SPOEDcursus rijopleiding, goed?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

SPOEDcursus rijopleiding, goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 22:35

Ik heb me laatst ingeschreven bij het ANWB rijopleidingen voor een
spoedcursus rijbewijs halen binnen 10 dagen.
Het kost me wel veel geld maar ik heb het er wel voor over.
Ik begin pas in maart omdat ik 27 februarie pas 18 word en buiten dat moet ik ook nog me theorie gaan halen voordat ik begin.

Ik moe nog een bevestiging krijgen wat mijn datum is, maar ik heb hem als ik slaag in iedergeval voor eind maand me rijbewijs.
Natuurlijk erg spannend

Nu is mijn vraag of iemand ook zo'n spoedcursus heeft gedaan en wat hem/haar ervaring was.
Ik krijg goeie en slechte reacties erover. Maar bijna iedereen die het heeft gedaan is geslaagd dat is wel een opluchting. Maar toch wil ik het zeker weten. Niet dat ik er wat aan kan veranderen want ik heb al een aanbetaling gedaan maar voor de zekerheid Haha!

groetjes


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:43

Mijn ervaring is dat de meeste mensen zakken. Je kan in 10 dagen ook niet veel verschillende situaties hebben meegemaakt.
Jij leert straks rijden in het voorjaar, maar wat als je het haalt en in december in eens op en gladde weg terecht komt?
En het is echt niet goedkoper.
Je ken jebij een reguliere opleiding beter voorbereiden.

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:45

Ik vind het niet echt een spoedcursus.. Je moet een intest doen daar kijken ze hoe je aanleg is en hoe je alles oppakt. Op de gegevens daarvan delen ze je in, in een pakket. En dan zit je gewoon een paar dagen kan 10/11 zijn veel achter het stuur!! Het is ook echt niet 10 dagen achter elkaar precies.. Ik begin begin januari en heb rij-examen eindjanuari, rijd 10 dagen.. Maar wel met dagen vrij ertussen en de dagen dat ik rij, 3/4 uur les.. Wat ik erover heb gehoord en gezien allemaal superfijne reacties..

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 22:48

Ja ik heb een inderdaad een intest gedaan, en daar kreeg ik me rijpakket en hoeveel uur ik ongeveer nodig had.
Je mag inderdaad kiezen of je 10 dagen achter elkaar gaat rijden of dat je paar vrije dager ertussen plakt.
Buiten dat rij je ook met een medecursist waarin jij achterin moet zitten en mee moet gaan kijekn en leren van de fouten van je medecursist je zit volgens mij 4 uur achter het stuur met tussenpauzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:49

Ik heb m'n rijbewijs in één week gehaald. Theorie én praktijk.
Tot nu toe heb ik nog nooit een boete gehad. Wel 1x blikschade.
Of het een goede manier is weet ik niet. Ik heb pas echt "leren rijden" toen ik m'n papiertje al had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:51

Marreke schreef:
Ik heb pas echt "leren rijden" toen ik m'n papiertje al had...


Dat is altijd zo.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:08

Ik denk eerlijk gezegd dat je het beste gewoon een normale rijopleiding kan doen van een half jaartje met 1 of 2 keer les in de week. Je kan dan het geleerde een beetje laten bezinken en ook bijvoorbeeld op de fiets of als je naast iemand anders in de auto zit kan je nadenken over het rijden en zien en begrijpen waarom andere automobilisten doen wat ze doen.

Je zal ongetwijfeld de stof voor het rijexamen goed beheersen na die tien dagen, maar ik weet zeker dat mensen uit het "normale" traject beter hebben leren autorijden.

Echt goed rijden kan je natuurlijk pas na 100.000 km (hoewel sommigen het NOOIT leren), maar je komt imo het best beslagen ten ijs na het lange traject....

Veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:43

MarkKH schreef:
Echt goed rijden kan je natuurlijk pas na 100.000 km (hoewel sommigen het NOOIT leren), maar je komt imo het best beslagen ten ijs na het lange traject....


Daar ben ik het niet mee eens. De een leert het sneller dan de ander. Dat verschilt echt per persoon.
Ik kon al rijden voordat ik aan de lessen begon. Ik had maar 8 lessen nodig om het bij te schafen en toen in 1x het examen gehaald.

Het is dus moeilijk om te zeggen na hoeveel kilometer je echt daadwerkelijk kunt rijden.


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:11

Dat je het papiertje hebt wil niet zeggen dat je echt kunt rijden. Het wil alleen zeggen dat je veilig genoeg rijd om alleen met een auto de straat op te mogen. Echt rijden leer je pas na vele kilometers achter het stuur zónder rij-instructeur.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:03

Idd, dat je het papiertje in handen hebt, wil niet niet zeggen dat je meteen goed rijdt. Daar heb je simpelweg te weinig ervaring voor opgedaan. Na hoeveel kilometers iemand het wel kan, is afhankelijk van de persoon, maar het échte rijden begint pas als je gaat rijden zonder instructeur (met extra ogen, oren, ervaring, gas- en koppelingspedaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:06

In principe maak je in zo'n verkorte cursus net zoveel rij-uren als met een langdurige cursus, dus wat dat betreft zou het weinig uit moeten maken.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:06

Ik heb ook zo mijn rijbewijs gehaald.
Het is lastig, omdat je in die 10 dagen 'even' verkeersinzicht moet krijgen. Die auto besturen is een eitje, maar je moet snel leren om alles tegelijk te kunnen...
Aan de andere kant zit het er na 10 dagen 3 uur achter elkaar rijden wel zo hard ingestampt, dat je eigenlijk wel moet slagen... Haha!
Ik vond het top, maar niet iedereen is er geschikt voor.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:08

Zep schreef:
In principe maak je in zo'n verkorte cursus net zoveel rij-uren als met een langdurige cursus, dus wat dat betreft zou het weinig uit moeten maken.

Dat is misschien wel zo, maar je maakt maar een beperkt aantal verkeerssituaties mee. Het kan zijn dat het in die 10 dagen stralend weer is, dan heb je je papiertje en zodra het lekker aan het vriezen is dan raak je in paniek omdat je geen raad met de situatie weet.

Een vriendin van mij heeft het gedaan, die heeft hem binnen 10 dagen gehaald. Ze heeft er erg veel spijt van want er zijn soms (best vaak) situaties waar ze zich geen raad mee weet omdat die nooit zijn voorgekomen.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:29

Ik denk dat je vooral ook moet nadenken over hoeveel je na het behalen ven de cursus gaat rijden. Als je bijv. geen beschikking over een auto hebt (omdat die van je ouders is en je hem niet vaak mee krijgt) dan zou ik het zeker niet doen. Na zo'n korte cursus is het volgens mij erg belangrijk om te blijven rijden. Je hebt namelijk nog geen routine opgebouwd. Als je dat dus niet kan, dan heb je ook geen kans om die routine op te bouwen.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:55

ik heb de anwb cursus in 3,5 weken gedaan en ben er zeer tevreden over. Ik heb m'n rijbewijs inmiddels zo'n 3 jaar en ben nog steeds happy.

en, ook al zeg ik het zelf; zo slecht rij ik niet...

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:53

Mijn broer heeft het op die manier gedaan (dus via de ANWB) En is in 1 keer geslaagd en kan best goed rijden!!

laura1979

Berichten: 574
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:56

Een spoedcursus is erg goed als je al eerder hebt gereden, maar zou het niet aanraden om daarmee te beginnen. Mijn rij-instructeur heeft het mij afgeraden en maar goed ook ik slaagde pas de tweede keer na iets van 50 lessen denk ik.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:53

Ik heb geen 10 daagse maar een 10 weekse cursus gedaan en daar ben ik heel blij om! Ik zou echt geen zin hebben om een jaar 1 keer per week een uurtje te rijden . Ik hoor trouwens dat ze meeste spoedcursusen het hoogste slagingspercentage hebben. Voor mij iig wel want ik had hem de 1ste keer Tong uitsteken

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:04

Zep schreef:
In principe maak je in zo'n verkorte cursus net zoveel rij-uren als met een langdurige cursus, dus wat dat betreft zou het weinig uit moeten maken.



Je moet alles alleen veel sneller kunnen verwerken. Niet iedereen kan daar tegen.

Ik heb zelf bewust gekozen voor het lange traject omdat ik veel angst op de weg had voor ik begon met rijlessen. Bij mij heeft het ook wel minimaal 15 uren gekost om over mijn ergste angst heen te komen. Ik heb in totaal ongeveer 30 lessen gehad maar had zo de zenuwen voor rijexamens dat ik pas de 3e keer geslaagd ben. (afgelopen dinsdag)

28-09-2007
Nothing compares too you...

laura1979

Berichten: 574
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:21

nog gefeliciteerd flair, je bent trouwens niet de enige geweest met angst. Ook ik had angst doordat ik met elk vervoermiddel waar ik gebruik van heb gemaakt al een ongeluk mee heb gehad. Durfde ik niet, ik ben wel blij dat ik nog niets met m'n auto heb gehad. (Zal ik wel ff afkloppen) Bloos

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:44

ik ben zelf instructeur geweest, wij deden ook wel spoed opleidingen maar niet in 10 dagen, het is echt onwijs intensief. je zit vaak een uur of 8 per dag in de auto waarvan je vier uur rijd.

als je een baaldag hebt of je bent ziek, is er wel die 4 uur voor jou gereserveerd.

ik ben er dus geen voorstander van, als je er een beetje gevoel voor hebt, ben je vaak een stuk voordeliger uit dan met zo'n cursus.

als je bv 3 uur per week zou doen, (2 x 1,5 uur) dan heb je na de les tijd om het geen je geleerd wordt op je in te laten werken, het thuis te bespreken met je ouders, of mee te rijden met je ouders om te kijken waarom dat zo is.
op 1 dag krijg je zoveel informatie, dat maar een klein gedeelte blijft hangen.

als ik 2 uur dezelfde leerling in de auto had, was ik al blij als ik 1,5 uur de volle aandacht en concentratie van die leerling vast kon houden.

mocht je het doen, dan zou ik zeker ruimte nemen tussen de lessen, het maakt het leren een stuk leuker en minder gefrustreert als het een dagje niet wil

succes ermee

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:01

Ik vond mn rijlessen heel zwaar, ik lesde 2 x 1,5 uur in de week en was echt kapot als ik terug kwam. Je leert zoveel, krijgt zoveel indrukken en er gaan zoveel dingen fout in t begin, ik zou er niet aan moeten denken om 4 uur per dag te rijden!

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:35

ik denk dat als je ervoor gaat en zelf echt je bets doet dna het dna wel haalbaar is.. komt wel bij dat jhe nog geluk moet hebben met het afrijden ligt dan ook aan de situatie.. Maar wat ik hierboevn las van dat galdde weg in december.. je leert toch pas ecth rijden als je je rijbewijs hebt.. ik dacht eerst ook dat dat niet was.. maar dat si wel zow!! je blijft leeren

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:37

Mijn vriend heeft ook een snelcursus gedaan en gehaald..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lois_, Black_Moon, carina, cinniz123, FrNo, hedjuhhh, ijslandfan, Lestrange01, Lisewiesje, Polarize, pony33, Selina, Shetje14, Verara, Zwerte en 159 bezoekers