitenland heel knappe p.r.e.'s fokken en voor topbedragen verkopen. Dat geld zien zij graag bij hén binnekomen en dus worden er maatregelen geëist: alleen paarden gefokt in Spanje mogen Spaanse paarden heten.
Men wil een beschermde status als voor wijnen en kazen om maar wat te noemen. Ze zijn hier werkelijk serieus in én vinden een niet helemaal doof oor, want het zou natuurlijk ook nationaal inkomen zijn.
Ik moet er érg om lachen want:
1. Een Bordeaux mag dan welliswaar alleen uit de streek rond Bordeaux komen, een Tempranillo mag overal ter wereld Tempranillo heten omdat dit nu eenmaal wijn van Tempranillo druíven is.
Een ras is een ras is een ras, net als die Tempranillo-druif, net als de pura RAZA español.
2. Wat gaat er dan gebeuren met alle 'arabieren'die in Spanje gefokt worden??
Minder grappig is dat er wel degelijk een maatregel zal gaan komen.

www.homocaballus.net

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:34

Dus fokkers in België mogen hun paarden als die maatregel er komt niet langer PRE's heten?
Dat zal nogal stof doen opwaaien vrees ik...

Maar ik zal toch altijd een "echt" Spaans paard hebben Haha! Tong uitsteken

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 19:35

Daar wordt om geschrééwd ja, maar dat lijkt mij niet echt haalbaar. Wél haarbaar lijkt me een soort van 'certificado de orígen' bínnen het ras. Net zoals er recent een overtreffende trap van apto is ingevoerd.
We zien wel en mij is het worst, want wij hebben andalusiërs uit ons eigen valleitje, zo lokaal als het maar kan, mooi, gezond en.... zonder papieren OK dan! Voor mij is het toch allemaal tulpenhandel en dit soort gekrakeel onderschrijft het alleen maar.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers