Vliegtuig in mijn compu, Help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Vliegtuig in mijn compu, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:25

Er zit soms een vliegtuig die wil opstijgen in mijn computer
Kan dat de harde schijf zijn die zo'n geluid maakt?
En is de harde schijf dan bijna dood? Verdrietig
Of is het wat anders?

met opstarten maakt hij dat geluid, maar zo onder het bokken als je al een tijdje op 1 pagina zit ook zomaar ineens.
Dan is hij weer een tijdje stil en dan begint het weer.
Help! computer techneuten, leeft mijn compu nog ff, of zijn jullie eindelijk van me verlost Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:33

Waarschijnlijk een ventilatortje op de videokaart, maar dat is moeilijk met zekerheid te zeggen vanaf hier.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:37

Doet de computer ook even niets als hij het tijdens het werken doet? Is het een laptop of een normale PC? Kijk ook even bij
Desktop, rechtermuisknop, properties, Screen Saver, Power, Turn Off Harddisks

Maar als je het goed kan horen dat je harddisk op toeren komt dan gaat er idd iets niet lekker Knipoog Met een beetje geluk zit er 3 jaar garantie op je harddisk (hoewel dat voor nieuwe consumentenschijven teruggeschroefd is naar 1 jaar),

Oh, wettelijk heb je trouwens minimaal 2 jaar garantie op dat spul. Meeste winkels zullen dan ook niet echt moeilijk doen over het omwisselen. Welk merk is de PC?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:42

idd kan heel goed je harddisc zijn, gauw back-uppen dus ! want mij heeft het 400 muzieknummers en een hoop foto's gekost Huilen

maar kan ook een kapotte ventilator zijn, bij mijn oude meuk helpt het als ik een keer een zetje geef met mijn knie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:43

Hij is sinds hij dat doet in alles wat trager.
Loopt ook regelmatig vast om niks Verdrietig
Het is een gewone pc en geen enkel idee wat voor merk Lachen

En dat desktop gedoe, is zeker voor xp, want na eigenschappen kom ik zoiets niet meer tegen Lachen

En je raad het al, hij is 3 jaar en 2 maanden oud. Scheve mond

Tijd voor een nieuwe OK dan!
Al vind mijn vriendje van niet Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:45

Foto's heb ik gelukkig pas af laten drukken Lachen
Muziek vind ik niet zo erg als ik die kwijt ben.

En die ventilator die op de video kaart zit, moet die altijd draaien, of soms?
Want dan kan ik hem wel eens open maken en daar naar kijken.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:48

Het stof eruithalen wil ook weleens helpen.
Mijn PC stijgt altijd op bij het opstarten en dan is het niet de HD maar de ventilator waar wat prut (stof) tussen zit die een beetje erg aanloopt.

:evaw:

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:48

IMO kunnen het twee dingen zijn. Of je processorventilator is bijna dood of je harddisk is bijna overleden. Zorg iig dat je ff backups maakt!

Processorventilator is vrij eenvoudig te controleren, maak de kast open, zet de PC aan en kijk of de ventilator die op je processor zit (op de grote printplaat op een vrij groot alumium koelblok) netjes gaat draaien. Eventueel kan je ff kijken wat er gebeurd als je (voorzichtig!) de ventilator heeeeeeel even stilzet (door met je vinger in het midden van die ventilator te duwen, geen potlood in dat ding duwen ofzo Haha!). Even kijken wat voor een verschil dat maakt in geluid.

Als het de harddisk is dan heb je een groter probleem. Je kan ff terug naar de winkel, bij iets als Mycom of paradigit heb je een vrij grote kans dat ze de disk zo vervangen, waarschijnlijk zelfs door een grotere disk omdat ze jouw disk niet op voorraad hebben. Anders kan je een nieuwe disk kopen, die zijn niet zo schokkend duur. Of een nieuwe PC natuurlijk Knipoog

BTW die settings zouden er ook in windows 95 e.d. moeten staan mits je PC dat power verhaal ondersteund. Neem aan dat je wel ergens een tabblad hebt voor je screensaver (schermbeveiliging ofzo in de NL versie?)?

BTW2 als je gaat schoonmaken doe dat dan door wat te blazen of evt wat stof weg te vegen met je vingers, NIET met een stofzuiger iig! Ook altijd met 1 hand een blank deel van de kast vastpakken als je onderdelen aanraakt om te voorkomen dat je met een statische ontlading je PC sloopt Haha! De ventilatoren die in je PC zitten moeten allemaal altijd draaien.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:53

Heb je ook een cd in de cdrom? Eentje die slecht te lezen is?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:54

Ik kan de vaste schijven zolas hij dat noemt uit laten schakelen na 3 min.
Dat is wat je bedoeld? Staat bij energie beheer.
En dat gaat ook weer aan als het moet? Haha!

En ik zal hem wel eens open slopen om te kijken of het draait.
En kijken of het daarna nog ooit wil draaien Tong uitsteken

ow en goed dat je zegt dat schoonmaken niet met de stofzuiger mag, want ik had anders dat borsteltje er in gepleurd Tong uitsteken

Nee geen cd en de cd speler laat ook geen lampje zien dat hij iets aan het doen is.
Harde schijf trouwens ook geen rood laad lampje onder de herrie.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:17

Borsteltje erin gooien is iets dat je moet doen als je een nieuwe PC wilt hebben en backups hebt gemaakt Schijnheilig

Dat uitschakelen van die disks stond dat aan of uit? Zou uit moeten staan (dus nooit uitschakelen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:22

Ik heb hem nu open liggen.
Sh*t wat een stof nest.
Als je stof alergie hebt is een compu geen goed ding zeg. Haha!

Ik hoor nu dat de ventilator flink geluid maakt.
Ik heb nu flink wat zitten blazen van binnen.

Maar ik denk idd wel dat daar het probleem zit

Ow help onder het typen stopt de ventilator, is dit erg?
vast wel.
Is dat met speod afsluiten om erger te voorkomen?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:23

gewoon even een sopje warm water er over om het stof goed weg te spoelen kawa.

Amor Vincit Omnia

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:26

Mwoh, als de PC 3 jaar oud is zou ik een hogedrukreiniger pakken. Liefst zo'n ding met stoom enzo }>

Als de ventilator van je processor ophoudt tijdens het werken dan wordt je processor behoorlijk niet blij en vind ik het niet echt vreemd dat hij dan spontaan stopt met werken. Wat zou jij doen als het binnen ineens 70 graden werd? Tong uitsteken

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:27

Ga maar vast afkicken

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:33

Zo van dat: piewiepiewie geluid? Een beetje een sirene? Dan ben ik ook ineens wat wijzer Haha!.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:03

BartVB schreef:
Mwoh, als de PC 3 jaar oud is zou ik een hogedrukreiniger pakken. Liefst zo'n ding met stoom enzo }>

Als de ventilator van je processor ophoudt tijdens het werken dan wordt je processor behoorlijk niet blij en vind ik het niet echt vreemd dat hij dan spontaan stopt met werken. Wat zou jij doen als het binnen ineens 70 graden werd? Tong uitsteken



70 Graden?

Wat voor pctje heb je kawa?

AMD word ongeveer 300 graden zonder koeler...
Pentium word zonder koeler niet warmer dan 80 a 90 graden Haha! en je applicaties bevriezen gewoon...terwijl amd gewoon lekker doorbrand Scheve mond

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:13

hmm, zo te horen moet ik de mijne ook nodig eens schoonmaken, die van mij denkt soms ook dat ie een vliegtuig is! Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:21

mijne(die echt bijna kapot is dankzij alle verkeerde dingen die ik heb zitten downloaden en goede dingen hebr gedelete Bloos! ) ded het ook, maar nu niet meer, behalve als ik een gekopieerde cd erin stop, dan doet ie het in t begin ff

hij heeft wel de tic om steeds de klok langzamer te laten lopen, heeft vast wat met het vastlopen te maken gok ik zo Haha!

net liep ie 30 minuten achter en nu is het bij mij 10.45

ook als ik typ zie ik niet meteen letters en dan ineens een *PIEP* en dan komen er weer letters op t scherm, ook niet zoals het hoort dus!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:25

Had met mijn oude pc ook wel eens dat de kast heel erg rammelt.... maakte ook een takke herrie.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:35

Uitzetten, nieuwe pc kopen en schijf over laten zetten.

And then she realized nothing would change...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:49

Gewoon eerst even schoonmaken. En controlleer even of je processor niet te warm wordt.

Btw Bart. Ik maak mijn pc's en servers altijd schoon met de stofzuiger. Gewoon wat lager zetten. Alle stekker eruit, alle kaarten los etc etc en dan maar schoonmaken.
Ik doe het bij mijn servers eens in de 3 maanden (dan is het echt weer nodig) en mijn pc staat op mijn bureau dus die doe ik niet zo vaak.

Het kan zijn dat je schijf echt aan het overlijden is hoor. Het is nogal moeilijk te zeggen wat het is als je het geluid niet hoord. Maar als dat zo is kun je gewoon een nieuw schijfje kopen en die erin zetten, het zal echt niet nodig zijn een hele nieuwe pc te kopen....
Succes ermee!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:28

Eeeh, PCs schoonmaken met een stofzuiger is echt een heeeeeeeeel slecht plan! Het is niet zo dat er componenten opgezogen worden ofzo maar zo'n stofzuiger bouwt nogal wat statische electriciteit op. Als dat ontladen wordt via 1 van de PC componenten is je PC toast Haha! Beetje jammer.

PC kast gewoon lekker dicht laten, die dingen kunnen best tegen wat stof Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:37

BartVB schreef:
Eeeh, PCs schoonmaken met een stofzuiger is echt een heeeeeeeeel slecht plan! Het is niet zo dat er componenten opgezogen worden ofzo maar zo'n stofzuiger bouwt nogal wat statische electriciteit op. Als dat ontladen wordt via 1 van de PC componenten is je PC toast Haha! Beetje jammer.

PC kast gewoon lekker dicht laten, die dingen kunnen best tegen wat stof Haha!


Als je de juiste middelen hebt gebeurd dat niet. Ik heb hier zo'n klein handig stofzuigertje wat ik ooit van mijn werkgever heb gekregen. Ik werkte in een ziekenhuis als sysbeheerder en daar maakten we servers ook schoon met die apparaatjes. Het is een ander verhaal als je het met een normale huis tuin en keuken stofzuiger doet.
Maar die bedoel ik dus niet Knipoog

En een beetje stof is inderdaad niet zo heel erg. Maar heb jij wel eens gezien hoeveel stof een grote Compaq Proliant server opzuigt als ie niet in een goede serverzaal staat, maar gewoon in een werkkamertje? VEEEEEL dus Haha! Als ik die niet iedere 3 maanden schoonmaak gaat ie in protest Tong uitsteken
En ik ben nu eenmaal graag zuinig op mijn spullen.

Ik heb bij mijn vader in de zaak regelmatig een nieuwe neer mogen zetten omdat die helemaal kapot gingen door de stof. Op een bepaald moment kan je processor dus niet goed gekoeld meer worden, en dan heb je feest.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:01

Als het je ventilator'tje is kan een drupje olie erg veel doen. Mijn man haalt dat ding eruit, stoft het wat af, en doet er een drupje olie in, ding op keukenpapiertje zodat het teveel weg kan vloeien en dan gewoon er weer in. Een geruisloos ventilatortje is het gevolg

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers